RACING: Indy NXT er i gang igjen denne helgen også, der det skal kjøres to løp på road course'en på Indianapolis Motor Speedway. Som så manger ganger før denne sesongen var det Dennis Hauger som var raskest, der han til nå har vært raskest i alle untatt én sesjon til nå i sesongen. Bak ham fulgte Callum Hedge og Salvador De Alba, med mesterskapstoer Lochie Hughes på fjerde
Treningspasset gikk stort sett rolig for seg helt frem til slutten. Da ble det dramatikk da treningen ble rødflagget etter Myles Rowe og Josh Pierson kolliderte inn i sving syv. Dermed ble treningen effektivt avsluttet med et par minutt igjen, heldigvis like etter de raskeste rundene hadde blitt satt.
Fordel for Dennis Hauger med å toppe fritreningen er at han får muligheten til å velge kvalifiseringsgruppe i forkant av kveldens kvalifisering. Under tørre forhold, slik som denne helgen, vil det være fordelaktig å velge gruppe 2, ettersom det blir mer gummi i idealsporet.
LES OGSÅ: Hauger klar for hjemmebane og «Month of May»
Indy NXT Indianapolis - trening 1) Dennis Hauger Andretti Global 1:14,248 2) Callum Hedge Abel Motorsports +0,380 3) Salvador De Alba Andretti Global +0,519 4) Lochie Hughes Andretti Global +0,585 5) Caio Collet HMD Motorsports +0,597 6) Myles Rowe Abel Motorsports Force Indy +0,752 7) Josh Pierson HMD Motorsports +0,875 8) James Roe Andretti Global +0,947 9) Ricardo Escotto Andretti Cape Indy NXT +0,988 10) Evagoras Papasavvas HMD Motorsports +0,999 11) Jordan Missig Abel Motorsports +1,091 12) Niels Koolen Chip Ganassi Racing +1,114 13) Bryce Aron HMD Motorsports +1,119 14) Sebastian Murray Andretti Cape Indy NXT +1,193 15) Nolan Allaer HMD Motorsports +1,204 16) Nikita Johnson HMD Motorsports +1,205 17) Liam Sceats HMD Motorsports +1,365 18) Tommy Smith HMD Motorsports +1,587 19) Juan Manuel Correa HMD Motorsports +1,688 20) Jack William Miller Abel Motorsports Miller Vinatieri +1,855 21) Hailie Deegan HMD Motorsports +3,161
RACING: Denne uken kom startlisten ut for 24-timersløpet på Spa-Francorchamps, kanskje det mest prestisjefylte enkeltløpet i verden for GT3-klassen. Løpet inngår både i langdistansedelen av GT World Challenge Europe, samt Interncontinental GT Challenge, og består da utelukkende av GT3-biler.
Og i år er det ny rekord. Intet mindre enn 76 biler i en og samme bilklasse, fordelt på fem særskilte førerklasser basert på lisensgradering. Dette er da Pro, Gold, Silver, Bronze og Pro-Am.
Per nå står én nordmann oppført på startlisten, og det er ikke overraskende Christian Krognes, som kjører fullt europeisk GT World Challenge-program sammen med Walkenhorst Motorsport, som fabrikkfører for Aston Martin. Krognes som forøvrig er blitt mest kjent for at han vant nettopp dette løpet tilbake i 2018.
LES OGSÅ: Christian blir fabrikkfører for Aston Martin
Men det er ikke utenkelig at flere nordmenn er på plass. Både Audi-teamet Sainteloc Racing og Porsche-teamet Dinamic GT har ledige seter i sine påmeldte biler, og begge disse teamene har nordmenn knyttet til seg. For Sainteloc kjører Marcus Påverud i International GT Open, og har kjørt 24-timeren på Spa tidligere. Påverud bekrefter at han er i forhandler om å fylle dette ledige setet som teamet har.
Enda større sannsynlighet er det at Marius Nakken endelig får kjørt løp igjen etter at han foreløpig har et uavklart program for 2025. Nakken har mange års tilknytning til Dinamic, og har attpå til deltatt på testene på banen denne uken. Sunnmøringen bekrefter også at han er nær en formell avtale om å få kjørt 24-timersløpet på Spa-Francorchamps.
LES OGSÅ: Dennis Olsen tilbake på pallen: – Veldig god forberedelse til Le Mans
En nordmann som mest sannsynlig ikke kommer til starter Dennis Olsen. Ford stiller med to biler i 24-timeren, og har rent formelt ett gullsete åpent, men etter det Parc Fermé forstår er ikke dette et sete som er forbeholdt Olsen, og Ford-føreren bekrefter selv at det ikke er noen ting som tyder på at han skal stille i år.
