RALLY: Mens rallysesongen tjuvstartet i romjula på Hadeland, så skjer førpremieren til NM-åpningen på Sigdal denne helgen. Og vi beveger oss til det som er blitt en nyttårstradisjon på Smådøl Motorsenter utenfor Rødberg i Numedal.
50 ekvpiasjer med førere og kartlesere er påmeldt til sprintløpet som har base på motorbanen hvor de da også kjører på deler av den klassiske Smådøla-etappen som er mer kjent fra hovedløpet Numedalsrally. Smådølsprinten starter også den egne lokale cupen, som avsluttes med Flesbergsprinten senere i vinter. Det er de ordinære NM-klassene pluss Gruppe F, Volvo Original, B-Zero, Debutant og Ungdom som kjemper om hver sine titler kalt «Numedalsmester».
LES OGSÅ: Nå får Petter endelig oppfylt guttedrømmen
LES OGSÅ: Klar for toppklassen etter 27 år i Volvo
Utover at flere børstet støvet av rallybilen på Lygnasæter, så dukker enda flere navn opp denne helgen. Startlisten kan du se her men vi kan trekke fram at toppklassen eksempelvis består av to klassedebutanter i form av Petter Sæves Waskaas og Mats Peder Hvambsahl som stiller godt forberedt etter nyttig testing i forkant av løpet.
I de nasjonale klassene er også atter en gang mange kjenninger på lista, men vi kan løfte fram blant annet den lokale helten og regjerende norgesmester Ole Gunnar Skogli som nå er på plass i en blodhissig Ford Sierra Cosworth. I tillegg er Kenneth Johnsrød tilbake i sitt gamle gullmaksineri der han nå returnerer til Klasse 13 i sin tidligere Mitsubishi Lancer Evo 9.
Løpet starter lørdag 4. januar klokken 11, hvor samme etappe på 6,5 kilometer kjøres tre ganger.
TERRENGRALLY: Den andre av totalt tolv fartsetapper er straks ved veis ende, og sett med norske øyne har dagen vært utfordrende. Kartleser Ola Fløene og portugisiske Rui Carneiro tapte tid under den første delen av fartsetappen søndag. Utfordringene ser ut til å ha fortsatt mandag, og i skrivende stund har duoen enda ikke krysset mållinjen.
Axel Mustad har på sin side fullført 48-timers etappen. Mustad fullførte etappen med 95. tid av 126, hvor av flere motorsyklister ikke en gang kom til mål. Medregnet samtlige motorsykkelførere i begge klasser, befinner Husqvarna-føreren seg på en 94. posisjon totalt og 74. posisjon i sin klasse. Mustad forteller til Parc Fermé at 48-timers etappen har vært brutal, og at han har tilbragt ti timer på motorsykkelen hver dag hittil. Flere motorsyklister har også brutt fartsetappen.
- For min del handler det nå om å finne rytmen, ta en dag av gangen og sørge for at både kropp og utstyr holder hele veien til mål, skriver Mustad til Parc Fermé etter målgang mandag.
Carlos Sainz Sr. fikk fullført den andre fartsetappen, på tross av gårsdagens utfordringer i terrenget og en ufrivillig snurring. Sainz meldte likevel etter målgang at han og kartleser Lucas Cruz er nødt til å bryte Dakar Rally. Dermed er det sluttkjørt for fjorårets vinner, etter kun to fartsetapper. En som har kjørt seg oppover i feltet er Mattias Ekström. Sammen med kartleser Emil Bergkvist har de tatt seg opp til en femteplass totalt i klassen, drøyt 13 minutter bak ledende Henk Lategan.
Startskuddet for den tredje fartsetappen går allerede tirsdag morgen, men grunnet uvær i området har distansen på etappen blitt forkortet. Opprinnelig var det planlagt en fartsetappe på 496 kilometer, men arrangørene har nå valgt å redusere denne til 327 kilometer.
Arrangørene har dermed sørget for et lite pusterom for utøverne. Dette kan komme godt med før fartsetappene fire og fem som også gjerne kalles maratonetappene. Nevnte fartsetapper er ordinære fartsetapper i krevende terreng på henholdsvis 415 og 428 kilometer, men natten i mellom må deltakerne tilbringe uten mekanikere. Deltakerne kan utføre reparasjoner selv, men må samtidig sørge for å være mest mulig restituert til dagen etter.
FORMEL 1: Mens førere som Carlos Sainz og Nico Hülkenberg kjørte for sine nye team i post season-testen i Abu Dhabi i desember var Lewis Hamilton opptatt med en avskjedsturné hos Mercedes.
Derfor har briten fortsatt ikke kjørt for Ferrari, men han må ikke vente helt til pre season-testingen i Bahrain i slutten av februar. Om to uker skal Hamilton for første gang kjøre for Ferrari med en av deres eldre biler. Det vil enten være teamets SF-23 fra 2023 eller F1-75 fra 2022.
