ANNONSE
ANNONSE
Indy 500:

Tok sin første ovalseier på dramatisk vis

Publisert: 25. mai, 21:32

INDYCAR: Søndag kveld gikk et av verdens desidert største løp av stabelen på svært dramatisk vis. Indy 500 er løpet alle vil vinne, og denne gangen var det Alex Palou som klarte den bragden. Og det var svært etterlengtet. 

Spanjolen har vunnet IndyCar tre ganger og leder suverent også denne sesongen, men han hadde aldri før vunnet et løp på en ovalbane. Hans første seier kom i legendariske Indy 500. 

– For et fantastisk løp av hele teamet. Jeg kan ikke tro det. Det er fantstisk å være her, det er fantastisk å vinne. Det var noen øyeblikk i løpet hvor jeg følte meg veldig bra, men på slutten visste jeg ikke om jeg skulle klare å passere Marcus eller ikke. Jeg dikk det gjort. Første ovalseier, og for et sted å gjøre det på, sa Palou til Fox etter seieren. 

200 runder medførte nok av dramatikk. Slik foregikk årets Indy 500. 

Dramatisk start

Indy 500 ble dramatiske allerede før start da Penske-fører Scott McLaughlin krasjet under oppvarmingsrundene på en litt fuktig bane. Dermed var det over for McLaughlin som egentlig skulle starte fra tiende startspor, og maretittuken fortsatte for Penske-teamet etter skandalen med modifisere deler, som sendte Will Power og fjorårsvinner Josef Newgarden helt bakerst på griden. 

I løpstarten var det pole-sitter Robert Shwartzman som tok ledelsen foran McLarens Pato O’Ward. Like etterpå smalt Marco Andretti i veggen etter et sammenstøt med Jack Harvey. Det medførte løpets første «caution», som varte frem til runde 10 av 200. 

I omstarten var det Pato O’Ward som tok over ledelsen, før 48 år gamle Takuma Sato passerte han like etterpå. Samtidig avanserte svenske Felix Rosenqvist til tredjeplass, og slik forble styrkeforholdet i toppen frem til det ble aktivert en ny «caution» på runde 19 grunnet regnvær. 

LES OGSÅ: Skandale før Indy 500: Dette har det mektige Penske-teamet gjort galt

Første pitstopp

Under «caution» gikk toppførerne inn i pit for første gang. Der ble det hektisk for flere, mens Andretti utførte 2022-vinner Marcus Ericssons stopp så raskt at han kom ut foran O’Ward og Rosenqvist, mens Shwartzman raste nedover og ut av pallkampen. 

I teten var det Rossi som ledet feltet ut igjen etter caution på runde 31 foran teamkamerat Christian Rasmussen og teameier Ed Carpenter, som forøvrig har norske Ayla Ågren som spotter. Da alle førerne hadde gått inn til sine første stopp var det veteranen Jack Harvey som ledet foran Takuma Sato og Rinus Veekay, men Harvey hadde vært inne til sitt første stopp tidligere enn de andre og forsvant ut igjen av toppkampen i det han gikk tilbake i pit. 

LES OGSÅ: – Du må hele tiden være tre trekk foran de andre

Brann, krasjer og påkjørsler

I det løpet nærmet seg halvkjørt ble det dramatisk i pitlane. Først oppsto det brann hos Alexander Rossi, så krasjet Rinus Veekay før det hele ble avsluttet med at polesitter Robert Shwartzman kjørte på egne teammedlemmer i pit og ødela bilen i prosessen. 

Da det ble grønt flagg igjen ute på banen gikk det galt for Kyle Larson. Han feiler dermed på å fullføre dobbelen med Indy 500 og NASCAR-løpet Coca Cola 600 for andre år på rad. Larson dro med seg Kyffin Simpson, og samtidig forsvant Sting Ray Robb ut av løpet. 

På neste omstart ble det med en gang «caution» igjen etter en spektakulær nesten-snurring fra Christian Rasmussen. 

Se hendelsene her!

Seierskampen

I neste omstart var det Devlin DeFransesco som ledet, mend et var i praksis førerne bak som nå markerte seg i seierskampen. Conor Daly ledet der an foran David Malukas og Alex Palou. 

Daly fikk trøbbel med dekkene med 35 runder igjen å kjøre, og måtte gå inn tidligere enn det som var ideelt for egen strategi. Malukas ledet nå i praksis løpet foran Palou, ikke minst da ledende Hunter-Reay støtte så på trøbbel i pit og dermed var ute av seierskampen, før Malukas og Palou gikk inn til sine siste stopp med 30 runder igjen av løpet. 

