FORMEL 1: Denne helgen er Formel 1-sirkuset på plass i Singapore. Det hele startet fredag med den første treningen på den krevende gatebanen.
Samtlige førere satte sine raskeste rundetider med de mykeste dekkene. Raskest av alle var Charles Leclerc. Han toppet resultatlisten foran Lando Norris og Carlos Sainz.
Tidene begynner først å bety noe lørdag ettermiddag, men før den tid er det duket for ytterlige to treninger.
Topp 10, trening 1:
1) Charles Leclerc, Ferrari, 1:31,736
2) Lando Norris, McLaren, +0,076
3) Carlos Sainz, Ferrari, +0,189
4) Max Verstappen, Red Bull, +0,334
5) Yuki Tsunoda, Visa RB, +0,500
6) Oscar Piastri, McLaren, +0,606
7) Daniel Ricciardo, Visa RB, +0,612
8) Alexander Alvon, Williams, +0,688
9) Fernando Alonso, Aston Martin, +0,847
10) Esteban Ocon, Alpine, +0,852
Levert i samarbeid med Formel-1.no
RALLYCROSS: Lørdag tok Ole Christian Veiby karrierens første VM-seier i Tyrkia. Søndag ble sesongens siste løp kjørt åå samme bane, og nordmannen kjempet om edelt metall.
Fra før var det klart at Johan Kristoffersson hadde sikret gullet, men i kampen om sølvet var ingenting avgjort. Før finalen skilte det kun fire poeng mellom Kevin Hansen og Veiby.
Veiby startet løpet fra første rad, men der han fikk en fantastisk start i lørdagens finale ble han stående denne gangen. Startproblemene gjorde at han fullførte som nummer seks, og dermed kunne han ikke ta opp kampen om en ny seier og en potensiell sølvmedalje. Veiby tok dermed bronsen i årets VM.
Det var Juha Rytkönen som tok ledelsen i løpet foran Johan Kristoffersson, og han holdt også unna til seier foran den nybakte verdensmesteren. Timmy Hansen tok den siste pallplassen.
Neste sesongs Rallycross-VM starter allerede i januar. Se hele kalenderen her!
LES OGSÅ: Veibys historiske VM-seier
RALLY: Andreas Mikkelsen og kartleser Torstein Eriksen varmet denne helgen opp til sesongavslutningen i Rally Japan ved å kjøre det spanske løpet Rallye La Nucía.
Der kjørte også teamkamerat i Hyundai Thierry Neuville, og det var den belgiske VM-lederen som vant løpet. Neuville og Mikkelsen var de to eneste Rally1-bilene til start, og Neuville vant alle fartsetappene foran nettopp Mikkelsen.
På hver enkelt etappe skilte det fra 0,5 til 11,7 sekunder mellom de to. Til slutt var avstanden 47,7 sekunder, men Hyundai-duoen var ikke med på den offisielle resultatlisten ettersom de valgte å ikke kjøre inn i Parc Fermé.
Rally Japan kjøres fra 21. til 24. november.
LES OGSÅ: Hyundai-sjefen legger press på Mikkelsen
RALLYCROSS: Denne helgen markerer slutten av årets sesong, og det hele foregår på Istanbul Park i Tyrkia, etter at de opprinnelige planene om sesongavslunting i Australia og deretter Kina ble avlyst.
Det var lørdag knyttet stor spenning til om Johan Kristoffersson som med et godt resultat kunne sikre seg verdensmesterskapet allerede en dag før slutt. 35-åringen som allerede har seks verdensmesterskap fra tidligere, startet dagens første heat med sterk kjøring. Svensken var først over mål i heatet før semi-finalen, og sikret seg dermed nok poeng for å samtidig sikre seg sin syvende verdensmestertittel.
LES OGSÅ: Rallydrømmen legges på is – nå skal Ole Christian gå nye veier
Nevnte Kristoffersson sikret seg også plass til dagens finale, sammen med Ole Christian Veiby. Nordmannen som fortsatt kjemper om sølvet i resultatlisten sammenlagt startet finalen fra fremste rekke, tok starten, og ledet ut av første sving. Ledelsen økte etterhvert som rundene gikk, og var aldri truet av konkurrentene. 28-åringen krysset målstreken først av samtlige, og kjørte dermed også inn til sin første VM-seier. En etterlengtet seier for Veiby, som også tar Norges første VM-seier siden Andreas Bakkerud sto øverst på podiumet i Canada i 2019.
