RALLY: Andreas Mikkelsen returnerte denne helgen til Rally-VMs toppklasse under Rally Monte-Carlo. Skiftende forhold og en ny bil å vende seg til har vist seg krevende, men nordmannen kom seg helskinnet gjennom årets første løp. Hyundai-føreren som først og fremst var ute etter kjøretid endte løpet som nummer seks sammenlagt over fem minutter bak teamkamerat Thierry Neuville som tok seieren.
Neuville var raskest på lørdag, raskest på søndag og raskest på den avsluttende etappen med Power Stage-status, og han tar dermed med seg 30 av 30 mulige poeng fra Monte-Carlo. Mikkelsen tar på sin side med seg seks poeng for sin sjetteplass etter lørdagens kjøring.
I WRC 2 måtte Oliver Solberg bryte underveis på lørdag etter to punkteringer, og tidstapet sørget for at han var langt unna noen fremskutt plassering. Det spiller dog ikke en alt for stor rolle ettersom han ikke plukket VM-poeng denne helgen.
LES OGSÅ: Derfor kjører ikke Andreas og Oliver for fullt i M-Sport
Rally Monte-Carlo, Topp 10:
1) Thierry Neuville, Hyundai
2) Sebastien Ogier, Toyota, +16,1
3) Elfyn Evans, Toyota, +45,2
4) Ott Tänak, Hyundai, +1:59,8
5) Adrien Fourmaux, Ford, +3;36,9
6) Andreas Mikkelsen, Hyundai, +5;34,6
7) Takamoto Katsuta, Toyota, +8:28,5
8) Yohan Rossel, Citroën, +10:29,8
8) Pepe López, Škoda, +10:33,8
10) Nikolay Gryazin, Citroën, +10,45,2
RALLY: 16 av totalt 21 fartsetapper er unnagjort, og dermed gjenstår det kun fem etapper søndag før verdensmesterne kan kåres.
I toppklassen er det fortsatt Ott Tänak som holder ledelsen. Hyundai-føreren har utvidet ledelsen med 17 sekunder i løpet av lørdagen, til Elfyn Evans på andreplass. Mesterskapsleder Thierry Neuville forsøker fortsatt å forsvare førsteplassen i mesterskapet, etter store problemer og tidstap fredag. Neuville har gjennom lørdagen sikret seg fire foreløpige poeng, gitt at han fullfører etappene søndag. Tänak har imidlertid sikret seg 18 poeng, også der gitt at han fullfører morgendagen. Teamkameratene skiller dermed 11 poeng sammenlagt, før avgjørelsen søndag.
Sesongavslutningen har gått fra vondt til verre for Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen. Etter fredagens kollisjon startet lørdagsetappene med en tidsstraff og senere brutt løp for nordmennene. Ettersom Mikkelsen/Eriksen uansett ikke var i posisjon til å kjempe om poeng denne lørdagen, besluttet Hyundai-teamet å trekke dem fra resterende lørdagsetapper. Duoen skal etter planen starte søndagsetappene.
I WRC 2-klassen er det stadig Nikolay Gryazin som leder, foran Sami Pajari og hjemmefører Hiroki Arai. Selv om Pajari har tapt omlag 12 sekunder til ledende Gryazin er andreplassen foreløpig ikke truet av Arai, og avstanden tilbake til japaneren er på drøyt 51 sekunder. Fullfører Pajari på andreplass imorgen samler han nok poeng til å gå forbi Oliver Solberg i mesterskapet, og sikre tittelen for seg og kartleser Enni Mälkönen.
Resterende fartsetapper kjøres natt til søndag, norsk tid.