GOKART: Sist helg gikk det tradisjonsrike løpet Jonas Trophy av stabelen hos NMK Modum og Sigdal med klassene Senior 125, Junior 125, Cadetti og Mini til start.
Slik endte det hele i finale 2 i samtlige klasser.
Resultater finale 2 - Jonas Trophy Senior 125 1) Timian Hauge Hafstad 10:33.150 2) Isak Remmen Hatle +4.513 3) Kasper Olsen +17.332 4) Pia Usele +25.776 5) Kristoffer Skjæringrud 1 runde 6) Henrik Lundteppen Skybak 20 runder -) Felix Alexander Hilton DQ Junior 125 1) Emil Bakkejord Bråten 10:36.325 2) Vebjørn Danielsson Glende +0.212 3) Johan Bones +12.143 4) Kristian Gether Gundersen +16.976 5) Peer Christian Svenkerud Opsal +22.192 6) Sander Stølan +23.965 7) Oliver Rognmo Hodge 6 runder 8) Matias Lien Jokerud 13 runder Cadetti 1) Iver Engelstad 11:05.899 2) Christer Thyren Aasheim +10.901 3) Kasper Nesset +10.997 4) Gunnar Henriksen +17.846 5) Emrik Asmyhr +18.932 6) Oscar Nygård Johansen +20.000 7) Alvin Olinus Adolfsen +23.600 8) Adrian Paulsen Sverstad +24.197 9) Sebastian Nicolaysen Borgen +30.761 10) Mikkel Engan Aasen +32.986 11) Noah N. Røren Sandsbråten +33.260 12) Liam Opsahl 5 runder 13) Amund Ravndal Polden 8 runder 14) Lukas Dalby Paulsen 8 runder 15) Wiliam Vigen Andersen 8 runder 16) Erik Vinna Gandrudbakken 8 runder 17) Mikkel Jakobsen 13 runder 18) Krister Lunde 18 runder 19) Sofie Ovrum Berget 18 runder Mini 1) Adrian Mikalsen 10:45.762 2) Markus Engan Aasen +2.835 3) William Andre Furuheim +3.742 4) Ole Alexander Sørlie Smistad +3.983 5) Elias Evensen Fossen +7.230 6) Philip Bakkegård +7.312 7) Aksel Remmen Hatle +7.875 8) Marcus Borgli Randgaard +8.079 9) Jenny Kvakkestad Nordvang +8.200 10) Liam Bredesen Golec +10.482 11) Daniel Stølan +12.579 12) Oliver Kristiansen Kamplien +13.373 13) Marcus Aalberg +13.379 14) Jasper Lian +20.788 15) Oskar Pham Berntsen +22.730 16) Julian Hoen Madsen +23.504 17) Kristian Bjørgen +26.453 18) Noel Grande Restad 11 runder 19) Birk B. Bendiksvoll 18 runder -) Åsmund Torgersen DQ
RALLY: Mads Østberg og Torstein Eriksen hadde støtt på noen problemer her og der gjennom helgen, men hang likevel på i pallkampen før søndagens seks etapper rullet i gang.
Så skulle det vise seg at konkurrentene falt fra en etter en, mens Østberg holdt et stabilt tempo. På SS9 passerte Østberg polske Marczyk på rent tempo, på SS10 rullet Simone Tempestini ut av pallkampen grunnet en punktering, og på SS11 måtte Andrea Mabellini bryte løpet.
Dermed lå Østberg fint plassert på andreplass bak finske Roope Korhonen før den siste etappen med power stage-status, og der klarte han å holde Marczyk bak seg i kampen om andreplassen. Dette er Østbergs første pallplass i EM siden nettopp Rally Ungarn i 2023, og han er nå nummer to i mesterskapet kun syv poeng bak nevnte Marczyk.
– Jeg er veldig fornøyd. For å være ærlig har det vært mange tøffe rally. Jeg var nærme å legge opp i fjor, og i årets første løp var det masse trøbnel når vi visste at vi hadde farten til å kjempe i toppen. Det har vært for lenge siden, og det har stresset meg litt, men jeg har mye erfaring med denne typen situasjoner så jeg prøver bare å holde meg rolig og gjøre jobben min, sa Østberg etter målgang.
Samtidig ble det et solid resultat for norsk-svenske Isak Reiersen. Unggutten ble nummer fire i sitt første løp utenfor Norden.
