ANNONSE
ANNONSE
Toppførerne sliter i ødemarken
Sainz Sr. etter målgang mandag. Foto: DPPI / Red Bull Content Pool
Dakar Rally, etappe 3:

Toppførerne sliter i ødemarken

Publisert: 7. januar, 16:47

TERRENGRALLY: Dakar Rally fortsatte i dag med den tredje fartsetappen, som ble kortere enn først planlagt. Arrangørene meldte i går at distansen ble redusert fra 496 kilometer til 327 kilometer, grunnet dårlig vær i området. 

Dagens fartsetappe gikk i gang uten fjorårets vinner Carlos Sainz Sr. Han ble nødt til å trekke seg fra årets Dakar Rally etter uhellet på den andre fartsetappen. Velteburet i hans Ford Raptor var for skadet til at han og kartleser Lucas Cruz fikk fortsette eventyret. Også Sebastien Loeb fikk kjenne på hvor utrivelig den Saudi-Arabiske ødemarken kan være. Loeb, som deltar med kartleser Fabian Lurquin, forulykket etter 12 kilometer på dagens etappe. Duoen og deres Dacia Sandrider snurret flere ganger før bilen til slutt ble stående. Franskmannen fikk etter hvert kjørt videre og fullført etappen, men det ble senere bekreftet at duoen er nødt til å bryte Dakar Rally. Dette grunnet skader på velteburet.

En annen veteran og Ford-fører som sliter er Nani Roma. 52-åringen var, som Sainz, uheldig under den andre fartsetappen og raste dermed ned på resultatlisten. Sjansene for at han tar sin tredje Dakar-seier er dermed sterkt svekket. Mattias Ekström har derimot funnet rytmen, og er Fords beste fører så langt. Svenskene har inntatt tredjeplassen sammenlagt i Ultimate-klassen, og er nå kun ni minutter bak ledende bil.

Nordmennene er fortsatt med etter den tredje fartsetappen. Ola Fløene og portugisiske Rui Carneiro har dog ikke hatt lykken på sin side i Challenger-klassen hittil, og er etter målgang i dag på 35. posisjon i klassen. Axel Mustad fullførte dagens etappe på 64. plass i Rally2-klassen, og har dermed klatret opp til 73. plass totalt i sin klasse. Av 129 gjenværende motorsyklister, i begge klasser, befinner Mustad seg på 94. totalt.

Dakar Rally er tilbake allerede onsdag morgen, til starten på fartsetappe nummer fire. Deltakerne skal i løpet av dagen tilbakelegge 415 kilometer, før natten skal tilbringes på en felles overnattingsstasjon for samtlige utøvere. Det er derimot ikke tillatt å få assistanse fra mekanikerne her, slik at deltakerne dermed må sørge for eventuelle reparasjoner på egenhånd.

Loeb ute og Fløene innenfor topp ti
Tirsdag ble siste dag for Loeb. Foto: DPPI / Red Bull Content Pool
Dakar Rally, etappe 4:
Publisert: 8. januar, 16:57

TERRENGRALLY: 415 kilometer ble i dag tilbakelagt, før deltakerne ankom målgang og et overnattingsområde hvor mekanikerne ikke har adgang. Eventuelle skader som må utbedres før fortsettelsen i morgen, må gjøres av deltakerne selv. 

Etter flere vanskelige dager har endelig Ola Fløene og hans portugisiske teamkamerat funnet rytmen, og i dag noterte dem seg med en niendeplass i Challenger-klassen. Rui Carneiro og Fløene har de siste dagene hatt store problemer med bilen, og både mekaniske utfordringer og en rekke punkteringer har ikke hjulpet stort på resultatlisten sammenlagt. I dag gikk det derimot veien for Carneiro og Fløene, som kan starte morgendagens fartsetappe med ny giv. 

