RALLY: Den spanske EM-runden for historiske biler, Rally Costa Brava, har knapt rukket å starte før Christian Sagli har introdusert seg med en etappeinnsats uten sidestykke. På den 15 kilometer lange åpningsetappen i øsende regnvær på nordøstkysten i Spania klinte Kongsvinger-gutten til med en sensasjonell tredjetid totalt på etappen, av 170 biler totalt til start.
Etappevinner var ikke overraskende Jari-Matti Latvala i sin Toyota Celica ST185, med firehjulsdrift og 300 hestekrefter. Roman Mühlberger på andretiden totalt kjører en firehjulsdreven Mitsubishi Lancer Evo 6, men på tredjetiden finner vi altså en nordmann i en Volvo 240. Kun 15,8 sekunder bak Latvala, hvilket innebærer en fartsdifferanse på kun et sekund på kilometeren mellom Sagli i Volvo og den finske rallystjerna i en Toyota.
LES OGSÅ: 16 nordmenn klare for nytt spansk rallyeventyr
LES OGSÅ: Marius skulle ha en rolig sesong: Derfor har han kjøpt ny R5-bil
Svein Tore Løvhøiden fulgte opp som nest beste nordmann med en 12. tid totalt ig 43,5 sekund bak Sagli, som også er en solid tid for Opel-føreren. Videre finner vi Kristian Hvambsahl Eriksen på en 19. plass totalt og sjetteplass i klassen - cirka 50 sekunder bak Sagli, som plassen foran Martin Nygård i klassen med bare 1,3 sekunders differanse.
Detter må vi ned til 51. totalt og 10. plass i klassen for å finne Ole Morten Korsmo, etterfulgt av Lars Martin Stensbøl tre sekunder bak. Richard Haget og Arne Martin Lundhaug har dessverre brutt allerede på denne første etappen torsdag kveld.
Rally Costa Brava - SS1 1) Jari-Matti Latvala / Janni Hussi Toyota 11:07.7 2) Roman Mühlberger / Nadine Dolzer Mitsubishi +0,6 3) Christian Sagli / Aandreas Hvambsahl Volvo +15,8 12) Svein Tore Løvhøiden / Vegard Myrli Opel +59,3 19) Kristian Hvambsal Eriksen / Jonas Hvambsal Eriksen Volvo +1:06,2 22) Martin Nygård / Tina Jeanette Olsen BMW +1:07,5 51) Ole Morten Korsmo / Roy Sverre Tangen Volvo +1:51,7 54) Lars Martin Stensbøl / Mads Ola Stensbøl Toyota +1:54,9
BILCROSS: Også i år arrangerer Norges Bilsportforbund talentkonkurransen Bilcross Jr. Challenge, der vinneren stikker av med 30.000 kroner. Finalen arrangeres på Gardermoen Motorpark 1. mai med ulike øvelser på programmet.
I år er det disse fem som har blitt plukket ut som finalister:
- Lucas Utne Paulsen, NMK Lofotoen- Mats Otterstad Aasbjørg, NMK Verdal og Levanger
- Robin Hårberg, NMK Verdal og Levanger
- Odin Aaslund, NMK Hamar
- Anniken Lindfjord, NMK Elverum
– Vi fikk inn svært mange gode søknader, og som alltid er det en vanskelig oppgave å plukke kun fem finalister, men vi mener vi har plukket ut fem godt kvalifiserte finalister med litt forskjellig erfaring, både jenter og gutter og førere fra store deler av Norge, sier Therese Bruer Larsen fra Bilcrosseksjonen i Norges Bilsportforbund.
FORMEL 1: For det første gang på 15 år leder nå en australier VM i Formel 1. For årets tredje seier for Oscar Piastri var et faktum etter at han kontrollerte store deler av løpet fra en kanonstart.
For han var først inn i første sving fra andre startposisjon, men Max Verstappen nektet å vike i duellen inn i første sving. Dette likte dommerne dårlig, som belønnet Verstappen med en 5-sekunders straff da han ikke ga fra seg plassen til McLaren-føreren.
Straffen ble utløst under pitstoppet, og siden var det ingen grunn for Piastri til å se seg selv tilbake i speilet. Dog hadde Verstappen absolutt vinnertempoet inne, for det skilte bare 2,8 sekunder mellom tetduoen etter at løpets 50 runder var kjørt.
Siden ble det heller fokus på duellen om den siste pallplassen, der Lando Norris satte igang et realt magadrag der han måtte starte fra en tiende startposisjon etter krasjen på kvalifiseringen. Norris plukket plassering etter plassering, og startet på en alternativ strategi med harde dekk - hvilket gjorde at Norris tok sitt depotstopp en del senere.
