ANNONSE
ANNONSE
Kanonseier til Henning - første på 18 år
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Rally Hadeland:

Kanonseier til Henning - første på 18 år

Publisert: 3. februar, 16:39

RALLY: Med Frank Tore Larsen i brøytekanten og en monsteretappe av dimensjoner, så var det Henning Solberg som stakk av med seieren i Rally Hadeland. 51-åringen har fått muligheten av ungarske Topp Cars til å kjøre vinterløpene i Norge, og på andre forsøk i år så ble det totalseier til Henning Solberg.

Anders Grøndal var først i mål og kunne bekrefte at Larsen hadde kjørt av på den siste etappen. Det manglet dog ikke på spenning, for det var bare litt over fem sekunder mellom Larsen og Solberg før Power Stage på Sagvollen. Grøndal ble slått med 23 sekunder av Solberg på den siste etappen, men sikrer en finfin andreplass. Thomas Kvam ble nummer tre.

Henning Solberg har ikke vært først i mål i en NM-runde siden Rally Norway i 2006, som var prøveløpet til VM-runden året etter. Men Solberg har bokført NM-seier fra Sigdalsrally i 2019, men da var det russiske Nikolay Gryazin som vant selve løpet - uten at han fikk score NM-poeng.

Parc Fermé kommer med mer fra Rally Hadeland...

Lovende tendenser fra Martinius
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 3, Monaco - trening:
Publisert: 22. mai, 13:04

FORMEL 3: I Monaco starter løpshelgen allerede på torsdag for førerne i Formel 2 og 3. Martinius Stenshorne var som vanlig i aksjon for Hitech-teamet i Formel 3. 

Som alltid var en trening med 30 førere i aksjon på en så trang bane preget av mye trafikk, men Stenshorne viste likevel lovende tendenser med tider innenfor topp fire flere ganger underveis. 

LES OGSÅ: – Et steg i riktig retning

Mot slutten av treningene skulle førerne ut for å sette bedre rundetider med nye myke dekk, men da smalt det i veggen for Noah Strømsted med tilhørende rødflagg. Trening kom i gang igjen med seks minutter igjen på klokka, og førerne rakk på denne tiden å gjøre unna noen raske runder. 

Stenshorne noterte seg først for raskeste første sektor i sitt nest siste forsøk, før han fikk en relativt uforstyrret runde som førte han opp til andreplass. I det alle hadde fullført sine runder endte han treningen som nummer syv. 

Under fredagens kvalifisering blir det ikke like trangt om plassen for Stenshorne og de andre Formel 3-førerne. Da deles feltet i to, der føreren som er raskest totalt sett tar pole position mens føreren som er raskest i den andre gruppen sikrer andre startspor i hovedløpet. 

Se alle sendetider i vår helgeplanlegger!

Formel 3-trening Monaco
1) Nikola TsolovCampos Racing1:25.622
2) Tim TramnitzMP Motorsport+0.2
3) Charlie WurzTrident+0.4
4) Rafael CâmaraTrident+0.4
5) Callum VoisinRodin Motorsport+0.5
6) Noel LeónPREMA Racing+0.6
7) Martinius StenshorneHitech TGR+0.7
8) Mari BoyaCampos Racing+0.7
9) Laurens van HoepenART Grand Prix+0.7
10) Théophile NaëlVan Amersfoort Racing+1.0
11) Santiago RamosVan Amersfoort Racing+1.1
12) Ugo UgochukwuPREMA Racing+1.1
13) Alessandro GiustiMP Motorsport+1.2
14) Roman BilinskiRodin Motorsport+1.2
15) Gerrard XieHitech TGR+1.2
16) Ivan DominguesVan Amersfoort Racing+1.2
17) Joshua DufekHitech TGR+1.3
18) Tuukka TaponenART Grand Prix+1.3
19) Brad BenavidesAIX Racing+1.4
20) Bruno del PinoMP Motorsport+1.4
21) Noah StrømstedTrident+1.5
22) James HedleyAIX Racing+1.6
23) Louis SharpRodin Motorsport+1.8
24) Nicola LacorteDAMS Lucas Oil+2.0
25) Matías ZagazetaDAMS Lucas Oil+2.0
26) Christian HoDAMS Lucas Oil+2.1
27) Brando BadoerPREMA Racing+2.4
28) James WhartonART Grand Prix+2.5
29) Nicola MarinangeliAIX Racing+3.1

Én nordmann klar – disse skal kjøre VM
Foto: Mihai Stetcu / Red Bull Content Pool
Rallycross-VM:
Publisert: 21. mai, 22:24

RALLYCROSS: Denne uken har det vært offisiell testing i forkant av VM- og EM-sesongen i rallycross, og testen skjedde på Lousada-banen i Portugal hvor sesongstarten også skal skje om en drøy uke.