Rally Japan, etter SS16:
1) Ott Tänak, Hyundai, 2:39:48,0
2) Elfyn Evans, Toyota, +38,0
3) Sebastien Ogier, Toyota, +2:10,9
4) Adrien Fourmaux, Ford, +2:19,1
5) Takamoto Katsuta, Toyota, +2:25,2
6) Gregoire Munster, Ford, +3:07,1
7) Thierry Neuville, Hyundai, +7:43,7
8) Nikolay Gryazin, Citroen, +7:55,9
9) Sami Pajari, Toyota, +9:21,2
10) Hiroki Arai, Skoda, +10:12,6
FORMEL 1: Etter en skuffende start på helgens Grand Prix, ble heller ikke den tredje treningen en opptur for Red Bull. Max Verstappen endte til slutt halvsekundet bak raskeste fører, på femteplass. Verre gikk det med teamkollega Sergio Perez som kun noterte seg med 13. tid.
Håpet for Red Bull-fansen var derfor at det skulle gå bedre for duoen under dagens kvalifisering som startet tidlig lørdag morgen, norsk tid. Det ble med håpet, hvert fall for Sergio Perez. Meksikaneren røk ut allerede etter Q1, og starter mogendagens løp fra 16. startposisjon. Noe bedre gikk det for Max Verstappen som kom over mål med en femtetid, foran mesterskapskonkurrent Lando Norris.
En som derimot imponerte var Guanyu Zhou i Sauber, som tok seg videre til Q2 og avsluttet dagen med en 13. tid. Avslutningen av Q2 ble dog av det dramatiske slaget. Under sitt forsøk på å sette en rask runde, dro Franco Colapinto av banen og rett inn i barrieren. Argentineren hoppet uskadet ut av bilen, men Williams-mekanikerne har en stor oppgave foran seg for å få bilen startklar til morgendagens løp.
I toppen var det igjen Mercedes som kjempet om pole position, etter at dem har toppet hver eneste trening så langt denne helgen. Selv om Ferrari ga sterk konkurranse, klarte imidlertid George Russell å kapre den beste startplassen til morgendagens Grand Prix. Imponerende resultat også av Pierre Gasly som fortsatt ser ut til å inneha farten fra Sao Paulo Grand Prix, hvor han endte løpet på tredjeplass.
Las Vegas Grand Prix starter 07:00 søndag, norsk tid.
Kvalifisering:
1) George Russell, Mercedes, 1:32,312
2) Carlos Sainz, Ferrari, +0,098
3) Pierre Gasly, Alpine, +0,352
4) Charles Leclerc, Ferrari, +0,471
5) Max Verstappen, Red Bull, +0,485
6) Lando Norris, McLaren, +0,696
7) Yuki Tsunoda, Visa RB, +0,717
8) Oscar Piastri, McLaren, +0,721
9) Nico Hulkenberg, Haas, +0,750
10) Lewis Hamilton, Mercedes, +15,794
Q2
11) Esteban Ocon, Alpine
12) Kevin Magnussen, Haas
13) Guanyu Zhou, Sauber
14) Franco Colapinto, Williams
15) Liam Lawson, Visa RB
Q3
16) Sergio Perez, Red Bull
17) Fernando Alonso, Aston Martin
18) Alexander Albon, Williams
19) Valtteri Bottas, Sauber
20) Lance Stroll, Aston Martin
FORMEL 1: Denne helgen kjøres Las Vegas Grand Prix, og med et godt resultat kan Max Verstappen sikre sin fjerde VM-tittel på rad. Etter treningene ser det dog ikke bra ut for Red Bull.
Teamet sliter med farten på langstrekkene, og det utgjør mye tid på en så rask bane som den vi finner i Las Vegas.
Red Bull har rett og slett valgt feil vinge, og de har ikke muligheten til å hente inn vingen de trenger i tide.
– Vi har ikke en annen bakvinge, en mindre bakvinge slik vi ser hos konkurrentene våre. Det ville garantert vært mer nyttig, sa Helmut Marko ifølge Motorsport.com.
Red Bull-rådgiveren tror dog at der har mer fart inne enn det de
– Noen runder var konkurransedyktige, men så forsvant bakdekkene. Det var glimt av fart. Vi må bare få konsistens inn i det, sa Marko.
FORMEL 1: Formel 1-sirkuset besøker denne helgen USA for tredje gang denne sesongen. Av banen har det de siste par årene vært stor diskusjon rundt å få et amerikansk team til på griden, og det er mer sannsynlig enn på lenge.
