TERRENGRALLY: Den andre av totalt tolv fartsetapper er straks ved veis ende, og sett med norske øyne har dagen vært utfordrende. Kartleser Ola Fløene og portugisiske Rui Carneiro tapte tid under den første delen av fartsetappen søndag. Utfordringene ser ut til å ha fortsatt mandag, og i skrivende stund har duoen enda ikke krysset mållinjen.
Axel Mustad har på sin side fullført 48-timers etappen. Mustad fullførte etappen med 95. tid av 126, hvor av flere motorsyklister ikke en gang kom til mål. Medregnet samtlige motorsykkelførere i begge klasser, befinner Husqvarna-føreren seg på en 94. posisjon totalt og 74. posisjon i sin klasse. Mustad forteller til Parc Fermé at 48-timers etappen har vært brutal, og at han har tilbragt ti timer på motorsykkelen hver dag hittil. Flere motorsyklister har også brutt fartsetappen.
- For min del handler det nå om å finne rytmen, ta en dag av gangen og sørge for at både kropp og utstyr holder hele veien til mål, skriver Mustad til Parc Fermé etter målgang mandag.
Carlos Sainz Sr. fikk fullført den andre fartsetappen, på tross av gårsdagens utfordringer i terrenget og en ufrivillig snurring. Sainz meldte likevel etter målgang at han og kartleser Lucas Cruz er nødt til å bryte Dakar Rally. Dermed er det sluttkjørt for fjorårets vinner, etter kun to fartsetapper. En som har kjørt seg oppover i feltet er Mattias Ekström. Sammen med kartleser Emil Bergkvist har de tatt seg opp til en femteplass totalt i klassen, drøyt 13 minutter bak ledende Henk Lategan.
Startskuddet for den tredje fartsetappen går allerede tirsdag morgen, men grunnet uvær i området har distansen på etappen blitt forkortet. Opprinnelig var det planlagt en fartsetappe på 496 kilometer, men arrangørene har nå valgt å redusere denne til 327 kilometer.
Arrangørene har dermed sørget for et lite pusterom for utøverne. Dette kan komme godt med før fartsetappene fire og fem som også gjerne kalles maratonetappene. Nevnte fartsetapper er ordinære fartsetapper i krevende terreng på henholdsvis 415 og 428 kilometer, men natten i mellom må deltakerne tilbringe uten mekanikere. Deltakerne kan utføre reparasjoner selv, men må samtidig sørge for å være mest mulig restituert til dagen etter.
TERRENGRALLY: Dakar Rally fortsatte i dag med den tredje fartsetappen, som ble kortere enn først planlagt. Arrangørene meldte i går at distansen ble redusert fra 496 kilometer til 327 kilometer, grunnet dårlig vær i området.
Dagens fartsetappe gikk i gang uten fjorårets vinner Carlos Sainz Sr. Han ble nødt til å trekke seg fra årets Dakar Rally etter uhellet på den andre fartsetappen. Velteburet i hans Ford Raptor var for skadet til at han og kartleser Lucas Cruz fikk fortsette eventyret. Også Sebastien Loeb fikk kjenne på hvor utrivelig den Saudi-Arabiske ødemarken kan være. Loeb, som deltar med kartleser Fabian Lurquin, forulykket etter 12 kilometer på dagens etappe. Duoen og deres Dacia Sandrider snurret flere ganger før bilen til slutt ble stående. Franskmannen fikk etter hvert kjørt videre og fullført etappen, men det ble senere bekreftet at duoen er nødt til å bryte Dakar Rally. Dette grunnet skader på velteburet.
En annen veteran og Ford-fører som sliter er Nani Roma. 52-åringen var, som Sainz, uheldig under den andre fartsetappen og raste dermed ned på resultatlisten. Sjansene for at han tar sin tredje Dakar-seier er dermed sterkt svekket. Mattias Ekström har derimot funnet rytmen, og er Fords beste fører så langt. Svenskene har inntatt tredjeplassen sammenlagt i Ultimate-klassen, og er nå kun ni minutter bak ledende bil.
Nordmennene er fortsatt med etter den tredje fartsetappen. Ola Fløene og portugisiske Rui Carneiro har dog ikke hatt lykken på sin side i Challenger-klassen hittil, og er etter målgang i dag på 35. posisjon i klassen. Axel Mustad fullførte dagens etappe på 64. plass i Rally2-klassen, og har dermed klatret opp til 73. plass totalt i sin klasse. Av 129 gjenværende motorsyklister, i begge klasser, befinner Mustad seg på 94. totalt.
