INDYCAR: Om en ukes tid er det klart for årets Indy 500, og denne helgen kjøres kvalifiseringen til det legendariske løpet. Der smalt det for Colton Herta - se hendelsen i videoen over!
Alt gikk bra med Herta selv, og teamet gikk i gang med å sette sammen reserve-chassiset med deler bra bilen som ble berget fra banen. Andretti-føreren, som stadig ryktes som en aktuell kandidat til Cadillacs Formel 1-team rakk å delta mot slutten av lørdagens innledende kvalifisering før det var for sent. Det sendte han opp på 29. plass, slik at han unngikk å måtte kjempe om å beholde plassen på griden søndag.
De 12 beste førerne skal søndag kveld kjempe om de fremste plasseringene, mens de fire nederste skal kjempe om de tre siste plassene bakerst på griden. Se sendetider i vår helgeplanlegger!
Tidligere samme dag krasjet Marcus Armstrong på trening. Han rakk også å komme seg ut på banen under kvalifiseringen, men han klarte ikke å komme seg innenfor topp 30 og må derfor kjempe om å ikke bli slått ut søndag kveld. I toppen var Alex Palou raskest, og det er altså de 12 beste som skal kjempe om pole.
Indy 500 kvalifisering - dag 1 1) Álex Palou Chip Ganassi Racing 233.043 2:34.4781 2) Scott McLaughlin Team Penske 233.013 2:34.4979 3) Josef Newgarden Team Penske 233.004 2:34.5036 4) Pato O'Ward Arrow McLaren 232.820 2:34.6257 5) Scott Dixon Chip Ganassi Racing 232.659 2:34.7327 6) Robert Shwartzman Prema Racing 232.584 2:34.7828 7) David Malukas A. J. Foyt Racing 232.546 2:34.8080 8) Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing 232.449 2:34.8726 9) Takuma Sato Letterman Lanigan Racing 232.415 2:34.8951 10) Will Power Team Penske 232.144 2:35.0760 11) Marcus Ericsson Andretti Global 232.132 2:35.0843 12) Christian Lundgaard Arrow McLaren 231.809 2:35.3004 13) Conor Daly Juncos Hollinger Racing 231.725 2:35.3568 14) Alexander Rossi ECR 231.701 2:35.3725 15) Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing 231.641 2:35.4127 16) Ed Carpenter ECR 231.633 2:35.4180 17) Santino Ferrucci A. J. Foyt Racing 231.593 2:35.4453 18) Devlin DeFrancesco Letterman Lanigan Racing 231.575 2:35.4575 19) Sting Ray Robb Juncos Hollinger Racing 231.461 2:35.5336 20) Christian Rasmussen ECR 231.438 2:35.5489 21) Kyle Larson Arrow McLaren 231.326 2:35.6242 22) Louis Foster Letterman Lanigan Racing 231.058 2:35.8049 23) Callum Ilott Prema Racing 230.993 2:35.8489 24) Hélio Castroneves Meyer Shank Racing 230.978 2:35.8592 25) Kyle Kirkwood Andretti Global 230.917 2:35.8999 26) Nolan Siegel Arrow McLaren 230.571 2:36.1342 27) Ryan Hunter-Reay DRR-Cusick Motorsports 230.363 2:36.2752 28) Jack Harvey DRR-Cusick Motorsports 230.348 2:36.2853 29) Colton Herta Andretti Global 230.192 2:36.3910 30) Graham Rahal Letterman Lanigan Racing 229.863 2:36.6152 31) Marco Andretti Andretti Global 229.859 2:36.6180 32) Rinus VeeKay Dale Coyne Racing 229.519 2:36.8501 33) Marcus Armstrong Meyer Shank Racing 227.224 1:58.8256 34) Jacob Abel Dale Coyne Racing 226.859 2:38.6892
INDYCAR: Kommende søndag kjøres årets Indy 500. Sist helg gikk årets kvalifisering av stabelen, og det var det rookie-fører Robert Shwartzman som tok pole position på imponerende vis.
Det ble dog dramatikk da Penske jobbet på Will Power og fjorårsvinner Josef Newgardens biler mens de sto i køen for å kjøre ut for sine forsøk i topp 12. Det er ikke tillatt, og de fikk derfor ikke lov til å kjøre.
Mandag ble de straffet ytterligere ved å bli flyttet ned til 32. og 33. plass på griden. I tillegg fikk teamet to bøter på 100.000 dollar, og hver bils løpsstrateg suspenderes fra Indy 500. Penske-bilene hadde komponenter som ikke var innenfor regelverket.
Scott McLaughlin krasjet på trening og fikk ikke deltatt i topp 12. Det ble ikke funnet noe galt med hans bil, og han starter derfor som nummer ti på griden. Indy 500 kjøres søndag kveld.