Marcus Ericsson tok på dette tidspunktet over ledelsen på en annen strategi, men var likevel i den reelle seierskampen nok en gang. Med 14 runder igjen kastet Alex Palou seg forbi Ericsson, og tok over ledelsen i løpet. 

På siste runde var det Alex Palou som ledet an foran Ericsson, og rett før sutt ble det en siste «caution». Dermed gikk seieren til Alex Palou. Marcus Ericsson og Davis Malukas tok de to siste pallplassene, mens det var Pato O’Ward og Felix Rosenqvist som fylte opp topp fem. 

IndyCar-sesongen ruller videre allerede kommende helg i Detroit. Da er også Dennis Hauger på plass i Indy NXT. 

LES OGSÅ: Ekslklusivt Kenny Bräck-intervju
LES OGSÅ: Tom Snevas norske bakgrunn

Porsche-bil diskvalifisert
Foto: DPPI
24-timersløpet på Le Mans, kvalifisering:
Publisert: 11. juni, 23:23

RACING: Løpshelgen er allerede i gang på Le Mans, hvor det prestisjefylte 24-timersløpet går av stabelen lørdag ettermiddag. Onsdag kveld var det klart for første del av kvalifiseringen, hvor de beste bilene i de ulike klassene gikk videre til hypoerpole. 

Raskest av alle var Alex Lynn i Cadillac, og de er med andre ord en het kandidat til å sikre pole position torsdag kveld. Verre gikk det for Porsches bil nummer seks, som egentlig ble nummer fire i kvalifseringen. De er nå diskvalifisert for å ikke ha nådd minimumsvekten, og må starte løpet bakerst på griden. 

Det medførte samtisig at Aston Martin fikk en bil videre til hyperpole. Skuffende var det også for Nyck de Vries, som hadde ansvaret for Toyotas bil 7. Han ble kun nummer 16, og de er dermed ikke med videre i hyperpole. 

I LMGT3-klassen gikk Dennis Olsen videre til hyperpole. Les mer her, og se alle sendetider i vår helgeplanelgger!

Parc Fermé er på plass på Le Mans og følger begivenhetene tett. Følg med på nett og i sosiale medier (@parcfermeno)!

Dennis Olsen videre til Hyperpole
Foto: Ford Performance
24-timersløpet på Le Mans, kvalifisering:
Publisert: 11. juni, 18:32

RACING: Denne uken kjøres det legendariske 24-timersløpet på Le Mans med Dennis Olsen på plass som Norges representant. 

Onsdag ble første del av kvalifiseringen kjørt, og for Olsens Ford Mustang nummer 88 var det bronsefører Stefano Gatusso som hadde ansvaret. Han var nummer seks da kvalifiseringen ble avsluttet med et rødflagg, og de er dermed videre til hyperpole på torsdag. Den andre Ford-bilen ble slått ut som nummer 13. 

Hyperpole kjøres i to deler, ikke ulikt Q2 og Q3 i Formel 1. Sølvfører Giammarco Levorato skal etter planen kjøre første del, og om han tar bilen videre til topp seks er det Olsen som kjører. 

Parc Fermé er på plass på Le Mans og følger begivenhetene tett. Følg med på nett og i sosiale medier (@parcfermeno)!

Ny Indy 500-krasj og Australia-åpning
Foto: Red Bull Content Pool
Formel 1 2026:
Publisert: 10. juni, 06:59

FORMEL 1: Neste sesongs Formel 1-kalender er annonsert, og som ventet blir det flere endringer. Sesongen skal igjen starte i Australia, denne gangen 8. mars. Som i år er Ramadan årsaken til at sesongen ikke kan starte i Bahrain.

I mai skjer det flere endringer ved at Imola forsvinner fra kalenderen, og at Canada flyttes frem for å kjøres nærmere løpshelgen i Miami. Det medfører at det oppstår en ny krasj med Indy 500 ved løpet i Canada. 

Monaco Grand Prix flyttes til den første helgen i juni, og følges opp av Barcelona som er inne i sitt siste kontraktsår. Sommersesongen fortsetter så godt som uendret frem til september, da Madrid kommer inn for første gang. Det hele avsluttes igjen med to trippel headere, og med finaleløpet i Abu Dhabi. 

Det forventes å kjøres seks sprintløp også i 2026, men det er ikke klart hvor disse sprintløpene skal kjøres. Rapporter tyder på at det vil bli to tredagers tester i Barcelona og Bahrain før sesongstart. 

