FORMEL 2: Victor Martins kjører i år sin tredje Formel 2-sesong, men etter svake resultater i fjor stertet årets sesong uten Alpine-støtten han hadde hatt i flere år. Nå er det klart at han likevel støttes av et Formel 1-akademi. Williams kommer nemlig inn for å støtte franskmannen, som i 2022 vant Formel 3.
I Formel 2 kjører han i ART-teamet sammen med Luke Browning, som også er Williams-junior. Denne uken skal begge to i aksjon med Williams sin 2023-bil i programmet som tillatter testing av eldre Formel 1-biler.
– Dette er et nytt kapittel for meg, men målet mitt forblir det samme – å presse meg selv til det ytterste, både som person og som racerfører, og å komme til Formel 1. Williams er et ikonisk lag med en utrolig historie, og jeg er sikker på at dette er det beste stedet å være for å hjelpe meg å nå mine mål, sier Martins.
RACING: Dennis Hauger dominerte i det som var hans første løp i Indy NXT for en drøy måned siden, og i starten av mai fortsetter sesongen på Barber Motorsports Park.
I juni er det klart for det første av fire løp som kjøres på ovalbane, og dette er noe som frem til nå har vært helt ukjent territorium for Hauger. Tirsdag fikk nordmannen sin første test på en ovalbane, nærmere bestemt Nashville Superspeedway hvor Indy NXT-sesongen avsluttes i slutten av august.
Det ble kjørt to pass på henholdsvis tre og fire timer, og det siste passet ble avsluttet midnatt norsk tid. I det første passet noterte Hauger seg for 8. tid i det som altså var hans første pass på en ovalbane. Raskest var Myles Rowe.
Etter pausen skrudde Dennis opp farten ytterligere, og viste seg som raskest av alle. Flere ganger forbedret han egen tid, og han toppet til slutt listen foran Myles Rowe.
– Første test på en oval, og det var en veldig kul opplevelse. Jeg hadde det veldig gøy der ute. God dag på kontoret, og jeg ser frem til å komme tilbake hit senere i sesongen, sa Dennis Hauger etter testen.
Oveltest Nashville - pass 2 1) Dennis Hauger Andretti 25,5273 2) Myles Rowe Abel +0.0099 3) Lochie Hughes Andretti +0.1248 4) Salvador de Alba Andretti +0.1316 5) Bryce Aron HMD +0.2160 6) James Roe Andretti +0.2325 7) Jonathan Browne Chip Ganassi +0.2727 8) Jordan Missig Abel +0.2876 9) Ricardo Escotto Andretti +0.2926 10) Josh Pierson HMD +0.2963 11) Sebastian Murray Andretti +0.3061 12) Niels Koolen Chip Ganassi +0.3415 13) Caio Collet HMD +0.3782 14) Nolan Allaer HMD +0.4035 15) Hailie Deegan HMD +0.4115 16) Jack William Miller Abel +0.4285 17) Callum Hedge Abel +0.4483 18) Dave Hamilton Jr HMD +0.4683 19) Tommy Smith HMD +0.9609
RACING: I år utvider Ford sitt eget GT3-program, og ruller blant annet inn på Nürburgring og i DTM. Den norske Ford-føreren Dennis Olsen kjører i år full sesong i Langdistanse-VM inkludert 24-timersløpet på Le Mans, noen utvalgte løp i IMSA og NLS-løp på Nürburgring opp mot det velkjente 24-timersløpet på banen.
Det har også vært spekulert i at Olsen vil få en retur til DTM-sirkuset. Olsen står med en løpsseier i mesterskapet fra før, men det er nå klart at han ikke vil få muligheten til å jakte flere av de i 2025.
Ford stiller heller med Arjun Maini og Fabio Scherer i DTM. Maini har kjørt det de fem siste sesongene og kan skilte med tre pallplasser fra 2024-sesongen, mens Scherer er tilbake i mesterskapet etter en fem års pause. Ford kjørte sist i DTM i 1989.
PS: Likevel vil det være en nordmann i aksjon i DTM-sirkuset. Emil Heyerdahl skal nemlig kjøre tysk GT4, som er en supportklasse under DTM.
LES OGSÅ: Startet året i statene – nå vender Dennis snuta mot Europa igjen
RALLY: Tre runder er unnagjort i årets Rally-VM, og det er nå en liten pause før sesongen ruller videre i slutten av april. Fra 24. til 27. april kjøres Rally Kanariøyene for første gang som en VM-runde.
Startlisten er nå offentliggjort, og der kan vi se at superveteran Sebastien Ogier returnerer for Toyota. Franskmannen kjører et deltidsprogram for teamet, og vant åpningsløpet i Monte-Carlo, som også er det eneste løpet han har kjørt i år.
