FORMEL 3: Nå ruller sesongen videre for Martinius Stenshorne og de andre Formel 3-førerne. Tre løpshelger på rad venter med Imola, Monaco og Barcelona på programmet.
Det hele startet med en trening fredag morgen, før det er klart for kvalifisering senere i ettermiddag. Lørdag markerer Stenshorne nasjonaldagen med å kjøre sprintløp, før det er klart for hovedløpet med flest poeng i spill søndag. Se alle sendetider i vår helgeplanlegger!
Som vanlig ønsker mange team å spare på dekkene til senere i helgen, og det var derfor en relativt rolig trening. Stenshorne ventet til det hadde gått et lite kvarter før han rullet ut på banen. Da satte han en foreløpig 8. tid, før han litt senere satte en foreløpig bestetid.
Han ble litt skjøvet nedover listen når nye førere forbedret sine tider, men Stenshorne forbedret seg igjen til andretid bak mesterskapsleder Rafael Camara.
Mot slutten av treningen kom Stenshorne ut på banen igjen og forbedret igjen sin egen tid i første sektor, men trafikk og et gulflagg som følge av Ugo Ugochukwus avkjøring medførte at Stenshorne rullet rett inn i pit, og at treningen tok slutt litt før oppsatt tid. Stenshorne var nummer 16 på listen, mens det var Rafael Camara som var raskest.
LES OGSÅ: Martinius tar skandalen rundt teamets eiere med knusende ro
RALLY: Maraton-dagen er over. I underkant av 150 kilometer, fordelt på ti fartsetapper, har førere og kartlesere tilbakelagt denne fredagen. Selv om enkelte har møtt på utfordringer, er majoriteten av toppførerne fortsatt med og kjemper om plasseringene øverst på resultatlisten.
Hyundai har tatt opp jakten på Toyota, i forsøket på å kapre sesongens første seier. Så langt har Hyundai to førere innenfor topp fem, med Ott Tänak og Thierry Neuville. Førstnevnte leder også VM-runden sammenlagt. Foreløpig er det dermed en kamp mellom Hyundai og Toyota som utspilles, hvor M-Sport ikke har vist seg særlig utfordrende så langt.
I WRC 2-klassen er Oliver Solberg og kartleser Elliot Edmondson underveis. Duoen plukker poeng til mesterskapet denne helgen, og så langt går det over all forventning for Solberg og Edmondson. Toyota-duoen har så langt vunnet ni av totalt elleve fartsetapper, og har opparbeidet seg en ledelse på 43 sekunder til andreplass i klassen. Solberg avsluttet dagen med etappeseier i sin klasse, og var i tillegg halvsekundet raskere enn VM-leder Elfyn Evans.
VM-runden fortsetter lørdag med ytterligere syv fartsetapper.
Rally Portugal, etter SS11 | ||
1) Ott Tänak / Martin Järveoja | Hyundai | 1:41:26,2 |
2) Sébastien Ogier / Vincent Landais | Toyota | +7,0 |
3) Takamoto Katsuta / Aaron Johnston | Toyota | +27,1 |
4) Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen | Toyota | +28,3 |
5) Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe | Hyundai | +32,7 |
6) Sami Pajari / Marko Salminen | Toyota | +1:01,4 |
7) Elfyn Evans / Scott Martin | Toyota | +1:09,0 |
8) Grégoire Munster / Louis Louka | Ford | +1:50,2 |
9) Joshua McErlean / Eoin Treacy | Ford | +1:54,3 |
10) Oliver Solberg / Elliott Edmondson | Toyota WRC2 | +3:38,2 |
FORMEL 1: Imola badet fredag i sol, og dette holdt seg også gjennom dagens andre trening i toppklassen. Det er til sammenligning kun to år siden Formel 1-helgen i Imola ble avlyst, grunnet store nedbørsmengder og flom i området. Dette ser, i følge værmeldingene, ikke ut til å gjenta seg denne helgen.
Treningen utartet seg i forholdsvis rolige former denne ettermiddagen, hvor bortimot samtlige førere startet med medium-dekkene. Halvveis ut ble disse erstattet med den mykeste dekkblandingen, C6-dekkene, som resulterte i raskere tider blant førerne. Raskest av dem alle var McLaren-førerne, med Oscar Piastri og Lando Norris på henholdsvis første- og andreplass.
Bortsett fra McLaren-førerne ble treningen også en suksess for Alpine, hvert fall om en legger resultatlisten til en av førerne til grunn. Pierre Gasly klatret nemlig opp til en tredje posisjon etter å ha skiftet til den mykeste dekkblandingen, og holdt også denne plasseringen treningen ut. Teamkamerat Colapinto, som denne helgen debuterer for sesongen som erstatter for Jack Doohan, fullførte treningen på 13. posisjon.
