ANNONSE
ANNONSE
Valter Chr. Jensen er død
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

Valter Chr. Jensen er død

Publisert: 17. mai, 16:48

RALLY: Den norske rallyveteranen over flere tiår, Valter Christian Jensen, døde fredag 16. mai, 76 år gammel. Oslo-mannen har preget norsk rallysport i en årrekke, og døde fredag etter en tids sykdom.

Fram til i fjor var Jensen hadde rekorden i antall NM-gull i rally, tangert med Steve Røkland, der hans første gullmedalje i rally kom helt tilbake i 1982, der han siden tok tre på rad. Total ble det syv gullmedaljer i norsk rally for Jensen. Han har også tre sølvmedaljer i norsk bilsport, hvor av én også er innkassert i bilslalåm. Han siste NM-gull kom i 1989.

Jensen var aktiv i rallysporten i mer enn to ti år, og kjørte rally til så sent som i fjor - der EM-runden Historic Vltava Rallye i Tsjekkia ble hans siste. For på tampen av sin karriere var han svært aktiv i historisk rally, både i Norge og i utlandet med flerfoldige EM-medaljer i ulike bilklasser. Gullmedaljene i historisk klasse sikret han klasse 4 i 2018, samt klasse 2 i 2008, 2009, 2010, 2016 og senest i 2023 - der han også ble nummer fire sammenlagt uavhengig av kategori. Totalt ble det også en fjerdeplass sammenlagt i EM dette året, uansett klasse.

Ellers var han også en av de sentrale aktørene i rallysporten da WRC-bilene kom for fullt på slutten av 90-tallet og starten av 2000-tallet.  Valter Christian Jensen mottok hedersbevisningen Gullrattet fra Norges Bilsportforbund i 2004, det første året da denne utmerkelsen ble etablert.

Han har også satt sine spor hos den yngre generasjonen, der han denne sesongen har stått sentralt i at hadelendingen Martin Stenberg skal satse i det østerrikske mesterskapet i rally.

BILSPORTBIBLIOTEKET: Sjekk Valter Chr. Jensens statistiske historikk fra norsk bilsport her

Fjorårsvinneren flyttes til bakerste rad
Foto: IndyCar
Indy 500:
Publisert: 19. mai, 19:17

INDYCAR: Kommende søndag kjøres årets Indy 500. Sist helg gikk årets kvalifisering av stabelen, og det var det rookie-fører Robert Shwartzman som tok pole position på imponerende vis. 

Det ble dog dramatikk da Penske jobbet på Will Power og fjorårsvinner Josef Newgardens biler mens de sto i køen for å kjøre ut for sine forsøk i topp 12. Det er ikke tillatt, og de fikk derfor ikke lov til å kjøre.

Mandag ble de straffet ytterligere ved å bli flyttet ned til 32. og 33. plass på griden. I tillegg fikk teamet to bøter på 100.000 dollar, og hver bils løpsstrateg suspenderes fra Indy 500. Penske-bilene hadde komponenter som ikke var innenfor regelverket. 

Scott McLaughlin krasjet på trening og fikk ikke deltatt i topp 12. Det ble ikke funnet noe galt med hans bil, og han starter derfor som nummer ti på griden. Indy 500 kjøres søndag kveld. 

Tok sjokkerende pole - første på 42 år
Foto: IndyCar
Indy 500:
Publisert: 19. mai, 00:01

INDYCAR: Kommende helg er det duket for selveste Indy 500. Lørdag gikk første del av kvalifiseringen av stabelen, og griden ble satt for 13. til 30. plass. Søndag kveld skulle også alt avgjøres blant topp 12 og blant bunn 4. 

For Penske-teamet ble det en mareritt-dag. Scott McLaughlin krasjet på trening og deltok ikke under topp 12, Will Power og Josef Newgarden fikk på sin side trøbbel på teknisk kontroll, og fikk heller ikke kjørt. 

Dermed sto det mellom 9 førere å komme seg videre til topp 6, som kan sammenlignes med Q3 i Formel 1 der de beste førerne kjemper om de fremste plasseringene på griden. I topp 12 hadde hver enkelt fører et forsøk hver, og det var til slutt Felix Rosenqvist, Pato O’Ward, Robert Shwartzman, Scott Dixon, Alex Palou og Takuma Sato som gikk videre til topp 6. 

Da alt skulle avgjøres i kampen om pole position hadde de seks førerne et forsøk hver. Rookie-fører Robert Shwartzman hadde aldri før kjørt på en ovalbane, men han leverte likevel et svært imponerende tempo på Indianapolis Motor Speedway. Prema-føreren slo til med den høyeste snittfarten som fjerdemann ut, og det holdt også til å slå både O’Ward og Rosenqvist. 