Mesterskapet fortsetter søndag, hvor Veiby har alle muligheter for å sikre seg sølvet i mesterskapet. Nordmannen er kun syv poeng bak Kevin Hansen som foreløpig innehar andreplassen sammenlagt.
LES OGSÅ: Sivert går fra EM til «store super» i Rallycross-NM
FORMEL 2: Dennis Hauger har kjørt sitt siste løp i Formel 2. Lørdag ble det klart at nordmannen står over sesongens to siste løp i Qatar og Abu Dhabi, og hans tredje og siste sesong i mesterskapet er dermed over.
Årsaken er at team Hauger nå ønsker å tette alt fokus og alle økonomiske midler mot neste sesongs sasing. Da er det USA og Indy NXT som venter med Andretti. Richard Verschoor tar over for Hauger i MP Motorsport, og han skal også kjøre for teamet i 2025.
– Det har vært helt fantastisk å være en del av MP Motorsport teamet i to sesonger. Det har vært lærerikt, givende og ikke minst et fantastisk kameratskap i teamet. Samtidig gleder jeg meg stort til å ta fatt på et nytt mesterskap og kjøre for IndyNXT-laget til Andretti Global i 2025. Planen fremover nå er å rette all energi på å forberede meg for å kjøre i USA og da er det også naturlig at jeg står over årets siste to løp i Formel 2-mesterskapet, sier Dennis Hauger.
LES OGSÅ: Nå er Dennis Hauger klar for å vinne med Andretti
FORMEL E: Det helelektriske mesterskapet Formel E er på vei inn i en ny æra med GEN3 Evo-bilene. Denne uken har førerne testet bilene på Jarama i Madrid i det som var den eneste testen før sesongstart. Egentlig skulle de kjøre i Valencia, men flommen gjorde at det hele ble flyttet til Madrid.
Som vanlig hadde førerne ulikt fokus på ulike tidspunkter på en test som dette, men tidene er uansett den eneste pekepinnen vi har før sesongen ruller i gang for alvor. På tvers av de seks testpassene var det Jaguars Mitch Evans som var raskest foran Kiro-fører Dan Ticktum og Porsche-fører og regjerende verdensmester Pascal Wehrlein.
Etter at de faste førerne hadde kjørt sine runder var det klart for tidenes første kvinnetest i et VM. Her var det F1 Academy-leder Abbi Pulling som var raskest med tiden 1:30,889. Bak Pulling fulgte Jamie Chadwick og Bianca Bustamante. Pulling kjørte for Nissan i testen, mens Chadwick og Bustamante kjørte for henholdsvis Jaguar og McLaren.
Formel E-esongen ruller i gang i Sao Paulo 7. desember. Se hele kalenderen her!
Topp 10:
1) Mitch Evans, Jaguar, 1:27,462
2) Dan Ticktum, Kiro, +0,141
3) Pascal Wehrlein, Porsche, +0,197
4) David Beckmann, Kiro, +0,294
5) Taylor Barnard, McLaren, +0,319
6) Antonio Felix Da Costa, Porsche, +0,352
7) Oliver Rowland, Porsche, +0,512
8) Stoffel Vandoorne, Maserati, +0.544
9) Nyck de Vries, Mahindra, +0,549
10) Max Günther, DS Penske, +0,609
Latin-amerikanske medier hevder at Colapinto dater Norges tronarving, men etter Parc Fermès undersøkelser stammer ryktene som nå sprer seg som ild i tørt gress fra feilaktige kilder.
Etter mer enn to års ventetid satt den for Ole Christian Veiby. Og nå settes alle kluter til for å makse finalehelgen - og sesongen.
Om det var noen tvil: Henning Solberg er klar for å gi full gass også i 2025, og det med flere sponsorer i ryggen.
Med mange potensielle arrangører er det ikke plass til alle på Formel 1-kalenderen. Det skal løses ved en rotering av europeiske baner.
FIA-president Mohammed Ben Sulayem kritiseres på flere punkter i et åpent brev fra Formel 1-førerne. Det skjer etter flere kontroverser knyttet til språkbruk og bøter.