Teamet det er snakk om er Andretti, som ønsker å komme inn som det ellevte teamet på griden i samarbeid med General Motors. Tidligere i år fikk teamet ja fra FIA men nei fra Formel 1. Likevel har rekrutteringen og utviklingen fortsatt for fullt.
Nylig trakk Michael Andretti seg tilbake fra eiereollen, og nå melder Associated Press at det kan ha økt teamets Formel 1-sjanse. De skriver at Formel 1 kan ende med å godkjenne teamets inngang til sporten i løpet av de neste ukene.
Det amerikanske justisdepartementet har den siste tiden etterforsket Formel 1s Andretti-avslag, men det er uvisst om det har hatt noe med den eventuelle snuoperasjonen å gjøre.
De eksisterende teamene har tidligere vært negative til et ellevte team på griden, men kanskje kan Andrettis nye frontfigur Dan Towriss overbevise de.
Selv om General Motors ikke kan levere motorer før i 2028 skal en 2026-inngang nå være på bordet igjen. De siste rapportene tyder på at det også er aktuelt at teamet går inn som General Motors fremfor som Andretti.
LES OGSÅ: Alt om Andretti-sagaen: Nå ettetforskes Formel 1s avslag
RALLY: Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen fikk en dramatisk start på Rally Japan på torsdag da de nesten gikk tom for drivstoff før mål på den første etappen. Etter å ha kommet seg gjennom fredagens første loop gikk det galt på SS6.
Mikkelsen viste godt tempo på de første målingene ute på etappene, men så kjørte han inn i et tre. Bilen blokkerte veien slik at Rally2-bilene som kom bak fikk sine tider nøytralisert. Heldigvis sto alt bra til med Mikkelsen og Eriksen, men de to var naturlig nok frustrerte over situasjonen. Forhåpentligvis vil den norske duoen være tilbake i aksjon lørdag.
Samtidig har medterskapsleder Thierry Neuville slitt med manglende motorkraft og tilhørende tidstap på over syv minutter. Hyundai leder konstruktørmesterskapet, men i skrivende stund er det kun Ott Tänak som kjemper i toppen mot de tre Toyota-førerne.
Etter SS9 er det Tänak som leder an 20 sekunder foran Evans, og ytterlige 1:33 foran Fourmaux. I førermesterskapet kan Tänak ta igjen Neuville, men Neuville trenger kun å ta seks poeng for å bli verdensmester.
I WRC 2 går det foreløpig ikke Oliver Solbergs vei. Selv sitter han hjemme i Sverige og håper på et gull i mesterskapet, men da er han avhengig av at Sami Pajari ikke blir topp to i Japan. Etter SS9 ligger Pajari på en komfortabel andreplass 1 minutt og 13 sekunder bak ledende Gryazin, og 1 minutt foran tredjemann Arai.
Rally Japan, etter SS9:
1) Ott Tänak, Hyundai, 1:26:17,6
2) Elfyn Evans, Toyota, +20,9
3) Adrien Fourmaux, Ford, +1:53,94) Takamoto Katsuta, Toyota, +1:54,0
5) Sébastien Ogier, Toyota, +2:15,6
6) Grégoire Munster, Ford, +2:37,4
7) Nikolay Gryazin, Citroën, +3:43,6
8) Sami Pajari, Toyota, +4:57,1
Monster-etappe av dimensjoner da søndagens etapper i Japan skulle sette i gang innspurten av årets VM-sesong i rally.
Folk flokket seg til Moss for å se det nye gliset til Eyvind Brynildsen når han tar opp kampen i Rally-NM atter en gang.
Fra neste sesong slipper ungdommen til i bilcrossen, både i trening og løp.
Omkampen mellom Henning Solberg og Frank Tore Larsen blir ikke det eneste spenningsmomentet i Rally-NMs toppklasse i 2025. Nå strømmer nemlig flere konkurrenter til med spennende planer.
Den norske bilsportlegenden ladet opp til Bilsportgallaen med bilkjøring litt utenom det vanlige.