RALLY: Denne helgen er det klart for Rally Portugal i Rally-VM, og torsdag morgen rullet det hele i gang med en kort shakedown I forkant av SS1 torsdag kveld.
Raskest av alle var M-Sports Martins Sesks, som er tilbake i aksjon denne helgen. Han kjører i år et deltidsprogram. Videre fulgte vinneren fra forrige VM-runde Kalle Rovanperä seks tideler lenger bak med sin bestetid.
I WRC 2 er Oliver Solberg igjen på plass, og denne gangen plukker han også poeng. Han var nest raskest i sin klasse på shakedown, marginalt bak Gus Greensmith.
Forøvrig er også Mads Østberg på plass, men det er denne gangen i kommentatorboksen hos Rally.TV. Rally Portugal ruller videre torsdag kveld - se alle sendetider i vår helgeplanlegger!
Rally Portugal - shakedown 1) Mārtiņš Sesks / Renars Francis M-Sport 3:52.3 2) Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen Toyota +0,6 3) Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe Hyundai +0,9 4) Sébastien Ogier / Vincent Landais Toyota +1,7 5) Ott Tänak / Martin Järveoja Hyundai +1,8 6) Elfyn Evans / Scott Martin Toyota +2,0 7) Josh McErlean / Eoin Treacy M-Sport +2,6 8) Takamoto Katsuta / Aaron Johnston Toyota +2,7 9) Adrien Fourmaux / Alexandre Coria Hyundai +3,2 10) Sami Pajari / Marko Salminen Toyota +3,7 11) Grégoire Munster / Louis Louka M-Sport +4,0 12) Gus Greensmith / Jonas Andersson Škoda +10,6 13) Oliver Solberg / Elliott Edmondson Toyota +10,6
RACING: Det nærmer seg 24-timersløpet på Le Mans der Fords fokus ligger på GT3-klassen, hvor blant annet vår egen Dennis Olsen er på plass som en helt sentral brikke.
Samtidig er det knyttet stor interesse til 2027-sesongen, når Ford går inn i toppklassen i Langdistanse-VM med et LMDh program. Det regelverket tillater å også delta i amerikanske IMSA, hvor Ford i dag deltar i GT3-klassen, men det blir ikke slik i toppklassen med det første.
– Det tidligste ville vært 2028, forteller Ford-direktør Mark Rushbrook til Sportscar 365.
Fra før er det klart at Ford skal samarbeide med Genesis om driften i VM. Det er også klart at bilen skal testes på bane om et knapt år. I tillegg har de blitt enige med produsenter av chassis og motor, og dette vil bli annonsert senere i år. Etter det får vi til slutt vite hvem som skal kjøre for teamet, og med norske øyne er det naturlig nok et håp om å få se Dennis Olsen i toppklassen.
– Gjennom resten av dette året vil vi annonsere vår chassispartner, deretter teamet vårt og så førere etter det, sa Rushbrook.
RACING: Denne uken kom startlisten ut for 24-timersløpet på Spa-Francorchamps, kanskje det mest prestisjefylte enkeltløpet i verden for GT3-klassen. Løpet inngår både i langdistansedelen av GT World Challenge Europe, samt Interncontinental GT Challenge, og består da utelukkende av GT3-biler.
Og i år er det ny rekord. Intet mindre enn 76 biler i en og samme bilklasse, fordelt på fem særskilte førerklasser basert på lisensgradering. Dette er da Pro, Gold, Silver, Bronze og Pro-Am.
Per nå står én nordmann oppført på startlisten, og det er ikke overraskende Christian Krognes, som kjører fullt europeisk GT World Challenge-program sammen med Walkenhorst Motorsport, som fabrikkfører for Aston Martin. Krognes som forøvrig er blitt mest kjent for at han vant nettopp dette løpet tilbake i 2018.
