FORMEL 1: Det var regjerende verdensmester Max Verstappen som startet søndagens Japan Grand Prix fra pole position etter en strålende kvalifisering, og det var også Red Bull-føreren som holdt unna og vant løpet.
Hele veien fulgte McLaren-duoen Lando Norris og Oscar Piastri tett på, men de klarte aldri å komme seg forbi Verstappen. Sjeldent var avstanden mellom Verstappen og Norris stort mer enn to sekunder, men Verstappen gjorde ingen feil og klarte å holde Norris mer enn et sekund unna slik at han ikke fikk anledning til å åpne DRS-vingen. Oscar Piastri var på sin side under et sekund bak Norris mot slutten av løpet, men han fikk aldri anledning til å slippe forbi sin britiske teamkamerat.
Dette er det fjerde året på rad at Verstappen vinner på den legendariske Suzuka-banen, men dette utfallet var langt mindre forventet denne gangen. Red Bull har tilsynelatende en tregere bil enn McLaren, men det spilte altså ingen rolle for 27-åringen. Samtidig ble dette en perfekt avslutning på Hondas hjemmebane i det som er den siste sesongen av Red Bull og Hondas motorsamarbeid.
LES OGSÅ: – Vi er det eneste teamet med to gode førere
I starten av løpet la Verstappen grunnlaget med en god start som sørget for at han kunne beholde ledelsen. Verstappen og Norris gikk så inn for sine eneste pitstopp på samme runde, og der ble det trangt om plassen. Norris kom nesten opp på siden av Verstappen på vei ut av pit, men det var ikke plass til begge to og Norris endte opp ute på gresset i sitt forsøk på å komme seg forbi nederlenderen.
Lenger nede på resultatlisten tapetserer Ferrari og Mercedes de fire neste plassene, mens Isack Hadjar, Alex Albon og Oliver Bearman imponerte og sikret viktige poeng for henholdsvis Racing Bulls, Williams og Haas. Yuki Tsunoda ble nummer 12 i sitt første løp for Red Bull, mens Liam Lawson på sin side ble nummer 17 i sin Racing Bulls-retur.
Det er fortsatt Lando Norris som leder førermesterskapet foran nettopp Verstappen, men det skiller kun et poeng. Formel 1-sesongen ruller videre med løp de to neste helgene, og først ut er Bahrain om få dager.
LES OGSÅ: Dette sier førerne selv etter Red Bull-ruletten
LES OGSÅ: – Det vi ser nå kan være slutten på Red Bull
Japan Grand Prix 1) Max Verstappen Red Bull 1:31.548 2) Lando Norris McLaren +1.423 3) Oscar Piastri McLaren +2.129 4) Charles Leclerc Ferrari +13.968 5) George Russell Mercedes +17.362 6) Andrea Kimi Antonelli Mercedes +18.671 7) Lewis Hamilton Ferrari +29.182 8) Isack Hadjar Racing Bulls +37.134 9) Alexander Albon Williams +40.367 10) Oliver Bearman Haas +54.529 11) Fernando Alonso Aston Martin +57.333 12) Yuki Tsunoda Red Bull +58.401 13) Pierre Gasly Alpine +1:02.122 14) Carlos Sainz Williams +1:14.129 15) Jack Doohan Alpine +1:21.314 16) Nico Hülkenberg Sauber +1:21.957 17) Liam Lawson Racing Bulls +1:22.734 18) Esteban Ocon Haas +1:23.406 19) Gabriel Bortoleto Sauber +1:23.897 20) Lance Stroll Aston Martin 1 runde
FORMEL 1: Før sesongen ble det klart at at Ryo Hirakawa, som til vanlig kjører i Langdistanse-VM, gikk fra McLaren til Alpine som reservefører. Sist helg kjørte han den første treningen i Jack Doohans bil, selv om Doohan selv sjekker av rookie-forpliktelsene for den bilen.
I år må hvert team slippe til en rookie i fire treninger, der to av de gjelder per bil. Doohan hadde selv rookie-status på trening i Australia og Kina, og har derfor sjekket av disse forplitelsene for teamet, men han ble likevel byttet ut til fordel for rookie-fører Hirakawa i Japan.
Nå er det klart at Hirakawa igjen skifter beite. Han skal nå være reservefærer i Haas etter at han også kjørte for teamet i post season-testen i Abu Dhabi. Haas har nylig innledet et teknisk partnerskap med Toyota, og det er nettopp Toyota Hirakawa kjører for til vanlig. Allerede nå er det klart at Hirakawa skal kjøre fire treninger: Bahrain og Mexico i Oliver Bearmans bil, og Barcelona og Abu Dhabi i Esteban Ocons bil.
