F1 ACADEMY: Helgens siste løpshelg i F1 Academy ble en utvidet affære der Abbi Pulling nok en gang måtte gjøre krav på tittelen. Hun ble originalt kronet til mester etter at det ene løpet i Qatar ble avlyst, men da det løp ble lagt til i Abu Dhabi så var tittelen ikke sikret likevel.
I løp 1 startet Chloe Chambers i pole, men ledelsen ble kortvarig etter hun snurret på vei inn i sving 9 og havnet bakerst. Dette ble en gavepakke til Abbi Pulling, som ledet hele veien inn til mål og sikret seg tittelen for andre gang på like mange løp. Hamda Al Qubaisi og Doriane Pin fulgte bak på andre- og tredjeplass.
Løp 2 ble et mye tettere løp med kamper både i front og i midten av feltet. Chloe Chambers startet igjen i pole, men Abbi Pulling fikk en bedre start. Chambers klarte likevel å kjempe seg forbi Pulling senere på runde og ledet frem til slutten av runde 7. Pulling kjempet seg forbi på mesterlig vis gjennom sving 14 og ledet resten av løpet. Løpet endte bak sikkerhetsbilen etter en kollisjon mellom Jessica Edgar og Lola Lovinfosse på runde 12.
I starten av løp 3 fikk Dorian Pin en god start, men hun ble snurret ut av Chloe Chambers i første sving. Abbi Pulling ledet nok en gang, men Maya Weug viste godt tempo og på den sjette runden klarte belgieren på ta seg forbi mesteren. Etter dette samlet feltet seg bak Pulling, og det ble tette kamper fra andre ned til femtende. Dette forholdt seg rolig frem runde 12, da Lia Block og Hamda Al Quabaisi kolliderte, der sistnevnte måtte bryte. Sikkerhetsbilen måtte ut, noe som førte til én runde med kjøring på slutten. Maya Weug kom først i mål og tok sin første seier i F1 Academy. Abbi Pulling kom på andre og Nerea Marti endte opp på tredje. Lia Block, som kjørte inn i mål som nummer 3, fikk en tidsstraff på 10 sekunder etter kollisjen med Hamda Al Quabaisi og endte på 15.plass.
Levert i samarbeid med Formel-1.no
FORMEL 1: Årets siste løp er ferdigkjørt, men det betyr ikke at sesongen er helt over. Carlos Sainz er allerede i aksjon mandag under en filmdag for Williams.
Tirsdag er han en av flere som kjører post season-test i Abu Dhabi. Samtidig skal en rekke rookies i aksjon for de ulike teamene. Se hele oversikten her:
Red Bull: Tsunoda / Hadjar
Visa RB: Lawson / Iwasa
Haas: Ocon / Hirakawa
McLaren: Norris,Piastri / O’Ward
Williams: Sainz / Browning
Sauber: Hülkenberg / Bortoleto
Mercedes: Russell / Antonelli, Vesti
Ferrari: Charles Leclerc / Fuoco,Arthur Leclerc
Aston Martin: Drugovich / Crawford
Alpine: Doohan / Aron
FORMEL 1: Søndag ble årets Formel 1-sesong avsluttet med Abu Dhabi Grand Prix, og fortsatt var det spenning mellom McLaren og Ferrari i kampen om konstruktørmesterskapet.
Lando Norris startet løpet fra pole position, og han kontrollerte inn til seier uten store problemer. Det var samtidig nok til å sikre VM-tittelen i konstruktørmesterskapet. Det er teamets første tittel i konstruktørmesterskapet siden 1998.
Det skjedde til tross for at Oscar Piastri kun tok et poeng. Piastri var tidlig ute av kampen om pallplassene etter at et sammenstøt med Verstappen medførte en snurring i staten. Verstappen fikk for øvrig en ti sekunders straff for hendelsen, og fullførte på sjetteplass. Piastri fikk på sin side også en straff etter et sammenstøt med Franco Colapinto.
Bak Norris fulgte Carlos Sainz i det som var hans siste løp for Ferrari. Charles Leclerc kjørte seg opp fra 19. startposisjon og kapret den siste pallplassen. På fjerdeplass finner vi Lewis Hamilton, som kjørte seg opp fra 17. plass i hans siste løp for Mercedes.
