ANNONSE
ANNONSE
Sesks raskest før løpstart
Foto: Red Bull Content Pool
Rally Portugal, Shakedown:

Sesks raskest før løpstart

Publisert: 15. mai, 10:54

RALLY: Denne helgen er det klart for Rally Portugal i Rally-VM, og torsdag morgen rullet det hele i gang med en kort shakedown I forkant av SS1 torsdag kveld. 

Raskest av alle var M-Sports Martins Sesks, som er tilbake i aksjon denne helgen. Han kjører i år et deltidsprogram. Videre fulgte vinneren fra forrige VM-runde Kalle Rovanperä seks tideler lenger bak med sin bestetid.

I WRC 2 er Oliver Solberg igjen på plass, og denne gangen plukker han også poeng. Han var nest raskest i sin klasse på shakedown, marginalt bak Gus Greensmith. 

Forøvrig er også Mads Østberg på plass, men det er denne gangen i kommentatorboksen hos Rally.TV. Rally Portugal ruller videre torsdag kveld - se alle sendetider i vår helgeplanlegger!

Rally Portugal - shakedown
1) Mārtiņš Sesks / Renars FrancisM-Sport3:52.3
2) Kalle Rovanperä / Jonne HalttunenToyota+0,6
3) Thierry Neuville / Martijn WydaegheHyundai+0,9
4) Sébastien Ogier / Vincent LandaisToyota+1,7
5) Ott Tänak / Martin JärveojaHyundai+1,8
6) Elfyn Evans / Scott MartinToyota+2,0
7) Josh McErlean / Eoin TreacyM-Sport+2,6
8) Takamoto Katsuta / Aaron JohnstonToyota+2,7
9) Adrien Fourmaux / Alexandre CoriaHyundai+3,2
10) Sami Pajari / Marko SalminenToyota+3,7
11) Grégoire Munster / Louis LoukaM-Sport+4,0
12) Gus Greensmith / Jonas AnderssonŠkoda+10,6
13) Oliver Solberg / Elliott EdmondsonToyota+10,6

Fords LMDh-program går uten IMSA i 2027
Foto: Proton / Ford
Publisert: 15. mai, 07:40

RACING: Det nærmer seg 24-timersløpet på Le Mans der Fords fokus ligger på GT3-klassen, hvor blant annet vår egen Dennis Olsen er på plass som en helt sentral brikke. 

Samtidig er det knyttet stor interesse til 2027-sesongen, når Ford går inn i toppklassen i Langdistanse-VM med et LMDh program. Det regelverket tillater å også delta i amerikanske IMSA, hvor Ford i dag deltar i GT3-klassen, men det blir ikke slik i toppklassen med det første. 

– Det tidligste ville vært 2028, forteller Ford-direktør Mark Rushbrook til Sportscar 365.

Fra før er det klart at Ford skal samarbeide med Genesis om driften i VM. Det er også klart at bilen skal testes på bane om et knapt år. I tillegg har de blitt enige med produsenter av chassis og motor, og dette vil bli annonsert senere i år. Etter det får vi til slutt vite hvem som skal kjøre for teamet, og med norske øyne er det naturlig nok et håp om å få se Dennis Olsen i toppklassen.

– Gjennom resten av dette året vil vi annonsere vår chassispartner, deretter teamet vårt og så førere etter det, sa Rushbrook. 

Flere nordmenn aktuelle i rekordfelt
Foto: SRO Motorsports
24-timersløpet på Spa-Francorchamps:
Publisert: 14. mai, 08:42

RACING: Denne uken kom startlisten ut for 24-timersløpet på Spa-Francorchamps, kanskje det mest prestisjefylte enkeltløpet i verden for GT3-klassen. Løpet inngår både i langdistansedelen av GT World Challenge Europe, samt Interncontinental GT Challenge, og består da utelukkende av GT3-biler.

Og i år er det ny rekord. Intet mindre enn 76 biler i en og samme bilklasse, fordelt på fem særskilte førerklasser basert på lisensgradering. Dette er da Pro, Gold, Silver, Bronze og Pro-Am.

Per nå står én nordmann oppført på startlisten, og det er ikke overraskende Christian Krognes, som kjører fullt europeisk GT World Challenge-program sammen med Walkenhorst Motorsport, som fabrikkfører for Aston Martin. Krognes som forøvrig er blitt mest kjent for at han vant nettopp dette løpet tilbake i 2018.

