FORMEL 1: Etter en kaotisk kvalifisering tidligere søndag ettermiddag, var det knyttet spenning til om hovedløpet ble like vått og utfordrende. Max Verstappen var uheldig under kvalifiseringen og endte kun på en 12. posisjon men ble flyttet ytterligere fem plasser ned, etter å ha pådratt seg en gridstraff tidligere denne uken. Fremst sto tittelkonkurrent Lando Norris, like foran George Russell. Engelskmannen i Mercedes, som også tok starten, ledet ut av de første svingene, med Norris og Tsunoda like bak.
En av førerne som ikke kom til start var Lance Stroll. Aston Martin-føreren mistet kontroll over bilen under oppvarmingsrunden, og satt seg samtidig fast i grusen. Stroll måtte dermed bryte løpet. Uhellet resulterte i en ekstra oppvarmingsrunde, noe de fremste førerne tjuvstartet på. Startlysene var nemlig ikke slått helt av da Norris og Co. startet på en ny runde. Hvorvidt dette resulterer i en straff som går utover resultatet er i skrivende stund uvisst.
Også Alexander Albon fikk aldri startet dagens hovedløp. Etter en kollisjon under kvalifiseringen var bilen så skadet at mekanikerne ikke fikk fikset den tidsnok til løpsstart. Max Verstappen klatret raskt oppover på resultatlisten de første rundene, og befant seg etterhvert på andreplass. Dermed var det også flaks for nederlenderen da sikkerhetsbilen ble kalt ut etter 30 runder, grunnet store nedbørsmengder. Russell og Norris som like før hadde kjørt inn i depoet for å skifte til et nytt sett med intermediate-dekk, tapte dermed posisjonene sine til Verstappen som da enda ikke hadde vært i depoet.
Under sikkerhetsbilperioden dro Franco Colapinto av banen og inn i barrieren, og sørget for det med at sikkerhetsbilen ble byttet ut med rødt flagg. Omtrent en halv time senere var førerne i gang igjen med rullende start og Esteban Ocon i ledelsen, like foran Verstappen og Gasly. Ocon som startet fra fjerde posisjon, men heller ikke hadde foretatt et depotstopp da løpet ble avbrutt med rødt flagg.
Få runder etter mistet Carlos Sainz kontroll over bilen, slik at også han endte opp i barrieren og var nødt til å bryte løpet. Hendelsen resultere i nok en sikkerhetsbil. Da feltet igjen var samlet og banen ryddet, var det Max Verstappen som tok starten ved å kjøre forbi Esteban Ocon og opp i ledelsen.
Herfra var det fri bane for Max Verstappen som kjørte over mål først av samtlige, etter å ha startet fra 17. startposisjon. Esteban Ocon og Pierre Gasly sikret samtidig andre- og tredjeplass for Alpine. Lando Norris falt bakover på resultatlisten, også grunnet flere førerfeil, og endte tilslutt løpet på 6. plass
Formel 1-sirkuset vender tilbake til USA om tre uker, nærmere bestemt Las Vegas.
Brasil Grand Prix, hovedløp:
1) Max Verstappen, Red Bull
2) Esteban Ocon, Alpine, +19,477
3) Pierre Gasly, Alpine, +22,532
4) George Russell, Mercedes, +23,265
5) Charles Leclerc, Ferrari, +30,177
6) Lando Norris, McLaren, +31,372
7) Yuki Tsunoda, Visa RB, +42,056
8) Oscar Piastri, McLaren, +44,943
9) Liam Lawson, Visa RB, +50,452
10) Lewis Hamilton, Mercedes, +50,753
11) Sergio Perez, Red Bull, +51,531
12) Oliver Bearman, Haas, +57,085
13) Valtteri Bottas, Sauber, +1:03,588
14) Fernando Alonso, Aston Martin, +1:18,049
15) Guanyu Zhou, Sauber, +1:19,649
16) Carlos Sainz, Ferrari, brutt
17) Franco Colapinto, Williams, brutt
18) Nico Hulkenberg, Haas, brutt
19) Alexander Albon, Williams, brutt
20) Lance Stroll, Aston Martin, brutt
RALLY: Verdensmesterskapet går denne helgen inn i sin femte runde, og det hele ble satt i gang allerede torsdag kveld. Sett bort ifra formiddagens shakedown, var kveldens fartsetappe også den eneste som skulle kjøres torsdag. Resterende fartsetapper fortsetter fra fredag og helt til og med søndag. Totalt 344 kilometer, fordelt på 24 fartsetapper.