FORMEL 2: Formel 2 sesongen ble avgjort på antiklimatisk vis i det Gabriel Bortoleto sikret seg Formel 2-tittelen på sitt første forsøk. Brasilianeren, som skal kjøre Formel 1 for Sauber til neste år, endte på andreplass i hovedløpet.
I sprintløpet var det Amaury Cordeel som startet i pole, men Pepe Marti kjempet seg forbi i Hitech-føreren og ledet resten av løpet. Mesterskapsleder Gabriel Bortoleto kjørte kontrolert inn til andreplass og økte forspranget ned til Isack Hadjar, som havnet på fjerdeplass. Paul Aron, som hadde en matematisk mulighet til å bli verdensmester, endte i utgangspunktet på en tredjeplass. Etter løpet ble det funnet at han åpningen på DRS-vingen hans var for stor og estlenderen ble dermed disket fra løpet og måtte starte hovedløpet fra pitlane.
Inn mot hovedløpet skilte det bare 4,5 poeng mellom Bortoleto og Hadjar, men spenning skulle det bli lite av da Isack Hadjar kvalte motoren i det lysene sluknet. I det Hadjar fikk bilen i gang igjen lå han en runde bak resten av feltet.
Gabriel Bortoleto viste godt tempo frem til de første bilene gikk inn i pit for sitt obligatoriske dekkskifte. Men Joshua Dürksen viste enda bedre tempo, og kom ut foran Bortoleto etter han pittet én runde senere. Formel 2-veteranen Richard Verschoor lå lenge ute på de harde dekkene, noe som viste seg å være et sjakktrekk, da han med sine mykere dekk kjørte forbi Victor Martins på siste runde og endte på tredje.
Det ble Joshua Dürksen som gikk til topps i hovedløpet, der Paraguyaneren tok sin første hovedløpsseier i Formel 2. Gabriel Bortoleto kjørte inn til andreplass og tok dermed Formel 2-tittelen på første forsøk, den første siden Oscar Piastri i 2021.
Levert i samarbeid med Formel-1.no
FORMEL E: Sesongens første løp ble i dag kjørt på Sao Paulo Street Circuit i Brasil. Det var fjorårets verdensmester Pascal Wehrlein som tidligere hadde kapret pole position til dagens løp, like foran Oliver Rowland og Jake Dennis, men det var nevnte Oliver Rowland som tok starten og ledet ut av første sving.
Ledelsen skiftet dog flere ganger gjennom første halvdel av løpet, hvor det var flere perioder med gule flagg og en sikkerhetsbil. Nick Cassidy og Oliver Rowland var to førere som lenge skiftet på ledelsen, helt til løpet ble avbrutt med rødt flagg. Andretti-fører Jake Dennis fikk tekniske utfordringer med bilen, og stoppet følgelig like utenfor banen. Andretti-bilen signaliserte samtidig med rødt lys, noe som betyr at det kan være farlig å komme i kontakt med den elektriske bilen og må håndteres varsomt. Løpet ble dermed stoppet midlertidig for å berge denne unna.
Etter drøyt 25 minutter var den elektriske bilen ryddet bort, og feltet sto igjen klare for nok en start. Oliver Rowland ledet igjen etter starten, men da engelskmannen fikk en drive-through straff og falt nedover resultatlisten tok Jaguar-fører Mitch Evans ansvar og overtok ledelsen. Evans rakk så vidt å kjenne på følelsen før løpet ble avbrutt enda en gang, med røde flagg.
Grunnen til løpets andre avbrudd var en kollisjon hvor fjorårets verdensmester Pascal Wehrlein, etter et sammenstøt, ble liggende opp ned langs barrieren. 30-åringen fra Tyskland meldte likevel raskt ifra at han var uskadet etter kollisjonen. Omtrent en halv time senere var førerne igjen klare for omstart, denne gang en rullende start.
