FORMEL 1: Lewis Hamilton hadde ikke vunnet et Formel 1-løp siden Saudi-Arabia Grand Prix 2021. Søndag kunne han igjen juble for seier på hjemmebane. Samtidig tok han rekorden for flest seiere på en bane med ni i tallet.
Det var Hamiltons teamkamerat i Mercedes George Russell som startet Storbritannia Grand Prix fra pole position. Hamilton startet ved siden av landsmannen, og etter en god start dro de to etterhvert litt fra Max Verstappen som passerte Lando Norris opp til tredjeplass.
På runde 15 hadde Norris tettet gapet til Verstappen, og til slutt kom han seg forbi nederlenderen. Tre runder senere kom også Piastri seg forbi i takt med at regnværet kom inn over banen. I krevende forhold kom etter hvert Norris og Piastri seg forbi Mercedes-førerne og opp i ledelse.
På runde 28 gikk Norris og Mercedes-førerne inn for å bytte til intermediate-dekk, mens Oscar Piastri som måtte vente en runde med å bytte dekk falt ned til 6. plass. Seks runder senere var seierskampen over for Russell som måtte bryte med tekniske problemer.
På runde 39 gikk Lewis Hamilton inn for å bytte til de mykeste dekkene, mens Verstappen på tredjeplass byttet til harde dekk. Runden etterpå gikk ledende Norris inn for å bytte til de mykeste dekkene. Med et tregt stopp mistet Norris ledelsen i løpet, og han kom ut på banen bak Lewis Hamilton. Samtidig som Norris jaget Hamilton knappet Verstappen stadig innpå Norris.
Etter hvert dro Hamilton litt fra de to andre før Verstappen kom seg forbi Norris. Med fire runder igjen jaget Verstappen sin gamle erkerival i kamp om seieren, og han tok stadig litt innpå. Men det holdt altså helt inn for Hamilton.
RACING: Søndag kveld norsk tid var det klart for Dennis Haugers debutløp på en ovalbane i Indy NXT. Hauger hadde skaffet seg et godt utgangspunkt ved pole position.
Aurskog-gutten har vunnet fire løp så langt i år, og han beholdt også ledelsen fra start i Illinois. Det tok dog ikke lang tid før Caio Collet kom seg forbi, og Hauger ble liggende rundt sekundet bak i lang tid.
På runde 62 av 75 klarte også teamkamerat og mesterskapsrival Lochie Hughes seg forbi nordmannen, før også Myles Rowe kom seg forbi. Hauger endte løpet som nummer fem, mens det var Lochie Hughes som vant foran Rowe og Collet.
Hughes tar dermed litt innpå Hauger i mesterskapet, men det er fortsatt nordmannen som leder an. Indy NXT-sesongen ruller videre på Road America kommende helg.
RALLY: Denne helgen har en ny EM-runde blitt unnagjort med Rally Polen, og igjen var det norsk deltakelse.
I toppklassen var Mads Østberg på plass, og denne gangen hadde han med seg den rutinerte kartleseren Giovannu Bernacchini. De to ble til slutt nummer fem nesten to minutter bak teten. Seieren gikk til VM-fører Martins Sesks foran hjemmehelt Marczyk og Jon Armstrong. Norsk-svenske Isak Reiersen ble nummer fire.
I junior-EM er Jørgen Eriksen på plass som kartleser for Calle Carlberg, og det ble norsk-svensk seier med god margin. Duoen hadde over to minutter ned til nestemann.
I mesterskapet er Østberg nå nummer to sammenlagt bak Marczyk. I juniorklassen er det Carlberg og Eriksen som leder an.
FORMEL 1: George Russell startet søndagens Canada Grand Prix fra pole position foran Max Verstappen, og briten beholdt ledelsen i starten. Samtidig avanserte Andrea Kimi Antonelli opp til tredjeplass forbi Oscar Piastri.
Løpet gikk relativt rolig for seg helt frem til runde 67, men da smalt det mellom Oscar Piastri og Lando Norris. De to kjempet om fjerdeplassen, og ned mot sving 1 ble det ikke plass til Norris på Piastris venstreside. Det endte med et sammenstøt mellom de to, og Norris ble stående.
– Der kom den smellen vi har snakket om, sa Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen.
Hendelsen medførte en sikkerhetsbil som varte ut løpet. Dermed vant Russell foran Verstappen, mens Antonelli runder av en real Mercedes-opptur med sin første pallplass i Formel 1.Ferrari fulgte opp på 5. og 6. plass, mens Nico Hülkenberg og Fernando Alonso begge fortsatte en god trend med nye poeng på de to siste plassene. Esteban Ocon og Carlos Sainz kapret de siste poengplasseringene.
RACING: Etter 24 timer med racing på Le Mans levde spenningen fortsatt blant toppbilene i Hypercar-klassen helt frem til målgang. Gjennom natten hadde Ferrari festet grepet rundt pokalen med tre biler i tet, men de fikk ikke gleden av å gjøre opp om pallplassene internt.
Porsche nummer 6 ble diskvalifisert fra kvalifiseringen grunnet at bilen var for lett, og de måtte følgelig starte bakerst i Hypercar-feltet i løpet. I løpet av 24 timer har de likevel rullet fremover i feltet, og med to timer igjen å kjøre kom Matt Campbell seg forbi Antonio Fuoco i Ferraris bil 50 i kampen om tredjeplassen.
