ANNONSE
ANNONSE
Slik leverte de norske i 24-timersprologen
Foto: Gruppe C Photography
Kvalifiseringsløp til Nürburgring 24H:

Slik leverte de norske i 24-timersprologen

Publisert: 26. mai, 14:22

RACING: Om en snau måned skal det prestisjefylte 24-timersløpet på Nürburgring kjøres, men denne helgen gikk de såkalte kvalifiseringsløpene hvor det kjøres to kortere løp på samme banekonfigurasjon som en slags oppvarming til Tysklands største enkeltløp over en sesong. Løpet har ingen kvalifiseringsfunksjon til 24-timeren riktig nok, men er mer et oppvarmingsløp å regne.

Flere norske førere var som seg hør på bør på plass. I toppklassen denne gangen uteble Dennis Olsen og hans Ford-kompani denne gangen da teamet var DTM-opptatt, mens Aston Martin-fører Christian Krognes (bildet) og hans Walkenhorst-bil brukte løpet som test og valgte selv å bryte begge løpene før målflagget. Anders Buchardt deler også team med Krognes, og deltok i deres Pro-Am-bil. For ham ble det også brutt løp lørdag, mens han fullførte til en 11. plass søndag.

Oskar Sandberg er en av Norges mest erfarne Nürburgring-førere og stilte i den beintøffe Cup 3-klassen som er for Porsche Cayman GT4-biler, der han kjører for Adrenalin Motorsport. Det ble to andreplasser for Sandberg og hans teamkamerat Nico Silva fra USA, begge ganger slott av Team Sorg Rennsport.

LES OGSÅ: Nå skal to norske unggutter kaste seg inn i sirkuset på Nürburgring Nordschleife

Ellers omtalte vi før helgen om den norske duoen Eirik Wenaas-Schei og Peder Saltvedt, som gjorde sin debut på Nürburgring Nordschleife, og det ble mildt sagt en ilddåp når været var klassisk Nürburgring-ufyselig i perioder.

Hovedmålet var å fullføre begge løp slik at de får en fullverdig permanent Nürburgring-lisens, der de med hjelp fra Oskar Sandberg fikk kjøre Adrenalin Motorsports BMW M240i i cupklassen som debilene går i. Og testen bestod de med glans med en bunnsolid tredjeplass av ni biler i deres første løp på søndag, etterfulgt av en fin-fin fjerdeplass søndag.

Stenshorne får ny teamkamerat
Foto: Dutch Photo Agency
Publisert: 28. mai, 11:21

FORMEL 3: Så langt denne sesongen er det Martinius Stenshorne som har tatt alle poengene for Hitech i Formel 3. Nå er det klart at han selv og kinesiske Gerrard Xie får en ny teamkamerat fra og med kommende helg. 

Joshua Dufek kjørte i fjor for AIX-teamet, og står kun igjen med et poeng fra sin Formel 3-karriere. Inn kommer Jesse Carrasquedo Jr. Han skal per nå kjøre i Barcelona og på Red Bull Ring. 

Carrasquedo har tidligere kjørt i Formula Regional Europa, og satser i år primært i mesterskapet Eurocup-3 hvor han er nummer 11 totalt. 

Formel 3-sesongen ruller vindere førstkommende helg i Barcelona. Se alle tider i vår helgeplanlegger!

LES OGSÅ: Stenshorne om Barcelona etter seieren

Spøker for VM-deltakelsen for Veiby
Foto: @World / Red Bull Content Pool
Publisert: 28. mai, 11:07

RALLYCROSS: Til helgen går startskuddet for årets VM-sesong i rallycross, og med utgangspunkt i at én nordmann er på plass. Men nå har vinden snudd, og det ser mørkere ut for at både Ole Christian Veiby og mangeårig verdensmester Johan Kristoffersson kommer på startplata.

Ifølge lokalavisen Arvika Nyheter har Kristoffersson Motorsport (KMS) ikke fått inn de midlene fra en av deres hovedsponsor på det nivået de hadde forventet. Det påvirker totalbudsjettet såpass at de nå ikke vet om de kan finansiere en VM-sesong med dagens situasjon.

LES OGSÅ: Tror FIA har innsett det største problemet med Rallycross-VM
LES OGSÅ: Ønsker endringer i Rallycross-VM

Forrige uke gjennomført de den offisielle sesongtesten på Lousada-banen, hvor sesongstarten også forgår. Bilene er dermed allerede på plass, men det er ikke gitt at det blir noe kjøring.

Selvfølgelig håpet vi på en bedre løsning, men nå er det som det er. Det er ikke første gang vi har møtt store utfordringer i denne bransjen, men akkurat nå vet vi ikke hvordan vi skal ordne opp i dette, sier teamsjef Tommy Kristoffersson til Arvika Nyheter, og påpeker at det er 50/50 om de kommer til start til helgen.