Og på friske mediumdekk spiste han seg raskt inn på Leclercs tredje posisjon, men det holdt akkurat ikke for briten til å komme i angrepsposisjon til å ta den siste pallplassen.
Utover dette krydde det ikke av spenningsmomenter i løpet. Den største dramatikken skjedde på første runde der et sammenstøt mellom Pierre Gasly og Yuki Tsunoda endte med at begge måtte bryte løpet. Dette utløste også en tradisjonsrik sikkerhetsbil i Jeddahs «gatebane», som dermed opprettholder «streaken» på 100 prosent uttelling på sikkerhetsbil i arrangementets fem år lange historie.
Konklusjonen etter Saudi-Arabia Grand Prix er altså at Oscar Piastri nå har tatt over VM-ledelsen, for første gang at en australier er på topp siden Mark Webber ledet VM etter Japan Grand Prix tilbake i 2010. Marginen ned til teamkamerat LAndo Norris er nå på 10 poeng, som igjen på sin side har bare to poeng til Max Verstappen
Saudi-Arabia Grand Prix 1) Oscar Piastri McLaren 2) Max Verstappen Red Bull +2.843 3) Charles Leclerc Ferrari +8.104 4) Lando Norris McLaren +9.196 5) George Russell Mercedes +27.236 6) Andrea Kimi Antonelli Mercedes +34.688 7) Lewis Hamilton Ferrari +39.073 8) Carlos Sainz Williams +64.630 9) Alexander Albon Williams +66.515 10) Isack Hadjar Racing Bulls +67.091 11) Fernando Alonso Aston Martin +75.917 12) Liam Lawson Racing Bulls +78.451 13) Oliver Bearman Haas +79.194 14) Esteban Ocon Haas +99.723 15) Nico Hülkenberg Kick Sauber +1 runde 16) Lance Stroll Aston Martin +1 runde 17) Jack Doohan Alpine +1 runde 18) Gabriel Bortoleto Kick Sauber +1 runde 19) Yuki Tsunoda Red Bull brutt 20) Pierre Gasly Alpine brutt
FORMEL 1: Der «alle» trodde at McLaren skulle dominere kvalifiseringen etter tendensene fra tredje fritrening, så skulle både Red Bull og Mercedes gjøre disse tankene til skamme. For da det begynte å dra seg til i Q3, så var det helt åpent og dødt løp mellom Oscar Piastri, Max Verstappen og George Russell, som samtlige hadde vist pole-tempo gjennom flere deler av kvalifiseringen.
Starten av Q3 ble dog preget av rødflagg da mesterskapsleder Lando Norris satte bilen i murveggen. Briten skulle gjøre sitt første pushforsøk da han fikk en sleng på bilen over en kerb han ikke fikk kontroll på, og dermed var kvalifiseringen sluttkjørt i siste akt. Det betyr tiende startposisjon for 24-åringen.
Helt på tampen av kvalifiseringen drev de tre andre nevnte og stjal lillamarkeringer fra hverandre på sektortidene, og ingenting var gitt i hvem som skulle ta pole position. George Russell gjorde et godt siste forsøk, men ble raskt forbigått av Piastri på sitt siste forsøk.
Men så kom Verstappen - ikke ulikt hva vi så i Japan - og fant litt ekstra fart i mange av svingene som de andre manglet. Men marginalt. Da han krysset mållinjen var det med bare ett hundredels margin ned til Piastri. Men det holdt til at Verstappen tok sin andre pole position for året - og nok en gang rappet han beste startspor helt i grevens tid.
– Bilen våknet til liv i kveld, konstaterte Verstappen da bestetiden var et faktum.
Saudi-Arabia Grand Prix - kvalifisering 1) Max Verstappen Red Bull 1:27.294 2) Oscar Piastri McLaren +0.010 3) George Russell Mercedes +0.113 4) Charles Leclerc Ferrari +0.376 5) Andrea Kimi Antonelli Mercedes +0.572 6) Carlos Sainz Williams +0.870 7) Lewis Hamilton Ferrari +0.907 8) Yuki Tsunoda Red Bull +0.910 9) Pierre Gasly Alpine +1.073 10) Lando Norris McLaren Ingen tid 11) Alexander Albon Williams Q2 12) Liam Lawson Racing Bulls Q2 13) Fernando Alonso Aston Martin Q2 14) Isack Hadjar Racing Bulls Q2 15) Oliver Bearman Haas Q2 16) Lance Stroll Aston Martin Q3 17) Jack Doohan Alpine Q3 18) Nico Hülkenberg Kick Sauber Q3 19) Esteban Ocon Haas Q3 20) Gabriel Bortoleto Kick Sauber Q3
FORMEL 1: Det drar seg til i Jeddah, og den siste fritrening blir gjerne brukt til å teste de siste marginene før det virkelig braker løs med kvalifisering senere i kveld. Og dersom tempoet fra tredje fritrening er representativt for hva som venter, så er det grunn til å skjelve i buksene for samtlige team utenom McLaren.
