RALLYCROSS: Ole Henry Steinsholt skal også i år kjøre på hjemmebane i Rallycross-NM, men etter å ha kjørt i klasse 4 i fjor er det denne gangen klasse 2 med litt mindre motor som gjelder.
Den sesongen ruller i gang fra 9. til 11. mai på Lånkebanen, men så lenge ville ikke 22-åringen vente til sesongstart. Steinsholt deltok nemlig med sin Ford Fiesta i det nederlandske mesterskapet.
Løpet gikk av stabelen på Valkenswaard-banen, og til slutt var det nettopp Steinsholt som tok seieren. På plass var også Johannes Rafoss, men det ble ikke finalekjøring på han denne gangen.
BILSPORT: Denne uken delte Norges Bilsportforbund ut hedersbevisningen «Gullrattet». Denne gangen var det tre nye førere som fikk utdelt denne utmerkelsen.
Svein Lund (74) har kjørt bakkeløp, rally og regularity, og har markert seg internasjonalt i sistnevnte gren. I 2009 vant han Rally Monte Carlo Historique, og han har også ytterlige fire klasseseiere.
Bjørn Lie (74) har først og fremst vært kartleser i sin aktive karriere med 200 internasjonale løp på CV-en, der åtte av de er i VM.
Petter Granerud (67) har vært både fører og kartleser i rally, og har fire ganger blitt beste nordmann i Rally Monte Carlo Historique. Andreplassen fra 2013 står igjen som hans beste resultat.
Samtidig fikk Torstein Eriksen utdelt sin utmerkelse. Eriksen ble tildelt dette i 2024, men hadde da ikke anledning til å være til stede.
RACING: Jamie Chadwick har etter hvert blitt et velkjent navn i bilsporten. Briten vant W Series en rekke ganger før hun tok steget til Indy NXT i 2023 og 2024. Etter en seier i det mesterskapet håpte hun i år å få på plass et deltidsprograrm i IndyCar, men først og fremst er det nå sportsbilracing som gjelder for henne.
Chadwick kjører i European Le Mans Series i en LMP2-bil. Her kjører hun for teamet IDEC Sport i regi av Genesis, som i 2026 skal samarbeide med Hyundai i toppklassen i Langdistanse-VM. Debuten kom sist helg under et fire timer langt løp i Barcelona, og der ble det seier i klassen på første forsøk sammen med Mathys Jaubert og Daniel Juncadella. Chadwick ble historisk som den første kvinnelige vinneren i klassen.
Totalt var det en Af Corse-bil i LMP2 Pro-Am som vant ved Francois Perrodo, Alessio Rovera og Matthieu Vaxivere som vant. Verdt å nevne er det at det var Iron Dames som tok seieren i LMGT3-klassen med Sarah Bovy, Michelle Gatting og Celia Martin.
FORMEL 1: Før sesongen ble det klart at at Ryo Hirakawa, som til vanlig kjører i Langdistanse-VM, gikk fra McLaren til Alpine som reservefører. Sist helg kjørte han den første treningen i Jack Doohans bil, selv om Doohan selv sjekker av rookie-forpliktelsene for den bilen.
I år må hvert team slippe til en rookie i fire treninger, der to av de gjelder per bil. Doohan hadde selv rookie-status på trening i Australia og Kina, og har derfor sjekket av disse forplitelsene for teamet, men han ble likevel byttet ut til fordel for rookie-fører Hirakawa i Japan.
Nå er det klart at Hirakawa igjen skifter beite. Han skal nå være reservefærer i Haas etter at han også kjørte for teamet i post season-testen i Abu Dhabi. Haas har nylig innledet et teknisk partnerskap med Toyota, og det er nettopp Toyota Hirakawa kjører for til vanlig. Allerede nå er det klart at Hirakawa skal kjøre fire treninger: Bahrain og Mexico i Oliver Bearmans bil, og Barcelona og Abu Dhabi i Esteban Ocons bil.
Dermed har Haas kontroll på sine rookie-forpliktelser allerede nå, på baner vi forventer flere rookie-opptredner. Fra før er det klart at den svenske Formel 2-føreren Dino Beganovic skal kjøre trening for Ferrari i Bahrain denne uken.
RALLY: Søndag ble årets første EM-runde ferdigkjørt, og det endte med en komfortabel seier til Nikolay Gryazin.
Med norske øyne var det stor interesse knyttet til Mads Østberg, som i år har med seg Torstein Eriksen som kartleser. Duoen har tidvis vist godt tempo underveis i løpet, men problemer med intet mindre enn manglende motorkraft, bremser og girkasse har medført flere store tidstap. De to ender årets første EM-løp på åttendeplass tre minutter bak teten.
Verdt å nevne er det at Jos Verstappen nå er på plass i Rally-EM. Max Verstappen far, som forøvrig fikk nyheten om at sønnen vant Japan Grand Prix på stage end, endte til slutt på 13. plass.