LES OGSÅ: Christian blir fabrikkfører for Aston Martin

Men det er ikke utenkelig at flere nordmenn er på plass. Både Audi-teamet Sainteloc Racing og Porsche-teamet Dinamic GT har ledige seter i sine påmeldte biler, og begge disse teamene har nordmenn knyttet til seg. For Sainteloc kjører Marcus Påverud i International GT Open, og har kjørt 24-timeren på Spa tidligere. Påverud bekrefter at han er i forhandler om å fylle dette ledige setet som teamet har.

Enda større sannsynlighet er det at Marius Nakken endelig får kjørt løp igjen etter at han foreløpig har et uavklart program for 2025. Nakken har mange års tilknytning til Dinamic, og har attpå til deltatt på testene på banen denne uken. Sunnmøringen bekrefter også at han er nær en formell avtale om å få kjørt 24-timersløpet på Spa-Francorchamps.

LES OGSÅ: Dennis Olsen tilbake på pallen: – Veldig god forberedelse til Le Mans

En nordmann som mest sannsynlig ikke kommer til starter Dennis Olsen. Ford stiller med to biler i 24-timeren, og har rent formelt ett gullsete åpent, men etter det Parc Fermé forstår er ikke dette et sete som er forbeholdt Olsen, og Ford-føreren bekrefter selv at det ikke er noen ting som tyder på at han skal stille i år.

Hele startlisten kan sees her!

Slik endte årets Jonas Trophy
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Publisert: 12. mai, 12:07

GOKART: Sist helg gikk det tradisjonsrike løpet Jonas Trophy av stabelen hos NMK Modum og Sigdal med klassene Senior 125, Junior 125, Cadetti og Mini til start. 

Slik endte det hele i finale 2 i samtlige klasser. 

Resultater finale 2 - Jonas Trophy
Senior 125
1) Timian Hauge Hafstad10:33.150
2) Isak Remmen Hatle+4.513
3) Kasper Olsen+17.332
4) Pia Usele+25.776
5) Kristoffer Skjæringrud1 runde
6) Henrik Lundteppen Skybak20 runder
-) Felix Alexander HiltonDQ
Junior 125
1) Emil Bakkejord Bråten10:36.325
2) Vebjørn Danielsson Glende+0.212
3) Johan Bones+12.143
4) Kristian Gether Gundersen+16.976
5) Peer Christian Svenkerud Opsal+22.192
6) Sander Stølan+23.965
7) Oliver Rognmo Hodge6 runder
8) Matias Lien Jokerud13 runder
Cadetti
1) Iver Engelstad11:05.899
2) Christer Thyren Aasheim+10.901
3) Kasper Nesset+10.997
4) Gunnar Henriksen+17.846
5) Emrik Asmyhr+18.932
6) Oscar Nygård Johansen+20.000
7) Alvin Olinus Adolfsen+23.600
8) Adrian Paulsen Sverstad+24.197
9) Sebastian Nicolaysen Borgen+30.761
10) Mikkel Engan Aasen+32.986
11) Noah N. Røren Sandsbråten+33.260
12) Liam Opsahl5 runder
13) Amund Ravndal Polden8 runder
14) Lukas Dalby Paulsen8 runder
15) Wiliam Vigen Andersen8 runder
16) Erik Vinna Gandrudbakken8 runder
17) Mikkel Jakobsen13 runder
18) Krister Lunde18 runder
19) Sofie Ovrum Berget18 runder
Mini
1) Adrian Mikalsen10:45.762
2) Markus Engan Aasen+2.835
3) William Andre Furuheim+3.742
4) Ole Alexander Sørlie Smistad+3.983
5) Elias Evensen Fossen+7.230
6) Philip Bakkegård+7.312
7) Aksel Remmen Hatle+7.875
8) Marcus Borgli Randgaard+8.079
9) Jenny Kvakkestad Nordvang+8.200
10) Liam Bredesen Golec+10.482
11) Daniel Stølan+12.579
12) Oliver Kristiansen Kamplien+13.373
13) Marcus Aalberg+13.379
14) Jasper Lian+20.788
15) Oskar Pham Berntsen+22.730
16) Julian Hoen Madsen+23.504
17) Kristian Bjørgen+26.453
18) Noel Grande Restad11 runder
19) Birk B. Bendiksvoll18 runder
-) Åsmund TorgersenDQ

Mads Østberg tilbake på pallen
Foto: Red Bull Content Pool
Rally Ungarn:
Publisert: 11. mai, 17:00

RALLY: Mads Østberg og Torstein Eriksen hadde støtt på noen problemer her og der gjennom helgen, men hang likevel på i pallkampen før søndagens seks etapper rullet i gang. 

