ANNONSE
ANNONSE
Dette er seierspremien i Indy NXT
Foto: Travis Hinkle / Penske Entertainment

Dette er seierspremien i Indy NXT

Publisert: 18. februar, 17:25

INDY NXT: Denne sesongen skal Dennis Hauger kjøre i det amerikanske mesterskapet Indy NXT. Sesongen ruller i gang den første helgen i mars, og nå er det klart hva premien for å vinne mesterskapet blir. 

Før har vinneren fått en millon dollar, men slik er det ikke lenger. De siste årene har vinneren mottat 850.000 dollar som skal brukes til konkrete ting på veien videre, og slik er det også i år. Vinneren av årets Indy NXT-mesterskap vinner 850.000 dollar som skal brukes til en en rookie oval-test, den åpne Indy 500-testen, å kjøre Indy 500 2026 og å kjøre et IndyCar-løp til. 

Med andre ord er Hauger sikret å kjøre Indy 500 med seier i Indy NXT uavhengig av om han får et fulltidssete i IndyCar. 

LES OGSÅ: Kan vinne IndyCar-kjøring: – Det er en bonus
LES OGSÅ: Derfor tror han på Hauger-suksess og IndyCar-sete

@parcfermeno

Han har selv klatret oppover den amerikanske formelstigen, jobbet som sportssjef, vært NBCs TV-kommentator og spottet tidlig Pato O’Wards talent?  Når Dennis Hauger skulle etablere seg i USA var det Anders Krohn de ringte for å få hjelp, og han har stor tro på at det nå vil bli en norsk suksess «over dammen»?? Les mer på parcferme.no? #hauger #indynxt #racing #parcfermeno #parcferme

♬ original sound - Parc Fermé

Flere nordmenn aktuelle i rekordfelt
Foto: SRO Motorsports
24-timersløpet på Spa-Francorchamps:
Publisert: 14. mai, 08:42

RACING: Denne uken kom startlisten ut for 24-timersløpet på Spa-Francorchamps, kanskje det mest prestisjefylte enkeltløpet i verden for GT3-klassen. Løpet inngår både i langdistansedelen av GT World Challenge Europe, samt Interncontinental GT Challenge, og består da utelukkende av GT3-biler.

Og i år er det ny rekord. Intet mindre enn 76 biler i en og samme bilklasse, fordelt på fem særskilte førerklasser basert på lisensgradering. Dette er da Pro, Gold, Silver, Bronze og Pro-Am.

Per nå står én nordmann oppført på startlisten, og det er ikke overraskende Christian Krognes, som kjører fullt europeisk GT World Challenge-program sammen med Walkenhorst Motorsport, som fabrikkfører for Aston Martin. Krognes som forøvrig er blitt mest kjent for at han vant nettopp dette løpet tilbake i 2018.

LES OGSÅ: Christian blir fabrikkfører for Aston Martin

Men det er ikke utenkelig at flere nordmenn er på plass. Både Audi-teamet Sainteloc Racing og Porsche-teamet Dinamic GT har ledige seter i sine påmeldte biler, og begge disse teamene har nordmenn knyttet til seg. For Sainteloc kjører Marcus Påverud i International GT Open, og har kjørt 24-timeren på Spa tidligere. Påverud bekrefter at han er i forhandler om å fylle dette ledige setet som teamet har.

Enda større sannsynlighet er det at Marius Nakken endelig får kjørt løp igjen etter at han foreløpig har et uavklart program for 2025. Nakken har mange års tilknytning til Dinamic, og har attpå til deltatt på testene på banen denne uken. Sunnmøringen bekrefter også at han er nær en formell avtale om å få kjørt 24-timersløpet på Spa-Francorchamps.

LES OGSÅ: Dennis Olsen tilbake på pallen: – Veldig god forberedelse til Le Mans

En nordmann som mest sannsynlig ikke kommer til starter Dennis Olsen. Ford stiller med to biler i 24-timeren, og har rent formelt ett gullsete åpent, men etter det Parc Fermé forstår er ikke dette et sete som er forbeholdt Olsen, og Ford-føreren bekrefter selv at det ikke er noen ting som tyder på at han skal stille i år.

Hele startlisten kan sees her!

Slik endte årets Jonas Trophy
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Publisert: 12. mai, 12:07

GOKART: Sist helg gikk det tradisjonsrike løpet Jonas Trophy av stabelen hos NMK Modum og Sigdal med klassene Senior 125, Junior 125, Cadetti og Mini til start. 

Slik endte det hele i finale 2 i samtlige klasser. 