Dermed har Haas kontroll på sine rookie-forpliktelser allerede nå, på baner vi forventer flere rookie-opptredner. Fra før er det klart at den svenske Formel 2-føreren Dino Beganovic skal kjøre trening for Ferrari i Bahrain denne uken.
RALLY: Søndag ble årets første EM-runde ferdigkjørt, og det endte med en komfortabel seier til Nikolay Gryazin.
Med norske øyne var det stor interesse knyttet til Mads Østberg, som i år har med seg Torstein Eriksen som kartleser. Duoen har tidvis vist godt tempo underveis i løpet, men problemer med intet mindre enn manglende motorkraft, bremser og girkasse har medført flere store tidstap. De to ender årets første EM-løp på åttendeplass tre minutter bak teten.
Verdt å nevne er det at Jos Verstappen nå er på plass i Rally-EM. Max Verstappen far, som forøvrig fikk nyheten om at sønnen vant Japan Grand Prix på stage end, endte til slutt på 13. plass.
I juniorklassen er det også norsk deltakelse ved Jørgen Eriksen, som er på plass i kartleserstolen for Calle Carlberg. Underveis har det vært en sekundstrid om seieren, og det ble til slutt en andreplass for den norsk-svenske duoen, 3,4 sekunder bak spanske Sergi Perez.
Rally Sierra Morena 1) Gryazin / Aleksandrov Škoda 2:01:49.5 2) Bonato / Boulloud Citroën +46.0 3) Suárez / Iglesias Pin Škoda +1:24.8 4) Mabellini / Lenzi Škoda +1:37.6 5) Marczyk / Gospodarczyk Škoda +2:02.2 6) López / Vázquez Hyundai +2:38.6 7) Johansson / Grönvall Škoda +2:51.1 8) Østberg / Eriksen Citroën +3:00.1 9) Lefebvre / Malfoy Hyundai +3:46.3 10) Wagner / Ostler Hyundai +3:50.3
DRIFTING: Natt til søndag ble årets første løp i amerikanske Formula Drift gjennomført, med to nordmenn til start. Og det skulle bli resultater i begge ender av skalaen.
Allerede i Topp 32, 16-delsfinalen i sluttspillet, så røk Simen Olsen ut etter en relativt rotete start i duell med Ben Hobson. Dermed var sesongstarten kortvarig for den blide sørlendingen som har valgt å satse med eget team i år.
LES OGSÅ: Derfor brøt Simen med ett av de aller beste teamene
Desto bedre gikk det for mesterskapets veteran Fredric Aasbø, som plukket fører etter fører gjennom sluttspill-tabellen. Først var det fjoråret Prospec-sølvmedaljør Connor O'Sullivan som skulle til pers. Deretter sto Ken Gush, Brandon Sorensen og teamkamerat Ryan Tuerck for tur - samtlige uten nevneverdige problemer for Aasbø - som leverte stødige lead-forsøk og ellers hadde sikre chase-utfordringer.
I finalen skulle stod hans eneste historiske overmann side om side, nemlig James Deane fra Irland, som har fire Formula Drift-titler mot Aasbøs tre. Dermed skulle mesterskapets to mestvinnende førere i duell i årets første løp.
LES OGSÅ: Nå starter sirkuset som bare vokser og vokser og vokser
På første forsøk etter lead og chase, klarte ikke dommerne å skille dem. En ville ha ekstra omganger, men de to påfølgende dømte seier til hver sin fører. Dermed måtte de ut i omkamp.
Der la Aasbø et sterkt press på Deaene, som gjorde en feil ved å gå for hardt inn i veggen og tape rytme. De fikk begge fullført, men da Aasbø kunne svare med et sikrere lead-run, så var seieren et faktum. Dermed starter Formula Drift-mesteren fra 2015, 2021 og 2022 på best mulig vis - også med sin første seier i prestisjefylte Long Beach siden 2018. Hele finaleløpet kan du forøvrig se i videospilleren øverst i saken.
RALLY: Kun en dag gjenstår av årets første EM-runde, og den norske duoen Mads Østberg og Torstein Eriksen henger fortsatt med i teten.
Etter formiddagsloopen var Østberg og Eriksen nummer fem, et drøyt halvminutt bak ledende Nikolay Gryazin. På SS5 og SS6 holdt nordmannen seg på skuddhold, før han la igjen et drøyt halvminutt på dagens siste etappe. Det skjedde etter flere problemer med blant annet manglende motorkraft og bremseproblemer. Fortsatt er Østberg nummer fem litt over et minutt bak teten.