Formel 1 2026
Australia6. - 8. mars
Kina13. - 15. mars
Japan27. - 29. mars
Bahrain10. - 12. april
Saudi-Arabia17. - 19. april
USA - Miami1. - 3. mai
Canada22. - 24. mai
Monaco5. - 7. juni
Spania - Barcelona12. - 14. juni
Østerrike26. - 28. juni
Storbritannia3. - 5. juli
Belgia17. - 19. juli
Ungarn24. - 26. juli
Nederland21. - 23. august
Italia4. - 6. september
Spania - Madrid11. - 13. september
Aserbajdsjan25. - 27. september
Singapore9. - 11. oktober
USA - Austin23. - 25. oktober
Mexico30. oktober - 1. november
Brasil6. - 8. november
USA - Las Vegas19. - 21. november
Qatar27. - 29. november
De forente arabiske emirater4. - 6. desember

Emil Gjerdrum på pallen på Zandvoort
Foto: Axel Weichert
Publisert: 8. juni, 15:53

RACING: Emil Gjerdrum har kjørt sin andre løpshelg i en GT3-bil i GT Masters på Zandvoort, og det endte svært gledelig for nordmannen. 

Gjerdrum fikk en god start på helgen med andreplass i kvalifiseringen, men en gridstraff medførte at han og teamkamerat Jonas Karklys måtte finne seg i å starte fra 12. plass. De to avanserte til 9. plass, og ble samtidig beste bil i PRO/AM-klassen. 

Søndag var det Karklys som tok seg av kvalifiseringen, og denne gangen ble utgangspunktet en 7. plass. I dette løpet slo duoen til med en tredjeplass totalt, ledet an av Gjerdrum som hadde flere gode forbikjøringer underveis. 

LES OGSÅ: Slik skal Emil komme inn i varmen hos Lamborghini

Ogier totalvant - Oliver slo til i WRC 2
Foto: Red Bull Content Pool
Rally Sardinia:
Publisert: 8. juni, 14:54

RALLY: Årets Rally Sardinia har vært krevende for de aller fleste. I forkant av de siste etappene var det kun Toyotas Sebastien Ogier og Hyundais Ott Tänak som var med i seierskampen. 

Til slutt var det superveteran Ogier som klarte på beholde ledelsen og vinne løpet. 41-åringen kjører kun på deltid i Rally-VM, men dette er hans tredje seier for sesongen. Ingen førere har flere, og selv med to løp mindre kjørt enn de andre er han nå nummer to i sammendraget 19 poeng bak Elfyn Evans. 

Bak Ogier og Tänak ble Kalle Rovanperä nummer tre, og han dro også med seg ti ekstrapoeng for å ha vært raskest både på den avsluttende etappen med Power Stage-status og på søndagen isolert sett. Han er nå nummer tre i sammendraget, et poeng bak Ogier. 

I WRC 2 har ikke Oliver Solberg plukket poeng denne helgen, og på fredag mistet han 50 sekunder. Så ga norsk-svensken virkelig gass. Ni etappeseire og et forrykende tempo, samtidig som han unngikk mer trøbbel, medførte seier blant Rally2-bilene med over to minutter ned til nestemann.

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Derfor hopper Petter (22) ned til nasjonal

Eventyret i norsk rallys toppklasse ble ikke særlig langt for Petter Sæves Waskaas, men den seiersvante unggutten ser på ingen måte mørkt på å hoppe ned til vepsebolet i nasjonalklassen.


Artikkelbilde

Jens har funnet roen – derfor føler han seg mye tryggere enn før

Det flyter bak rattet for Jens Hvaal i år, og som åpenhjertelig avslører hvordan har fått en helt annen mental ro etter at han byttet bilsportgren.


Artikkelbilde

Mario Hyttens enestående Le Mans-historie

Flere nordmenn har markert seg positivt på Le Mans gjennom historien. En av de har du kanskje ikke hørt om før, men historien er av de absolutt beste. Slik havnet Mario Hytten på Le Mans uten å ane hva han gikk til.


Artikkelbilde

Slik ble årets andre NM-runde i rallycross avsluttet på Konsmo

Flere hjemmeførere imponerte stort, og noen viste særdeles dominerende takter på Sørlandet.


Artikkelbilde

Skadet i kraftig sammenstøt – tok over to minutter før hjelpen kom

I en beinhard smell i siden ble Andreas Aarhaug først slått i svime før han slet med kraftige pustevansker. Men billøpet fortsatte som før uten umiddelbare livstegn den første runden.