INDYCAR: Kommende helg er det duket for selveste Indy 500. Lørdag gikk første del av kvalifiseringen av stabelen, og griden ble satt for 13. til 30. plass. Søndag kveld skulle også alt avgjøres blant topp 12 og blant bunn 4.
For Penske-teamet ble det en mareritt-dag. Scott McLaughlin krasjet på trening og deltok ikke under topp 12, Will Power og Josef Newgarden fikk på sin side trøbbel på teknisk kontroll, og fikk heller ikke kjørt.
Dermed sto det mellom 9 førere å komme seg videre til topp 6, som kan sammenlignes med Q3 i Formel 1 der de beste førerne kjemper om de fremste plasseringene på griden. I topp 12 hadde hver enkelt fører et forsøk hver, og det var til slutt Felix Rosenqvist, Pato O’Ward, Robert Shwartzman, Scott Dixon, Alex Palou og Takuma Sato som gikk videre til topp 6.
Da alt skulle avgjøres i kampen om pole position hadde de seks førerne et forsøk hver. Rookie-fører Robert Shwartzman hadde aldri før kjørt på en ovalbane, men han leverte likevel et svært imponerende tempo på Indianapolis Motor Speedway. Prema-føreren slo til med den høyeste snittfarten som fjerdemann ut, og det holdt også til å slå både O’Ward og Rosenqvist.
Shwartzman er den første rookie-føreren som starter fra pole position på 42 år. Det skjer i et team som også er helt nye til IndyCar. Shwartzman starter på første rad ved siden av Takuma Sato og Pato O’Ward. På andre rad stiller Scott Dixon, Felix Rosenqvist og Alex Palou side om side.
Mens noen kjempet om å starte så langt fremme som mulig kjempet andre om å få lov til å kjøre det legendariske løpet. 34 førere prøvde å kvalifisere seg, men det er bare plass til 33. Marcus Armstrong, Rinus Veekay, Jacob Abel og Marco Andretti kjempet om de tre siste plassene.
Jacob Abel lå nederst helt mot slutten. Da valgte Veekay å ofre sin bestetid for å gjøre et nytt forsøk. Det endte med at han ikke klarte å forbedre sin egen tid, men da det var Jacob Abels tur helt til slutt klarte han ikke å forbedre seg nok. Dermed er det Abel som må se årets Indy 500 fra sidelinjen.
GOKART: Mens 17. mai-feiring sto i fokus for mange her hjemme valgte flere gokart-førere å ta turen over grensen for å delta i årets andre runde i SKCC. Slik gikk det med de norske som nådde finale.
I OK junior havnet Noah Antonsen like bak pallen på 4. plass. Ellers ble Kristian-Aleksander Røst nummer 8, Sebastian Grøndal-Eeles nummer 17, Alexander Rogstad nummer 24 og Adrian Gjerde nummer 27. Patrick Kristiansen endte med brutt løp i finalen.
I junior 125 ble det en solid andreplass til Tio Svensen, mens Linnea Jensen ble nummer syv. Siste finalist Philip Slatlem ble nummer elleve, mens det ikke ble målgang for Emil Bråten og Alexander Rogstad.
Blant førerne i junior 60 ble det en norsk 10. plass til Philip Bakkegaard og en 18. plass til Shelley Sande. Ole Alexander Sørlie Smistad måtte bryte løpet. Dagen før gikk det bedre for Smistad, som ble nummer 20 i mini-klassen. Philip Bakkegaard ble nummer 24 i samme klasse.
I klassen senior 125 sikret Casper Henriksen nok en norsk pallplass som nummer to. Ellers ble Philip Svendsen nummer 5, Dennis Bjerke nummer 10, Elina Lie Rolfsen nummer 15, Harald Mathisen nummer 20, Cornelia Hjelkrem nummer 22, Nicklas Dotsetsveen nummer 24, Joachim Mathisen nummer 25, Oliver Rognmo-Hodge nummer 30, Ulrik Undseth-Andersen nummer 31 og Emil Bråten nummer 33. Ina Rostad måtte bryte finalen.
Flere av de samme førerne kjørte i OK-klassen, hvor Elina Lie Rolfsen ble nummer to foran Cornelia Hjelkrem. Casper Henriksen måtte bryte finalen. I OK-N ble Audun Larsen og Andrine Slatlem nummer en og to som de eneste i klassen.
I KZ2 ble Ove Vassbø nummer åtte, mens Cyrus Aannestad Gargari ikke kom til mål finalen. I Micro ble Iver Engelstad nummer 12.
FORMEL 1: Det var til slutt Max Verstappen som vant søndagens Emilia Romagna Grand Prix. Det skjedde dog ikke uten dramatikk.
McLarens Oscar Piastri startet søndagens løp på Imola fra pole position ved siden av Max Verstappen. I starten måtte Verstappen konsentrere seg om å holde Georgre Russell bak seg, men så klarte han likevel å kaste seg forbi Piastri med en imponerende manøver.