Og den norsk-svenske suksessen strekker seg lenger enn som så. I juniorklassen var Jørgen Eriksen igjen på plass som kartleser for svenske Calle Carlberg, og der ble det en solid seier til duoen i Opels Rally4-bil.
CROSSKART: Denne helgen har det blitt kjørt nye løp i RallyX, der vi i år har med to nordmenn. Thomas Eek Murstad og Vetle Try deltar begge i klassen som der omtales som Crosscar.
Til nå er det Murstad som har levert best av de to, men i Riga var det Vetle Try som sikret en norsk pallplass. I den første av to finaler imponerte Try med en kjempestart og påfølgende ledelse, men han ble da påkjørt av Lucas Orav og måtte følgelig ta til takke med 5. plass like bak Murstad.
I finale to skulle det gå bedre. Try startet løpet fra pole, og beholdt også ledelsen i starten, men han måtte til slutt gi tapt for de to estlandske førerne Armin Raag og Martin Juga som ble nummer 1 og 2 i begge finalene. Dette var Trys første pallplass i RallyX. Murstad kom ikke til finale denne gangen.
RallyX-sesongen ruller videre på finske Kymiring 14. og 15. juni.
LES OGSÅ: Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross
DRIFTING: Årets andre runde i Formula Drift stod for tur på ærverdige Road Atlanta, som vanlig med Fredric Aasbø og Simen Olsen til start. Og Road Atlanta blir sett på av Aasbø som hans klare favorittbane, der han har flerfoldige seire på CVen - senest i fjor.
Olsen var revansjelysten etter at han røk ut i Topp 32 i Long Beach for en måned siden, og kom seg nå ett hakk videre etter å ha slått ut Ben Hobson. Fredric Aasbø kom seg på sin side enkelt videre etter duell mit Nick Noback, og da bracket-oppsettet ha det til en helnorsk duell allerede i Topp 16, eller 8-delsfinalen om du vil. Dette var forøvrig fjorårets finaleduell, og da ingen reprise for det i 2025.
Her ble Aasbø et nummer for stor for sin landsmann, og da var det fjorårets sølvmedaljer som Norge måtte sette sin lit til denne helgen, i håp om en kopi fra i fjor. Men både Hiroya Minowa og Aurimas Bakchis i de neste duellene ble grei skuring for Aasbø, og med det var det duket for et heidundranes mestermøte i finalen.
Der skulle Aasbø møte sin eneste overmann i Formula Drift, den firedoble mesteren James Deane, skulle møte ham på andre siden av kjeglene. Med andre ord en ren kopi av sesongstarten hvor også disse to møttes til siste slutt.
Og det skulle bli en kamp mellom to store mestere verdig. Dommerne slet med å skille på førerne som hadde to ulike tilnærminger i finalen. Begge lead-kjøringene var plettfrie fra dem begge, og Aasbø gikk for lite margin og tett «proximity» - altså hvor tett du ligger på konkurrenten – i sine chase-forsøk. Deane på sin side kjørte mer aggressivt med mer vinkel på bilen, men duellene var for jevne til at dommerne slet med å skille dem.
Første ekstraomgang gikk enstemmig for seg, mens andre ekstraomgang ble stemt fram av dommerne i alle retninger - det vil si en stemme til Aasbø, en stemme til Deane og en ekstraomgang.
Men i det tredje forsøket kom dommerne fram til enighet, selv om denne duellen også ble ganske jevn og lik de andre. Men de fant Deanes framtoning hakket mer prestisjefylt enn Aasbøs innsats, og med det ble det irsk seier denne helgen, med en andreplass til Aasbø.
Mohammed Ben Sulayem endrer på reglene rundt banning, men det er mer under overflaten. Rapporter tyder på at FIA-presidenten vil gjøre flere kontroversielle endringer i forkant av årets presidentvalg.
Hvem var egentlig den raskeste rundt en enkelt runde, og hvor høy snittfart er det faktisk rundt banene? Eller hvor mange heatseire har egentlig de ulike førerne tatt? Nå har Parc Fermé satt tallenes tale fra Rallycross-NM i et nytt og interaktivt system fra de siste fem sesongene.
I toppklassene kjemper turboene mot sugemotorene. Men i Supernasjonal klasse 2 blir det drakamp mellom fram- og bakhjulstrekkerne.
Jeg håper mitt første møte med bilsporten som en ordinær pappa er representativt for resten av norsk bilsport.
Årets racing-sesong er i gang her hjemme, og åpningen på Vålerbanen bød på spenning i flere klasser.