RALLY: Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen fikk en dramatisk start på Rally Japan på torsdag da de nesten gikk tom for drivstoff før mål på den første etappen. Etter å ha kommet seg gjennom fredagens første loop gikk det galt på SS6.
Mikkelsen viste godt tempo på de første målingene ute på etappene, men så kjørte han inn i et tre. Bilen blokkerte veien slik at Rally2-bilene som kom bak fikk sine tider nøytralisert. Heldigvis sto alt bra til med Mikkelsen og Eriksen, men de to var naturlig nok frustrerte over situasjonen. Forhåpentligvis vil den norske duoen være tilbake i aksjon lørdag.
Samtidig har medterskapsleder Thierry Neuville slitt med manglende motorkraft og tilhørende tidstap på over syv minutter. Hyundai leder konstruktørmesterskapet, men i skrivende stund er det kun Ott Tänak som kjemper i toppen mot de tre Toyota-førerne.
Etter SS9 er det Tänak som leder an 20 sekunder foran Evans, og ytterlige 1:33 foran Fourmaux. I førermesterskapet kan Tänak ta igjen Neuville, men Neuville trenger kun å ta seks poeng for å bli verdensmester.
I WRC 2 går det foreløpig ikke Oliver Solbergs vei. Selv sitter han hjemme i Sverige og håper på et gull i mesterskapet, men da er han avhengig av at Sami Pajari ikke blir topp to i Japan. Etter SS9 ligger Pajari på en komfortabel andreplass 1 minutt og 13 sekunder bak ledende Gryazin, og 1 minutt foran tredjemann Arai.
Rally Japan, etter SS9:
1) Ott Tänak, Hyundai, 1:26:17,6
2) Elfyn Evans, Toyota, +20,9
3) Adrien Fourmaux, Ford, +1:53,94) Takamoto Katsuta, Toyota, +1:54,0
5) Sébastien Ogier, Toyota, +2:15,6
6) Grégoire Munster, Ford, +2:37,4
7) Nikolay Gryazin, Citroën, +3:43,6
8) Sami Pajari, Toyota, +4:57,1
FORMEL 1: Denne helgen kjøres Las Vegas Grand Prix, og med et godt resultat kan Max Verstappen sikre sin fjerde VM-tittel på rad. Etter treningene ser det dog ikke bra ut for Red Bull.
Teamet sliter med farten på langstrekkene, og det utgjør mye tid på en så rask bane som den vi finner i Las Vegas.
Red Bull har rett og slett valgt feil vinge, og de har ikke muligheten til å hente inn vingen de trenger i tide.
– Vi har ikke en annen bakvinge, en mindre bakvinge slik vi ser hos konkurrentene våre. Det ville garantert vært mer nyttig, sa Helmut Marko ifølge Motorsport.com.
Red Bull-rådgiveren tror dog at der har mer fart inne enn det de
– Noen runder var konkurransedyktige, men så forsvant bakdekkene. Det var glimt av fart. Vi må bare få konsistens inn i det, sa Marko.
FORMEL 1: Formel 1-sirkuset besøker denne helgen USA for tredje gang denne sesongen. Av banen har det de siste par årene vært stor diskusjon rundt å få et amerikansk team til på griden, og det er mer sannsynlig enn på lenge.
Teamet det er snakk om er Andretti, som ønsker å komme inn som det ellevte teamet på griden i samarbeid med General Motors. Tidligere i år fikk teamet ja fra FIA men nei fra Formel 1. Likevel har rekrutteringen og utviklingen fortsatt for fullt.
Nylig trakk Michael Andretti seg tilbake fra eiereollen, og nå melder Associated Press at det kan ha økt teamets Formel 1-sjanse. De skriver at Formel 1 kan ende med å godkjenne teamets inngang til sporten i løpet av de neste ukene.
Det amerikanske justisdepartementet har den siste tiden etterforsket Formel 1s Andretti-avslag, men det er uvisst om det har hatt noe med den eventuelle snuoperasjonen å gjøre.
De eksisterende teamene har tidligere vært negative til et ellevte team på griden, men kanskje kan Andrettis nye frontfigur Dan Towriss overbevise de.
Selv om General Motors ikke kan levere motorer før i 2028 skal en 2026-inngang nå være på bordet igjen. De siste rapportene tyder på at det også er aktuelt at teamet går inn som General Motors fremfor som Andretti.
LES OGSÅ: Alt om Andretti-sagaen: Nå ettetforskes Formel 1s avslag
FORMEL 1: Fredag har helgens to første treninger blitt kjørt på den raske gatebanen i Las Vegas. Første trening gikk i stor grad med til å kjøre raske enkeltrunder på de mykeste dekkene, mens den andre treningen inneholdt mer kjøring på medium-dekkene for mange av førerne.