Resultater finale 2 - Jonas Trophy
Senior 125
1) Timian Hauge Hafstad10:33.150
2) Isak Remmen Hatle+4.513
3) Kasper Olsen+17.332
4) Pia Usele+25.776
5) Kristoffer Skjæringrud1 runde
6) Henrik Lundteppen Skybak20 runder
-) Felix Alexander HiltonDQ
Junior 125
1) Emil Bakkejord Bråten10:36.325
2) Vebjørn Danielsson Glende+0.212
3) Johan Bones+12.143
4) Kristian Gether Gundersen+16.976
5) Peer Christian Svenkerud Opsal+22.192
6) Sander Stølan+23.965
7) Oliver Rognmo Hodge6 runder
8) Matias Lien Jokerud13 runder
Cadetti
1) Iver Engelstad11:05.899
2) Christer Thyren Aasheim+10.901
3) Kasper Nesset+10.997
4) Gunnar Henriksen+17.846
5) Emrik Asmyhr+18.932
6) Oscar Nygård Johansen+20.000
7) Alvin Olinus Adolfsen+23.600
8) Adrian Paulsen Sverstad+24.197
9) Sebastian Nicolaysen Borgen+30.761
10) Mikkel Engan Aasen+32.986
11) Noah N. Røren Sandsbråten+33.260
12) Liam Opsahl5 runder
13) Amund Ravndal Polden8 runder
14) Lukas Dalby Paulsen8 runder
15) Wiliam Vigen Andersen8 runder
16) Erik Vinna Gandrudbakken8 runder
17) Mikkel Jakobsen13 runder
18) Krister Lunde18 runder
19) Sofie Ovrum Berget18 runder
Mini
1) Adrian Mikalsen10:45.762
2) Markus Engan Aasen+2.835
3) William Andre Furuheim+3.742
4) Ole Alexander Sørlie Smistad+3.983
5) Elias Evensen Fossen+7.230
6) Philip Bakkegård+7.312
7) Aksel Remmen Hatle+7.875
8) Marcus Borgli Randgaard+8.079
9) Jenny Kvakkestad Nordvang+8.200
10) Liam Bredesen Golec+10.482
11) Daniel Stølan+12.579
12) Oliver Kristiansen Kamplien+13.373
13) Marcus Aalberg+13.379
14) Jasper Lian+20.788
15) Oskar Pham Berntsen+22.730
16) Julian Hoen Madsen+23.504
17) Kristian Bjørgen+26.453
18) Noel Grande Restad11 runder
19) Birk B. Bendiksvoll18 runder
-) Åsmund TorgersenDQ

Mads Østberg tilbake på pallen
Foto: Red Bull Content Pool
Rally Ungarn:
Publisert: 11. mai, 17:00

RALLY: Mads Østberg og Torstein Eriksen hadde støtt på noen problemer her og der gjennom helgen, men hang likevel på i pallkampen før søndagens seks etapper rullet i gang. 

Så skulle det vise seg at konkurrentene falt fra en etter en, mens Østberg holdt et stabilt tempo. På SS9 passerte Østberg polske Marczyk på rent tempo, på SS10 rullet Simone Tempestini ut av pallkampen grunnet en punktering, og på SS11 måtte Andrea Mabellini bryte løpet. 

Dermed lå Østberg fint plassert på andreplass bak finske Roope Korhonen før den siste etappen med power stage-status, og der klarte han å holde Marczyk bak seg i kampen om andreplassen. Dette er Østbergs første pallplass i EM siden nettopp Rally Ungarn i 2023, og han er nå nummer to i mesterskapet kun syv poeng bak nevnte Marczyk. 

– Jeg er veldig fornøyd. For å være ærlig har det vært mange tøffe rally. Jeg var nærme å legge opp i fjor, og i årets første løp var det masse trøbnel når vi visste at vi hadde farten til å kjempe i toppen. Det har vært for lenge siden, og det har stresset meg litt, men jeg har mye erfaring med denne typen situasjoner så jeg prøver bare å holde meg rolig og gjøre jobben min, sa Østberg etter målgang. 

Samtidig ble det et solid resultat for norsk-svenske Isak Reiersen. Unggutten ble nummer fire i sitt første løp utenfor Norden. 

Og den norsk-svenske suksessen strekker seg lenger enn som så. I juniorklassen var Jørgen Eriksen igjen på plass som kartleser for svenske Calle Carlberg, og der ble det en solid seier til duoen i Opels Rally4-bil. 

Sikret karrierens første pallplass
Foto: Marcel Tiedje / Try Frustøl Motorsport
RallyX, Riga:
Publisert: 11. mai, 16:45

CROSSKART: Denne helgen har det blitt kjørt nye løp i RallyX, der vi i år har med to nordmenn. Thomas Eek Murstad og Vetle Try deltar begge i klassen som der omtales som Crosscar. 