Et par velkjente nordmenn har også vært på plass på denne testen. Ole Christian Veiby var som ventet å finne i KMS sin Volkswagen Polo, mens Andreas Bakkerud er blitt innleid i en nøytral rolle som testsjåfør for FIA som referanse for å skape så riktig som mulig balanse mellom forbrenningsbilene og elbilene som samkjøres i verdensmesterskapet.

LES OGSÅ: Tror FIA har innsett det største problemet med Rallycross-VM
LES OGSÅ: Ønsker endringer i Rallycross-VM

Bakkerud skal dog ikke satse på VM foreløpig, men Veiby er nå også formelt annonsert på startlisten. Fortsatt et nokså tynt startfelt med kun ni biler til start i VM-klassen. Han er også eneste norske fører på plass under sesongstarten neste uke.

Ni biler er det også i EM-klassen for RX1-bilene, og der er det heller ingen nordmenn til start. Martin Enlund fra Sverige er den eneste som representerer nordmenn der. I RX3 er det betydelig større startfelt med totalt 19 biler. Ei heller nordmenn i den klassen, men i Portugal er denne klassen stor - noe som vises ved at hele 12 av 19 biler er hjemmeførere.

RX STATS: Så god oversikt over Rallycross-NM har du aldri hatt før

Startliste – Rallycross-VM, Lousada
#1 Johan Kristoffersson KMS Volkswagen Polo ⛽️
#7 Patrick O'Donovan Privat Peugeot 208 ⛽️
#8 Anthony Pelfrène GCK Peugeot 208 ⛽️
#12 Klara Andersson CE Dealer Team PWR RX1e ⚡️
#18 Juha Rytkönen PGRX Hyundai i20 ⛽️
#21 Timmy Hansen Hansen World RX Team Peugeot 208 ⚡️
#68 Niclas Grönholm CE Dealer Team PWR RX1e ⚡️
#71 Kevin Hansen Hansen World RX Team Peugeot 208 ⚡️
#96 Ole Christian Veiby KMS Volkswagen Polo ⛽️

Flere må forlate teamet etter skandalen
Josef Newgarden sammen med sin tidligere løpsstrateg Tim Cindric. Foto: Paul Hurley / IndyCar
Indy 500:
Publisert: 21. mai, 19:24

INDYCAR: Lite har handlet om det sportslige opp mot årets Indy 500. Under kvalifiseringen ble Josef Newgarden og Will Powers biler tatt i juks under teknisk kontroll. 

Penske-teamet har modifisert en del bakerst på bilene, en bakre kollisjonsdemper. Dette er ikke tillatt, og har fått konsekvensen at Power og Newgarden må starte bakerst på griden i søndagens løp. I tillegg har teamet fått 200.000 dollar i bot, og hver enkelt førers løpsstrateg ble suspendert fra Indy 500. 

Nå er det klart at Penske-teamet også gjør endringer internt etter denne skandalen, som har pågått over et år tilbake i tid. For et drøyt år siden var teamet også involvert i juks med push to pass-systemet. 

LES OGSÅ: Skandale før Indy 500: Dette har det mektige Penske-teamet gjort galt

Hver førers løpsstrateg må nå forlate teamet. Det gjelder også for Scott Mclaughlins strateg, selv om han unnslapp straff i forkant av Indy 500. De tre det gjelder er Tim Cindric, Ron Ruzewski og Kyle Mower etter henholdsvis 26, 21 og 11 åe i Penske-teamet. Alle har også hatt andre sentrale roller i teamet. 

Teameier Roger Penske, som også eier både Indianapolis Motor Speedway og IndyCar, beklager til fansen. 