I år ble det valgt ut myke dekk ved C4, C5 og C6, og det medførte at mange førere endte opp med å ha to pitstopp i løpet. Oscar Piastri gikk tidlig inn for det første av to stopp, mens Verstappen og Norris ble liggende ute. De gikk med det for en strategi med kun et depotstopp.
Midtveis i løpet ble Esteban Ocon stående stille utenfor banen. og en virtuell sikkerhetsbil ble aktivert. Det medførte at Verstappen fikk et billig pitstopp sammenlignet med Lando Norris som nettopp hadde vært inne, og nederlenderen fikk en komfortabel ledelse på 27 sekunder.
Da gikk også Piastri inn for sitt andre stopp, og han ble med det sendt ned til fjerdeplass bak Verstappen, Norris og Albon. Flere andre førere som gikk for en tostopps-strategi ble i likhet med Piastri skadelidende av denne utviklingen, blant annet Fernando Alonso som lå an til en sjeldent fremskutt plassering etter en frustrerende sesongstart.
Så ble det ny dramatikk da Andrea Kimi Antonelli ble stående på omtrent samme sted som Ocon på runde 46. Denne gangen måtte sikkerhetsbilen ut, og Verstappen mistet dermed hele sitt forsprang. Både Verstappen og Norris gikk inn for å sette på nye dekk, mens Piastri ble liggende ute. Dermed var rekkefølgen Verstappen, Piastri, Norris, Leclerc og Albon i det løpet ble restartet med 10 runder igjen å kjøre.
I omstarten beholdt Max Verstappen ledelsen foran McLaren-duoen. Fire runder senere kom Norris seg forbi Piastri, som hadde utfordringer med slitte dekk. Da var det nesten fem sekunder opp til Verstappen i tet, og Red Bull-føreren kunne seile inn til sesongens andre seier.
Lenger bak kjempet Williams-fører Alex Albon for å komme seg forbi Charles Leclerc i kampen om fjerdeplassen. Albon ble presset ut i grusfella, og ble samtidig passert av teamkamerat Lewis Hamilton. Briten kom seg så forbi Leclerc, som også slapp Albon forbi seg igjen i håp om å unngå en straff for hendelsen.
Formel 1-sesongen ruller videre allerede kommende helg i Monaco.
Emilia-Romagna Grand Prix | ||
1) Max Verstappen | Red Bull | 1:18.589 |
2) Lando Norris | McLaren | +6.109 |
3) Oscar Piastri | McLaren | +12.956 |
4) Lewis Hamilton | Ferrari | +14.356 |
5) Alexander Albon | Williams | +17.945 |
6) Charles Leclerc | Ferrari | +20.774 |
7) George Russell | Mercedes | +22.034 |
8) Carlos Sainz | Williams | +22.898 |
9) Isack Hadjar | Racing Bulls | +23.586 |
10) Yuki Tsunoda | Red Bull | +26.446 |
11) Fernando Alonso | Aston Martin | +27.250 |
12) Nico Hülkenberg | Sauber | +30.296 |
13) Pierre Gasly | Alpine | +31.424 |
14) Liam Lawson | Racing Bulls | +32.511 |
15) Lance Stroll | Aston Martin | +32.993 |
16) Franco Colapinto | Alpine | +33.411 |
17) Oliver Bearman | Haas | +33.808 |
18) Gabriel Bortoleto | Sauber | +38.572 |
19) Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | DNF |
20) Esteban Ocon | Haas | DNF |
RACING: Marcus Påverud kjører i år i GT3-mesterskapet International GT Open, og denne helgen var det duket for et 500 kilometers løp på Spa-Francorchamps.
Påverud kjører i PRO/AM-klassen sammen med Michael Blanchemain, og det var Blanchemain som startet løpet fra 12. startposisjon. Da Påverud tok over var han nummer 22.
Nordmannen avanserte frem til 11. plass før han igjen ga fra seg bilen. Da Påverud skulle avslutte løpet på duoens vegne rullet han ut på 20. plass, og han fullførte til slutt som nummer 14. I PRO/AM-klassen ble de nummer seks.
Sesongen fortsetter på Hockenheim 7. og 8. juni.
Onkel Henning skal prøve seg, og det samme skal resten av norgeseliten. Pluss ytterligere to unggutter.
Etter nedturen i Italia ser Martinius Stenshorne fremover mot nye sjanser i Monaco. Unggutten kan dra nytte av «treningsrundene» han fikk i fjorårets løp.
Pustehjelp eller ikke? Tre av forhåndsfavorittene i Rallycross-NM deler nå sine spådommer og erfaringer.
Valter Chr. Jensen satte dype spor i norsk rallysport. Men han hadde også en svært sentral finger med i spillet for at Petter Solberg fikk sitt internasjonale gjennombrudd.
Pato O'Ward har etablert seg som en av de største profilene i amerikansk racing, og det er blant annet takket være en norsk håndsrekning i ung alder.