LES OGSÅ: Christian blir fabrikkfører for Aston Martin
Men det er ikke utenkelig at flere nordmenn er på plass. Både Audi-teamet Sainteloc Racing og Porsche-teamet Dinamic GT har ledige seter i sine påmeldte biler, og begge disse teamene har nordmenn knyttet til seg. For Sainteloc kjører Marcus Påverud i International GT Open, og har kjørt 24-timeren på Spa tidligere. Påverud bekrefter at han er i forhandler om å fylle dette ledige setet som teamet har.
Enda større sannsynlighet er det at Marius Nakken endelig får kjørt løp igjen etter at han foreløpig har et uavklart program for 2025. Nakken har mange års tilknytning til Dinamic, og har attpå til deltatt på testene på banen denne uken. Sunnmøringen bekrefter også at han er nær en formell avtale om å få kjørt 24-timersløpet på Spa-Francorchamps.
LES OGSÅ: Dennis Olsen tilbake på pallen: – Veldig god forberedelse til Le Mans
En nordmann som mest sannsynlig ikke kommer til starter Dennis Olsen. Ford stiller med to biler i 24-timeren, og har rent formelt ett gullsete åpent, men etter det Parc Fermé forstår er ikke dette et sete som er forbeholdt Olsen, og Ford-føreren bekrefter selv at det ikke er noen ting som tyder på at han skal stille i år.
GOKART: Sist helg gikk det tradisjonsrike løpet Jonas Trophy av stabelen hos NMK Modum og Sigdal med klassene Senior 125, Junior 125, Cadetti og Mini til start.
Slik endte det hele i finale 2 i samtlige klasser.
Resultater finale 2 - Jonas Trophy Senior 125 1) Timian Hauge Hafstad 10:33.150 2) Isak Remmen Hatle +4.513 3) Kasper Olsen +17.332 4) Pia Usele +25.776 5) Kristoffer Skjæringrud 1 runde 6) Henrik Lundteppen Skybak 20 runder -) Felix Alexander Hilton DQ Junior 125 1) Emil Bakkejord Bråten 10:36.325 2) Vebjørn Danielsson Glende +0.212 3) Johan Bones +12.143 4) Kristian Gether Gundersen +16.976 5) Peer Christian Svenkerud Opsal +22.192 6) Sander Stølan +23.965 7) Oliver Rognmo Hodge 6 runder 8) Matias Lien Jokerud 13 runder Cadetti 1) Iver Engelstad 11:05.899 2) Christer Thyren Aasheim +10.901 3) Kasper Nesset +10.997 4) Gunnar Henriksen +17.846 5) Emrik Asmyhr +18.932 6) Oscar Nygård Johansen +20.000 7) Alvin Olinus Adolfsen +23.600 8) Adrian Paulsen Sverstad +24.197 9) Sebastian Nicolaysen Borgen +30.761 10) Mikkel Engan Aasen +32.986 11) Noah N. Røren Sandsbråten +33.260 12) Liam Opsahl 5 runder 13) Amund Ravndal Polden 8 runder 14) Lukas Dalby Paulsen 8 runder 15) Wiliam Vigen Andersen 8 runder 16) Erik Vinna Gandrudbakken 8 runder 17) Mikkel Jakobsen 13 runder 18) Krister Lunde 18 runder 19) Sofie Ovrum Berget 18 runder Mini 1) Adrian Mikalsen 10:45.762 2) Markus Engan Aasen +2.835 3) William Andre Furuheim +3.742 4) Ole Alexander Sørlie Smistad +3.983 5) Elias Evensen Fossen +7.230 6) Philip Bakkegård +7.312 7) Aksel Remmen Hatle +7.875 8) Marcus Borgli Randgaard +8.079 9) Jenny Kvakkestad Nordvang +8.200 10) Liam Bredesen Golec +10.482 11) Daniel Stølan +12.579 12) Oliver Kristiansen Kamplien +13.373 13) Marcus Aalberg +13.379 14) Jasper Lian +20.788 15) Oskar Pham Berntsen +22.730 16) Julian Hoen Madsen +23.504 17) Kristian Bjørgen +26.453 18) Noel Grande Restad 11 runder 19) Birk B. Bendiksvoll 18 runder -) Åsmund Torgersen DQ
RALLY: Mads Østberg og Torstein Eriksen hadde støtt på noen problemer her og der gjennom helgen, men hang likevel på i pallkampen før søndagens seks etapper rullet i gang.
