ANNONSE
ANNONSE
Godt i gang før morgendagens store prøve
Carneiro/Fløene under gårsdagens prolog. Foto: aso/c.lopez
Dakar Rally, 1. etappe:

Godt i gang før morgendagens store prøve

Publisert: 4. januar, 15:53

TERRENGRALLY: Etter gårsdagens prolog, var det i dag duket for den første skikkelige testen for deltakerne. Dagens fartsetappe strakk seg over en distanse på 413 kilometer. Det er derimot ingenting sammenlignet med hva som venter deltakerne imorgen. Da er det nemlig klart for den beryktede 48-timers etappen, som er ett av høydepunktene under denne utgaven av Dakar Rally. 

48-timers etappen regnes som den andre fartsetappen i årets Dakar Rally. Distansen varierer utifra kjøretøykategori, og vil utgjøre 967 kilometer for bilklassene og 947 kilometer for motorsykkelførerne. Arrangørene har plassert ut seks ulike stasjoner langs etappen, og når klokken er 17:00 må deltakerne slå leir ved stasjonen nærmest dem. Natten tilbringes ute i det fri, i telt. Fartsetappen fortsetter ved soloppgang dagen etter. 

Dagens fartsetappe startet tidlig lørdag formiddag, og først ut av de norske var Axel Mustad. Debutanten, som har som mål å fullføre, lå bak seg dagens distanse med en 88. tid, noe som plasserer ham på en 89. plass sammenlagt. Dette er medregnet samtlige motorsyklister i begge klasser. I Rally2-klassen, hvor Mustad konkurrerer, befinner han seg på en 68. plass.

Ola Fløene har sammen med fører Rui Carneiro også gjennomført dagens fartsetappe, på en 16. posisjon. Duoen befinner seg før morgendagens 48-timers etappe om lag 46 minutter bak lederen i klassen. 46 minutter er derimot ikke stort, med tanke på de distanser og utfordringer som venter deltakerne i morgen. 

Den svenske duoen Ekström/Bergkvist har tapt terreng i Ultimate-klassen, og er falt til en 16. plass. Svenskene er dog kun åtte minutter bak Seth Quintero, som så langt er raskest i klassen.

Deltakerne er tilbake ved startstreken søndag morgen, klare til å ta fatt på 48 timer i ødemarken. 

Brutal 48-timers etappe
Foto: Privat
Dakar Rally, etappe 2:
Publisert: 6. januar, 17:07

TERRENGRALLY: Den andre av totalt tolv fartsetapper er straks ved veis ende, og sett med norske øyne har dagen vært utfordrende. Kartleser Ola Fløene og portugisiske Rui Carneiro tapte tid under den første delen av fartsetappen søndag. Utfordringene ser ut til å ha fortsatt mandag, og i skrivende stund har duoen enda ikke krysset mållinjen.

Axel Mustad har på sin side fullført 48-timers etappen. Mustad fullførte etappen med 95. tid av 126, hvor av flere motorsyklister ikke en gang kom til mål. Medregnet samtlige motorsykkelførere i begge klasser, befinner Husqvarna-føreren seg på en 94. posisjon totalt og 74. posisjon i sin klasse. Mustad forteller til Parc Fermé at 48-timers etappen har vært brutal, og at han har tilbragt ti timer på motorsykkelen hver dag hittil. Flere motorsyklister har også brutt fartsetappen.

- For min del handler det nå om å finne rytmen, ta en dag av gangen og sørge for at både kropp og utstyr holder hele veien til mål, skriver Mustad til Parc Fermé etter målgang mandag.

Carlos Sainz Sr. fikk fullført den andre fartsetappen, på tross av gårsdagens utfordringer i terrenget og en ufrivillig snurring. Sainz meldte likevel etter målgang at han og kartleser Lucas Cruz er nødt til å bryte Dakar Rally. Dermed er det sluttkjørt for fjorårets vinner, etter kun to fartsetapper. En som har kjørt seg oppover i feltet er Mattias Ekström. Sammen med kartleser Emil Bergkvist har de tatt seg opp til en femteplass totalt i klassen, drøyt 13 minutter bak ledende Henk Lategan.

