ANNONSE
ANNONSE
NBF utsetter landslagsuttaket
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

NBF utsetter landslagsuttaket

Publisert: 5. februar, 12:27

BILSPORT: I disse tider er det tradisjon for at utøvere med landslagsstatus fra Norges Bilsportforbund blir plukket ut. Men det er ikke tilfelle for 2024. Styringsgruppa har bestemt å utsette dette med noen uker.

Årsaken er at flere av de aktuelle utøverne for Team Norway selv ikke har kommet med noe program på plass enda. I tillegg innskrenkes antallet utøvere som får være med på landslaget.

LES OGSÅ: Nå kan Christian være nærmere Le Mans enn noen gang
LES OGSÅ: Dennis forandrer «mindset» etter å ha testet den nye Formel 2-bilen

Juniorkategorien sløyfes til fordel for breddesamlinger hvor hvem som helst i denne målgruppen får mulighet til å delta. Det vil også stilles strengere krav til internasjonal satsing dersom en utøver skal tilbys landslagsplass, melder forbundet.

– Vi har i de fleste år tatt ut Team Norway i begynnelsen av februar, men i år trenger vi rett og slett litt mer tid på oss. Det er så mange gode utøvere som planlegger internasjonale satsinger, og alt er ikke helt på plass for alle ennå. Derfor utsetter vi uttaket med noen uker, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, til NBFs nettsider.

Porsche-suksess på Spa-Francorchamps
Foto: Drew Gibson / Porsche
Langdistanse-VM:
Publisert: 12. mai, 23:25

RACING: I toppklassen Hypercar var det Porsche kundeteam Jota som tok seieren under Langdistanse-VM i 6-timersløpet på Spa-Francorchamps, med Callum Ilott og Will Stevens i bilen. De slo den fabrikk-drevne Porsche Penske nummer seks med Laurens Vanthoor, Andre Lotteter og Kevin Estre. 

I LMGT3-klassen var som vanlig Dennis Olsen til start. Sammen med Mikkel Pedersen og Roda Giorgi avanserte de til 8. plass i deres Ford Mustang GT3. Også her ble det Porsche-suksess med to Manthey-biler på topp, mens Iron Lynx tok den siste pallplassen.

Neste løp i Langdistanse-VM er selveste 24 timersløpet på Le Mans fra 15. til 16. juni.

Palou tok siste stikk før Indy 500
Foto: Amber Pietz / IndyCar
IndyCar:
Publisert: 12. mai, 23:19

RACING: Regjerende mester Alex Palou startet helgens løp fra pole position, men han falt likevel litt bakover i feltet i starten av løpet. Likevel var det spanjolen som kunne juble for seier, blant annet etter imponerende inn- og utrunder i forbindelse med pitstoppene. 

Andreplassen gikk til Will Power mens det ble dansk jubel for tredjeplass til Christian Lundgaard. Det er nå Palou som leder an i sammendraget, 12 poeng foran Power, mens Scott Dixon og Colton Herta begge ligger 30 poeng bak Palou.

Løpet ble forøvrig kjørt «i motsatt retning» på Indianapolis Motor Speedway, på den såkalte roval-banen som er en kombinasjon av av en ordinær racingbane på indre bane, samt deler av ovalbanen. Men det er først ved neste korsvei 26. mai at det duket for klassiske Indy 500 på ovalbanen, i riktig retning «mot klokka».

Sagli tuktet VM-profil under Rally-SM
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Publisert: 12. mai, 22:43

RALLY: Denne helgen ble det kjørt SM-runden Rally Nyköping, og denne gang med mange nordmenn til start. Både som en god test inn mot NM-runden Aurskog-Høland Rally i starten av juni, men også fordi flere nordmenn ønsker å score poeng i det nordiske mesterskapet hvor denne runden også telles.

Spesielt to nordmenn imponerte stort. Beste nordmann totalt ble Petter Sæves Waskaas som ble nummer åtte sammenlagt, kun slått av R5- og Rally2-biler, men også klasseseier i det som er den tilsvarende norske klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler. Det var forøvrig Patrik Flod som totalvant løpet, foran Tom Kristensson og Albin Nordh.

Nummer 13 totalt finner vi Christian Sagli (bildet) med storebror Ole Martin i høyrestolen i deres Volvo 240, også dette med et oppsiktsvekkende resultat i klassen for tohjulsdrevne biler. Kun slått av P-G Andersson ei vesentlig mer moderne BMW 1M, en fører vi kjenner til fra blant annet Rally-VM på 2000-tallet, og som over mange år har vært blant Sveriges fremste rallyprofiler. Tre ganger var også Sagli etapperaskest i klassen som hadde 56 biler til start - det vil si over halve startfeltet.

– Det var kjempemoro. Dette gikk over all forventing egentlig. Det er jo artig å prøve på noe nytt da, og selv om det er ganske likt å kjøre rally der som andre steder så er det litt moro å prøve noen nye veger og andre steder, sier Sagli til nettstedet MittKongsvinger.no.