Dakar Rally er tilbake allerede onsdag morgen, til starten på fartsetappe nummer fire. Deltakerne skal i løpet av dagen tilbakelegge 415 kilometer, før natten skal tilbringes på en felles overnattingsstasjon for samtlige utøvere. Det er derimot ikke tillatt å få assistanse fra mekanikerne her, slik at deltakerne dermed må sørge for eventuelle reparasjoner på egenhånd.
BILSPORT: Norges Bilsportforbund har blitt enige med Statens Vegvesen om en ny rutine for å sørge for at man får tillatelse til å kjøre over gjeldede fartsgrense på løp og trening.
Før har klubbene selv gjort denne jobben, men nå er det forbundet som søker på vegne av klubbene. Tillatelsen for i år er mottatt og vil bli sendt ut til til klubbene samen med andre arrangørdokumenter.
For baneeier forutsetter tillatelsen at man har betalt banelisens med helårs treningsforsikting, og at banen er godkjent. For rally-arrangører kreves det fortsatt å søke vegvesenet om å stenge av og kjøre løp på veistrekker. Les mer her!
LES OGSÅ: Revansjesugen Karl Peder (17) til start igjen på hjemmebane
BILCROSS: Som Bilcross.no skrev om først skal alle landsfinalene i bilcross kjøres over to dager i 2025. I fjor ble juniorlandsfinalen for første gang kjørt over to dager, og nå er det altså bestemt at det skal gjøres i samtlige landsfinaler.
Siden starten i 1986 har landsfinalen blitt kjørt over en dag med tre innledende omganger og finaler, men nå når konkurransen går over to dager vil det også bli en ekstra omgang før finalene starter.
Landsfinaler 2025:
- Landsfinale damer, Krabyskogen, 13. - 14. juni
- Landsfinale veteran, Bø, 27. - 28. juni
- Landsfinale junior, Elverum, 2. - 3. august
- Landsfinale åpen klasse, Hamar, 15. og 16. august
FORMEL 1: Mens førere som Carlos Sainz og Nico Hülkenberg kjørte for sine nye team i post season-testen i Abu Dhabi i desember var Lewis Hamilton opptatt med en avskjedsturné hos Mercedes.
Derfor har briten fortsatt ikke kjørt for Ferrari, men han må ikke vente helt til pre season-testingen i Bahrain i slutten av februar. Om to uker skal Hamilton for første gang kjøre for Ferrari med en av deres eldre biler. Det vil enten være teamets SF-23 fra 2023 eller F1-75 fra 2022.
Fra og med denne sesongen begrenses det hvor mye Formel 1-førerne kan kjøre eldre biler. Hver enkelt fører kan gjøre unna maksimalt 1000 kilometer i løpet av kalenderåret, og det kan maksimalt gjøres i løpet av fire dager. Hamilton skal i aksjon på Ferraris egne bane Fiorano 20. eller 21. januar avhengig av været. Senere samme måned har Ferrari leid banen i Barcelona i fire dager, slik at Hamilton kan kjøre de tre dagene med best forhold.
RALLYCROSS: I utgangspunktet skal Rallycross-VM ha sin sesongstart allerede i slutten av denne måneden med VM-historiens første vinterrunde. Den opprinnelige planen er at dette skal kjøres på kanadisk jord. Men dette blir nå utsatt til 2026.
Dog er det den lokale arrangøren selv om kunngjør dette. Fra promotor og FIA er det per i dag helt tyst vedrørende 2025-sesongen til Rallycross-VM etter at Rallycross Promoter trakk seg ut som kommersiell rettighetshaver.
Rally-VM ruller snart i gang uten Andreas Mikkelsen til start. Fortsatt er det usikkert hva som venter rundt neste sving for veteranen, men overfor Parc Fermé forteller Mikkelsen nå om mulighetene som ligger foran han.
Etter flere brutte løp i fjor vender Karl Peder Nordstrand igjen blikket mot norske vinterløp. Det skjer med ny bil, nytt team og høye ambisjoner.
Et par spennende nyregistreringer, men også mange rallybiler som byttet eiere eller tok av skiltene.
Han avsluttet året med å bli lurt trill rundt av sine nærmeste familie. Slik reflekterer hele Norges Mr. Rallycross, Martin Schanche, over markeringen av sine 80 vel gjennomførte.
Seks mer eller mindre nye førere kommer inn i sporten i 2025, men årets Formel 1-grid er ikke i nærheten av å være tidenes yngste.