Det betyr samtidig at Takamoto Katsuta skal ta poeng for Toyotas andrelag sammen med Sami Pajari, da det er Ogier som prioriteres som poengplukker for hovedtemaet sammen med VM-leder Elfyn Evans og dobbel verdensmester Kalle Rovanperä. I Hyundai stiller den vante trioen Neuville, Tänak og Fourmaux, mens det er Munster og McErlean kjører for M-Sport.
I WRC 2 kjører Oliver Solberg, slik han skal gjøre hele sesongen, men han har ikke nominert dette løpet som et av de syv hvor han plukker poeng i mesterskapet. Der er det først og fremst brødrene Yohan og Leo Rossel som må levere, ettersom de plukker poeng.
RACING: Mads Siljehaug var tilbake i manesjen igjen denne helgen med sesongstarten i GT4 America, og det startet enormt lovende med intet mindre enn pole position i første løp lørdag på Sonoma Raceway nord for San Francisco.
Og det så lovende ut i starten av løpet, der han holdt posisjonen i sin Toyota Supra GT4 mens løpet ble avbrutt med flere kjøringer. Men i en av restartene ble SIljehaug krasjet ut av kanadieren Alex Ellis, og med det var første løp ødelagt. Smellen kan du forøvrig se i videospilleren øverst i saken.
LES OGSÅ: Tilbake etter ufrivillig pause: – Vært klar siden jeg kjørte siste runde for to år siden
Løp to søndag kveld ble startet av teamkamerat Nicolai Elghanayan i Marco Polo Motorsports, der han ikke kvalifiserte like godt. Fra 19. posisjon tok han imidlertid bilen opp til 14. plass, før han så falt ned til 19. plass under pitstoppet hvor Siljehaug tok over.
Med sikkerhetsbil i pitstoppet fikk nordmannen bare 20 minutter igjen av løpet med grønnflagg - men han gjorde helt enorme opphentinger på kort tid. Etter bare fire runder var han helt oppe på en åttendeplass, og var i praksis på en syvendeplass før han utenfor bildet ble rammet av flere tidstap - hvor sistnevnte var en åpenbar smell da TV-bildene etterpå viste markante saker på Siljehaugs bil.
Dermed endte løp to nede på en 19. plass igjen etter at han viste et imponerende topptempo i store deler av sitt stint.
CROSSKART: Portugal og Montalegre var vertskap for årets første rallycrossløp i europeisk målestokk med den nye RallyX-serien som nå har ekspandert utover de nordligste nasjonene i Europa. Blant norske førere fant vi to deltakere, begge klassen CrossCar - som er hovedklassen for crosskarter.
Der ble det en solid sesongstart for Thomas Eek Murstad, den regjerende norgesmesteren i toppklassen Extreme. Murstad kvalifiserte til åttendeplass i første runde som ble kjørt lørdag, vant semifinalen sin og endte på en sterk andreplass i finalen, bak svenske Alex Lindeqvist.
LES OGSÅ: Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross
LES OGSÅ: Høydramatisk avslutning på crosskartsesongen
Søndag var det duket for andre runde, og attpå til på 22-årsdagen til Murstad. Men det ble dessverre ingen bursdag å feire like godt som lørdagens kjøring. Han kvalifiserte bedre denne dagen, med en andretid i første omgang og femteplass etter omgangene. Men det ble bare med en tredjeplass i semifinalen, som ikke ga avansement til finalen.
Klassens andre norske deltaker, Vetle Try, lykkes heller ikke å nå finale - verken lørdag eller søndag. Lørdag endte det med tredjeplass i sin semifinale, og med det ingen videre finale. Søndag åpnet han kruttsterkt med en fjerdetid og en tredjetid, før det ble bruttløp i andre omgang. Han fikk dog en semifianlesjanse, men der ble det med fjerdeplassen.
LES OGSÅ: Crosskart-talentet Theo (14) rakk såvidt å konfirmere seg mellom omgangene
Yuki Tsunoda har blitt hentet inn som ny andrefører i Red Bull, men hva om teamets plan feiler også denne gangen? Formel 1-ekspert Stein Pettersen er skeptisk til Red Bulls fremtid.
I måneden som gikk var det flere rallybiler som ble avregistrert enn som byttet eiere. Blant disse finner vi fire Nissan Almera GTI, to R5-biler - og en Opel Omega.
Gullgrossisten Simen Engsvik stiller med ny bil og turbomotor, men han håper ikke på at det vil gi en betydelig fordel.
Primært er crosskart et springbrett mot rally og rallycross. Men flere av Norges beste crosskartførere ser ingen grunn til å haste videre.
Dennis Hauger overraskes over Liam Lawsons Red Bull-exit, og støtter samtidig Isack Hadjars etter Marko-kritikk