FORMEL 1: Det brygget opp til taktikkeri av dimensjoner under årets utgave av Monaco Grand Prix. Med to obligatoriske pitstopp i vente, lå alt til rette for flere varianter av ulike strategier, som potensielt ville åpne opp for nye og alternative scenarioer enn hva man er blitt vant til i fyrstedømmets gater de siste årene.
Og selv om både Gabriel Bortoleto og Pierre Gasly var i veggen tidlig i løpet, så unngikk løpet på mirakuløst vis sikkerhetsbil. Også Fernando Alonsos motorhavari utløste ikke noe annet enn gulflagg en kort periode.
Racing Bulls viste tidlig en ny strategivariant ved å gi Isack Hadjar to tidlige pitstop mens Liam Lawson holdt igjen mye av feltet for å gi Hadjar rom for dette. Racing Bulls lekte både med Williams og Mercedes på strategien tidlig i løpet, som begge en lang periode ble holdt i sjakk uten at de gjorde nevneverdige lure trekk selv.
– Det var Racing Bulls som satte standarden for det taktiske spillet, konkluderte Viaplay-ekspert Thomas Schie.
Williams viste deretter mer taktisk samspill mellom førerne ved å lage luft til hverandres pitstop-perioder, der de regelrett lekte med Mercedes som framstod helt tiltaksløse.
Bedre ble det ikke av at George Russell forsøkte bevisst å tjene på å kutte banen og ta en 5-sekunders straff, i håp om at vinninga gikk opp i spinninga. Lite visste han at dommerne ville belønne den salgs manøver med gjennomkjøringsstraff i pitlane. Først på runde 64 skulle Russell ta sitt første av to pitstopp
I tet stabiliserte tempoet seg med Verstappen lenge i ledelse da han valgte å drøye pitstoppene sine så lenge som mulig. Norris og Leclerc unnagjorde sine to uten store avvik og holdt sine respektive posisjoner utifra startgriden, men alt hvilte på løpets utvikling i forhold til Verstappens taktikk - som åpenbart var avhengig av et rødflagg på tampen for å ha reelt håp om å stjele seieren.
Så ble avslutningen en svært intens kamp mellom Norris og Leclerc, men også Piastri meldte seg på rett bak hjemmeføreren. Verstappens desperate håp om rødflagg før de to siste rundene svinnet hen, og nederlenderen måtte kapitulere på den nest siste runden og sende Lando Norris opp i ledelse.
Med fri bane viste Norris at han åpenbart hadde et stort reservelager å disponere hva tempo angår, og stakk fra Leclerc umiddelbart på første forsøk i de to gjenstående rundene. Dermed ble seieren til slutt ganske soleklar, og med det har Lando Norris slått kraftig tilbake etter at teamkompis Oscar Piastri tidligere i sesongen har bygd overtaket i McLaren-feltet.
Monaco Grand Prix | ||
1) Lando Norris | McLaren | 1:40:33,843 |
2) Charles Leclerc | Ferrari | +3,131 |
3) Oscar Piastri | McLaren | +3,658 |
4) Max Verstappen | Red Bull | +20,572 |
5) Lewis Hamilton | Ferrari | +51,387 |
6) Isack Hadjar | Racing Bulls | +1 runde |
7) Esteban Ocon | Haas | +1 runde |
8) Liam Lawson | Racing Bulls | +1 runde |
9) Alexander Albon | Williams | +2 runder |
10) Carlos Sainz | Williams | +2 runder |
11) George Russell | Mercedes | +2 runder |
12) Oliver Bearman | Haas | +2 runder |
13) Franco Colapinto | Alpine | +2 runder |
14) Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | +2 runder |
15) Lance Stroll | Aston Martin | +2 runder |
16) Nico Hülkenberg | Kick Sauber | +2 runder |
17) Yuki Tsunoda | Red Bull | +2 runder |
18) Kimi Antonelli | Mercedes | +3 runder |
- Fernando Alonso | Aston Martin | brutt |
- Pierre Gasly | Alpine | brutt |
FORMEL 4: Marcus Ahlmann Sæter har levert en solid helg i italiensk Formel 4 på Vallelunga. Unggutten ble nummer syv totalt og tredje beste rookie i sitt første løp, og nummer fire totalt og beste rookie i løp to.