Tidligere nevnte Mitch Evans ledet omstarten og løpets gjenværende fire runder, og kunne med det innkassere årets først seier. Han ble etterfulgt av Antonio da Costa og tidligere Formel 2-fører Taylor Barnard, på henholdsvis andre- og tredjeplass.
Mitch Evans tar dermed sin 13. seier i Formel E og deler da rekorden for flest seiere sammen med Sebastien Buemi og Lucas di Grassi.
Neste stopp på kalenderen for Formel E-sirkuset er Mexico City, om fem uker.
FORMEL 1: Årets siste Formel 1-kvalifisering er over og etter å ha toppet to av tre treninger denne helgen, fortsetter McLaren i det samme tempoet som de har vist så langt i Abu Dhabi. Oscar Piastri og Lando Norris fortsetter å imponere, og kan nok en gang denne helgen notere seg med første- og andreplass på resultatlisten.
Lewis Hamilton skuffet på sin side i hans siste kvalifisering for Mercedes. 39-åringen fikk det ikke til under Q1, og endte til slutt på en 18. plass. Nykommeren Jack Doohan endte karrierens første Formel 1-kvalifisering bakerst av samtlige, noe som ikke akkurat hjelper Alpine i kampen mot Haas i konstruktørmesterskapet. Haas gjorde imidlertid god figur med Nico Hulkenberg. Tyskeren tok seg til Q3 og satte like godt fjerde raskeste tid, noe som opprinnelig sikret ham fjerde startspor til morgendagens løp. Etter kvalifiseringens slutt fikk imidlertid Hulkenberg tildelt en gridstraff, for å ha foretatt forbikjøring på vei ut av depoet. Tyskeren starter dermed fra 7. posisjon i morgen.
Sesongavslutningen gikk fra vondt til verre for Charles Leclerc. Etter å ha fått en gridstraff tidligere denne helgen, endte han kvalifiseringen allerede i Q2. Ferrari-føreren fikk sin raskeste runde strøket grunnet brudd på track-limits, og endte dermed på en 14. posisjon. Han blir dermed å finne bakerst under startoppstillingen til morgendagens Grand Prix.
Valtteri Bottas som kjørte sin siste kvalifisering for Sauber denne helgen imponerte stort ved å ta seg helt til Q3 og til slutt sette en niende tid, en posisjon over Sergio Perez i Red Bull.
Abu Dhabi Grand Prix starter søndag klokken 14:00, norsk tid.
Kvalifisering:
1) Lando Norris, McLaren, 1:22,595
2) Oscar Piastri, McLaren, +0,209
3) Carlos Sainz, Ferrari, +0,229
4) Nico Hulkenberg, Haas, +0,291
5) Max Verstappen, Red Bull, +0,350
6) Pierre Gasly, Alpine, +0,389
7) George Russell, Mercedes, +0,537
8) Fernando Alonso, Aston Martin, +0,601
9) Valtteri Bottas, Sauber, +0,609
10) Sergio Perez, Red Bull, +0,669
Q2
11) Yuki Tsunoda, Visa RB
12) Liam Lawson, Visa RB
13) Lance Stroll, Aston Martin
14) Charles Leclerc, Ferrari
15) Kevin Magnussen, Haas
Q1
16) Alexander Albon, Williams
17) Guanyu Zhou, Sauber
18) Lewis Hamilton, Mercedes
19) Franco Colapinto, Williams
20) Jack Doohan, Alpine
Skoda byttes ut med Toyota, men Oliver Solberg vil ikke gi slipp på WRC 2-drømmen.
Max Verstappen og George Russell er alt annet enn bestevenner. De to fortsetter å fyre løs mot hverandre i forkant av sesongens siste løpshelg.
En ny Formel E-sesong ruller i gang denne uken, men det fenger ikke alle og enhver som ellers følger bilsporten tett. Vi har spurt to av de som følger mesterskapet tettest om hvorfor de liker det så godt.
Dennis Hauger skal først og fremst kjøre Indy NXT i 2025, men det jobbes også for at unggutten skal kunne kjøre i andre mesterskap.
Hedda Hosås drømmer om å kjøre Rally Dakar. Etter en vellykket debut i terrengrally er hun enda mer motivert til å gi full gass mot det store målet.