Dagens første og eneste fartsetappe var en publikumsvennlig superspesial, som strakte seg over 2,9 kilometer. Raskest gjennom denne var VM-leder Elfyn Evans, med 0,2 sekund forsprang. På andre- og tredjeplass fulgte Sebastien Ogier og Ott Tänak som fullførte etappen med identisk tid.
Oliver Solberg er også på plass denne helgen, sammen med Elliot Edmondson i kartleserstolen. Toyota-duoen matchet dog ikke tidene til klassens raskeste førere, og fullførte etappen drøyt tre sekunder bak raskeste fører i WRC 2-klassen. Tre sekunder er på en annen side ikke stort, når det gjenstår omlag 340 kilometer med fartsetapper. Solberg viste samtidig glede over at arrangørene hadde lagt ved obligatoriske "donuts" underveis i etappen.
– Forsøker fortsatt å få en god følelse med bilen, fin gjennomkjøring, elsker å kunne ta lovlige donuts, sa Solberg like etter målgang.
LES OGSÅ: Driftet i kjent Formel 1-sving – slik reagerer Oliver på straffen fra FIA
VM-runden fortsetter fredag, som består av hele ti fartsetapper. Fire av disse skal tilbakelegges allerede imorgen formiddag.
Rally Portugal, etter SS1 | ||
1) Elfyn Evans / Scott Martin | Toyota | 2:18.1 |
2) Sébastien Ogier / Vincent Landais | Toyota | +0.2 |
3) Ott Tänak / Martin Järveoja | Hyundai | +0.2 |
4) Adrien Fourmaux / Alexandre Coria | Hyundai | +0.4 |
5) Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe | Hyundai | +0.6 |
6) Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen | Toyota | +1.3 |
7) Takamoto Katsuta / Aaron Johnston | Toyota | +1.9 |
8) Sami Pajari / Marko Salminen | Toyota | +4.1 |
9) Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov | Skoda | +4.3 |
10) Mārtinš Sesks / Renārs Francis | Ford | +5.0 |
RALLY: Denne helgen er det klart for Rally Portugal i Rally-VM, og torsdag morgen rullet det hele i gang med en kort shakedown I forkant av SS1 torsdag kveld.
Raskest av alle var M-Sports Martins Sesks, som er tilbake i aksjon denne helgen. Han kjører i år et deltidsprogram. Videre fulgte vinneren fra forrige VM-runde Kalle Rovanperä seks tideler lenger bak med sin bestetid.
I WRC 2 er Oliver Solberg igjen på plass, og denne gangen plukker han også poeng. Han var nest raskest i sin klasse på shakedown, marginalt bak Gus Greensmith.
Forøvrig er også Mads Østberg på plass, men det er denne gangen i kommentatorboksen hos Rally.TV. Rally Portugal ruller videre torsdag kveld - se alle sendetider i vår helgeplanlegger!
