FORMEL 1: Gabriel Bortoleto blir neste sesong Formel 1-fører for Sauber. Brasilianeren vant i fjor Formel 3 på første forsøk, og i år ligger han an til å gjøre det samme i Formel 2. Opprinnelig var han en McLaren-junior, men de båndene er kuttet for å kunne signere for Sauber.
Sauber, som i 2026 går over til å hete Audi, får dermed en helt ny førerduo neste sesong. Bortoleto skal kjøre sammen med veteranen Nico Hülkenberg, som kommer inn i teamet fra Haas.
Bortoleto blir sammen med Andrea Kimi Antonelli, Jack Doohan og Oliver Bearman en av fire rookies på neste års Formel 1-grid. I tillegg ventes Liam Lawson og Franco Colapinto og ha gode muligheter til å få et sete i Red Bulls førerkabal, men der er ingenting avgjort.
LES OGSÅ: – Et talent helt utenom det vanlige
FORMEL 1: Onsdag bekrefter Sauber at Valtteri Bottas og Guanyu Zhou vil forlate teamet etter at sesongens tre siste løp er ferdigkjørt. De to har vært en del av teamet i en krevede sesong hvor de så langt ikke har tatt poeng, og nå er det altså over.
Begge to ventes med det å være ferdig i Formel 1. Dog har Bottas holdt døren åpen for en retur til Mercedes som test- og reservefører. Fra før er det klart at Nico Hülkenberg skal kjøre en av Saubers to biler neste sesong.
Annonseringen ventes å ha sammenheng med at Gabriel Bortoleto snart vil annonseres som Saubers nye Formel 1-fører. Skal vi tro de siste rapportene har Bortoleto kuttet båndene til McLaren hvor han har vært juniorfører. Bortoleto vant i fjor Formel 3 på første forsøk, og leder nå Formel 2 i sin første sesong. Han kan bli Brasils første fulltidsfører siden 2017.
LES OGSÅ: Bortoleto nærmer seg Sauber: – Et talent helt utenom det vanlige
FORMEL 1: Etter en kaotisk kvalifisering tidligere søndag ettermiddag, var det knyttet spenning til om hovedløpet ble like vått og utfordrende. Max Verstappen var uheldig under kvalifiseringen og endte kun på en 12. posisjon men ble flyttet ytterligere fem plasser ned, etter å ha pådratt seg en gridstraff tidligere denne uken. Fremst sto tittelkonkurrent Lando Norris, like foran George Russell. Engelskmannen i Mercedes, som også tok starten, ledet ut av de første svingene, med Norris og Tsunoda like bak.
En av førerne som ikke kom til start var Lance Stroll. Aston Martin-føreren mistet kontroll over bilen under oppvarmingsrunden, og satt seg samtidig fast i grusen. Stroll måtte dermed bryte løpet. Uhellet resulterte i en ekstra oppvarmingsrunde, noe de fremste førerne tjuvstartet på. Startlysene var nemlig ikke slått helt av da Norris og Co. startet på en ny runde. Hvorvidt dette resulterer i en straff som går utover resultatet er i skrivende stund uvisst.
Også Alexander Albon fikk aldri startet dagens hovedløp. Etter en kollisjon under kvalifiseringen var bilen så skadet at mekanikerne ikke fikk fikset den tidsnok til løpsstart. Max Verstappen klatret raskt oppover på resultatlisten de første rundene, og befant seg etterhvert på andreplass. Dermed var det også flaks for nederlenderen da sikkerhetsbilen ble kalt ut etter 30 runder, grunnet store nedbørsmengder. Russell og Norris som like før hadde kjørt inn i depoet for å skifte til et nytt sett med intermediate-dekk, tapte dermed posisjonene sine til Verstappen som da enda ikke hadde vært i depoet.
Under sikkerhetsbilperioden dro Franco Colapinto av banen og inn i barrieren, og sørget for det med at sikkerhetsbilen ble byttet ut med rødt flagg. Omtrent en halv time senere var førerne i gang igjen med rullende start og Esteban Ocon i ledelsen, like foran Verstappen og Gasly. Ocon som startet fra fjerde posisjon, men heller ikke hadde foretatt et depotstopp da løpet ble avbrutt med rødt flagg.
Få runder etter mistet Carlos Sainz kontroll over bilen, slik at også han endte opp i barrieren og var nødt til å bryte løpet. Hendelsen resultere i nok en sikkerhetsbil. Da feltet igjen var samlet og banen ryddet, var det Max Verstappen som tok starten ved å kjøre forbi Esteban Ocon og opp i ledelsen.
Herfra var det fri bane for Max Verstappen som kjørte over mål først av samtlige, etter å ha startet fra 17. startposisjon. Esteban Ocon og Pierre Gasly sikret samtidig andre- og tredjeplass for Alpine. Lando Norris falt bakover på resultatlisten, også grunnet flere førerfeil, og endte tilslutt løpet på 6. plass
Formel 1-sirkuset vender tilbake til USA om tre uker, nærmere bestemt Las Vegas.