Fra og med denne sesongen begrenses det hvor mye Formel 1-førerne kan kjøre eldre biler. Hver enkelt fører kan gjøre unna maksimalt 1000 kilometer i løpet av kalenderåret, og det kan maksimalt gjøres i løpet av fire dager. Hamilton skal i aksjon på Ferraris egne bane Fiorano 20. eller 21. januar avhengig av været. Senere samme måned har Ferrari leid banen i Barcelona i fire dager, slik at Hamilton kan kjøre de tre dagene med best forhold.
RALLYCROSS: I utgangspunktet skal Rallycross-VM ha sin sesongstart allerede i slutten av denne måneden med VM-historiens første vinterrunde. Den opprinnelige planen er at dette skal kjøres på kanadisk jord. Men dette blir nå utsatt til 2026.
Dog er det den lokale arrangøren selv om kunngjør dette. Fra promotor og FIA er det per i dag helt tyst vedrørende 2025-sesongen til Rallycross-VM etter at Rallycross Promoter trakk seg ut som kommersiell rettighetshaver.
TERRENGRALLY: Søndag morgen gikk starten på årets andre fartsetappe i Dakar Rally, også kjent som 48-timers etappen. Deltakerne startet til gitte tidspunkt denne formiddagen og la i vei ut i ødemarken. Klokken 17:00, lokal tid, stoppet deltakerne ved den nærmeste av seks overnattingsstasjoner plassert langs etappen. Her tilbringer deltakerne natten i telt, før resterende kilometer av fartsetappen kan tilbakelegges mandag.
Fartsetappen startet på verst tenkelige måte for fjorårets vinner Carlos Sainz Sr. Han og kartleser Lucas Cruz feilberegnet en sanddyne, og landet følgelig opp ned ute i ørkenen. Det gikk verst utover kjøretøyet, en Ford Raptor, imens Sainz/Cruz klatret ut uten nevneverdige skader. Etter en stund fikk duoen hjelp av teamkamerat og tidligere makker til Ola Fløene, Mitchell Guthrie, til å trekke bilen tilbake på fire hjul. Selv med skader på bilen klarte Sainz å finne tilbake til rytmen, og avsluttet dagen på en foreløpig 22. plass i klassen totalt.
Mattias Ekström og Emil Bergkvist kan på sin side si seg fornøyde med etappen så langt. Svenskene er for kvelden innkvartert på overnattingsstasjonen nest nærmest mål, noe som vil si at duoen har kjørt 618 av 967 kilometer av fartsetappen. Ekström/Bergkvist er foreløpig tredje raskeste bil i Ultimate-klassen søndag kveld.
I Challenger-klassen er Ola Fløene underveis med Rui Carneiro, som før starten av denne etappen lå på en 16. plass totalt i klassen. Duoen har imidlertid hatt en tøff start på 48-timers etappen, og kjørte i kveld inn til sin overnattingsstasjon med 35. tid i klassen. Axel Mustad har i skrivende stund ikke ankommet sin stasjon for natten, og har omtrent 74 kilometer igjen før han ankommer stasjonen.
Fløene befinner seg på den første av seks stasjoner. Stasjonen er plassert 487 kilometer ut i etappen, noe som er omtrent halvveis av den totale distansen. Det er også ventet at Mustad vil ankomme, og tilbringe natten på denne stasjonen.
Deltakerne kan, om nødvendig, foreta reparasjoner på kjøretøyene her selv, men uten mekanikerne til stede vil dette kunne gå på bekostning av nattesøvnen. Fartsetappen fortsetter mandag morgen.
RALLY: Årers Rally-VM ruller i gang med Rally Monte-Carlo fra 23. til 26. januar, og i WRC 2 stiller norsk-svenske Oliver Solberg opp i Toyotas Rally2-bil.
Solberg benytter muligheten til å teste vannet med den nye bilen. Unggutten nominerer nemlig ikke løpet som et av syv hvor han samler poeng i sammendraget. Neste løp på kalenderen etter Monte-Carlo er Rally Sverige på hjemmebane.
I toppklassen er førerkabalen som ventet. Hyundai stiller med tittelforsvarer Thierry Neuville, Ott Tänak og Adrien Fourmaux. Toyota stiller med Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta, Sebastien Ogier og Sami Pajari. I M-Sport kjører Gregoire Munster og Josh McErlean. Se hele startlisten her!
Etter flere brutte løp i fjor vender Karl Peder Nordstrand igjen blikket mot norske vinterløp. Det skjer med ny bil, nytt team og høye ambisjoner.
Et par spennende nyregistreringer, men også mange rallybiler som byttet eiere eller tok av skiltene.
Han avsluttet året med å bli lurt trill rundt av sine nærmeste familie. Slik reflekterer hele Norges Mr. Rallycross, Martin Schanche, over markeringen av sine 80 vel gjennomførte.
Seks mer eller mindre nye førere kommer inn i sporten i 2025, men årets Formel 1-grid er ikke i nærheten av å være tidenes yngste.
2024 ble et bra år i Formel 1, og mye tyder på at 2025 kan bli enda bedre. Her er noe av det du kan se frem til i det en ny sesong nærmer seg.