Shwartzman er den første rookie-føreren som starter fra pole position på 42 år. Det skjer i et team som også er helt nye til IndyCar. Shwartzman starter på første rad ved siden av Takuma Sato og Pato O’Ward. På andre rad stiller Scott Dixon, Felix Rosenqvist og Alex Palou side om side. 

Mens noen kjempet om å starte så langt fremme som mulig kjempet andre om å få lov til å kjøre det legendariske løpet. 34 førere prøvde å kvalifisere seg, men det er bare plass til 33. Marcus Armstrong, Rinus Veekay, Jacob Abel og Marco Andretti kjempet om de tre siste plassene. 

Jacob Abel lå nederst helt mot slutten. Da valgte Veekay å ofre sin bestetid for å gjøre et nytt forsøk. Det endte med at han ikke klarte å forbedre sin egen tid, men da det var Jacob Abels tur helt til slutt klarte han ikke å forbedre seg nok. Dermed er det Abel som må se årets Indy 500 fra sidelinjen.

God norsk innsats i svensk gokart-løp
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Publisert: 18. mai, 22:26

GOKART: Mens 17. mai-feiring sto i fokus for mange her hjemme valgte flere gokart-førere å ta turen over grensen for å delta i årets andre runde i SKCC. Slik gikk det med de norske som nådde finale. 

I OK junior havnet Noah Antonsen like bak pallen på 4. plass. Ellers ble Kristian-Aleksander Røst nummer 8, Sebastian Grøndal-Eeles nummer 17, Alexander Rogstad nummer 24 og Adrian Gjerde nummer 27. Patrick Kristiansen endte med brutt løp i finalen. 

I junior 125 ble det en solid andreplass til Tio Svensen, mens Linnea Jensen ble nummer syv. Siste finalist Philip Slatlem ble nummer elleve, mens det ikke ble målgang for Emil Bråten og Alexander Rogstad. 

Blant førerne i junior 60 ble det en norsk 10. plass til Philip Bakkegaard og en 18. plass til Shelley Sande. Ole Alexander Sørlie Smistad måtte bryte løpet. Dagen før gikk det bedre for Smistad, som ble nummer 20 i mini-klassen. Philip Bakkegaard ble nummer 24 i samme klasse. 

I klassen senior 125 sikret Casper Henriksen nok en norsk pallplass som nummer to. Ellers ble Philip Svendsen nummer 5, Dennis Bjerke nummer 10, Elina Lie Rolfsen nummer 15, Harald Mathisen nummer 20, Cornelia Hjelkrem nummer 22, Nicklas Dotsetsveen nummer 24, Joachim Mathisen nummer 25, Oliver Rognmo-Hodge nummer 30, Ulrik Undseth-Andersen nummer 31 og Emil Bråten nummer 33. Ina Rostad måtte bryte finalen. 

Flere av de samme førerne kjørte i OK-klassen, hvor Elina Lie Rolfsen ble nummer to foran Cornelia Hjelkrem. Casper Henriksen måtte bryte finalen. I OK-N ble Audun Larsen og Andrine Slatlem nummer en og to som de eneste i klassen. 

I KZ2 ble Ove Vassbø nummer åtte, mens Cyrus Aannestad Gargari ikke kom til mål finalen. I Micro ble Iver Engelstad nummer 12. 

Verstappen vant igjen i dramatisk løp
Foto: Red Bull Content Pool
Emilia-Romagna Grand Prix:
Publisert: 18. mai, 15:39

FORMEL 1: Det var til slutt Max Verstappen som vant søndagens Emilia Romagna Grand Prix. Det skjedde dog ikke uten dramatikk.

McLarens Oscar Piastri startet søndagens løp på Imola fra pole position ved siden av Max Verstappen. I starten måtte Verstappen konsentrere seg om å holde Georgre Russell bak seg, men så klarte han likevel å kaste seg forbi Piastri med en imponerende manøver. 

I år ble det valgt ut myke dekk ved C4, C5 og C6, og det medførte at mange førere endte opp med å ha to pitstopp i løpet. Oscar Piastri gikk tidlig inn for det første av to stopp, mens Verstappen og Norris ble liggende ute. De gikk med det for en strategi med kun et depotstopp. 

Midtveis i løpet ble Esteban Ocon stående stille utenfor banen. og en virtuell sikkerhetsbil ble aktivert. Det medførte at Verstappen fikk et billig pitstopp sammenlignet med Lando Norris som nettopp hadde vært inne, og nederlenderen fikk en komfortabel ledelse på 27 sekunder. 