Startskuddet for den tredje fartsetappen går allerede tirsdag morgen, men grunnet uvær i området har distansen på etappen blitt forkortet. Opprinnelig var det planlagt en fartsetappe på 496 kilometer, men arrangørene har nå valgt å redusere denne til 327 kilometer.

Arrangørene har dermed sørget for et lite pusterom for utøverne. Dette kan komme godt med før fartsetappene fire og fem som også gjerne kalles maratonetappene. Nevnte fartsetapper er ordinære fartsetapper i krevende terreng på henholdsvis 415 og 428 kilometer, men natten i mellom må deltakerne tilbringe uten mekanikere. Deltakerne kan utføre reparasjoner selv, men må samtidig sørge for å være mest mulig restituert til dagen etter. 

Hamilton får Ferrari-debuten om to uker
Foto: Mercedes
Publisert: 6. januar, 13:32

FORMEL 1: Mens førere som Carlos Sainz og Nico Hülkenberg kjørte for sine nye team i post season-testen i Abu Dhabi i desember var Lewis Hamilton opptatt med en avskjedsturné hos Mercedes. 

Derfor har briten fortsatt ikke kjørt for Ferrari, men han må ikke vente helt til pre season-testingen i Bahrain i slutten av februar. Om to uker skal Hamilton for første gang kjøre for Ferrari med en av deres eldre biler. Det vil enten være teamets SF-23 fra 2023 eller F1-75 fra 2022.

Fra og med denne sesongen begrenses det hvor mye Formel 1-førerne kan kjøre eldre biler. Hver enkelt fører kan gjøre unna maksimalt 1000 kilometer i løpet av kalenderåret, og det kan maksimalt gjøres i løpet av fire dager. Hamilton skal i aksjon på Ferraris egne bane Fiorano 20. eller 21. januar avhengig av været. Senere samme måned har Ferrari leid banen i Barcelona i fire dager, slik at Hamilton kan kjøre de tre dagene med best forhold.

Rallycross-VM utsettes inntil videre
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 6. januar, 11:55

RALLYCROSS: I utgangspunktet skal Rallycross-VM ha sin sesongstart allerede i slutten av denne måneden med VM-historiens første vinterrunde. Den opprinnelige planen er at dette skal kjøres på kanadisk jord. Men dette blir nå utsatt til 2026.

Dog er det den lokale arrangøren selv om kunngjør dette. Fra promotor og FIA er det per i dag helt tyst vedrørende 2025-sesongen til Rallycross-VM etter at Rallycross Promoter trakk seg ut som kommersiell rettighetshaver. 

– Uforutsette omstendigheter utenfor vår kontroll tvinger oss dessverre til å utsette den andre utgaven av Trois-Rivières Polar Rallycross til vinteren 2026. Takk til alle våre frivillige og samarbeidspartnere som fulgte oss på dette eventyret, samt til alle de som ventet spent på dette arrangementet, som allerede har kjøpt billetter, skriver arrangøren GP3R på sine nettsider.

LES OGSÅ: Ønsker endringer i Rallycross-VM
LES OGSÅ: Vender hjem for nye eventyr – Andreas skal ta NM med storm
LES OGSÅ: Rallydrømmen legges på is – nå skal Ole Christian gå nye veier

Sainz slapp med skrekken
Foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool
Dakar Rally, 2. etappe:
Publisert: 5. januar, 20:01

TERRENGRALLY: Søndag morgen gikk starten på årets andre fartsetappe i Dakar Rally, også kjent som 48-timers etappen. Deltakerne startet til gitte tidspunkt denne formiddagen og la i vei ut i ødemarken. Klokken 17:00, lokal tid, stoppet deltakerne ved den nærmeste av seks overnattingsstasjoner plassert langs etappen. Her tilbringer deltakerne natten i telt, før resterende kilometer av fartsetappen kan tilbakelegges mandag. 