Ole Christian Veiby har foreløpig ikke besvart Parc Fermés henvendelser.

Victor Martins får Formel 1-trening
Foto: Williams
Publisert: 27. mai, 14:53

FORMEL 1: Tirsdag ble det klart at franskmannen Victor Martins får sin første Formel 1-trening. Det skjer for Williams kommende helg i Barcelona. Martins har lenge vært en Alpine-junior, men skiftet før årets sesong beite til Williams. 

Formel 1-teamene må i år slippe til en rookie-fører i fire treninger. Fra før har Luke Browning gjort unna en trening for teamet i Bahrain. 

Rookie-treninger
TeamBilFørerLøp
Mercedes#12Andrea Kimi AntonelliAustralia / Kina
Mercedes#63Frederik VestiBahrain
McLarenPato O'WardMexico
Red Bull#1Ayumu IwasaBahrain
Ferrari#16Dino BeganovicBahrain
Williams#55Luke BrowningBahrain
Williams#23Victor MartinsBarcelona
Haas#87Oliver BearmanBahrain / Mexico
Haas#31Esteban OconBarcelona / Abu Dhabi
Aston Martin#14Felipe DrugovichBahrain
Racing Bulls#6Isack HadjarAustralia / Kina
Sauber#5Gabriel BortoletoAustralia / Kina
Alpine#10Jack DoohanAustralia / Kina
Alpine#10Ryo HirakawaJapan

Marcus Ericsson diskes fra Indy 500
Foto: IndyCar
Publisert: 26. mai, 19:02

INDYCAR: Mandagen etter årets Indy 500 annonserer IndyCar at flere førere har blitt diskvalifisert fra løpet. De tre bilene det gjelder er Andrettis nummer 27 og 28, og Premas bil nummer 90. Førerne det gjelder er Marcus Ericsson, Kyle Kirkwood og Callum Ilott.

Konsekvensen er størst for svenske Marcus Ericsson, som var nære på å vinne Indy 500 for andre gang. Han fullførte løpet som nummer to bak Alex Palou. De to siste pallplassene tildeles nå David Malukas og Pato O'Ward. 

Samtlige biler ble diskvalifsert grunnet modifikasjoner på bilene utover det som er tillatt. Andretti-bilene hadde endret på deler de ikke hadde lov til å gjøre noe med, og dette kunne medføre en aerodynamisk fordel. Nærmere bestemt dreier det seg blant annet om deksler på det Dallara-leverte energisystemet, som man altså ikke har lov til å endre på. Prema-bilens frontvinge hadde endeplater som ikke var høye nok. Samtlige har fått en bot på 100.000 dollar. 

I forkant av Indy 500 ble Penske-førerne Josef Newgarden og Will Power flyttet bakerst på griden grunnet ulovlig modifisering av bilens bakre kollisjonsdemper. Det endte med at samtlige løpsstrateger ble sendt på dør av teamet, samt tilsvarende straffer på 100.000 dollar. 

Indy 500:
Publisert: 25. mai, 21:32

INDYCAR: Søndag kveld gikk et av verdens desidert største løp av stabelen på svært dramatisk vis. Indy 500 er løpet alle vil vinne, og denne gangen var det Alex Palou som klarte den bragden. Og det var svært etterlengtet. 

Spanjolen har vunnet IndyCar tre ganger og leder suverent også denne sesongen, men han hadde aldri før vunnet et løp på en ovalbane. Hans første seier kom i legendariske Indy 500. 

– For et fantastisk løp av hele teamet. Jeg kan ikke tro det. Det er fantstisk å være her, det er fantastisk å vinne. Det var noen øyeblikk i løpet hvor jeg følte meg veldig bra, men på slutten visste jeg ikke om jeg skulle klare å passere Marcus eller ikke. Jeg dikk det gjort. Første ovalseier, og for et sted å gjøre det på, sa Palou til Fox etter seieren. 

200 runder medførte nok av dramatikk. Slik foregikk årets Indy 500. 

Dramatisk start

Indy 500 ble dramatiske allerede før start da Penske-fører Scott McLaughlin krasjet under oppvarmingsrundene på en litt fuktig bane. Dermed var det over for McLaughlin som egentlig skulle starte fra tiende startspor, og maretittuken fortsatte for Penske-teamet etter skandalen med modifisere deler, som sendte Will Power og fjorårsvinner Josef Newgarden helt bakerst på griden. 

I løpstarten var det pole-sitter Robert Shwartzman som tok ledelsen foran McLarens Pato O’Ward. Like etterpå smalt Marco Andretti i veggen etter et sammenstøt med Jack Harvey. Det medførte løpets første «caution», som varte frem til runde 10 av 200. 

