FORMEL 1: Kampen om konstruktørmesterskapet er enda ikke avgjort, og McLaren hadde før starten av dagens sprintløp de beste mulighetene til å dra ytterliggere ifra Ferrari sammenlagt. Fremst sto Lando Norris, som også fikk en god start og ledet ut av de første svingene. Teamkamerat Piastri noterte seg også med en god start, noe som resulterte i at han tidlig kapret andreplassen av George Russell.
Duoen i McLaren holdt ledelsen, med Norris i front, men var hele tiden truet av George Russell i Mercedes som kom like bak. Selv om Russell flere ganger var nærme en forbikjøring, klarte Piastri med hjelp av Norris å holde seg på andreplassen. Da McLaren-førerne nærmet seg mållinjen på den siste runden la Norris seg til siden, og slapp Piastri forbi slik at han tok seieren i dette sprintløpet. McLaren innkasserte dermed viktige poeng i kampen mot Ferrari i sammendraget.
Sergio Perez og Franco Colapinto startet sprintløpet fra depoet. Red Bull-føreren fikk imidlertid ikke avansert nevneverdig oppover i feltet, og lå lenge på en 19. posisjon. Et depotstopp for å skifte ut frontvingen sendte meksikaneren ytterligere en plass ned på resultatlisten, hvor han også endte sprintløpet. Helt bakerst.
Kvalifiseringen til søndagens hovedløp starter klokken 19:00, norsk tid.
Sprintløp, topp 8:
1) Lando Norris, McLaren
2) Oscar Piastri, McLaren, +0,136
3) George Russell, Mercedes, +0,410
4) Carlos Sainz, Ferrari, +1,326
5) Charles Leclerc, Ferrari, +5,073
6) Lewis Hamilton, Mercedes, +5,650
7) Nico Hulkenberg, Haas, +8,508
8) Max Verstappen, Red Bull, +10,368
FORMEL 1: Så langt denne helgen har McLaren vist godt tempo, noe som var synlig senest under ettermiddagens sprintløp hvor teamet kapret de to øverste plassene. Forventningene var derfor høye til at McLaren skulle prestere like godt og vise samme tempo under kveldens kvalifisering.
Det ble imidlertid med forventningene, for McLaren-førerne måtte se seg slått av både George Russell og Max Verstappen. Årets verdensmester slo til med den raskeste runden, og sikret seg dermed en foreløpig pole position til morgendagens løp.
Men gleden ble kortvarig, for Verstappen fikk en plassering i straff etter en hendelse like før slutt hvor nederlenderen ifølge dommerne kjørte unødvendig sakte og hindret Russell. Verstappen starter dermed som nummer to ved siden av nettopp Russell.
Sauber-førerne har vist lovende takter denne kvelden, og både Bottas og Zhou kjempet seg til Q2. Det gjenstår likevel å se om duoen også klarer å holde tempoet over morgendagens distanse på 57 runder. Det skandinaviske håpet i Haas, Kevin Magnussen, kom seg derimot ett steg videre og var med helt til Q3. Dansken starter morgendagens Grand Prix fra 10. startposisjon.
Hovedløpet starter søndag klokken 17:00, norsk tid.
Kvalifisering:
1) Max Verstappen, Red Bull, 1:20,520*
2) George Russell, Mercedes, +0,055
3) Lando Norris, McLaren, +0,252
4) Oscar Piastri, McLaren, +0,309
5) Charles Leclerc, Ferrari, +0,332
6) Lewis Hamilton, Mercedes, +0,491
7) Carlos Sainz, Ferrari, +0,521
8) Fernando Alonso, Aston Martin, +0,731
9) Sergio Perez, Red Bull, +0,905
10) Kevin Magnussen, Haas, +0,980
Q2
11) Pierre Gasly, Alpine
12) Guanyu Zhou, Sauber
13) Valtteri Bottas, Sauber
14) Yuki Tsunoda, Visa RB
15) Lance Stroll, Aston Martin
Q1
16) Alexander Albon, Williams
17) Liam Lawson, Visa RB
18) Nico Hulkenberg, Haas
19) Franco Colapinto, Williams
20) Esteban Ocon, Alpine
FORMEL 1: Lando Norris var raksest av alle under fredagens sprintkpaligisering i Qatar. Tiden 1:21,012 er den raskeste som er satt på Losail International Circuit noen gang.