Treningen ble midlertidig avbrutt få minutter før ordinær slutt, grunnet en avkjørsel av Isack Hadjar. Racing Bulls-føreren mistet kontrollen, og satt seg til slutt fast da han forsøkte å returnere til banen fra grusfellen. Treningen ble gjenopptatt med to minutter igjen på klokken, uten at disse ble nevneverdig begivenhetsrike.
Formel 1 fortsetter allerede lørdag ettermiddag, med den tredje og siste treningen denne helgen. Startskuddet går 12:30.
Trening 2 | ||
1) Oscar Piastri | McLaren | 1:15.293 |
2) Lando Norris | McLaren | +0.025 |
3) Pierre Gasly | Alpine | +0.276 |
4) George Russell | Mercedes | +0.400 |
5) Max Verstappen | Red Bull | +0.442 |
6) Charles Leclerc | Ferrari | +0.475 |
7) Isack Hadjar | Racing Bulls | +0.499 |
8) Yuki Tsunoda | Racing Bulls | +0.534 |
9) Alexander Albon | Williams | +0.623 |
10) Carlos Sainz | Williams | +0.641 |
11) Lewis Hamilton | Ferrari | +0.650 |
12) Oliver Bearman | Haas | +0.716 |
13) Franco Colapinto | Alpine | +0.751 |
14) Fernando Alonso | Aston Martin | +0.927 |
15) Liam Lawson | Red Bull | +0.962 |
16) Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | +1.046 |
17) Lance Stroll | Aston Martin | +1.048 |
18) Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | +1.113 |
19) Nico Hülkenberg | Kick Sauber | +1.126 |
20) Esteban Ocon | Haas | +1.127 |
FORMEL 3: Etter en liten pause er Formel 3-sesongen nå i gang igjen med tre løpshelger på rad med Imola, Monaco og Barcelona. Etter en innledende trening var det fredag ettermiddag klart for kvalifisering.
Vår egen Martinius Stenshorne, som kjører for Hitech-teamet i mesterskapet, endte på en skuffende 16. plass i kvalifiseringen og går følgelig en tøff løpshelg i møte.
Stenshorne rullet i gang kvalifiseringen med en push-runde som holdt til en foreløpig andretid, men han ble skjøvet nedover listen. Mesterskapsleder Rafael Camara tok samtidig en suveren bestetid.
I hans andre forsøk kom Stenshorne ut med nye dekk, og han forbedret denne gangen tiden sin til en foreløpig andretid like bak Camara. Tim Tramnitz og Brando Badoer dyttet han ned til fjerdeplass før rødflagget kom ut grunnet Tasanapol Inhrapuvasak, som sto fast i grusfella.
I det tredje forsøket rullet Stenshorne ut som nummer to på banen. Igjen forbedret han sin egen tid i de to første sektorene, men så kjørte han for langt ut i siste sving og var gjennom grusfella gresset ved siden av banen. Det medførte at han ikke klarte å forbedre sin egen tid, og han ble dyttet langt nedover resultatlisten til en 16. plass.
I toppen var det nok en gang Rafael Camara som toppet listen. Han starter i pole position I søndagens hovedløp foran Santiago Ramos og Noah Strømsted. I sprintløpet er det Bruno Del Pino som starter i reversert pole.
LES OGSÅ: Martinius tar skandalen rundt teamets eiere med knusende ro
FORMEL 1: Blant mange fredagstreninger i løpet av en sesong er den første treningen i Europa blant de aller mest interessante for teamene. Nå kommer nemlig mange team med store oppgraderinger på bilene, og dette var den første muligheten til å teste ut de i praksis.
Denne helgen reintroduseres de svært myke C6-dekkene som soft-dekk, mens medium er C5 og harde dekk er C5. Målet med å ha så myke dekk er å sørge for mer spenning i løpet, som tidligere har medført et pitstopp for de fleste.
Samtlige førerne testet disse mykeste dekkene i løpet av treningen, og det var til slutt McLaren som toppet listen med Piastri foran Norris, mens Williams-fører Carlos Sainz ble nummer tre. Det var i det hele tatt jevnt med samtlige førere innen 1,1 sekund, og de fem fremste innenfor et tidel.
Treningen foregikk uten stor dramatikk fremtid Sauber-fører Gabriel Bortoleto kjørte ut av banen med et par minutter igjen å kjøre, og det ble det siste som skjedde. Formel 1-førerne fortsetter med en ny trening senere i dag - se samtlige sendetider i vår helgeoplanlegger!
