FORMEL 3: Neste uke er Martinius Stenshorne i aksjon i Spania under høstens første av to Formel 3-tester. 8. og 9. oktober kjører han på Jerez, før turen går til Barcelona 15. og 16. oktober. Der skal han som ventet teste for Hitech, som han har kjørt for i sin første Formel 3-sesong.
– Han skal kjøre de to testene nå for samme team siden avtalen fortsatt gjelder, skriver far Martin Stenshorne i en tekstmelding til Parc Fermé.
Fortsatt er det uvisst om unggutten skal kjøre for Hitech også i 2025, eller om han skal bytte team. Foreløpig har kun Ugo Ugochukwu, Charlie Wurz, Mari Boya og Louis Sharp blitt bekreftet til neste års grid. De skal kjøre for henholdsvis Prema, Trident, Campos og Rodin.
Neste sesong introduseres helt nye biler i Formel 3, og det er dermed knyttet stor spenning til hvilke team som vil knekke koden først.
LES OGSÅ: – Det har vært en vanskelig sesong i år
FORMEL 1: Fredag ble det klart at franskmannen Isack Hadjar (20) tar det siste ledige Formel 1-setet for neste sesong. Campos-føreren fra årets Formel 2-sesong er nå offisielt klar for teamet som neste år skal hete Racing Bulls, i år kjent som Visa RB-teamet.
Hadjar kommer fra Red Bull-systemets egne juniorstall og har de to siste årene kjørt Formel 2. I år kjempet han om gullmedaljen mot brasilianske Gabriel Bortoleto, men tapte denne duellen etter at han kvalte bilen i startet under årets siste hovedløp i Abu Dhabi.
LES OGSÅ: Alpines nye stjerneskudd trenger ikke læreår
20-åringen fikk sin første fritrening for AlphaTauri under Mexico City Grand Prix i fjor, og har siden kjørt ytterligere tre fritreninger for Red Bulls hovedteam. Hans formelbilkarriere strekker seg tilbake til 2019, og siden den gang er bronsemedalje i fransk Formel 4 og Formula Regional Asia høydepunktene sammen med årets sølvmedalje i Formel 2.
Dominoeffekten har gått raskt denne uka grunnet Sergio Perez uavklarte situasjon i Red Bull, og alt lå og hvilte på denne avgjørelsen. Meksikaneren ble fristilt fra sin Red Bull-kontrakt, til tross for at han på papiret var sikret sete i 2025. Denne plassen ble erstattet av Liam Lawson, som dermed etterlot det ledige setet i RB-teamet ved siden av Tsunoda, og det er denne plassen som Hadjar nå har fått.
LES OGSÅ: Slik er reserveførernes ulike holdninger til deres F1-posisjon
Det betyr at 2025-sesongen vil bestå av seks nye fulltidsførere, hvor fellesnevneren er at alle kommer fra samme konkurransegenerasjon som Dennis Hauger. Lawson har allerede mest erfaring med 11 løp (fem i 2023 og seks i 2024). Haas-fører Oliver Bearman har også allerede rukket å få tre løp i år som reserve for Ferrari (ett løp) og Haas (to løp), mens Alpine-fører Jack Doohan gjorde sin Grand Prix-debut under sesongfinalen i Abu Dhabi. Doohan var forøvrig Haugers første teamkamerat i formelbil i 2018.
LES OGSÅ: Dennis nevnes ikke i forbindelse med F1-treninger: – Ikke overrasket
Ellers har vi tre komplette ferskinger i nevnte Hadjar sammen med Formel 2-mester Gabriel Bortoleto i Sauber og Andrea Kimi Antonelli. Av andre overganger mellom de etablerte førerne er det for lengst klart at Lewis Hamilton går fra Mercedes til Ferrari, Esteban Ocon går fra Alpine til Haas, Nico Hülkenberg fra Haas til Sauber og Carlos Sainz fra Ferrari til Williams. Det er kun McLaren og Aston Martin som beholder eksakt samme førerduo som i år, og i og for seg også fra 2023-sesongen.