Rally Portugal - shakedown 1) Mārtiņš Sesks / Renars Francis M-Sport 3:52.3 2) Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen Toyota +0,6 3) Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe Hyundai +0,9 4) Sébastien Ogier / Vincent Landais Toyota +1,7 5) Ott Tänak / Martin Järveoja Hyundai +1,8 6) Elfyn Evans / Scott Martin Toyota +2,0 7) Josh McErlean / Eoin Treacy M-Sport +2,6 8) Takamoto Katsuta / Aaron Johnston Toyota +2,7 9) Adrien Fourmaux / Alexandre Coria Hyundai +3,2 10) Sami Pajari / Marko Salminen Toyota +3,7 11) Grégoire Munster / Louis Louka M-Sport +4,0 12) Gus Greensmith / Jonas Andersson Škoda +10,6 13) Oliver Solberg / Elliott Edmondson Toyota +10,6
RACING: Det nærmer seg 24-timersløpet på Le Mans der Fords fokus ligger på GT3-klassen, hvor blant annet vår egen Dennis Olsen er på plass som en helt sentral brikke.
Samtidig er det knyttet stor interesse til 2027-sesongen, når Ford går inn i toppklassen i Langdistanse-VM med et LMDh program. Det regelverket tillater å også delta i amerikanske IMSA, hvor Ford i dag deltar i GT3-klassen, men det blir ikke slik i toppklassen med det første.
– Det tidligste ville vært 2028, forteller Ford-direktør Mark Rushbrook til Sportscar 365.
Fra før er det klart at Ford skal samarbeide med Genesis om driften i VM. Det er også klart at bilen skal testes på bane om et knapt år. I tillegg har de blitt enige med produsenter av chassis og motor, og dette vil bli annonsert senere i år. Etter det får vi til slutt vite hvem som skal kjøre for teamet, og med norske øyne er det naturlig nok et håp om å få se Dennis Olsen i toppklassen.
– Gjennom resten av dette året vil vi annonsere vår chassispartner, deretter teamet vårt og så førere etter det, sa Rushbrook.
RACING: Denne uken kom startlisten ut for 24-timersløpet på Spa-Francorchamps, kanskje det mest prestisjefylte enkeltløpet i verden for GT3-klassen. Løpet inngår både i langdistansedelen av GT World Challenge Europe, samt Interncontinental GT Challenge, og består da utelukkende av GT3-biler.
Og i år er det ny rekord. Intet mindre enn 76 biler i en og samme bilklasse, fordelt på fem særskilte førerklasser basert på lisensgradering. Dette er da Pro, Gold, Silver, Bronze og Pro-Am.
Per nå står én nordmann oppført på startlisten, og det er ikke overraskende Christian Krognes, som kjører fullt europeisk GT World Challenge-program sammen med Walkenhorst Motorsport, som fabrikkfører for Aston Martin. Krognes som forøvrig er blitt mest kjent for at han vant nettopp dette løpet tilbake i 2018.
LES OGSÅ: Christian blir fabrikkfører for Aston Martin
Men det er ikke utenkelig at flere nordmenn er på plass. Både Audi-teamet Sainteloc Racing og Porsche-teamet Dinamic GT har ledige seter i sine påmeldte biler, og begge disse teamene har nordmenn knyttet til seg. For Sainteloc kjører Marcus Påverud i International GT Open, og har kjørt 24-timeren på Spa tidligere. Påverud bekrefter at han er i forhandler om å fylle dette ledige setet som teamet har.
Enda større sannsynlighet er det at Marius Nakken endelig får kjørt løp igjen etter at han foreløpig har et uavklart program for 2025. Nakken har mange års tilknytning til Dinamic, og har attpå til deltatt på testene på banen denne uken. Sunnmøringen bekrefter også at han er nær en formell avtale om å få kjørt 24-timersløpet på Spa-Francorchamps.
LES OGSÅ: Dennis Olsen tilbake på pallen: – Veldig god forberedelse til Le Mans
En nordmann som mest sannsynlig ikke kommer til starter Dennis Olsen. Ford stiller med to biler i 24-timeren, og har rent formelt ett gullsete åpent, men etter det Parc Fermé forstår er ikke dette et sete som er forbeholdt Olsen, og Ford-føreren bekrefter selv at det ikke er noen ting som tyder på at han skal stille i år.
