ANNONSE
ANNONSE
Neste års Formel 3-bil presentert
Foto: FIA Formula 3

Neste års Formel 3-bil presentert

Publisert: 31. august, 11:04

FORMEL 3: Ettersom helgens runde i Italia også markerer slutten av årets Formel 3 sesong, er dette også siste helg hvor denne generasjons Formel 3-bil benyttes.

I formiddag ble neste års Formel 3-bil presentert på Monza, som etter planen skal benyttes fra og med 2025 og til og med 2027-sesongen. En av de største endringene fra årets bil er overgangen fra 13- til 16-tommers hjul. Bilen er også designet på en måte som skal gjøre det enklere med forbikjøringer og med dette også sørge for tettere racing, samt gjøre overgangen for førere som fortsetter karrieren til Formel 2 mindre. Cockpit er også endret slik at denne enklere kan tilpasses flere førere enn hva dagens bil kan. 

Bilen er blitt testet flittig og har allerede tilbakelagt rundt 2000 kilometer med ulike testprogrammer. Tidligere Formel 2-fører Tatiana Calderon har blant annet vært med under testingen i Varano denne sommeren. Etter planen skal førere og team få teste ny bil under pre-season testene i forkant av 2025-sesongen.

Larsen vant - Magnussen imponerte stort
Foto: Jørn Pettersen / Motorphoto by Jørn
Lygnasætersprinten:
Publisert: 29. desember, 10:20

RALLY: Det ble en oppskriftsmessig totalseier for Frank Tore Larsen under Lygnasætersprinten på Hadeland fjerde juledag. Gjennom Helgedalens fire etapper, to i hver retning, var det ingen som var i nærheten av fjorårets sølvvinner i toppklassen.

Dog var det verdt å sperre øynene opp for Fredrik Magnussen, som kjørte inn til en knallsterk andreplass totalt. Hønefoss-gutten, som i mange år markerte seg i rallycross, endte 1:18,2 sekunder bak i sin BMW M3 i nasjonal klasse. Det tilsvarer 2,84 sekunder på kilometeren bak R5-bilen til Larsen, som definitivt er å regne som et topptempo i klassen dersom han fortsetter i samme tempo utover i sesongen.

LES OGSÅ: Fredriks første rallyseier: – Må lære meg å høre på han ved siden av
LES OGSÅ: Nytt poengsystem i Rally-NM – og ny struktur i nasjonal klasse

Roger Rustand i sin Skoda Fabia Rally2 tok tredjeplassen totalt, snaue åtte sekunder bak Magnussen. Marius Solberg Hansen har gullambisjoner denne sesongen og åpnet med klasseseier blant de nyere tohjulsdrevne bilene i sin Peugeot 208 R2, 1:32,7, også det i et et tempo som statistisk vil henge høyt i klassen denne sesongen. Trond Lyseng ble beste fører i historisk klasse, og nummer seks totalt.

Morten Karlsen-Haugen ble nummer 12 totalt og beste av de eldre firehjulsdrevne bilene. Markus Vestli tok hjem klasseseieren i Volvo Original.

Full resultatliste kan du lese her!

Full startliste til tjuvstarten av 2025
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Lygnasætersprinten:
Publisert: 27. desember, 20:42

RALLY: Lørdag 28. desember skal NMK Hadeland år, som i fjor, avslutte 2024 samtidig som man innleder 2025 med fire turer gjennom deres klassike Helgedalen-etappe. En tradisjonsrik fartsetappe i norsk rallysammenheng, som også i dag er en flittig treningsvei på Lygna utenfor Gran på Hadeland.

Arrangøren hadde på forhånd satt en deltakerbegrensning på maks 60 deltakere, og denne kvota er fylt til randen. Med andre ord fulltallig startfelt og mange som åpenbart ønsker å komme igang med den kommende vintersesongen i rally.

LES OGSÅ: Nå får Petter endelig oppfylt guttedrømmen
LES OGSÅ: Klar for toppklassen etter 27 år i Volvo

I internasjonale klasser er det tre R5-biler og tre R2-biler påmeldt, mens det er åtte påmeldte i historisk klasse. Nasjonal tohjulstrekk utgjør som alltid en stor andel av startlistene, og totalt 21 biler, tilhører denne klassen. Ytterligere åtte er påmeldt i klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler.

Ellers er det en god andel utøvere i «billigklassene» denne gangen. Øystein Hansen er førstemann til å utforske den nye Gruppe F-klassen (klasse 16), mens 11 biler i Volvo Original-klassen er på plass. Også tre B Zero-biler er klare for Lygnasætersprinten, med tre debutanter som avslutter startfeltet.

Som i fjor kjøres etappen to ganger i hver retning. Første etappe, i sydgående retning, starter 11:37, mens den fjerde og siste etappen som kjøres nord starter 16:29. Løpets start og mål skjer ved skisenteret på Lygna.

LES OGSÅ: Nytt poengsystem i Rally-NM – og ny struktur i nasjonal klasse
LES OGSÅ: Tilbake til pappas røtter – Oliver skifter beite med støtte fra norsk importør

Tre bilsportutøvere på VGs toppliste
Skjermdump: VG
Publisert: 24. desember, 15:14

BILSPORT: En av mange tradisjoner på selveste julaften er VGs offentliggjøring av deres Topp 100-liste over norske idrettsutøvere det siste året. Og med bilsportøyne er det også like stor spenning på hvor mange nordmenn som er med, og ikke minst hvor de er rangert.