Så skulle det vise seg at konkurrentene falt fra en etter en, mens Østberg holdt et stabilt tempo. På SS9 passerte Østberg polske Marczyk på rent tempo, på SS10 rullet Simone Tempestini ut av pallkampen grunnet en punktering, og på SS11 måtte Andrea Mabellini bryte løpet. 

Dermed lå Østberg fint plassert på andreplass bak finske Roope Korhonen før den siste etappen med power stage-status, og der klarte han å holde Marczyk bak seg i kampen om andreplassen. Dette er Østbergs første pallplass i EM siden nettopp Rally Ungarn i 2023, og han er nå nummer to i mesterskapet kun syv poeng bak nevnte Marczyk. 

– Jeg er veldig fornøyd. For å være ærlig har det vært mange tøffe rally. Jeg var nærme å legge opp i fjor, og i årets første løp var det masse trøbnel når vi visste at vi hadde farten til å kjempe i toppen. Det har vært for lenge siden, og det har stresset meg litt, men jeg har mye erfaring med denne typen situasjoner så jeg prøver bare å holde meg rolig og gjøre jobben min, sa Østberg etter målgang. 

Samtidig ble det et solid resultat for norsk-svenske Isak Reiersen. Unggutten ble nummer fire i sitt første løp utenfor Norden. 

Og den norsk-svenske suksessen strekker seg lenger enn som så. I juniorklassen var Jørgen Eriksen igjen på plass som kartleser for svenske Calle Carlberg, og der ble det en solid seier til duoen i Opels Rally4-bil. 

Sikret karrierens første pallplass
Foto: Marcel Tiedje / Try Frustøl Motorsport
RallyX, Riga:
Publisert: 11. mai, 16:45

CROSSKART: Denne helgen har det blitt kjørt nye løp i RallyX, der vi i år har med to nordmenn. Thomas Eek Murstad og Vetle Try deltar begge i klassen som der omtales som Crosscar. 

Til nå er det Murstad som har levert best av de to, men i Riga var det Vetle Try som sikret en norsk pallplass. I den første av to finaler imponerte Try med en kjempestart og påfølgende ledelse, men han ble da påkjørt av Lucas Orav og måtte følgelig ta til takke med 5. plass like bak Murstad. 

I finale to skulle det gå bedre. Try startet løpet fra pole, og beholdt også ledelsen i starten, men han måtte til slutt gi tapt for de to estlandske førerne Armin Raag og Martin Juga som ble nummer 1 og 2 i begge finalene. Dette var Trys første pallplass i RallyX. Murstad kom ikke til finale denne gangen. 

RallyX-sesongen ruller videre på finske Kymiring 14. og 15. juni.

LES OGSÅ: Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Slik skal han leve opp til Fredric Aasbøs lovord

Nye utfordringer venter for driftingtalentet Espen Rohde, som har lært av Fredric Aasbø på veien mot den internasjonale debuten.


Artikkelbilde

Martinius tar skandalen rundt teamets eiere med knusende ro

– Du ser det er litt fake news, sier Martinius Stenshorne om alle ryktene rundt sitt eget team etter skandaleoppslagene den siste uken.


Artikkelbilde

Ben Sulayem gjør endringer

Mohammed Ben Sulayem endrer på reglene rundt banning, men det er mer under overflaten. Rapporter tyder på at FIA-presidenten vil gjøre flere kontroversielle endringer i forkant av årets presidentvalg.


Artikkelbilde

Så god oversikt over Rallycross-NM har du aldri hatt før

Hvem var egentlig den raskeste rundt en enkelt runde, og hvor høy snittfart er det faktisk rundt banene? Eller hvor mange heatseire har egentlig de ulike førerne tatt? Nå har Parc Fermé satt tallenes tale fra Rallycross-NM i et nytt og interaktivt system fra de siste fem sesongene.


Artikkelbilde

Gnagerne har inntatt bikkjeslagsmålet

I toppklassene kjemper turboene mot sugemotorene. Men i Supernasjonal klasse 2 blir det drakamp mellom fram- og bakhjulstrekkerne.