FORMEL 1: Søndag ble årets Formel 1-sesong avsluttet med Abu Dhabi Grand Prix, og fortsatt var det spenning mellom McLaren og Ferrari i kampen om konstruktørmesterskapet.
Lando Norris startet løpet fra pole position, og han kontrollerte inn til seier uten store problemer. Det var samtidig nok til å sikre VM-tittelen i konstruktørmesterskapet. Det er teamets første tittel i konstruktørmesterskapet siden 1998.
Det skjedde til tross for at Oscar Piastri kun tok et poeng. Piastri var tidlig ute av kampen om pallplassene etter at et sammenstøt med Verstappen medførte en snurring i staten. Verstappen fikk for øvrig en ti sekunders straff for hendelsen, og fullførte på sjetteplass. Piastri fikk på sin side også en straff etter et sammenstøt med Franco Colapinto.
Bak Norris fulgte Carlos Sainz i det som var hans siste løp for Ferrari. Charles Leclerc kjørte seg opp fra 19. startposisjon og kapret den siste pallplassen. På fjerdeplass finner vi Lewis Hamilton, som kjørte seg opp fra 17. plass i hans siste løp for Mercedes.
FORMEL 1: Nylig ble det neste års Formel 1-kalender klar, og nå er det også klart at Canada blir værende til og med 2028. Samtidig går diskusjonene rundt Formel 1-kalenderen i årene fremover, men nok av interessenter som ønsker seg inn i sirkuset.
Ikke minst går diskusjonen rundt en mulig retur til Afrika. Rwanda og Cape Town har den siste tiden meldt seg på som reelle alternativer, men det er nå sør-afrikanske Kyalami som tilsynelatende ligger best an for en retur. Nå har de tatt et viktig steg mot Formel 1-fest.
FIA har godkjent paner fra banen om oppgraderinger som skal gi banen FIA Grade 1. Det er kun Formel 1 som krever denne graderingen, og det er med andre ord en klar intensjon om å bringe Formel 1 tilbake til banen hvor det sist ble kjørt løp i 1993.
Det er Apex Circuit Design som står bak planene. De har tidligere designet Formel 1-banen i Miami. Selve banen skal ikke endres, men sikkerheten vil bedres på omtrent alle områder. Godkjennelsen av planene innebærer en tidsfrist på tre år til å gjennomføre arbeidet, og ønsket er å komme inn i 2027.
CROSSKART: Sist helg ble det kjørt RallyX på finske Kymiring med flere nordmenn til start. I Crossar-klassen har Thomas Eek Murstad og Vetle Try holdt stand gjennom sesongen, og nå fikk de også selskap av Espen Isaksætre.
Alle tre kom seg videre til finalen, og det endte med ny palljubel for Thomas Eek Murstad. Han ble nummer to mellom de to estlenderne Romet Tsirna og Martin Juga. Isaksætre og Try ble nummer fem og seks. I Crosscar Junior kjørte Sebastian Isaksætre, og han ble nummer fire i finalen.
RallyX fortsetter med løp på Högheden i Sverige 28. og 29. Juni, Nysumbanen i Danmark 2. og 3. august og til slutt Estering i Tyskland 9. og 10. august.
LES OGSÅ: Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross
RACING: Årets 24-timersløp på Le Mans handlet i veldig stor grad om Ferrari. Lenge så det ut til at de kunne tapetsere pallen med alle sine tre biler, men den festen ble spolert av Porsches bil nummer seks som kjempet seg frem til andreplass fra bakerste startposisjon.
Løpet ble vunnet av den privat-drevne 83-bilen, der Robert Kubica stjal alle overskriftene. Ferraris bil 51 ble nummer tre etter at bil 50 ikke fikk tillatelse til å kjempe om den plassen mot slutten av løpet. Det var kanskje like greit, for nå er bil 50 med Antonio Fuoco, Miguel Molina og Nicklas Nielsen diskvalifisert fra løpet.
De diskvalifiseres for brudd på det tekniske regelverket. Under bakvingen manglet det fire bilder sammenlignet med den homolgoerte versjonen, i tillegg til at selve bakvingen beveget seg mye. I likhet med Formel 1 settes det grenser for hvor mye den skal kunne flytte på seg. Her er grensen 15 millimeter, og Ferraris vinge ble målt til 52 millimeter.
Det er Cadillacs bil 12 som startet fra pole position som flyttes frem til fjerdeplass, med Alex Lynn, Norman Nato og Will Stevens. Diskvalifseringen gjør at Ferraris bil 51 nå har 48 poeng ned til søsterbilen i VM-sammendraget.
LES OGSÅ: 24-timersløpet på Le Mans: Kubicas store revansj
LES OGSÅ: Le Mans-drømmen endte i mareritt – derfor skjedde kjempekrasjen
RACING: Sist helg gikk en ny runde av stabelen i Racing-NM. Denne gangen var det Rudskogen som var arena for det som var den tredje løpshelgen i årets NM. Se hvem som kom på pallen nederst i saken!
Blant flere imponerende prestasjoner skiller 17 år gamle Thomas Grøndal-Eeles seg ut. Unggutten vokste rett og slett ut av goakrten, og hoppet inn i bil for første gang denne sesongen. Etter å ha vunnet finaler både på Våøerbanen og i Sokndal fortsatte trenden på Rudskogen, som nok en gang var en ny bane. Grøndal vant de to første finalene, mens det var Joachim Johansen som vant den tredje og siste finalen.