FORMEL 1: Torsdag ettermiddag kom bekreftelsen om at Valtteri Bottas enda ikke er helt ferdig med sin Formel 1-karriere. 35-åringen har signert en kontrakt som gir ham reserveførerrollen for Mercedes, for 2025-sesongen.
Dermed vender Bottas tilbake til teamet hvor han tilbrakte fem sesonger som teamkamerat til Lewis Hamilton, i årene 2017-2021. Bottas tok før starten av 2017-sesongen over setet til Nico Rosberg, som la Formel 1-hanskene på hyllen etter hans verdensmestertittel i 2016.
- I rollen som reservefører vil samtlige av hans kvaliteter og erfaringer bli særdeles viktige fos oss i kampen om verdensmestertitlene, og for å hjelpe George og Kimi best mulig, uttalte teamsjef Toto Wolff i anledning signeringen.
RALLY: Onsdag ble det bekreftet at Gregoire Münster fortsetter i M-Sport, og nå er det også klart hvem han skal kjøre sammen med. Irske Josh McErlean får sjansen av teamet.
McErlean har kjørt i WRC 2 de siste sesongene, og han ble der nummer ni i sammendraget denne sesongen. Dermed er førerkabalen fyllt opp i Rally-VM, med mindre Hyundai eller andre team ender opp med å stille opp med flere biler i enkelte løp.
Toyota: Rovanperä, Evans, Katsuta, Pajari og Ogier (deltid)
Hyundai: Neuville, Tänak og Fourmaux
M-Sport: Münster og McErlean
LES OGSÅ: Klar for toppklassen etter 27 år i Volvo
FORMEL 1: Onsdag ble det klart at Sergio Perez forlater Red Bull med umiddelbar virkning, og nå er det bekreftet at det er Liam Lawson som hentes opp til teamet for å bli Max Verstappens teamkamerat i 2025. Lawson kom tidligere i år inn på griden i søsterteamet Visa RB da Daniel Ricciardo måtte forlate sporten.
Lawson har med det blitt valgt foran Yuki Tsunoda. Japaneren har kontrakt med Visa RB, og skal følgelig kjøre for det teamet i 2025. Det er enda ikke bekreftet hvem han skal kjøre sammen med der, men det er ventet at det vil bli juniorfører Isack Hadjar.
FORMEL 1: Onsdag ble det omsider bekreftet at Sergio Perez og Red Bull skiller lag med umiddelbar virkning. Egentlig hadde Perez kontrakt med teamet også i 2025, men nå er det altså slutt.
Meksikaneren har hatt store problemer med å følge tempoet til teamkamerat Max Verstappen, og mens Verstappen stakk av med førertittelen ble Red Bull kun nummer tre i konstruktørmesterskapet etter en laber poengfangst fra Perez.
Hvem som tar over for Perez er foreløpig uvisst, men det står mellom de to førerne i Visa RB Yuki Tsunoda og Liam Lawson. Mye tyder på at det er Lawson som får muligheten, men Tsunoda kan ikke utelukkes etter en god test for teamet i Abu Dhabi. Det er ventet at Isack Hadjar fyller den ledige plassen som vil oppstå i Visa RB.
Med et helt nybygd fartsvidunder skal Norges største rallycrossprofil sette sitt preg på kanskje den tøffeste bilsportklassen i NM.
Siden debuten i 1997 har Mats Peder Hvambsahl kjørt Volvo. I 2025 blir det noe helt nytt når 51-åringen tar steget opp i toppklassen i norsk rally.
24-timersløp er vel og bra, men i Norsk FunSport kan du kjøre enda lengre på et begrenset budsjett.
Nye grep er gjort i forkant av 2025-sesongen i Rally-NM, som blant annet får internasjonal skala på poengberegningen. I tillegg blir motorvolum irrelevant når NM-poengene skal deles ut blant de eldre tohjulstrekkerne.
Årets siste FIA-forsamling byr på flerfoldige bekreftelser og nyheter, og nå har de første klare planene blitt offentliggjort for å få Rally-VM opp fra grøfta igjen. Nye kostnadstak, fleksibel drivlinje og potensiell samkjøring med Rallycross-VM er noen av ingrediensene.