Brasil Grand Prix, hovedløp:
1) Max Verstappen, Red Bull
2) Esteban Ocon, Alpine, +19,477
3) Pierre Gasly, Alpine, +22,532
4) George Russell, Mercedes, +23,265
5) Charles Leclerc, Ferrari, +30,177
6) Lando Norris, McLaren, +31,372
7) Yuki Tsunoda, Visa RB, +42,056
8) Oscar Piastri, McLaren, +44,943
9) Liam Lawson, Visa RB, +50,452
10) Lewis Hamilton, Mercedes, +50,753
11) Sergio Perez, Red Bull, +51,531
12) Oliver Bearman, Haas, +57,085
13) Valtteri Bottas, Sauber, +1:03,588
14) Fernando Alonso, Aston Martin, +1:18,049
15) Guanyu Zhou, Sauber, +1:19,649
16) Carlos Sainz, Ferrari, brutt
17) Franco Colapinto, Williams, brutt
18) Nico Hulkenberg, Haas, brutt
19) Alexander Albon, Williams, brutt
20) Lance Stroll, Aston Martin, brutt
FORMEL 1: Regnvær i Brasil medførte at lørdagens kvalifisering måtte bli kjørt på søndag. Da de rullet i gang 07:00 lokal tid var det igjen vått på banen, men denne gangen var det gode nok forhold til å få gjennomført kvalifiseringen. Likevel ble det en dramatisk kvalifisering med en rekke rødflagg.
Det første rødflagget var det Franco Colapinto som forårsaket sa gav smalt i barrieren i sving 3 med ni minutter igjen av Q3. Da førerne kom i gang igjen røk blant annet Lewis Hamilton ut, mens Lando Norris så vidt kom seg videre.
LES OGSÅ: Franco Colapinto aktuell for Red Bull
I Q2 begynte banen å tørke opp, og førerne kunne . Med seks minutter igjen å kjøre ble det dog tydelig at forholdene fortsatt var krevende da Carlos Sainz endte i barrierene i sving to. Det medførte kvalifiseringens andre rødflagg.
Da førerne kom i gang igjen forbedret førerne egne tider, men Max Verstappen lå stadig utenfor topp 10. Med under et minutt igjen å kjøre kom nok et rødflagg etter at Lance Stroll kjørte av, og Verstappen som kun var nummer 12 på dette tidspunktet røk med det ut. Hah har også en fem plassers gridstraff grunnet et motorbytte, og nederlenderen vil derfor starte som nummer 17 i Grand Prix-løpet.
I Q3 var det Fernando Alonso som krasjet ut og forårsaket nok et rødflagg. Etter den oppryddingen smalt det for Alexander Albon, og kvalifiseringens femte rødflagg var et faktum.
Da førere igjen fikk grønt lys gjensto det tre og et halvt minutt å kjøre. Lando Norris forbedret sin egen bestetid to ganger og sikret med det pole position. George Russell starter ved siden av han på første rad. På de neste plassene finner vi uvanlig nok Yuki Tsunoda, Esteban Ocon og Liam Lawson.
Løpet har blitt flyttet frem for å unngå regnværet som er meldt senere på dagen, og Sao Paulo Grand Prix ruller derfor i gang 16:30 norsk tid.
Kvalifisering:
1) Lando Norris, McLaren, 1:23,405
2) George Russell, Mercedes, +0.173
3) Yuki Tsunoda, Visa RB, +0,706
4) Esteban Ocon, Alpine, +1,070
5) Liam Lawson, Visa RB, +1,079
6) Charles Leclerc, Ferrari, +1,120
7) Alexander Albon, Williams, +1,252
8) Oscar Piastri, McLaren, +1,281
9) Fernando Alonso, Aston Martin, +5,593
10) Lance Stroll, Aston Martin, ———
Q2
11) Valtteri Bottas, Sauber
12) Max Verstappen, Red Bull
13) Sergio Perez, Red Bull
14) Carlos Sainz, Ferrari
15) Pierre Gasly, Alpine
Q1
16) Lewis Hamilton, Mercedes
17) Oliver Bearman, Haas
18) Franco Colapinto, Williams
19) Nico Hülkenberg, Haas
20) Zhou Guanyu, Sauber
RALLY: Slik det ofte er utover høsten var det en rekke nordmenn å finne til start i Lausitz Rally i Tyskland denne helgen.
Til slutt var det tsjekkiske Filip Mareš som tok seieren. Jens Hvaal ble best av de norske sammen med kartleser Lars-Håkon Lundgreen. For de to endte det med 12. plass, åtte minutter bak teten.
Som nummer 21 totalt, og som nummer fem i klassen, finner vi Bjørn Bækkevold og Dyre Erling Fredriksen. På plassen bak totalt, og som nummer to i klassen, var det Marius Solberg Hansen og Erik Storø som rullet inn.
Kristiane Hvaal Engh ble med mor Gunnhild som kartleser nummer 23. Tony Caspersen og Ronald Haug måtte bryte løpet på SS3.
LES OGSÅ: Slik opplevde Jørgen sin første EM-seier
LES OGSÅ: Marius jakter nytt gull etter medaljerekord
RACING: Dennis Olsen rakk kun å kjøre et stint i lørdagens 8-timersløp i Bahrain. Teamets bil begynte nemlig å brenne med to og en halv time igjen av løpet, og dermed var sesongen over.
I toppklassen var det Toyotas bil nummer 8 som vant. Det medførte samtidig at Toyota sikret VM-tittelen blant konstruktørene.
Porsche-trioen Laurens Vanthoor, Kevin Estre og Andre Lotterer endte løpet på 10. plass, og det var nok til å holde unna i kampen om førertittelen.
Rallycross-NMs mest intense klasse får nok et tilskudd før neste sesong.
Brasil står uten en Formel 1-fører, men skal vi tro de siste rapportene er det i ferd med å endre seg.
Lite tydet på at de to skulle bli teamkamerater, og like før de ikke lenger er det lenger slo de til med en emosjonell og svært overraskende dobbel pallplass.
Max Verstappen imponerte stort i Brasil. Nå er han svært nære sin fjerde VM-tittel på rad.
Formel 1s nye stjerneskudd linkes til Red Bull i takt med Sergio Perez svake prestasjoner.