Det gjenstår nå to runder av årets Racing-NM. 8. - 10. august venter ny tur til Rudskogen, før det er klart for sesongavslutning på Vålerbanen fra 12. til 14. september.
Racing-NM Rudskogen GT+ Finale 1 Finale 2 Finale 3 1) Kristian Pettersen 1) Dennis Bjørklund 1) Kristian Pettersen 2) Dennis Bjørklund 2) Kristian Pettersen 2) Dennis Bjørklund 3) Roy Andreas Vaa 3) Roy Andreas Vaa 3) Roy Andreas Vaa GT1 Finale 1 Finale 2 Finale 3 1) Nils Eirik Wenaas 1) Nils Eirik Wenaas 1) Nils Eirik Wenaas 2) Eivind Lie 2) Eivind Lie 2) Eivind Lie 3) Jørgen Skaug 3) Jørgen Skaug GT3 Finale 1 Finale 2 Finale 3 1) Eivind Lie 1) Eivind Lie 1) Eivind Lie 2) Simen Omsted 2) Simen Omsted 2) Simen Omsted 3) Alf Marius Loe Sandberg 3) Alf Marius Loe Sandberg 3) Geir Melum GT4 Finale 1 Finale 2 Finale 3 1) Mathias Teigen 1) Glenn Haug 1) Mathias Teigen 2) Ruben Møn 2) Anna Sand Skjærbekk 2) Anna Sand Skjærbekk 3) Haakon Thomte 3) Mathias Teigen 3) Glenn Haug GT5 Finale 1 Finale 2 1) Thomas Grøndal-Eeles 1) Thomas Grøndal-Eeles 1) Joachim Johansen 2) Rune Hovde 2) Rune Hovde 2) Kim Arne Sletten 3) Joachim Johansen 3) Joachim Johansen 3) Per Jørgensveen Historisk 8/9 Finale 1 Finale 2 1) Christer Pernvall 1) Christer Pernvall 2) Tore Bjerke 2) Tore Bjerke 3) Jon-Ivar Bydal 3) Jon-Ivar Bydal Historisk 10 Finale 1 1) Tor Magne Tjemsland 1) Tor Magne Tjemsland 2) Alf Magne Sørensen 2) Jan-Hroar Bjørklund 3) Jan-Hroar Bjørklund 3) Leif Morten Haaland Seven Finale 1 Finale2 1) Alf Marius Loe Sandberg 1) Alf Marius Loe Sandberg 2) Leander Arntzen-Iversen 2) Leander Arntzen-Iversen 3) Martin Vittorio Memo 3) Bjørnar Lauritzen Shortcar Bandit Finale 1 Finale 2 1) Dag Erik Kristoffersen 1) Martin Hustad Wardenær 2) Martin Hustad Wardenær Shortcar Extreme Finale 1 Finale 2 1) Thor Gunnar Hagen 1) Torbjørn Solberg 2) Christopher Kolbjørnsen 2) Thor Gunnar Hagen 3) Jostein Fonneland 3) Christopher Kolbjørnsen Formula Basic Finale 1 Finale 2 1) Birk August Larsen 1) Birk August Larsen 2) Olav Vaa 2) Halvor Vaa 3) Halvor Vaa 3) Olav Vaa
RACING: Søndag kveld norsk tid var det klart for Dennis Haugers debutløp på en ovalbane i Indy NXT. Hauger hadde skaffet seg et godt utgangspunkt ved pole position.
Aurskog-gutten har vunnet fire løp så langt i år, og han beholdt også ledelsen fra start i Illinois. Det tok dog ikke lang tid før Caio Collet kom seg forbi, og Hauger ble liggende rundt sekundet bak i lang tid.
På runde 62 av 75 klarte også teamkamerat og mesterskapsrival Lochie Hughes seg forbi nordmannen, før også Myles Rowe kom seg forbi. Hauger endte løpet som nummer fem, mens det var Lochie Hughes som vant foran Rowe og Collet.
Hughes tar dermed litt innpå Hauger i mesterskapet, men det er fortsatt nordmannen som leder an. Indy NXT-sesongen ruller videre på Road America kommende helg.
Han er en av de aller beste førerne på Nürburgring, men det kreves mer enn det for å vinne det legendariske 24-timersløpet. Aston Martin-føreren tror han og teamet har det som skal til denne gangen.
Mens de andre toppteamene vinner løp sliter Ferrari. Nå er Fred Vasseur under et sterkt press.
Han har lisens på sitt 38. år, er blitt velkjent for sin smått ikoniske Peugeot 106 Maxi - men det har vært stille de siste sesongene. Men nå er veteranen fra Sørlandet tilbake i manesjen på flere områder.
Fire dager med mye action og lite søvn. Her er våre beste opplevelser fra det aller nærmeste vi kom ett av verdens kanskje største billøp uansett kategori og mesterskap.
Enkelte navn har stukket seg ut mer enn andre i landsfinalehistorien, og nå er Sørlandets fartsdronning Andrine Rafoss (21) blitt en av dem. Med litt ekstra.