Trening 1 1) Oscar Piastri McLaren 1:16.545 2) Lando Norris McLaren +0.032 3) Carlos Sainz Ferrari +0.052 4) George Russell Mercedes +0.054 5) Lewis Hamilton Ferrari +0.096 6) Pierre Gasly Alpine +0.151 7) Max Verstappen Red Bull +0.360 8) Alexander Albon Williams +0.377 9) Gabriel Bortoleto Kick Sauber +0.380 10) Nico Hülkenberg Kick Sauber +0.453 11) Lance Stroll Aston Martin +0.487 12) Charles Leclerc Ferrari +0.532 13) Andrea Kimi Antonelli Mercedes +0.549 14) Fernando Alonso Aston Martin +0.576 15) Liam Lawson Racing Bulls +0.741 16) Yuki Tsunoda Red Bull +0.811 17) Franco Colapinto Alpine +0.828 18) Oliver Bearman Haas +0.901 19) Isack Hadjar Racing Bulls +1.096 20) Esteban Ocon Haas +1.117
RALLY: Verdensmesterskapet går denne helgen inn i sin femte runde, og det hele ble satt i gang allerede torsdag kveld. Sett bort ifra formiddagens shakedown, var kveldens fartsetappe også den eneste som skulle kjøres torsdag. Resterende fartsetapper fortsetter fra fredag og helt til og med søndag. Totalt 344 kilometer, fordelt på 24 fartsetapper.
Dagens første og eneste fartsetappe var en publikumsvennlig superspesial, som strakte seg over 2,9 kilometer. Raskest gjennom denne var VM-leder Elfyn Evans, med 0,2 sekund forsprang. På andre- og tredjeplass fulgte Sebastien Ogier og Ott Tänak som fullførte etappen med identisk tid.
Oliver Solberg er også på plass denne helgen, sammen med Elliot Edmondson i kartleserstolen. Toyota-duoen matchet dog ikke tidene til klassens raskeste førere, og fullførte etappen drøyt tre sekunder bak raskeste fører i WRC 2-klassen. Tre sekunder er på en annen side ikke stort, når det gjenstår omlag 340 kilometer med fartsetapper. Solberg viste samtidig glede over at arrangørene hadde lagt ved obligatoriske "donuts" underveis i etappen.
– Forsøker fortsatt å få en god følelse med bilen, fin gjennomkjøring, elsker å kunne ta lovlige donuts, sa Solberg like etter målgang.
LES OGSÅ: Driftet i kjent Formel 1-sving – slik reagerer Oliver på straffen fra FIA
VM-runden fortsetter fredag, som består av hele ti fartsetapper. Fire av disse skal tilbakelegges allerede imorgen formiddag.
Rally Portugal, etter SS1 | ||
1) Elfyn Evans / Scott Martin | Toyota | 2:18.1 |
2) Sébastien Ogier / Vincent Landais | Toyota | +0.2 |
3) Ott Tänak / Martin Järveoja | Hyundai | +0.2 |
4) Adrien Fourmaux / Alexandre Coria | Hyundai | +0.4 |
5) Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe | Hyundai | +0.6 |
6) Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen | Toyota | +1.3 |
7) Takamoto Katsuta / Aaron Johnston | Toyota | +1.9 |
8) Sami Pajari / Marko Salminen | Toyota | +4.1 |
9) Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov | Skoda | +4.3 |
10) Mārtinš Sesks / Renārs Francis | Ford | +5.0 |
Max Verstappen og de andre Formel 1-førerne har som vanlig snakket om det ene og det andre i forkant av en ny Formel 1-helg. Denne gangen ble den regjerende verdensmesteren blant annet spurt om Christian Krognes.
Nye utfordringer venter for driftingtalentet Espen Rohde, som har lært av Fredric Aasbø på veien mot den internasjonale debuten.
– Du ser det er litt fake news, sier Martinius Stenshorne om alle ryktene rundt sitt eget team etter skandaleoppslagene den siste uken.
Mohammed Ben Sulayem endrer på reglene rundt banning, men det er mer under overflaten. Rapporter tyder på at FIA-presidenten vil gjøre flere kontroversielle endringer i forkant av årets presidentvalg.
Hvem var egentlig den raskeste rundt en enkelt runde, og hvor høy snittfart er det faktisk rundt banene? Eller hvor mange heatseire har egentlig de ulike førerne tatt? Nå har Parc Fermé satt tallenes tale fra Rallycross-NM i et nytt og interaktivt system fra de siste fem sesongene.