– Ingenting er viktigere enn integriteten til sporten vår og løpsteamene våre. Vi har hatt en organisatorisk svikt de siste to årene, og vi måtte gjøre nødvendige endringer. Jeg beklager til fansen vår, partnerne våre og organisasjonen vår for å ha sviktet dem, sa Roger Penske i en uttalelse. 

Indy 500 kjøres søndag kveld norsk tid med rookie-sensasjonen Robert Shwartzman i pole position. Se alle helgens sendretider i vår helgeplanlegger!

LES OGSÅ: Indy 500-legenden med norsk bakgrunn

Forbereder nytt Formel 1-team
Foto: Alpine
Publisert: 21. mai, 09:04

FORMEL 1: I dag er det ti team på Formel 1-griden, og neste sesong kommer omsidet et ellevte team ved Cadillac. Nå forteller tidligere teamsjef i Alpine Otmar Szafnauer at han har planene klare for et tolvte team. 

Szafnauer forsvant ut av Alpine i fjor sommer, og han hadde allerede da begynt jobben med dette prosjektet. Han forteller til The Race at finansiering og motor allerede er på plass, og at en bilfabrikant er med på det hele. 

– Det jeg kan fortelle deg er at finansmennene er seriøse mennesker, og de har den økonomiske kapasiteten til å kunne finansiere et Formel 1-lag. Bilfabrikant som også ønsker å bli med i Formel 1 på plass.

Prosjektet avhenger nå av at Formel 1 og FIA åpener en prosess for å slippe til enda et Formel 1-team, eller at de kjøper opp et eksisterende team.

– Det handler bare om at timingen er riktig for å faktisk få muligheten til å starte det 12. laget. Og kanskje i nær fremtid kan det være noen for salg, fortsatte han.

Fjorårsvinneren flyttes til bakerste rad
Foto: IndyCar
Indy 500:
Publisert: 19. mai, 19:17

INDYCAR: Kommende søndag kjøres årets Indy 500. Sist helg gikk årets kvalifisering av stabelen, og det var det rookie-fører Robert Shwartzman som tok pole position på imponerende vis. 

Det ble dog dramatikk da Penske jobbet på Will Power og fjorårsvinner Josef Newgardens biler mens de sto i køen for å kjøre ut for sine forsøk i topp 12. Det er ikke tillatt, og de fikk derfor ikke lov til å kjøre.

Mandag ble de straffet ytterligere ved å bli flyttet ned til 32. og 33. plass på griden. I tillegg fikk teamet to bøter på 100.000 dollar, og hver bils løpsstrateg suspenderes fra Indy 500. Penske-bilene hadde komponenter som ikke var innenfor regelverket. 

Scott McLaughlin krasjet på trening og fikk ikke deltatt i topp 12. Det ble ikke funnet noe galt med hans bil, og han starter derfor som nummer ti på griden. Indy 500 kjøres søndag kveld. 

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

«Unfinished rallybusiness» for Andreas – derfor er han fortsatt motivert

Det er kanskje stille fra Andreas Mikkelsen om dagen. Men han mener fortsatt at han kan tilhøre verdenstoppen i rally.


Artikkelbilde

Oval-spøkelse, rookie-sjokk og skandinavisk håp

33 førere, 33 historier og 33 drømmer om seier i Indy 500. Her er noen av førerne som jager suksess i et av verdens største løp.


Artikkelbilde

Dette er historien om Indy-legenden Tom Sneva og hans norske bakgrunn

Indianapolis 500 er kjent for å være et av de største høydepunktene i både bilsport og generelt blant internasjonale idrettarrngement. På listen over tidligere vinnere troner navnene Andretti, Fittipaldi, Hill og Clark – sammen med et norsk etternavn, fra Sunndal i Møre og Romsdal. Og han har vi tatt en prat med.


Artikkelbilde

Dette har det mektige Penske-teamet gjort galt

Før årets definitivt største løp i IndyCar er det alt annet enn det sportslige som preger overskriftene. IndyCars mektigste team, som også eier selve mesterskapet og banen de skal kjøre på, er tatt i juks.


Artikkelbilde

Slik skal han komme inn i varmen hos Lamborghini

Emil Gjerdrum håper å følge i teameierens fotspor til en tilværelse i DTM.