I juniorklassen er Jørgen Eriksen på plass som svenske Calle Carlbergs kartleser. De to kjemper helt i teten i klassen i det som har utviklet seg til å bli en sekundstrid. Etter seks etapper ligger duoen 1,7 sekunder bak ledende Sergi Perez, og de fire fremste bilene er alle innenfor 7,3 sekunder.
Søndag kjøres de seks siste etappene av Rally Sierra Morena. Se alle tidene i vår helgeplanlegger!
LES OGSÅ: Mads hadde bestemt seg for å slutte – derfor fortsetter han i EM
Rally Sierra Morena etter SS7 | ||
1) Gryazin / Aleksandrov | Škoda | 54:56.9 |
2) Suárez / Iglesias | Škoda | +28.8 |
3) Bonato / Boulloud | Citroën | +33.7 |
4) Mabellini / Lenzi | Škoda | +51.1 |
5) Østberg / Eriksen | Citroën | +1:07.1 |
6) Marczyk / Gospodarczyk | Škoda | +1:08.6 |
7) López / Vázquez | Hyundai | +1:09.2 |
8) Virves / Viilo | Škoda | +1:16.9 |
9) Lefebvre / Malfoy | Hyundai | +1:23.8 |
10) Johansson / Grönvall | Škoda | +1:29.5 |
RALLY: Lørdagens tre første fartsetapper er unnagjort, og en starter smått å se avstandene øke mellom flere av toppførerne. Formiddagsetappene forløp udramatisk, foruten en avkjørsel av James Williams og kartleser Ross Whittock som under SS3 plasserte sin Hyundai i autovernet.
Mads Østberg og Torstein Eriksen startet formiddagen ved å plassere seg på andreplass sammenlagt, men mistet utover etappene posisjonen og forspranget til resterende førere. Østberg tapte ytterligere sekunder under SS4, som strakte seg over 27 kilometer, og uttalte etter målgang at han ikke fant rytmen underveis, samt en del understyring. Etter fire kjørte fartsetapper befinner nordmennene seg på en 5. posisjon.
I front har Nikolay Gryazin utvidet ledelsen til resten av førerne, og opparbeidet et forsprang på drøyt 11 sekunder.
Calle Carlberg og hans norske kartleser Jørgen Eriksen startet dagen med å vinne de to første fartsetappene i sin klasse. Etter en vanskelig start fredag har duoen, med sterke prestasjoner lørdag, kjempet seg oppover resultatlisten, og er etter SS3 kun seks sekunder bak ledende Timo Schulz i klassen.
EM-runden fortsetter, og ettermiddagen inneholder ytterligere tre fartsetapper før dagen er over.
Rally Sierra Morena, etter SS4 | ||
1) Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov | Skoda | 28:33.5 |
2) Jose Suarez / Alberto Iglesias | Skoda | +10.9 |
3) Yoann Bonato / Benjamin Boulloud | Citroen | +23.4 |
4) Andrea Mabellini / Virginia Lenzi | Skoda | +27.9 |
5) Mads Østberg / Torstein Eriksen | Citroen | +28.7 |
6) Pepe López / David Vázquez | Hyundai | +30.1 |
7) Miko Marczyk / Szymon Gospodarczyk | Skoda | +31.3 |
8) Efren Llarena / Sara Fernandez | Citroen | +31.6 |
9) Stéphane Lefebvre / Andy Malfoy | Hyundai | +37.8 |
10) Robert Virves / Jakko Viilo | Skoda | +38.4 |
Han fyller 40 i år, men det er fortsatt lenge til. Fredric Aasbø holder ut. Og skal vinne - mot det tøffeste startfeltet noen sinne.
Her er noe av det som er verdt å få med seg fra mediedagen i forkant av Japan Grand Prix. En av de som stikker seg ut er Lando Norris, som mener at McLaren er det eneste teamet som per nå har to gode førere.
Han har i stedet valgt å styre hele sjappa sjøl. Men Simen Olsen hadde ikke gjort det om han ikke hadde troen på å bli best i verden.
Det er knyttet stor spenning til hvordan det vil gå med Yuki Tsunoda og Liam Lawson i helgens Japan Grand Prix.
Yuki Tsunoda har blitt hentet inn som ny andrefører i Red Bull, men hva om teamets plan feiler også denne gangen? Formel 1-ekspert Stein Pettersen er skeptisk til Red Bulls fremtid.