RALLY: Dagen etter at Rally-VM var avsluttet for 2024 kom de første nyhetene relatert til førerkabalen for 2025 og det er vinnerkonstruktørene i Toyota som var først ute til å lansere fullt førerprogram.
Der ble det klart at deres tidligere doble verdensmester Kalle Rovanperä vender tilbake til fulltidsstilling igjen etter at han i år ønsket bare å kjøre noen utvalgte løp.
LES OGSÅ: Tung Toyota-støtte når Eyvind kommer inn i splitter ny Rally2-bil
LES OGSÅ: VM-gullet er avgjort etter dramatisk krasj
LES OGSÅ: Bøtelagt for over 1,5 million kroner etter alvorlig sikkerhetsbrist
I tillegg fikk den finske WRC 2-mesteren Sami Pajari den hyggeliste betalingen for strevet ved å overliste Oliver Solberg og resten av gjengen på nivå to i Rally-VM; nemlig at han også får kjøre samtlige VM-runder for Toyotas fabrikkteam i toppklassen.
På toppen av dette skal også Elfyn Evans og Takamoto Katsuta fortsette i teamet. Den åttedoble verdensmesteren Sebastien Ogier gir seg heller ikke helt; han er med på utvalgte VM-runder også i 2025.
Et annet markant tilskudd til teamet er at de henter inn den finske rallylegenden og firedoble verdensmesteren Juha Kankkunen som vil være med å bisto Jari-Matti Latvla i en teamsjefrolle.
FORMEL 1: Den siste uken har det blitt klart at teamet vi har lært å kjenne som Andretti er i ferd med å slippe til i Formel 1, men det skjer ikke med Andretti-navnet.
General Motors går fra å være samarbeidspartner til å bli en hovedaktør, og det er som General Motors med merkevaren Cadillac i front at de slippes til i Formel 1.
Fra før hadde det internasjonale bilsportforbundet gitt sitt ja, og mandag annonserte Formel 1 at de har kommet frem til en såkalt prinsippavtale med General Motors om å bringe teamet inn som det ellevte teamet i 2026.
RACING: Dennis Olsen skulle etter planen kjøre sesongens siste løp i GT World Challenge i Jeddah kommende helg, men slik blir det ikke. Olsen står nemlig over løpet og gir fra seg plassen til Ben Barker. Grunnen er at det nærmer seg termin for hans samboer Emma Helgestuen.
Olsen toppet nylig listene under testing for 24-timersløpet på Daytona. Neste sesong står langdistanse-løpene i IMSA på programmet for nordmannen, som nylig ble kåret til årets bilsportutøver. Hvilke andre løp han skal kjøre er foreløpig uvisst.
FORMEL 1: Max Verstappen sikret seg i dag sin fjerde verdensmestertittel. Red Bull-føreren har nå tilstrekkelig med poeng, slik at Lando Norris ikke lenger har mulighet til å ta igjen nederlenderen.
Søndagens løp gikk av stabelen tidlig søndag morgen, norsk tid. George Russell ledet feltet ut av første sving, etter å ha startet fra pole position. Russell fikk etterhvert selskap av teamkamerat Lewis Hamilton, som hadde kjørte seg opp fra tiende til andreplass. Duoen i Mercedes holdt ledelsen løpet ut, med George Russell først over mål. Carlos Sainz i Ferrari kom seg etterhvert forbi en Verstappen som lå på tredje posisjon, og opp på podiumsplass.
Det var også knyttet spenning til Pierre Gasly, som med en imponerede kvalifisering i går sikret seg tredje startposisjon til dagens løp. Alpine-førerens lykke var derimot kortvarig, etter at han ble nødt til å bryte løpet med motorproblemer.
All oppmerksomheten var likevel rettet mot Max Verstappen. 27-åringen sikret seg sin fjerde verdensmestertittel, ettersom han fullførte foran tittelkonkurrent Lando Norris. Nederlenderen valgte å ikke ta stor risiko under dagens løp, noe som var synlig i kampen om den siste pallplassen med Ferrari-førerne. Verstappen gikk dermed over mål som nummer fem, men ett verdensmesterskap rikere.
Konstruktørmesterskapet er derimot ikke avgjort enda, hvor McLaren leder med 24 poeng over Ferrari, og 53 poeng over Red Bull.
Formel 1 vender nesen mot Qatar, og er tilbake allerede om en uke.
Las Vegas Grand Prix, løp:
1) George Russell, Mercedes
2) Lewis Hamilton, Mercedes, +7,313
3) Carlos Sainz, Ferrari, +11,906
4) Charles Leclerc, Ferrari, +14,283
5) Max Verstappen, Red Bull, +16,582
6) Lando Norris, McLaren, +43,385
7) Oscar Piastri, McLaren, +51,365
8) Nico Hulkenberg, Haas, +59,808
9) Yuki Tsunoda, Visa RB, +1:02,808
10) Sergio Perez, Red Bull, +1:03,114
11) Fernando Alonso, Aston Martin, +1:09,195
12) Kevin Magnussen, Haas, +1:09,803
13) Franco Colapinto, Williams, +1:14,085
14) Guanyu Zhou, Sauber, +1:15,172
15) Lance Stroll, Aston Martin, +1:24,102
16) Liam Lawson, Visa RB, +1:31,005
17) Esteban Ocon, Alpine, +1 runde
18) Valtteri Bottas, Sauber, +1 runde
19) Alexander Albon, Williams, brutt
20) Pierre Gasly, Alpine, brutt
RALLY: Sesongavslutningens siste dag ble av det dramatiske slaget, og vi fikk allerede under dagens første fartsetappe vite hvem som ble årets verdensmester i toppklassen.