Han stiller opp ved siden av Mercedes-fører George Russell, som vant det forrige løpet i Las Vegas. Oscar Piastri følger som nummer tre, mens Ferrari-duoen Carlos Sainz og Charles Leclerc rullet inn til fjerde- og femteplass.
Max Verstappen og Red Bull klarte ikke å henge med de beste, og nederlenderen som allerede har sikret årets VM-tittel måtte ta til takke med sjetteplass. Han starter dog foran Lewis Hamilton, som kun ble nummer syv.
For Sergio Perez ble det en ny nedtur ettersom han røk ut allerede i SQ1. Perez må starte lørdagens sprintløp fra 16. startposisjon.
Sprintkvalifisering, Qatar:
1) Lando Norris, McLaren, 1:21,012
2) George Russell, Mercedes, +0,063
3) Oscar Piastri, McLaren, +0,159
4) Carlos Sainz, Ferrari, +0,269
5) Charles Leclerc, Ferrari, +0,296
6) Max Verstappen, Red Bull, +0,303
7) Lewis Hamilton, Mercedes, +0,462
8) Pierre Gasly, Alpine, +0,966
9) Nico Hülkenberg, Haas, +1,076
10) Liam Lawson, Visa RB, +1,565
SQ2
11) Fernando Alonso, Aston Martin
12) Alex Albon, Williams
13) Valtteri Bottas, Sauber
14) Lance Stroll, Aston Martin
15) Kevin Magnussen, Haas
SQ1
16) Sergio Perez, Red Bull
17) Yuki Tsunoda, Visa RB
18) Esteban Ocon, Alpine
19) Guanyu Zhou, Sauber
20) Franco Colapinto, Williams
FORMEL 1: Denne helgen er Formel 1-sirkuset på plass i Qatar for sesongens nest siste løpshelg. Etter lengre tids spekulasjoner ble dette det perfekte tidspunkt å annonsere landets oppkjøp i Sauber-teamet, som i 2026 blir til Audi.
Hvor stor andel som er kjøpt opp er uvisst, men Qatar blir ikke majoritetseier i teamet. Rapportene tyder på at de får en eierandel på rundt 30% som kan tyde på en avtale rundt 350 millioner dollar. De pengene går rett inn i Sauber-teamet.
Oppkjøpet kommer etter en periode med nye spekulasjoner rundt Audis forpliktelse til Formel 1-prosjektet. Audi-sjef Gernot Dollner gjør det klart at prosjektet ikke påvirkes av Volkswagen-gruppens finansielle utfordringer, og at de fortsatt gir full gass mot Formel 1.
– Du kan ikke bygge en fremtid be å bare spare penger. Du må investere, og vi må endre selskapet. Vi tror at Formel 1-prosjektet er en integrert del av den overgangen for Audi, sa Dollner ifølge Motorsport.com.
LES OGSÅ: Bekrefter førerønske og årsaken til sønnens exit
LES OGSÅ: Slik kom General Motors inn i Formel 1-varmen
FORMEL 1: Førere og team har denne helgen plassert seg i Qatar, og nærmere bestemt Lusail International Circuit, til det som er årets nest siste runde i toppklassen og årets siste sprinthelg. Dermed var det allerede fredag ettermiddag duket for rundens eneste trening, før sprintkvalifiseringen går av stabelen senere i kveld. Ettersom førerne kun får en 60 minutters treningsøkt denne helgen, er det ikke rom for å slippe til juniorførerne før neste og avsluttende runde i Abu Dhabi om en uke.