Da gikk også Piastri inn for sitt andre stopp, og han ble med det sendt ned til fjerdeplass bak Verstappen, Norris og Albon. Flere andre førere som gikk for en tostopps-strategi ble i likhet med Piastri skadelidende av denne utviklingen, blant annet Fernando Alonso som lå an til en sjeldent fremskutt plassering etter en frustrerende sesongstart. 

Så ble det ny dramatikk da Andrea Kimi Antonelli ble stående på omtrent samme sted som Ocon på runde 46. Denne gangen måtte sikkerhetsbilen ut, og Verstappen mistet dermed hele sitt forsprang. Både Verstappen og Norris gikk inn for å sette på nye dekk, mens Piastri ble liggende ute. Dermed var rekkefølgen Verstappen, Piastri, Norris, Leclerc og Albon i det løpet ble restartet med 10 runder igjen å kjøre. 

I omstarten beholdt Max Verstappen ledelsen foran McLaren-duoen. Fire runder senere kom Norris seg forbi Piastri, som hadde utfordringer med slitte dekk. Da var det nesten fem sekunder opp til Verstappen i tet, og Red Bull-føreren kunne seile inn til sesongens andre seier. 

Lenger bak kjempet Williams-fører Alex Albon for å komme seg forbi Charles Leclerc i kampen om fjerdeplassen. Albon ble presset ut i grusfella, og ble samtidig passert av teamkamerat Lewis Hamilton. Briten kom seg så forbi Leclerc, som også slapp Albon forbi seg igjen i håp om å unngå en straff for hendelsen. 

Formel 1-sesongen ruller videre allerede kommende helg i Monaco.

Emilia-Romagna Grand Prix
1) Max Verstappen Red Bull 1:18.589
2) Lando Norris McLaren +6.109
3) Oscar Piastri McLaren +12.956
4) Lewis Hamilton Ferrari +14.356
5) Alexander Albon Williams +17.945
6) Charles Leclerc Ferrari +20.774
7) George Russell Mercedes +22.034
8) Carlos Sainz Williams +22.898
9) Isack Hadjar Racing Bulls +23.586
10) Yuki Tsunoda Red Bull +26.446
11) Fernando Alonso Aston Martin +27.250
12) Nico Hülkenberg Sauber +30.296
13) Pierre Gasly Alpine +31.424
14) Liam Lawson Racing Bulls +32.511
15) Lance Stroll Aston Martin +32.993
16) Franco Colapinto Alpine +33.411
17) Oliver Bearman Haas +33.808
18) Gabriel Bortoleto Sauber +38.572
19) Andrea Kimi Antonelli Mercedes DNF
20) Esteban Ocon Haas DNF

Påverud i aksjon på Spa-Francorchamps
Foto: International GT Open
International GT Open:
Publisert: 18. mai, 14:41

RACING: Marcus Påverud kjører i år i GT3-mesterskapet International GT  Open, og denne helgen var det duket for et 500 kilometers løp på Spa-Francorchamps. 

Påverud kjører i PRO/AM-klassen sammen med Michael Blanchemain, og det var Blanchemain som startet løpet fra 12. startposisjon. Da Påverud tok over var han nummer 22. 

Nordmannen avanserte frem til 11. plass før han igjen ga fra seg bilen. Da Påverud skulle avslutte løpet på duoens vegne rullet han ut på 20. plass, og han fullførte til slutt som nummer 14. I PRO/AM-klassen ble de nummer seks. 

Sesongen fortsetter på Hockenheim 7. og 8. juni. 

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Slik oppleves de nye turbomotorene i Rallycross-NM

Pustehjelp eller ikke? Tre av forhåndsfavorittene i Rallycross-NM deler nå sine spådommer og erfaringer.


Artikkelbilde

Valter sørget for WRC-test – så fikk Petter sin første VM-kontrakt

Valter Chr. Jensen satte dype spor i norsk rallysport. Men han hadde også en svært sentral finger med i spillet for at Petter Solberg fikk sitt internasjonale gjennombrudd.


Artikkelbilde

McLaren-stjernen Pato O’Wards norske hjelp på veien mot toppen

Pato O'Ward har etablert seg som en av de største profilene i amerikansk racing, og det er blant annet takket være en norsk håndsrekning i ung alder.


Artikkelbilde

Norsk invasjon i over grensa – söta bror fikk slakt på hjemmebane

18 unge norske crosskartførere brukte 17. mai-helgen til å markere


Artikkelbilde

Oliver sikret etterlengtet seier uten pappa på plass

Endelig gikk det veien for Oliver Solberg i Rally Portugal.