I den første treningen var det til slutt Mercedes-duoen Lewis Hamilton og George Russell som toppet listen foran Lando Norris. De beste tidene ble satt mot slutten av treningen i takt med at det ble lagt ned mer gummi i banen.
I trening nummer to gikk det betydelig raskere selv med mediumdekk, og ikke minst da førerne etter hvert rullet ut på de mykeste dekkene. Med rundt 20 minutter igjen ble det er kortvarig opphold med rødflagg da Alex Albon ble stående ute på banen.
Lewis Hamilton var igjen raskest av alle. Lando Norris fulgte som nummer to, mens George Russell denne gangen ble nummer tre. Red Bull-duoen Max Verstappen og Sergio Perez kjørte forøvrig kun med medium-dekk i denne treningen.
Lørdag er det klart for den tredje og siste treningen, og ikke minst kvalifisering. Få full oversikt over alle sendetider i vår helgeplanlegger!
Las Vegas, trening 2:
1) Lewis Hamilton, Mercedes, 1:33,825
2) Lando Norris, McLaren, +0,011
3) George Russell, Mercedes, +0,190
4) Carlos Sainz, Ferrari, +0.280
5) Charles Leclerc, Ferrari, +0,448
6) Pierre Gasly, Alpine, +0,826
7) Kevin Magnussen, Haas, +0,861
8) Oscar Piastri, McLaren, +0,973
9) Nico Hülkenberg, Haas, +0.993
10) Yuki Tsunoda, Visa RB, +1,172
RALLY: Årets VM-sesong avsluttes denne helgen med Rally Japan, og det hele rullet i gang torsdag med en kort etappe inne på Toyota stadion hvor to og to førere kjørte mot hverandre.
Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen er på plass i det som kan være duoens siste løp for Hyundai. På den første etappen la de igjen 3,7 sekunder etter å nesten ha gått tom for drivstoff mot slutten av etappen, noe som medfører 8. plass totalt før løpet for alvor ruller i gang natt til fredag norsk tid. Raskest var Adrien Fourmaux foran Ott Tänak og Takamoto Katsuta.
Thierry Neuville ligger svært godt an til å ta sin første VM-tittel denne helgen. Med seks poeng i lomma er det ingen som kan ta igjen belgieren. Samtidig kjemper Neuville, Tänak og Mikkelsen om å holde fast på ledelsen i konstruktørmesterskapet. Der har Hyundai en 15 poengs ledelse ned til Toyota.
I WRC 2 kjemper Oliver Solberg om gullet selv om han ikke er på plass i Japan. Norsk-svensken er avhengig av at Sami Pajari ikke fullfører blant de to beste for å stå igjen med tittelen. Fra start er det jevnt i klassen med Gryazin i ledelsen, og Pajari og Greensmith på delt andreplass.
LES OGSÅ: Har tilbud fra alle team: Slik kan Fourmauxs valg påvirke Mikkelsen og Solberg
LES OGSÅ: Hyundai-sjefen legger press på Mikkelsen
Rally Japan, SS1:
1) Adrien Fourmaux, Ford, 1:44.4
2) Ott Tänak, Hyundai, +0.5
3) Takamoto Katsuta, Toyota, +0.8
4) Elfyn Evans, Toyota, +0.9
5) Thierry Neuville, Hyundai, +2.2
6) Sébastien Ogier, Toyota, +2.2
7) Grégoire Munster, Ford, +2.8
8) Andreas Mikkelsen, Hyundai, +3.7
9) Nikolay Gryazin, Citroën, +4.5
10) Sami Pajari, Toyota, +6.5
10) Gus Greensmith, Škoda, +6.5
RACING: Mercedes returnerer til Le Mans 26 år etter det famøse løpet med CLR-bilen som ble kastet rundt i luften. Denne gangen er det dog ikke toppklassen som gjelder.
Mercedes ruller inn i LMGT3-klassen i Langdistanse-VM i samarbeid med Iron Lynx, som på sin side skifter beite etter å ha samarbeider med Mercedes.
Den tyske fabrikanten kan fra før skilte med suksess i 24-timersløpet på Spa og Nürburgring med sin GT3-bil, og nå er det altså Langdistanse-VM og Le Mans som står for tur.
Fra neste sesong slipper ungdommen til i bilcrossen, både i trening og løp.
Omkampen mellom Henning Solberg og Frank Tore Larsen blir ikke det eneste spenningsmomentet i Rally-NMs toppklasse i 2025. Nå strømmer nemlig flere konkurrenter til med spennende planer.
Den norske bilsportlegenden ladet opp til Bilsportgallaen med bilkjøring litt utenom det vanlige.
Det var på alle måter Isabell Rustads dag under årets bilsportgalla.
Ny klasse skal gjøre det enklere å kjøre rally uten å bruke alt for mye penger. Det skjer med god hjelp fra det svenske forbundet.