Bortsett fra små avkjøringer, som ikke endte i barrieren, forløp treningen seg udramatisk. Mot slutten ble rundetidene presset ned, og flere førere forbedret plasseringene sine før målflagget til slutt kom ut. Kampen om topplasseringene denne ettermiddagen ble utkjempet mellom Ferrari og McLaren, hvor førstnevnte kom best ut.
Charles Leclerc toppet resultatlisten, i underkant av et halvt sekund foran Lando Norris og Oscar Piastri. Årets verdensmester, Max Verstappen, endte treningen på en 11. posisjon, imens hans teamkamerat, Sergio Perez, avsluttet med en 18. posisjon.
Sprintkvalifiseringen starter klokken 18:30, norsk tid.
Qatar, trening 1:
1) Charles Leclerc, Ferrari, 1:21,953
2) Lando Norris, McLaren, +0,425
3) Oscar Piastri, McLaren, +0,472
4) Carlos Sainz, Ferrari, +0,582
5) Yuki Tsunoda, Visa RB, +1,092
6) Valtteri Bottas, Sauber, +1,111
7) Lance Stroll, Aston Martin, +1,146
8) George Russell, Mercedes, +1,207
9) Alexander Albon, Williams, +1,208
10) Lewis Hamilton, Mercedes, +1,235
RACING: Torsdag ble det klart at Mick Schumacher ikke fortsetter som reserve for Mercedes i Formel 1. Samtidig ble det klart at han fortsetter for Alpine i Langdistanse-VM.
Schumacher hadde håper på en ny sjanse i Formel 1, men den muligheten kom aldri. Nå legges altså alt fokuset på langdistanse-racingen.
Førerkabael i toppklassen i neste års Langdistanse-VM begynner nå å fylles opp:
Aston Martin #7 – Harry Tincknell, TBA, TBA
Aston Martin #9 – Alex Riberas, TBA, TBA
Porsche Penske Motorsport #5 – Julien Andlauer, Michael Christensen, Mathieu Jaminet
Porsche Penske Motorsport #6 – Matt Campbell, Kévin Estre, Laurens Vanthoor
Toyota Gazoo Racing #7 – Mike Conway, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries
Toyota Gazoo Racing #8 – Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryō Hirakawa
Cadillac Hertz Jota #12 – Sébastien Bourdais, Jenson Button, Alex Lynn
Cadillac Hertz Jota #38 – Earl Bamber, Norman Nato, Will Stevens
BMW WRT #15 – Dries Vanthoor, TBA, TBA
BMW WRT #20 – René Rast, TBA, TBA
Alpine #35 – Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg, Jules Gounon
Alpine #36 – Frédéric Makowiecki, Charles Milesi, Mick Schumacher
Ferrari AF Corse #50 – Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen
Ferrari AF Corse #51 – James Calado, Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi
AF Corse #83 – Phil Hanson, Robert Kubica, Yifei Ye
Peugeot #93 – Malthe Jakobsen, Jean-Éric Vergne, TBA
Peugeot #94 – Stoffel Vandoorne, TBA, TBA
Proton Competition #99 – Neel Jani, TBA, TBA
Nå skal Herbjørn Haug sette ny standard i det som synes å være norsk bilsports kanskje tøffeste og mest prestisjefulle NM-klasse neste sesong.
Mario Andretti er fortsatt en del av prosjektet, men det er ikke sønnen Michael. Veteranen forteller nå om hvorfor det ble sånn, og om hvilken fører teamet har på toppen av ønskelisten.
Det har vært en kronglete vei inn på Formel 1-griden for teamet vi kommer til å kjenne som Cadillac.
Det er knyttet stor spenning til hvordan Lewis Hamilton vil gjøre det i Ferrari. Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen tror han vil kjempe om VM-gullet, og at George Russell blir hans skarpeste konkurrent.
Andretti har kjempet for å komme inn i Formel 1, og selv om det ikke skjer slik de hadde ønsket er ikke den mektige bilsportfamilien spilt helt utover sidelinjen.