Kampen sto mellom teamkameratene Ott Tänak og Thierry Neuville. Førstnevnte ledet VM-runden sammenlagt, helt til han og kartleser Martin Järveoja dro av veien en drøy kilometer før mål på SS17. Uskadet hoppet duoen ut av bilen, men drømmen om sitt andre verdensmesterskap i toppklassen var knust. Thierry Neuville og kartleser Martijn Wydaeghe kunne dermed juble for sin første verdensmestertittel i WRC.
LES OGSÅ: VM-gullet er avgjort etter dramatisk krasj
Kampen i konstruktørmesterskapet var derimot ikke avgjort her. Duellen mellom Toyota og Hyundai holdt helt inn til mål av Power stage-etappen. Elfyn Evans og Sebastien Ogier leverte gode tider under dagens siste etapper, og sikret seg dermed de to øverste plassene på podiumet. Samtidig sikret dette resultatet også seier for Toyota i konstruktørmesterskapet, tre poeng foran Hyundai.
Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen har hatt uflaks denne helgen, men kom sterkt tilbake denne søndagen. Duoen tok en etappeseier og syv poeng med seg totalt, fra Japan. I mesterskapet plasserer dermed nordmennene seg på 11. plass for 2024-sesongen.
Alle øyne var også rettet mot Sami Pajari og WRC 2-klassen. Pajari og kartleser Mälkönen kunne med første- eller andreplass, sikre seg tittelen i klassen. Selv om Nikolay Gryazin sikret seieren med god margin, holdt det altså for Pajari og Mälkönen som med andreplassen gikk forbi Oliver Solberg sammenlagt og samtidig sikret seg tittelen i WRC 2. Oliver Solberg og kartleser Elliot Edmondson kan likevel juble for sølv i klassen, tre poeng bak Pajari.
Rally Japan, etter SS21:
1) Elfyn Evans, Toyota, 3:23:41,0
2) Sebastien Ogier, Toyota, +1:27,3
3) Adrien Fourmaux, Ford, +1:55,6
4) Takamoto Katsuta, Toyota, +2:02,6
5) Gregoire Munster, Ford, +3:11,5
6) Thierry Neuville, Hyundai, +6:54,1
7) Nikolay Gryazin, Citroen, +10:04,3
8) Sami Pajari, Toyota, +11:50,8
RALLY: 16 av totalt 21 fartsetapper er unnagjort, og dermed gjenstår det kun fem etapper søndag før verdensmesterne kan kåres.
I toppklassen er det fortsatt Ott Tänak som holder ledelsen. Hyundai-føreren har utvidet ledelsen med 17 sekunder i løpet av lørdagen, til Elfyn Evans på andreplass. Mesterskapsleder Thierry Neuville forsøker fortsatt å forsvare førsteplassen i mesterskapet, etter store problemer og tidstap fredag. Neuville har gjennom lørdagen sikret seg fire foreløpige poeng, gitt at han fullfører etappene søndag. Tänak har imidlertid sikret seg 18 poeng, også der gitt at han fullfører morgendagen. Teamkameratene skiller dermed 11 poeng sammenlagt, før avgjørelsen søndag.
Sesongavslutningen har gått fra vondt til verre for Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen. Etter fredagens kollisjon startet lørdagsetappene med en tidsstraff og senere brutt løp for nordmennene. Ettersom Mikkelsen/Eriksen uansett ikke var i posisjon til å kjempe om poeng denne lørdagen, besluttet Hyundai-teamet å trekke dem fra resterende lørdagsetapper. Duoen skal etter planen starte søndagsetappene.
I WRC 2-klassen er det stadig Nikolay Gryazin som leder, foran Sami Pajari og hjemmefører Hiroki Arai. Selv om Pajari har tapt omlag 12 sekunder til ledende Gryazin er andreplassen foreløpig ikke truet av Arai, og avstanden tilbake til japaneren er på drøyt 51 sekunder. Fullfører Pajari på andreplass imorgen samler han nok poeng til å gå forbi Oliver Solberg i mesterskapet, og sikre tittelen for seg og kartleser Enni Mälkönen.
Resterende fartsetapper kjøres natt til søndag, norsk tid.
Rally Japan, etter SS16:
1) Ott Tänak, Hyundai, 2:39:48,0
2) Elfyn Evans, Toyota, +38,0
3) Sebastien Ogier, Toyota, +2:10,9
4) Adrien Fourmaux, Ford, +2:19,1
5) Takamoto Katsuta, Toyota, +2:25,2
6) Gregoire Munster, Ford, +3:07,1
7) Thierry Neuville, Hyundai, +7:43,7
8) Nikolay Gryazin, Citroen, +7:55,9
9) Sami Pajari, Toyota, +9:21,2
10) Hiroki Arai, Skoda, +10:12,6
Andretti har kjempet for å komme inn i Formel 1, og selv om det ikke skjer slik de hadde ønsket er ikke den mektige bilsportfamilien spilt helt utover sidelinjen.
Sergio Perez svake innsats kan koste Red Bull 200 millioner kroner. Valget skal bli tatt i etterkant av sesongfinalen i Abu Dhabi.
Personbil tok seg inn på en aktiv fartsetappe og kjørte 500 meter mot kjøreretningen før den stoppet foran Elfyn Evans. Nå får arrangøren svi. Se video av den absurde, men alvorlige hendelsen her.
Monster-etappe av dimensjoner da søndagens etapper i Japan skulle sette i gang innspurten av årets VM-sesong i rally.
Folk flokket seg til Moss for å se det nye gliset til Eyvind Brynildsen når han tar opp kampen i Rally-NM atter en gang.