Fartsetappen startet på verst tenkelige måte for fjorårets vinner Carlos Sainz Sr. Han og kartleser Lucas Cruz feilberegnet en sanddyne, og landet følgelig opp ned ute i ørkenen. Det gikk verst utover kjøretøyet, en Ford Raptor, imens Sainz/Cruz klatret ut uten nevneverdige skader. Etter en stund fikk duoen hjelp av teamkamerat og tidligere makker til Ola Fløene, Mitchell Guthrie, til å trekke bilen tilbake på fire hjul. Selv med skader på bilen klarte Sainz å finne tilbake til rytmen, og avsluttet dagen på en foreløpig 22. plass i klassen totalt. 

Mattias Ekström og Emil Bergkvist kan på sin side si seg fornøyde med etappen så langt. Svenskene er for kvelden innkvartert på overnattingsstasjonen nest nærmest mål, noe som vil si at duoen har kjørt 618 av 967 kilometer av fartsetappen. Ekström/Bergkvist er foreløpig tredje raskeste bil i Ultimate-klassen søndag kveld.

I Challenger-klassen er Ola Fløene underveis med Rui Carneiro, som før starten av denne etappen lå på en 16. plass totalt i klassen. Duoen har imidlertid hatt en tøff start på 48-timers etappen, og kjørte i kveld inn til sin overnattingsstasjon med 35. tid i klassen. Axel Mustad har i skrivende stund ikke ankommet sin stasjon for natten, og har omtrent 74 kilometer igjen før han ankommer stasjonen.

Fløene befinner seg på den første av seks stasjoner. Stasjonen er plassert 487 kilometer ut i etappen, noe som er omtrent halvveis av den totale distansen. Det er også ventet at Mustad vil ankomme, og tilbringe natten på denne stasjonen.

Deltakerne kan, om nødvendig, foreta reparasjoner på kjøretøyene her selv, men uten mekanikerne til stede vil dette kunne gå på bekostning av nattesøvnen. Fartsetappen fortsetter mandag morgen.

Solberg tester vannet i Monte-Carlo
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 4. januar, 20:12

RALLY: Årers Rally-VM ruller i gang med Rally Monte-Carlo fra 23. til 26. januar, og i WRC 2 stiller norsk-svenske Oliver Solberg opp i Toyotas Rally2-bil. 

Solberg benytter muligheten til å teste vannet med den nye bilen. Unggutten nominerer nemlig ikke løpet som et av syv hvor han samler poeng i sammendraget. Neste løp på kalenderen etter Monte-Carlo er Rally Sverige på hjemmebane. 

I toppklassen er førerkabalen som ventet. Hyundai stiller med tittelforsvarer Thierry Neuville, Ott Tänak og Adrien Fourmaux. Toyota stiller med Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta, Sebastien Ogier og Sami Pajari. I M-Sport kjører Gregoire Munster og Josh McErlean. Se hele startlisten her!

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Revansjesugen Karl Peder (17) til start igjen på hjemmebane

Etter flere brutte løp i fjor vender Karl Peder Nordstrand igjen blikket mot norske vinterløp. Det skjer med ny bil, nytt team og høye ambisjoner.


Artikkelbilde

Slik var det norske markedet for rallybiler i desember

Et par spennende nyregistreringer, men også mange rallybiler som byttet eiere eller tok av skiltene.


Artikkelbilde

– Det var tider på kvelden hvor jeg var 49, vet du. Men man merker neste morgen at man er 80 pluss. Men, jeg var med og stengte baren.

Han avsluttet året med å bli lurt trill rundt av sine nærmeste familie. Slik reflekterer hele Norges Mr. Rallycross, Martin Schanche, over markeringen av sine 80 vel gjennomførte.


Artikkelbilde

Hva er tidenes laveste snittalder i Formel 1?

Seks mer eller mindre nye førere kommer inn i sporten i 2025, men årets Formel 1-grid er ikke i nærheten av å være tidenes yngste.


Artikkelbilde

Dette har du å se frem til i Formel 1-året 2025

2024 ble et bra år i Formel 1, og mye tyder på at 2025 kan bli enda bedre. Her er noe av det du kan se frem til i det en ny sesong nærmer seg.