I juniorklassen er det også norsk deltakelse ved Jørgen Eriksen, som er på plass i kartleserstolen for Calle Carlberg. Underveis har det vært en sekundstrid om seieren, og det ble til slutt en andreplass for den norsk-svenske duoen, 3,4 sekunder bak spanske Sergi Perez.
Rally Sierra Morena 1) Gryazin / Aleksandrov Škoda 2:01:49.5 2) Bonato / Boulloud Citroën +46.0 3) Suárez / Iglesias Pin Škoda +1:24.8 4) Mabellini / Lenzi Škoda +1:37.6 5) Marczyk / Gospodarczyk Škoda +2:02.2 6) López / Vázquez Hyundai +2:38.6 7) Johansson / Grönvall Škoda +2:51.1 8) Østberg / Eriksen Citroën +3:00.1 9) Lefebvre / Malfoy Hyundai +3:46.3 10) Wagner / Ostler Hyundai +3:50.3
FORMEL 1: Det var regjerende verdensmester Max Verstappen som startet søndagens Japan Grand Prix fra pole position etter en strålende kvalifisering, og det var også Red Bull-føreren som holdt unna og vant løpet.
Hele veien fulgte McLaren-duoen Lando Norris og Oscar Piastri tett på, men de klarte aldri å komme seg forbi Verstappen. Sjeldent var avstanden mellom Verstappen og Norris stort mer enn to sekunder, men Verstappen gjorde ingen feil og klarte å holde Norris mer enn et sekund unna slik at han ikke fikk anledning til å åpne DRS-vingen. Oscar Piastri var på sin side under et sekund bak Norris mot slutten av løpet, men han fikk aldri anledning til å slippe forbi sin britiske teamkamerat.
Dette er det fjerde året på rad at Verstappen vinner på den legendariske Suzuka-banen, men dette utfallet var langt mindre forventet denne gangen. Red Bull har tilsynelatende en tregere bil enn McLaren, men det spilte altså ingen rolle for 27-åringen. Samtidig ble dette en perfekt avslutning på Hondas hjemmebane i det som er den siste sesongen av Red Bull og Hondas motorsamarbeid.
LES OGSÅ: – Vi er det eneste teamet med to gode førere
I starten av løpet la Verstappen grunnlaget med en god start som sørget for at han kunne beholde ledelsen. Verstappen og Norris gikk så inn for sine eneste pitstopp på samme runde, og der ble det trangt om plassen. Norris kom nesten opp på siden av Verstappen på vei ut av pit, men det var ikke plass til begge to og Norris endte opp ute på gresset i sitt forsøk på å komme seg forbi nederlenderen.
Lenger nede på resultatlisten tapetserer Ferrari og Mercedes de fire neste plassene, mens Isack Hadjar, Alex Albon og Oliver Bearman imponerte og sikret viktige poeng for henholdsvis Racing Bulls, Williams og Haas. Yuki Tsunoda ble nummer 12 i sitt første løp for Red Bull, mens Liam Lawson på sin side ble nummer 17 i sin Racing Bulls-retur.
Det er fortsatt Lando Norris som leder førermesterskapet foran nettopp Verstappen, men det skiller kun et poeng. Formel 1-sesongen ruller videre med løp de to neste helgene, og først ut er Bahrain om få dager.
LES OGSÅ: Dette sier førerne selv etter Red Bull-ruletten
LES OGSÅ: – Det vi ser nå kan være slutten på Red Bull
Japan Grand Prix 1) Max Verstappen Red Bull 1:31.548 2) Lando Norris McLaren +1.423 3) Oscar Piastri McLaren +2.129 4) Charles Leclerc Ferrari +13.968 5) George Russell Mercedes +17.362 6) Andrea Kimi Antonelli Mercedes +18.671 7) Lewis Hamilton Ferrari +29.182 8) Isack Hadjar Racing Bulls +37.134 9) Alexander Albon Williams +40.367 10) Oliver Bearman Haas +54.529 11) Fernando Alonso Aston Martin +57.333 12) Yuki Tsunoda Red Bull +58.401 13) Pierre Gasly Alpine +1:02.122 14) Carlos Sainz Williams +1:14.129 15) Jack Doohan Alpine +1:21.314 16) Nico Hülkenberg Sauber +1:21.957 17) Liam Lawson Racing Bulls +1:22.734 18) Esteban Ocon Haas +1:23.406 19) Gabriel Bortoleto Sauber +1:23.897 20) Lance Stroll Aston Martin 1 runde
Forberedelsene er unnagjort - nå er det igjen klart for løp. Martinius Stenshorne har et godt utgangspunkt å bygge videre på i Bahrain.
Før sesongstart hjemme i Norge kapret han en sterk pallplass i Danmark. Nå er målet å nå helt frem til verdensfinalen.
Aldri før har Norge hatt flere førere i aksjon i internasjonal gokart. Det gleder Dennis Hauger, som får en stor del av æren for utviklingen.
Nytt år og nye utfordringer venter. Da er det godt å starte på hjemmebane.
Mange mener at årets NM-sesong i rallycross blir den villeste kanskje noen sinne. Her kommer flere av ingrediensene.