I samme klasse kjørte Ib Vegard Andersen og Kari Anne Ramstad til en 12. plass, mens Philip Bakken og Vegard Myrli ble nummer 18. Sindre Backe og Lars Martin Stensbøl måtte bryte med tekniske problemer, men Kristiane Hvaal Engh brøt som følte av en ødelagt bakstilling etter et ublidt møte med en stein.

Andreplass til Veiby etter sprintløpet
Foto: Jakub Nitka / QNIGAN Rallycross Media
RallyX Sprint, Tierp:
Publisert: 10. mai, 22:30

RALLYCROSS: Fredag var det duket for sesongstart i det nordiske rallycrossmesterskapet, men med et litt annet format enn normalt. For under fredagens kjøring var det ikke heat og omganger med flere bilder på banen samtidig. I stedet konkurrerte førerne i et sprintformat fra A til B, ikke ulikt det man kjenner fra et sprintrally.

Oppsettet på konkurransen var likt som vanlig med tre omganger, semifinaler og finaler. Og to av tre nordmenn i Supercar-klassen tok seg videre til finalen, der det forøvrig ble en oppskriftsmessig seier til Johan Kristoffersson i deres helt nybygde Volkswagen Polo med forbrenningsmotor. Hans norske teamkamerat Ole Christian Veiby tok en like oppskriftsmessig andreplass, 3,5 sekund bak Kristoffersson. Jens Hvaal tok seg også videre til finale, der han til slutt ble nummer tre, ni sekunder bak Kristoffersson.

Det kjøres også Supercar Lites, CrossCar, CrossCar junior og Open 2WD i dette mesterskapet. Sistnevnte hadde ingen nordmenn med. I CrossCar kom det heller ingen nordmenn til finalen, men vi hadde tre nordmenn til semifinale. Alexander Heum ble sist i første semifinale, mens Robin Grana og Thomas Eek Murstad ble henholdsvis fire og seks i sin semifinale.

I CrossCar junior ble Sebastian Isaksætre nummer tre i sin semifinale, og misset med det finaleplass. Olliver Tveiten Sollie vant sin semi og tok seg videre - der han til slutt innkasserte en imponerende andreplass.

I Supercar Lites ble det fjerdeplass i hver sin semifinale til Eirik Hesla Berget og Lars Erik Haug. Nils Christian Haug ble sist i sin semifinale.

Oliver imponerer tross motorproblemer
Foto: Skoda Motorsport
Rally Portugal, fredag:
Publisert: 10. mai, 20:31

RALLY: Etter den første dagen av klassiske Rally Portugal er det regjerende verdensmester Kalle Rovanperä som har sikret seg tetposisjonen. Fra SS6 og utover har han holdt ledelsen, men etter en drøy halvannen times kjøring har han bare ett fattig sekund å gå på til teamkamerat Sebastien Ogier.

Takamoto Katsuta sørger for å forsegle topp tre-posisjonene med Toyota-emmblemet der han er bare ytterligere 3,7 sekunder bak Ogier, etter at han ledet løpet fram til pausen etter formiddagens etapper.

I WRC 2 er det beintøff konkurranse med hele 37 påmeldte førere i mesterskapet, og Rally Portugal er kanskje det løpet som regnes som det tøffeste på kalenderen hvor de aller fleste mesterskapskandidatene kjemper om de samme poengene. Og her har Oliver Solberg levert varene.

Han har vekslet på tetplassen med teamkamerat Gus Greensmith, til tross for det han hevder er motorproblemer. Ettter SS6 antydet han at bilen gikk tidvis på tre sekunder, men solide etappeseire på SS5 og SS8 har sørget for å holde ham i tetposisjon i klassen ut dagen. Ledelsen i klassen ligger på 7,3 sekunder ned til den franske mesterskapsrivalen Yohan Rossel, mens Greensmith har ramlet ned til en 3. plass. Fra fjerdeplassen og ut er det allerede over minuttet ned til de neste konkurrentene.

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Rallycross-fest på Lånkebanen - slik endte årets første NM-runde

NM-sesongen rullet i gang denne helgen med god deltagelse, og ikke minst til stor glede for det trønderske publikum.


Artikkelbilde

Skrev norsk bilsporthistorie i USA: – Dette har vi ventet lenge på

Endelig fikk vi en helnorsk finale i verdens mest prestisjefylte driftingmesterskap. Men det måtte ekstraomganger til for å kåre en vinner.


Artikkelbilde

Leste noter fra mobilen – slik reagerer de på kartlesertabben i Portugal

Vi hører sjeldent om tabbene, men selv verdens beste kartlesere er ikke maskiner. Denne helgen fikk vi se hvor galt det faktisk kan gå.


Artikkelbilde

Tilbake etter tragedien: – Bilsporten er limet i familien

Ni år etter den mørke søndagen reiser Morten Madsen Moe og hans bilsportfamilie tilbake til Lånkebanen med et smil om munnen.