Innenfor den siste timen gikk samtlige biler inn for sine siste pitstopp. Først ut var den privat-drevne Af Corse Ferrari-bilen 83 med Robert Kubica bak rattet, som kunne rulle ut igjen med nok bensin på tanken til å holde ut til målgang. Da også de andre bilene gikk inn for sine stopp var Kubica tilbake i ledelsen foran Kevin Estre i Porsches bil 6, Antonio Giovinazzi i bil 51 og Antonio Fuoco i bil 50.
LES OGSÅ: Le Mans-drømmen endte i mareritt for Dennis – derfor skjedde kjempekrasjen
I teten ble stillingen stående slik helt frem til mål, mens Antonio Fuoco ikke fikk lov av Ferrari til å kjempe mot teamkamerat Giovinazzi om den siste pallplassen. Dermed gikk seieren til 83-trioen Robert Kubica, Yifei Ye og Philip Hanson. Porsche-trioen Kevin Estre, Laurens Vanthoor og Matt Campbell kjempet seg til andreplass fra bakerste startposisjon, mens 51-bilen med Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi og James Calado tok den siste pallplassen.
Vi er på plass i Frankrike denne helgen, og kommer tilbake med mer fra 24-timersløpet. Følg oss både her og i sosiale medier (@parcfermeno). Om du vil få med deg alt eksklusivt innhold vi produserer, så klikk her og tegn et abonnement med hele 50 prosent rabatt!
LES OGSÅ: Mario Hyttens enestående Le Mans-historie
24-timersløpet på Le Mans - Hypercar 1) Robert Kubica AF Corse 387 runder 2) Kévin Estre Porsche Penske Motorsport +14,084 3) Antonio Giovinazzi Ferrari AF Corse +28,487 4) Antonio Fuoco Ferrari AF Corse +29,666 5) Will Stevens Cadillac Hertz Team JOTA +2:18,639 6) Kamui Kobayashi Toyota Gazoo Racing 1 runde 7) Mathieu Jaminet Porsche Penske Motorsport 1 runde 8) Sébastien Bourdais Cadillac Hertz Team JOTA 1 runde 9) Pascal Wehrlein Porsche Penske Motorsport 1 runde 10) Charles Milesi Alpine Endurance Team 2 runder 11) Mick Schumacher Alpine Endurance Team 3 runder 12) Loïc Duval Peugeot TotalEnergies 3 runder 13) Alex Riberas Aston Martin Thor Team 4 runder 14) Nicolás Pino Proton Competition 4 runder 15) Tom Gamble Aston Martin Thor Team 6 runder 16) Sébastien Buemi Toyota Gazoo Racing 7 runder 17) Paul Di Resta Peugeot TotalEnergies 8 runder 18) Robin Frijns BMW M Team WRT 12 runder 19) Dries Vanthoor BMW M Team WRT 26 runder 20) Frederik Vesti Cadillac Whelen DNF 21) Filipe Albuquerque Cadillac WTR DNF
RACING: 20 timer av årets 24-timersløp på Le Mans er unnagjort, og flere har møtt på trøbbel i løpet av natten. 10 biler har i skrivende stund brutt løpet, der iblant Cadillac-bilen med Frederik Vesti, Felipe Drugovich og Jack Aitken, samt fanfavoritten Valentino Rossi i BMW I GT3-klassen.
I teten i Hypercar har toppbilene holdt stand gjennom natten, men utover formiddagen har det oppstått problemer for flere. Lenge var det Ferraris bil 51 som ledet løpet, men de er nå på tredjeplass etter at Alessandro Pier Guidi tok en ufrivillig tur ut på gresset på vei inn i pit. Toyotas bil nummer 8 hang også med i toppkampen, men en punktering som endte med innkjøring med kun tre av fire hjul.
Ferrari ligger svært godt an til å vinne med tre biler på topp: Ye foran Nielsen og Calado. Porsches bil nummer 6 med Laurens Vanthoor følger som deres nærmeste utfordrer på fjerdeplass.
Vi er på plass i Frankrike denne helgen, og kommer tilbake med mye mer fra 24-timersløpet. Følg oss både her og i sosiale medier (@parcfermeno). Om du vil få med deg alt eksklusivt innhold vi produserer, så klikk her og tegn et abonnement med hele 50 prosent rabatt!
LES OGSÅ: Le Mans-drømmen endte i mareritt – derfor skjedde kjempekrasjen
Robert Kubica har møtt mye motgang gjennom en lang karriere. I 2025 fikk 40-åringen sin store revansje som vinner av det legendariske 24-timersløpet på Le Mans.
Langdistanse-VMs toppklasse vokser og vokser, og nå er det klart at festen skal vare enda lenger.
Dennis Olsens mannskap ble de aller første til å bryte 24-timersløpet på Le Mans. Nå avslører han hva som egentlig gikk galt.
Den norske rallyveteranen legger ikke skjul på at både noteskriving og risikovurderingen kommer til å bli sterkt påvirket av dødsulykken i forkant av EM-runden. Jørgen Eriksen er klar på at dette ikke er et rallyløp kommer til å nyte.
Den norske GT-profilen ladet virkelig kanonen under den spektakulære publikumsmagneten som den obligatoriske Le Mans-paraden er hver fredag før løpsstart.