Søndag ettermiddag var det klart for finaleløpet med de 36 beste førerne til start. Her rullet Sæter i gang fra syvende startposisjon. En kaotisk start medførte at nordmannen var nummer fem da sikkerhetsbilen rullet inn i pit etter å ha samlet opp feltet grunnet vrakrester på banen.
Sæter beholdt femteplassen helt frem til målgang, og han ble samtidig andre beste rookie-fører. Han er nå nummer ni i førermesterskapet, og nummer fire i rookie-mesterskapet.
RACING: Denne helgen startet Emil Gjerdrums første sesong i GT3-racing i GT Masters, som kjøres som en del av DTM-sirkuset på Lausitzring. Gjerdrum kjører i Pro/Am-klassen med en amatørfører, men de får en 15 sekunders fordel i pitstoppene for å kunne kjempe om gode posisjoner med tilnærmet like forutsetninger som alle andre.
I lørdagens løp fikk Gjerdrum problemer med en snikpunktering i kvalifiseringen, og han startet følgelig som nummer 13 fra bakerste rad. Gjerdrum kjørte seg tidlig opp til 11. plass, og etter hvert også opp til 9. plass før de første førerne begynte å gjøre unna sine pitstopp.
Teamkamerat Jonas Karklys tok over bilen fra syvende startposisjon, men falt nedover slik at Gjerdrum tok over igjen som nummer 11. Unggutten leverte da en god oppkjøring til 7. plass.
LES OGSÅ: Slik skal Emil komme inn i varmen hos Lamborghini
I søndagens løp var det Gjerdrums teamkamerat Jonas Karklys som tok seg av kvalifiseringen. Han startet fra 12. startposisjon, men falt med en gang ned til 14. plass. Da det tidlig ble nødvendig med et rødflagg grunnet for våt bane var han nummer 13. I omstarten avanserte han en posisjon, før han etter hvert ga fra seg bilen til Gjerdrum.
Emil Gjerdrum kom ut som nummer ni etter at de hadde blitt liggende ute lenger enn flere av konkurrentene, men han tapte et par posisjoner i regnværet. Karklys tok over bilen igjen fra 11. plass, og han fullførte også som nummer elleve og sist av de fullførende bilene.
FORMEL 4: Helgas tredje løp i den italienske Formel 4-helgen på Vallelunga ble kjørt søndag morgen, med Marcus Ahlmann Sæter fra sjette startposisjon. Og den unge nordmannen fortsetter å vise lovende progresjon i sin debutsesong som internasjonal formelbilfører.
Nordmannen hadde en kanonstart på løpet, og var tidlig oppe og snuste på både andreplass og tredjeplass. Men litt tempo manglet til de raskeste, så Sæter ramlet til slutt tilbake til fjerdeplass og etterhvert femteplass - men unggutten viste stabilt tempo og holdt seg oppe i tetgruppa i løpet. Og det var aldri noe i tvil om hvem som var den beste rookie-føreren i feltet.
LES OGSÅ: Marcus (16) klar for Formel 4-debut: – Jeg må være mer forsiktig
LES OGSÅ: Martinius etter Monaco-seier: – Ikke det verste stedet å vinne et sprintløp
Samtidig pådro italienske Emanuele Olivieri seg en straff og ramlet langt ned fra sin tredjeplass. Dermed rykket Sæter opp til fjerdeplass og med det klart sesongbeste i italiensk Formel 4. I tillegg sikret han seierspokalen for rookie-førerne.
Den amerikanske Andretti-junioren Sebastian Wheldon vant løpet i overlegen stil foran landmannen Alex Powell. Sæters teamkompis Maksimilian Popov tok tredjeplassen.
FORMEL 3: Etter gårsdagens sprintløp-seier var det tidlig søndag morgen duket for hovedløp for Martinius Stenshorne, som startet fra 10. startposisjon. Starten gikk forholdsvis knirkefritt for nordmannen, som etter løpets første runder klarte å forsvare den siste poengplassen.
Løpet foregikk i rolige former, helt til Noel Leon plasserte sin bil i barrieren etter 18 runder. Sikkerhetsbilen ble for første gang dette løpet hentet ut, og feltet samlet. Stenshorne tjente på Leons kollisjon, ettersom Prema-føreren lå foran nordmannen på resultatlisten, og dermed var Stenshorne på niende posisjon. Like etter restart satt også Charlie Wurz sin bil i barrieren. Gårsdagens sprintløp-vinner tjente også på dette en posisjon, og var følgelig på åttendeplass.