I Ultimate-klassen har svenske Mattias Ekström klart å forsvare tredjeplassen sammenlagt, selv om dagen i dag bød på utfordringer for Ford-føreren. En niendeplass på dagens fartsetappe sørget for et mindre tidstap totalt, men ikke av det dramatiske slaget. Sammenlagt er Ekström/Bergkvist i overkant av 21 minutter bak ledende Henk Lategan. Nevnte Lategan i Toyota leder Ultimate-klassen foran hjemmefører Yazeed Al Rajhi, også i Toyota. 

Sebastien Loeb og hans kartleser Fabian Lurquin var i år underveis i den nye Dacia Sandrider, men har støtt på flere problemer med denne gjennom de siste fartsetappene. Tirsdag ble imidlertid franskmannens siste aktive dag i Dakar Rally. Han og kartleser Lurquin forulykket drøyt 12 kilometer inn på fartsetappen. Duoen fullførte etappen, men skader på velteburet sørget for at dette også ble hans siste etappe i årets Dakar Rally.

Nye 428 kilometer i utfordrende terreng venter deltakerne i morgen, før hviledagen fredag.

Spa skal rotere med andre baner
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Publisert: 8. januar, 10:16

FORMEL 1: Nå skal noen av Formel 1-banene bytte på den samme plassen på Formel 1-kalenderen. Den første banen som sendes inn i en slik ordning er Spa-Francorchamps. Kontrakten gikk ut i år, og i 2026 skal de arrangere som vanlig, men fra 2027 til 2031 blir de en del av en rotasjon.

Det innebærer at det blir løp i Belgia i 2027, 2029 og 2031. I 2028 og 2030 blir det en annen bane som fyller den samme plassen. Fra før er det klart at Zandvoort har avvist en slik mulighet, og at de forsvinner fra kalenderen etter 2026-sesongen. Av aktuelle kandidater til å havne i en rotasjon er Imola og Mexico på utgående kontrakter i 2025, og Barcelona, Austin og Baku i 2026. Eventuelle nye baner kan også komme inn på kalenderen via en rullering.

LES OGSÅ: Hva er tidenes laveste snittalder i Formel 1?
LES OGSÅ: Dette har du å se frem til i Formel 1-året 2025

Nå gjøres livet enklere for arrangørerne
Foto: Joakim Stenløs
Publisert: 7. januar, 15:37

BILSPORT: Norges Bilsportforbund har blitt enige med Statens Vegvesen om en ny rutine for å sørge for at man får tillatelse til å kjøre over gjeldede fartsgrense på løp og trening. 

Før har klubbene selv gjort denne jobben, men nå er det forbundet som søker på vegne av klubbene. Tillatelsen for i år er mottatt og vil bli sendt ut til til klubbene samen med andre arrangørdokumenter.

For baneeier forutsetter tillatelsen at man har betalt banelisens med helårs treningsforsikting, og at banen er godkjent. For rally-arrangører kreves det fortsatt å søke vegvesenet om å stenge av og kjøre løp på veistrekker. Les mer her!

LES OGSÅ: Revansjesugen Karl Peder (17) til start igjen på hjemmebane

Endrer landsfinalene etter 40 år
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Bilcross:
Publisert: 7. januar, 10:51

BILCROSS: Som Bilcross.no skrev om først skal alle landsfinalene i bilcross kjøres over to dager i 2025. I fjor ble juniorlandsfinalen for første gang kjørt over to dager, og nå er det altså bestemt at det skal gjøres i samtlige landsfinaler. 

Siden starten i 1986 har landsfinalen blitt kjørt over en dag med tre innledende omganger og finaler, men nå når konkurransen går over to dager vil det også bli en ekstra omgang før finalene starter. 