Så skulle det vise seg at konkurrentene falt fra en etter en, mens Østberg holdt et stabilt tempo. På SS9 passerte Østberg polske Marczyk på rent tempo, på SS10 rullet Simone Tempestini ut av pallkampen grunnet en punktering, og på SS11 måtte Andrea Mabellini bryte løpet.
Dermed lå Østberg fint plassert på andreplass bak finske Roope Korhonen før den siste etappen med power stage-status, og der klarte han å holde Marczyk bak seg i kampen om andreplassen. Dette er Østbergs første pallplass i EM siden nettopp Rally Ungarn i 2023, og han er nå nummer to i mesterskapet kun syv poeng bak nevnte Marczyk.
– Jeg er veldig fornøyd. For å være ærlig har det vært mange tøffe rally. Jeg var nærme å legge opp i fjor, og i årets første løp var det masse trøbnel når vi visste at vi hadde farten til å kjempe i toppen. Det har vært for lenge siden, og det har stresset meg litt, men jeg har mye erfaring med denne typen situasjoner så jeg prøver bare å holde meg rolig og gjøre jobben min, sa Østberg etter målgang.
Samtidig ble det et solid resultat for norsk-svenske Isak Reiersen. Unggutten ble nummer fire i sitt første løp utenfor Norden.
Og den norsk-svenske suksessen strekker seg lenger enn som så. I juniorklassen var Jørgen Eriksen igjen på plass som kartleser for svenske Calle Carlberg, og der ble det en solid seier til duoen i Opels Rally4-bil.
CROSSKART: Denne helgen har det blitt kjørt nye løp i RallyX, der vi i år har med to nordmenn. Thomas Eek Murstad og Vetle Try deltar begge i klassen som der omtales som Crosscar.
Til nå er det Murstad som har levert best av de to, men i Riga var det Vetle Try som sikret en norsk pallplass. I den første av to finaler imponerte Try med en kjempestart og påfølgende ledelse, men han ble da påkjørt av Lucas Orav og måtte følgelig ta til takke med 5. plass like bak Murstad.
I finale to skulle det gå bedre. Try startet løpet fra pole, og beholdt også ledelsen i starten, men han måtte til slutt gi tapt for de to estlandske førerne Armin Raag og Martin Juga som ble nummer 1 og 2 i begge finalene. Dette var Trys første pallplass i RallyX. Murstad kom ikke til finale denne gangen.
RallyX-sesongen ruller videre på finske Kymiring 14. og 15. juni.
LES OGSÅ: Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross
Nye utfordringer venter for driftingtalentet Espen Rohde, som har lært av Fredric Aasbø på veien mot den internasjonale debuten.
– Du ser det er litt fake news, sier Martinius Stenshorne om alle ryktene rundt sitt eget team etter skandaleoppslagene den siste uken.
Mohammed Ben Sulayem endrer på reglene rundt banning, men det er mer under overflaten. Rapporter tyder på at FIA-presidenten vil gjøre flere kontroversielle endringer i forkant av årets presidentvalg.
Hvem var egentlig den raskeste rundt en enkelt runde, og hvor høy snittfart er det faktisk rundt banene? Eller hvor mange heatseire har egentlig de ulike førerne tatt? Nå har Parc Fermé satt tallenes tale fra Rallycross-NM i et nytt og interaktivt system fra de siste fem sesongene.
I toppklassene kjemper turboene mot sugemotorene. Men i Supernasjonal klasse 2 blir det drakamp mellom fram- og bakhjulstrekkerne.