I omstarten var det Pato O’Ward som tok over ledelsen, før 48 år gamle Takuma Sato passerte han like etterpå. Samtidig avanserte svenske Felix Rosenqvist til tredjeplass, og slik forble styrkeforholdet i toppen frem til det ble aktivert en ny «caution» på runde 19 grunnet regnvær. 

LES OGSÅ: Skandale før Indy 500: Dette har det mektige Penske-teamet gjort galt

Første pitstopp

Under «caution» gikk toppførerne inn i pit for første gang. Der ble det hektisk for flere, mens Andretti utførte 2022-vinner Marcus Ericssons stopp så raskt at han kom ut foran O’Ward og Rosenqvist, mens Shwartzman raste nedover og ut av pallkampen. 

I teten var det Rossi som ledet feltet ut igjen etter caution på runde 31 foran teamkamerat Christian Rasmussen og teameier Ed Carpenter, som forøvrig har norske Ayla Ågren som spotter. Da alle førerne hadde gått inn til sine første stopp var det veteranen Jack Harvey som ledet foran Takuma Sato og Rinus Veekay, men Harvey hadde vært inne til sitt første stopp tidligere enn de andre og forsvant ut igjen av toppkampen i det han gikk tilbake i pit. 

LES OGSÅ: – Du må hele tiden være tre trekk foran de andre

Brann, krasjer og påkjørsler

I det løpet nærmet seg halvkjørt ble det dramatisk i pitlane. Først oppsto det brann hos Alexander Rossi, så krasjet Rinus Veekay før det hele ble avsluttet med at polesitter Robert Shwartzman kjørte på egne teammedlemmer i pit og ødela bilen i prosessen. 

Da det ble grønt flagg igjen ute på banen gikk det galt for Kyle Larson. Han feiler dermed på å fullføre dobbelen med Indy 500 og NASCAR-løpet Coca Cola 600 for andre år på rad. Larson dro med seg Kyffin Simpson, og samtidig forsvant Sting Ray Robb ut av løpet. 

På neste omstart ble det med en gang «caution» igjen etter en spektakulær nesten-snurring fra Christian Rasmussen. 

Se hendelsene her!

Seierskampen

I neste omstart var det Devlin DeFransesco som ledet, mend et var i praksis førerne bak som nå markerte seg i seierskampen. Conor Daly ledet der an foran David Malukas og Alex Palou. 

Daly fikk trøbbel med dekkene med 35 runder igjen å kjøre, og måtte gå inn tidligere enn det som var ideelt for egen strategi. Malukas ledet nå i praksis løpet foran Palou, ikke minst da ledende Hunter-Reay støtte så på trøbbel i pit og dermed var ute av seierskampen, før Malukas og Palou gikk inn til sine siste stopp med 30 runder igjen av løpet. 

Marcus Ericsson tok på dette tidspunktet over ledelsen på en annen strategi, men var likevel i den reelle seierskampen nok en gang. Med 14 runder igjen kastet Alex Palou seg forbi Ericsson, og tok over ledelsen i løpet. 

På siste runde var det Alex Palou som ledet an foran Ericsson, og rett før sutt ble det en siste «caution». Dermed gikk seieren til Alex Palou. Marcus Ericsson og Davis Malukas tok de to siste pallplassene, mens det var Pato O’Ward og Felix Rosenqvist som fylte opp topp fem. 

IndyCar-sesongen ruller videre allerede kommende helg i Detroit. Da er også Dennis Hauger på plass i Indy NXT. 

LES OGSÅ: Ekslklusivt Kenny Bräck-intervju
LES OGSÅ: Tom Snevas norske bakgrunn

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Snorkelføre på Sørvestlandet – disse imponerte i søla i Vikedal

Ufyselige forhold, lite sikt, magnetiske vanndammer og flere solide seire og pallplasser etter opprykk fra C- og B-finale var det som preget årets andre NM-runde i crosskart.


Artikkelbilde

Steve Røkland i sorg – mistet kartleseren fra karrierens store høydepunkt

At Tælasprinten endte i brutt løp betydde ingenting for Steve Røkland da han fikk en tragiske beskjeden fra Storbritannia.


Artikkelbilde

Kronikk: Tangen fartsblind i møte med Formel 1-sjefen

Amnesty Norge reagerer etter Nicolai Tangens intervju med Formel 1-sjef Stefano Domenicali.


Artikkelbilde

– Du må hele tiden være tre trekk foran de andre

Ayla Ågren er spotter under Indy 500. Hun sammenlikner det med sjakk, hvor brikkene hennes er biler som kjører i 370 kilometer i timen.


Artikkelbilde

– Jeg er jo nesten nordmann, kan du si

Kenny Bräck er mannen som har vunnet Indianapolis 500, blitt tilbudt kontrakter i Formel 1, og overlevd en av tidenes største ulykker i moderne racing. Selv er han svensk, født og oppvokst et steinkast unna grensen til Norge, men omtaler seg selv likevel som «nesten norsk».