Sikkerhetsbilen ble på ny hentet ut etter at flere førere kolliderte ved ulike steder på banen. Feltet ble samlet på nytt, og det hele skulle dermed avsluttes med et mini-sprintløp på fire runder til slutt. Her ble det dog lite forbikjøringer og endringer på resultatlisten. Helt i front var det ingen som klarte å utfordre Nikola Tsolov, som også startet dagens løp fra pole position.
Tsolov økte avstandene til konkurrentene underveis i løpet, og kontrollerte løpet også etter sikkerhetsbil-periodene. Tsolov var følgelig først over mål, foran Roman Bilinski og Mari Boya. Mesterskapsleder Rafael Camara gikk på sin side poengløst fra dagens hovedløp, etter at han ble nødt til å bryte få runder før slutt.
Martinius Stenshorne tar dermed med seg 15 poeng fra helgen i Monaco, og vender blikket videre til neste løpshelg i Barcelona om en uke.
BILSPORT: Lørdag 24. mai går inn i historiebøkene som en svart dag for den europeiske bilsporten. Total tre personer har omkommet i tre separate ulykker i henholdsvis Storbritannia og Danmark denne lørdagen.
Under den tredje runden i det britiske mesterskapet i rally, Jim Clark Rally, omkom kartleser Dai Roberts da han og rallyfører James Williams krasjet stygt på den åttende fartsetappen i deres Hyundai i20 N Rally2. Sky News melder at Roberts ble erklært død på stedet, mens Williams ble fraktet til sykehus med alvorlige, men ikke livstruende skader.
Roberts sin skjebne bærer med seg et enormt tragisk bakteppe. 39-åringen var nmelig bror til kartleseren Gareth Roberts som tragisk omkom da han og nå også avdøde Craig Breen krasjet under Targa Florio Rally i 2012. Selv overlevde Roberts også en forferdelig ulykke i 2014 som kostet den 20-årige rallyføreren Timothy Cathcart livet.
I tillegg til rallyulykken er britisk motorsport denne lørdagen også rammet av en dødsulykke på den godt kjente asfaltbanen Donington Park. I forbindelse med et løp under Vintage Sports-Car Club, som handler om racing med historiske kjøretøy, omkom Julien Grimwade da han krasjet med sin Oakland Romano Special, en bil som stammer helt tilbake til 1920-tallet, da han krasjet på den første runden, ifølge Autosport.
Så skal tilfeldighetene rundt bilsportens risiko ha det til at Skandinavia også er rammet av tragedie i bilsporten denne lørdagen. Under Nykøbing F. Motorsports 75-årsjubileumsløp, som også var sesongstarten i det danske mesterskapet, ble en funksjonær påkjørt og drept på den andre fartsetappen.
Den danske lokalavisen Folketidende melder at ytterligere en funksjonær til er kritisk skadd. I tillegg meldes det om ytterligere en deltaker som er sendt til sykehus i kritisk helsetilstand i forbindelse med en separat hendelse som skal dreie seg om en akutt medisinsk hendelse.
Ayla Ågren er spotter under Indy 500. Hun sammenlikner det med sjakk, hvor brikkene hennes er biler som kjører i 370 kilometer i timen.
Kenny Bräck er mannen som har vunnet Indianapolis 500, blitt tilbudt kontrakter i Formel 1, og overlevd en av tidenes største ulykker i moderne racing. Selv er han svensk, født og oppvokst et steinkast unna grensen til Norge, men omtaler seg selv likevel som «nesten norsk».
Det ble norsk jubel i Monacos gater da Martinius Stenshorne vant sitt andre Formel 3-løp. Til Parc Fermé forteller unggutten om slagplanen for søndagens hovedløp, og ikke minst for den kommende løpshelgen i Barcelona.
Den ene savner større deltakelse i Norge. Den andre har knapt testet en racingbil med tak. Nå skal ungguttene Eirik Wenaas-Schei og Peder Saltvedt få kjenne på en usminket og heftig smak på bilsportens mektigste arena.