GOKART: Sist helg gikk det tradisjonsrike løpet Jonas Trophy av stabelen hos NMK Modum og Sigdal med klassene Senior 125, Junior 125, Cadetti og Mini til start.
Slik endte det hele i finale 2 i samtlige klasser.
Resultater finale 2 - Jonas Trophy Senior 125 1) Timian Hauge Hafstad 10:33.150 2) Isak Remmen Hatle +4.513 3) Kasper Olsen +17.332 4) Pia Usele +25.776 5) Kristoffer Skjæringrud 1 runde 6) Henrik Lundteppen Skybak 20 runder -) Felix Alexander Hilton DQ Junior 125 1) Emil Bakkejord Bråten 10:36.325 2) Vebjørn Danielsson Glende +0.212 3) Johan Bones +12.143 4) Kristian Gether Gundersen +16.976 5) Peer Christian Svenkerud Opsal +22.192 6) Sander Stølan +23.965 7) Oliver Rognmo Hodge 6 runder 8) Matias Lien Jokerud 13 runder Cadetti 1) Iver Engelstad 11:05.899 2) Christer Thyren Aasheim +10.901 3) Kasper Nesset +10.997 4) Gunnar Henriksen +17.846 5) Emrik Asmyhr +18.932 6) Oscar Nygård Johansen +20.000 7) Alvin Olinus Adolfsen +23.600 8) Adrian Paulsen Sverstad +24.197 9) Sebastian Nicolaysen Borgen +30.761 10) Mikkel Engan Aasen +32.986 11) Noah N. Røren Sandsbråten +33.260 12) Liam Opsahl 5 runder 13) Amund Ravndal Polden 8 runder 14) Lukas Dalby Paulsen 8 runder 15) Wiliam Vigen Andersen 8 runder 16) Erik Vinna Gandrudbakken 8 runder 17) Mikkel Jakobsen 13 runder 18) Krister Lunde 18 runder 19) Sofie Ovrum Berget 18 runder Mini 1) Adrian Mikalsen 10:45.762 2) Markus Engan Aasen +2.835 3) William Andre Furuheim +3.742 4) Ole Alexander Sørlie Smistad +3.983 5) Elias Evensen Fossen +7.230 6) Philip Bakkegård +7.312 7) Aksel Remmen Hatle +7.875 8) Marcus Borgli Randgaard +8.079 9) Jenny Kvakkestad Nordvang +8.200 10) Liam Bredesen Golec +10.482 11) Daniel Stølan +12.579 12) Oliver Kristiansen Kamplien +13.373 13) Marcus Aalberg +13.379 14) Jasper Lian +20.788 15) Oskar Pham Berntsen +22.730 16) Julian Hoen Madsen +23.504 17) Kristian Bjørgen +26.453 18) Noel Grande Restad 11 runder 19) Birk B. Bendiksvoll 18 runder -) Åsmund Torgersen DQ
Max Verstappen og de andre Formel 1-førerne har som vanlig snakket om det ene og det andre i forkant av en ny Formel 1-helg. Denne gangen ble den regjerende verdensmesteren blant annet spurt om Christian Krognes.
Nye utfordringer venter for driftingtalentet Espen Rohde, som har lært av Fredric Aasbø på veien mot den internasjonale debuten.
– Du ser det er litt fake news, sier Martinius Stenshorne om alle ryktene rundt sitt eget team etter skandaleoppslagene den siste uken.
Mohammed Ben Sulayem endrer på reglene rundt banning, men det er mer under overflaten. Rapporter tyder på at FIA-presidenten vil gjøre flere kontroversielle endringer i forkant av årets presidentvalg.
Hvem var egentlig den raskeste rundt en enkelt runde, og hvor høy snittfart er det faktisk rundt banene? Eller hvor mange heatseire har egentlig de ulike førerne tatt? Nå har Parc Fermé satt tallenes tale fra Rallycross-NM i et nytt og interaktivt system fra de siste fem sesongene.