Til nå er det Murstad som har levert best av de to, men i Riga var det Vetle Try som sikret en norsk pallplass. I den første av to finaler imponerte Try med en kjempestart og påfølgende ledelse, men han ble da påkjørt av Lucas Orav og måtte følgelig ta til takke med 5. plass like bak Murstad. 

I finale to skulle det gå bedre. Try startet løpet fra pole, og beholdt også ledelsen i starten, men han måtte til slutt gi tapt for de to estlandske førerne Armin Raag og Martin Juga som ble nummer 1 og 2 i begge finalene. Dette var Trys første pallplass i RallyX. Murstad kom ikke til finale denne gangen. 

RallyX-sesongen ruller videre på finske Kymiring 14. og 15. juni.

LES OGSÅ: Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross

Tapte mestermøtet etter ekstraomganger
Foto: Larry Chen / Formula Drift
Formula Drift, Road Atlanta:
Publisert: 11. mai, 07:24

DRIFTING: Årets andre runde i Formula Drift stod for tur på ærverdige Road Atlanta, som vanlig med Fredric Aasbø og Simen Olsen til start. Og Road Atlanta blir sett på av Aasbø som hans klare favorittbane, der han har flerfoldige seire på CVen - senest i fjor.

Olsen var revansjelysten etter at han røk ut i Topp 32 i Long Beach for en måned siden, og kom seg nå ett hakk videre etter å ha slått ut Ben Hobson. Fredric Aasbø kom seg på sin side enkelt videre etter duell mit Nick Noback, og da bracket-oppsettet ha det til en helnorsk duell allerede i Topp 16, eller 8-delsfinalen om du vil. Dette var forøvrig fjorårets finaleduell, og da ingen reprise for det i 2025.

Her ble Aasbø et nummer for stor for sin landsmann, og da var det fjorårets sølvmedaljer som Norge måtte sette sin lit til denne helgen, i håp om en kopi fra i fjor. Men både Hiroya Minowa og Aurimas Bakchis i de neste duellene ble grei skuring for Aasbø, og med det var det duket for et heidundranes mestermøte i finalen.

Der skulle Aasbø møte sin eneste overmann  i Formula Drift, den firedoble mesteren James Deane, skulle møte ham på andre siden av kjeglene. Med andre ord en ren kopi av sesongstarten hvor også disse to møttes til siste slutt.

Og det skulle bli en kamp mellom to store mestere verdig. Dommerne slet med å skille på førerne som hadde to ulike tilnærminger i finalen. Begge lead-kjøringene var plettfrie fra dem begge, og Aasbø gikk for lite margin og tett «proximity» - altså hvor tett du ligger på konkurrenten – i sine chase-forsøk. Deane på sin side kjørte mer aggressivt med mer vinkel på bilen, men duellene var for jevne til at dommerne slet med å skille dem.

Første ekstraomgang gikk enstemmig for seg, mens andre ekstraomgang ble stemt fram av dommerne i alle retninger - det vil si en stemme til Aasbø, en stemme til Deane og en ekstraomgang. 

Men i det tredje forsøket kom dommerne fram til enighet, selv om denne duellen også ble ganske jevn og lik de andre. Men de fant Deanes framtoning hakket mer prestisjefylt enn Aasbøs innsats, og med det ble det irsk seier denne helgen, med en andreplass til Aasbø. 

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Ben Sulayem gjør endringer

Mohammed Ben Sulayem endrer på reglene rundt banning, men det er mer under overflaten. Rapporter tyder på at FIA-presidenten vil gjøre flere kontroversielle endringer i forkant av årets presidentvalg.


Artikkelbilde

Så god oversikt over Rallycross-NM har du aldri hatt før

Hvem var egentlig den raskeste rundt en enkelt runde, og hvor høy snittfart er det faktisk rundt banene? Eller hvor mange heatseire har egentlig de ulike førerne tatt? Nå har Parc Fermé satt tallenes tale fra Rallycross-NM i et nytt og interaktivt system fra de siste fem sesongene.


Artikkelbilde

Gnagerne har inntatt bikkjeslagsmålet

I toppklassene kjemper turboene mot sugemotorene. Men i Supernasjonal klasse 2 blir det drakamp mellom fram- og bakhjulstrekkerne.


Artikkelbilde

KOMMENTAR: Når det blir like lett å prøve gokart på bane som fotball på løkka

Jeg håper mitt første møte med bilsporten som en ordinær pappa er representativt for resten av norsk bilsport.


Artikkelbilde

Dette skjedde i årets første NM-runde

Årets racing-sesong er i gang her hjemme, og åpningen på Vålerbanen bød på spenning i flere klasser.