Landsfinaler 2025:
- Landsfinale damer, Krabyskogen, 13. - 14. juni
- Landsfinale veteran, Bø, 27. - 28. juni
- Landsfinale junior, Elverum, 2. - 3. august
- Landsfinale åpen klasse, Hamar, 15. og 16. august

Brutal 48-timers etappe
Foto: Privat
Dakar Rally, etappe 2:
Publisert: 6. januar, 17:07

TERRENGRALLY: Den andre av totalt tolv fartsetapper er straks ved veis ende, og sett med norske øyne har dagen vært utfordrende. Kartleser Ola Fløene og portugisiske Rui Carneiro tapte tid under den første delen av fartsetappen søndag. Utfordringene ser ut til å ha fortsatt mandag, og i skrivende stund har duoen enda ikke krysset mållinjen.

Axel Mustad har på sin side fullført 48-timers etappen. Mustad fullførte etappen med 95. tid av 126, hvor av flere motorsyklister ikke en gang kom til mål. Medregnet samtlige motorsykkelførere i begge klasser, befinner Husqvarna-føreren seg på en 94. posisjon totalt og 74. posisjon i sin klasse. Mustad forteller til Parc Fermé at 48-timers etappen har vært brutal, og at han har tilbragt ti timer på motorsykkelen hver dag hittil. Flere motorsyklister har også brutt fartsetappen.

- For min del handler det nå om å finne rytmen, ta en dag av gangen og sørge for at både kropp og utstyr holder hele veien til mål, skriver Mustad til Parc Fermé etter målgang mandag.

Carlos Sainz Sr. fikk fullført den andre fartsetappen, på tross av gårsdagens utfordringer i terrenget og en ufrivillig snurring. Sainz meldte likevel etter målgang at han og kartleser Lucas Cruz er nødt til å bryte Dakar Rally. Dermed er det sluttkjørt for fjorårets vinner, etter kun to fartsetapper. En som har kjørt seg oppover i feltet er Mattias Ekström. Sammen med kartleser Emil Bergkvist har de tatt seg opp til en femteplass totalt i klassen, drøyt 13 minutter bak ledende Henk Lategan.

Startskuddet for den tredje fartsetappen går allerede tirsdag morgen, men grunnet uvær i området har distansen på etappen blitt forkortet. Opprinnelig var det planlagt en fartsetappe på 496 kilometer, men arrangørene har nå valgt å redusere denne til 327 kilometer.

Arrangørene har dermed sørget for et lite pusterom for utøverne. Dette kan komme godt med før fartsetappene fire og fem som også gjerne kalles maratonetappene. Nevnte fartsetapper er ordinære fartsetapper i krevende terreng på henholdsvis 415 og 428 kilometer, men natten i mellom må deltakerne tilbringe uten mekanikere. Deltakerne kan utføre reparasjoner selv, men må samtidig sørge for å være mest mulig restituert til dagen etter. 

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

– Det er veldig spesielt

Til helgen skal Mads Østberg sette seg i kartleserstolen igjen under sesongåpningen i Rally-NM. Samtidig ser det ut til at hans egen kartleser Patrik Barth ikke lenger kan kjøre rally.


Artikkelbilde

Lukrativ dekkavtale i hendene på Frank Tore – med EM-pall i sikte

Frank Tore Larsen føler han endelig har - bokstavelig talt - fått lønn for strevet utenfor Norges grenser.


Artikkelbilde

Letter på sløret om VM-sjanse - men Andreas er skeptisk

Rally-VM ruller snart i gang uten Andreas Mikkelsen til start. Fortsatt er det usikkert hva som venter rundt neste sving for veteranen, men overfor Parc Fermé forteller Mikkelsen nå om mulighetene som ligger foran han.


Artikkelbilde

Revansjesugen Karl Peder (17) til start igjen på hjemmebane

Etter flere brutte løp i fjor vender Karl Peder Nordstrand igjen blikket mot norske vinterløp. Det skjer med ny bil, nytt team og høye ambisjoner.


Artikkelbilde

Slik var det norske markedet for rallybiler i desember

Et par spennende nyregistreringer, men også mange rallybiler som byttet eiere eller tok av skiltene.