2024 var kanskje ikke sesongen med de største og mest markante internasjonale bilsportprestasjonene. Dennis Olsens pallplass i GT3-klassen under 24-timersløpet på Le Mans skiller seg kanskje ut som den største enkeltprestasjonen av en norsk utøver, noe han blant annet sørget for at han ble kåret til «Årets bilsportutøver» for 2024. Olsen ble forøvrig far for første gang da lille Ellie kom til verden for en snau uke siden. Ellers er også Ole Christian Veibys enkeltseier i årets neste siste VM-runde i rallycross, som også til slutt endte med VM-bronse, en av de gjevere oppnåelsene på den internasjonale scene i år.

LES OGSÅ: Fire bilsportutøvere inne på VGs Topp 100-liste over idrettsutøvere
LES OGSÅ: Kåringenes kåring – fra sterk troverdighet til rangeringer totalt blottet for rot i virkeligheten

VG har i år tatt ut tre utøvere fra bilsporten på listen, ved med Geir Juva, Ole Kristian Strøm, Ida Høidalen, Leif Welhaven og Frode Buanes i juryen. Ikke unaturlig  toppes listen av den store fotballstjernen Erling Braut Haaland. Og bilsportutøverne ligger ganske så tett, men godt ned på lista.

På en 52. plass er Dennis Hauger rangert som den beste bilsportutøveren i VGs øyne. Det ble ingen stor suksess i Formel 2 i år, med fem pallplasser og kun én enkeltseier som kom i sprintløpet i Jeddah. Fem plasser lenger bak, på 57. plass, finner vi Dennis Olsen, hvor det er Le Mans-resultatet som trekkes fram. På en 60. plass plasseres Martinius Stenshorne for sin innsats i debutsesongen i Formel 3, hvor sprintseieren i Australia og femteplassen på Monza er kanskje de to største enkeltprestasjonene han gjorde i år.

Veibys innsats i Rallycross-VM ble veid og funnet for lett til å bli med på VGs Topp 100-kåring. Det samme gjelder Fredric Aasbøs bronsemedalje i Formula Drift av andre markante internasjonale resultater fra norske bilsportutøvere. 

Reiersen lader opp til WRC 2 i Norge
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Publisert: 23. desember, 14:03

RALLY: Norsk-svenske Isak Reiersen skal i 2025 satse for fullt på det svenske mesterskapet, og målet er å overgå bronsen fra i år. Der møter han forøvrig norsk motstand ved Sunniva Rudi, som er kartleser for svenske Dennis Rädström i toppklassen. 

Men Reiersen skal også prøve seg på den internasjonale scenen, slik han har gjort ved ulike anledninger tidligere. I 2025 skal han igjen kjøre en Skoda Fabia RS Rally2-bil drevet av JC Raceteknik, og igjen stiller han til start i WRC 2 under Rally Sweden. 

Men før han skal bryne seg mot kompisen Oliver Solberg og de andre i WRC 2 skal Reiersen lade opp i Norge. Unggutten skal kjøre de to første NM-rundene Sigdalsrally og Rally Finnskog 11. og 25. januar. Reiersen har tidligere imponert i sine innhopp i NM, men dette blir første gang i toppklassen. 

LES OGSÅ: Helsvart helg for de helnorske – EM-drømmen på «hjemmebane» ble i stedet et mareritt

Rovanperä skal kjøre 24-timersløp
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 23. desember, 13:24

RACING: Kalle Rovanperä har det siste året brukt mindre tid på rally ettersom han kun kjørte på deltid for Toyota i Rally-VM. Det har gitt tid til andre prosjekter, som Drift Masters, Porsche Carerra Cup Benelux og ikke minst en Formel 1-test for Red Bull. 

I 2025 er finnen igjen inne på fulltid i Rally-VM, men før sesongen ruller i gang i Monte Carlo i slutten av janaur er det tid for nok et prosjekt. Denne gangen er det langdistanseracing som står på programmet når Rovanperä stiller til start i 24-timersløpet i Dubai 11. januar. 

Rovanperä skal kjøre en Porsche 911 GT3 R drevet av teamet Proton Huber Competition. Der skal han kjøre med sine landsmenn Jukka Hinkavuori og Jani Kakela, samt Mark Wallenwein og Joen Monegro. 

LES OGSÅ: Nå får Petter endelig oppfylt guttedrømmen

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Dette har du å se frem til i Formel 1-året 2025

2024 ble et bra år i Formel 1, og mye tyder på at 2025 kan bli enda bedre. Her er noe av det du kan se frem til i det en ny sesong nærmer seg.


Artikkelbilde

Derfor har Eirik donert 100.000 kroner av eget budsjett til sykehusklovnene

Midt i julestria har rallycrossføreren fra Hallingdal valgt å rette fokuset over på veldedigheten som selvspilte en svært viktig rolle for hans egen sykdomshistorie.


Artikkelbilde

Nå får Petter endelig oppfylt guttedrømmen

R5-bilen er ferdig foliert. Ikke mange dagene etter julaften skal Petter Sæves Waskaas realisere ett av hans aller største mål i bilsportkarrieren.


Artikkelbilde

Vender hjem for nye eventyr – Andreas skal ta NM med storm

Med et helt nybygd fartsvidunder skal Norges største rallycrossprofil sette sitt preg på kanskje den tøffeste bilsportklassen i NM.


Artikkelbilde

Klar for toppklassen etter 27 år i Volvo

Siden debuten i 1997 har Mats Peder Hvambsahl kjørt Volvo. I 2025 blir det noe helt nytt når 51-åringen tar steget opp i toppklassen i norsk rally.