For papaya-bilene viste et tempo av dimensjoner når de skrudde til motoreffekten og satte på soft-dekkene. Oscar Piastri satte standarden først med 1:27,513, men så kom teamkamerat Lando Norris og klinte til med en 24 tusendeler bedre tid. Ned til George Russell på tredjetid må vi øke med over seks tideler.
Med andre ord et stort gap fra toppen og ned til resten før kvalifiseringen starter 19.00 lørdag kveld norsk tid.
Saudi-Arabia Grand Prix - trening 3 1) Lando Norris McLaren 1:27.489 2) Oscar Piastri McLaren +0.024 3) George Russell Mercedes +0.627 4) Max Verstappen Red Bull +0.845 5) Charles Leclerc Ferrari +0.883 6) Alexander Albon Williams +0.900 7) Carlos Sainz Williams +1.081 8) Pierre Gasly Alpine +1.136 9) Yuki Tsunoda Red Bull +1.181 10) Andrea Kimi Antonelli Mercedes +1.190 11) Isack Hadjar Racing Bulls +1.280 12) Lewis Hamilton Ferrari +1.291 13) Liam Lawson Racing Bulls +1.372 14) Fernando Alonso Aston Martin +1.399 15) Jack Doohan Alpine +1.409 16) Oliver Bearman Haas +1.500 17) Nico Hülkenberg Kick Sauber +1.731 18) Esteban Ocon Haas +1.847 19) Gabriel Bortoleto Kick Sauber +1.921 20) Lance Stroll Aston Martin +1.989
RACING: Årets andre runde i Langdistanse-VM står for tur, og det er 6-timersløpet på Imola som er neste ut for verdenseliten i hyperbilene og GT-bilene. Og her er det som vanlig Dennis Olsen som forsvarer de norske fargene sammen med Proton Competition i deres Ford Mustang i GT3-klassen.
I første kvalifiseringsdel, der det handler om å komme innen for de ti beste, så satte Olsens teamkompis Stefano Gattuso inn en plausibel syvendetid av 18 biler i klassen, og med det var de videre til såkalt hyperpole som gjelder de ti beste fra første kvalifisering.
LES OGSÅ: Slik vurderer Dennis deres relativt anonyme start på VM-sesongen
LES OGSÅ: Dennis Olsen etter Daytona-bragden: – Det neste nå må bli å vinne Le Mans
I hyperpole var det landsmannen Giammarco Levorato som skulle sette den avgjørende tiden, og det ble avansement og sjetteplass for Olsens bil. Med andre ord viser teamet lovende tempo i forkant av søndagens sekstimersløpet. Forøvrig var det ingen ringere enn MotoGP-legenden Valentino Rossi som satte pole position i klassen.
Over til toppklassen så finner vi Ferrari-dominanse med tidligere Formel 1-stjerner. Raskest var Antonio Giovinazzi på overlegent vis, hele syv tideler foran Robert Kubica.
6-timersløpet på Imola - LMGT3 kvalifisering 1) Team WRT BMW M4 GT3 1:42.355 2) Akkodis ASP Team Lexus RC F GT3 +0.306 3) Heart of Racing Team Aston Martin Vantage AMR GT3 +0.348 4) Vista AF Corse Ferrari 296 GT3 +0.585 5) Akkodis ASP Team Lexus RC F GT3 +0.777 6) Proton Competition Ford Mustang GT3 +0.797 7) Manthey 1ST Phorm Porsche 911 GT3 R +1.021 8) United Autosports McLaren 720S GT3 Evo +1.058 9) United Autosports McLaren 720S GT3 Evo +1.366 10) TF Sport Chevrolet Corvette Z06 GT3.R +1.452
Årets fem første Formel 1-løp er overstått. Her er aktørene som har imponert i større og mindre grad så langt.
Dennis Olsen føler de er godt i rute, selv om det ble poengløst på Imola denne helgen.
Førerne har ikke vært spesielt fornøyd med FIAs håndtering av språkbruk i Rally-VM. Nå har partene kommet frem til en løsning.
I 1986 fikk Allen Berg oppfylt sin store drøm – å kjøre blant verdenseliten i Formel 1. Med førere som Senna, Prost og Mansell som konkurrenter, så var en guttedrøm de færreste fikk realisert. Nå forteller kanadieren eksklusivt til Parc Fermé om hva som fikk han opp til bilsportens elitedivisjon.
Han skal debutere i NM, men ser mest av alt frem mot EM-debuten. Markus Røsrud planlegger et kort besøk innom Rallycross-NM.