INDYCAR: Kommende søndag kjøres årets Indy 500. Sist helg gikk årets kvalifisering av stabelen, og det var det rookie-fører Robert Shwartzman som tok pole position på imponerende vis.
Det ble dog dramatikk da Penske jobbet på Will Power og fjorårsvinner Josef Newgardens biler mens de sto i køen for å kjøre ut for sine forsøk i topp 12. Det er ikke tillatt, og de fikk derfor ikke lov til å kjøre.
Mandag ble de straffet ytterligere ved å bli flyttet ned til 32. og 33. plass på griden. I tillegg fikk teamet to bøter på 100.000 dollar, og hver bils løpsstrateg suspenderes fra Indy 500. Penske-bilene hadde komponenter som ikke var innenfor regelverket.
Scott McLaughlin krasjet på trening og fikk ikke deltatt i topp 12. Det ble ikke funnet noe galt med hans bil, og han starter derfor som nummer ti på griden. Indy 500 kjøres søndag kveld.
RALLYCROSS: Denne uken har det vært offisiell testing i forkant av VM- og EM-sesongen i rallycross, og testen skjedde på Lousada-banen i Portugal hvor sesongstarten også skal skje om en drøy uke.
Et par velkjente nordmenn har også vært på plass på denne testen. Ole Christian Veiby var som ventet å finne i KMS sin Volkswagen Polo, mens Andreas Bakkerud er blitt innleid i en nøytral rolle som testsjåfør for FIA som referanse for å skape så riktig som mulig balanse mellom forbrenningsbilene og elbilene som samkjøres i verdensmesterskapet.
LES OGSÅ: Tror FIA har innsett det største problemet med Rallycross-VM
LES OGSÅ: Ønsker endringer i Rallycross-VM
Bakkerud skal dog ikke satse på VM foreløpig, men Veiby er nå også formelt annonsert på startlisten. Fortsatt et nokså tynt startfelt med kun ni biler til start i VM-klassen. Han er også eneste norske fører på plass under sesongstarten neste uke.
Ni biler er det også i EM-klassen for RX1-bilene, og der er det heller ingen nordmenn til start. Martin Enlund fra Sverige er den eneste som representerer nordmenn der. I RX3 er det betydelig større startfelt med totalt 19 biler. Ei heller nordmenn i den klassen, men i Portugal er denne klassen stor - noe som vises ved at hele 12 av 19 biler er hjemmeførere.
RX STATS: Så god oversikt over Rallycross-NM har du aldri hatt før
Startliste – Rallycross-VM, Lousada | ||||
#1 | Johan Kristoffersson | KMS | Volkswagen Polo | ⛽️ |
#7 | Patrick O'Donovan | Privat | Peugeot 208 | ⛽️ |
#8 | Anthony Pelfrène | GCK | Peugeot 208 | ⛽️ |
#12 | Klara Andersson | CE Dealer Team | PWR RX1e | ⚡️ |
#18 | Juha Rytkönen | PGRX | Hyundai i20 | ⛽️ |
#21 | Timmy Hansen | Hansen World RX Team | Peugeot 208 | ⚡️ |
#68 | Niclas Grönholm | CE Dealer Team | PWR RX1e | ⚡️ |
#71 | Kevin Hansen | Hansen World RX Team | Peugeot 208 | ⚡️ |
#96 | Ole Christian Veiby | KMS | Volkswagen Polo | ⛽️ |
INDYCAR: Lite har handlet om det sportslige opp mot årets Indy 500. Under kvalifiseringen ble Josef Newgarden og Will Powers biler tatt i juks under teknisk kontroll.
Penske-teamet har modifisert en del bakerst på bilene, en bakre kollisjonsdemper. Dette er ikke tillatt, og har fått konsekvensen at Power og Newgarden må starte bakerst på griden i søndagens løp. I tillegg har teamet fått 200.000 dollar i bot, og hver enkelt førers løpsstrateg ble suspendert fra Indy 500.
Nå er det klart at Penske-teamet også gjør endringer internt etter denne skandalen, som har pågått over et år tilbake i tid. For et drøyt år siden var teamet også involvert i juks med push to pass-systemet.
LES OGSÅ: Skandale før Indy 500: Dette har det mektige Penske-teamet gjort galt
Hver førers løpsstrateg må nå forlate teamet. Det gjelder også for Scott Mclaughlins strateg, selv om han unnslapp straff i forkant av Indy 500. De tre det gjelder er Tim Cindric, Ron Ruzewski og Kyle Mower etter henholdsvis 26, 21 og 11 åe i Penske-teamet. Alle har også hatt andre sentrale roller i teamet.
Teameier Roger Penske, som også eier både Indianapolis Motor Speedway og IndyCar, beklager til fansen.
– Ingenting er viktigere enn integriteten til sporten vår og løpsteamene våre. Vi har hatt en organisatorisk svikt de siste to årene, og vi måtte gjøre nødvendige endringer. Jeg beklager til fansen vår, partnerne våre og organisasjonen vår for å ha sviktet dem, sa Roger Penske i en uttalelse.
Indy 500 kjøres søndag kveld norsk tid med rookie-sensasjonen Robert Shwartzman i pole position. Se alle helgens sendretider i vår helgeplanlegger!
LES OGSÅ: Indy 500-legenden med norsk bakgrunn
FORMEL 1: I dag er det ti team på Formel 1-griden, og neste sesong kommer omsidet et ellevte team ved Cadillac. Nå forteller tidligere teamsjef i Alpine Otmar Szafnauer at han har planene klare for et tolvte team.
Szafnauer forsvant ut av Alpine i fjor sommer, og han hadde allerede da begynt jobben med dette prosjektet. Han forteller til The Race at finansiering og motor allerede er på plass, og at en bilfabrikant er med på det hele.
– Det jeg kan fortelle deg er at finansmennene er seriøse mennesker, og de har den økonomiske kapasiteten til å kunne finansiere et Formel 1-lag. Bilfabrikant som også ønsker å bli med i Formel 1 på plass.
Prosjektet avhenger nå av at Formel 1 og FIA åpener en prosess for å slippe til enda et Formel 1-team, eller at de kjøper opp et eksisterende team.
– Det handler bare om at timingen er riktig for å faktisk få muligheten til å starte det 12. laget. Og kanskje i nær fremtid kan det være noen for salg, fortsatte han.
INDYCAR: Kommende helg er det duket for selveste Indy 500. Lørdag gikk første del av kvalifiseringen av stabelen, og griden ble satt for 13. til 30. plass. Søndag kveld skulle også alt avgjøres blant topp 12 og blant bunn 4.
For Penske-teamet ble det en mareritt-dag. Scott McLaughlin krasjet på trening og deltok ikke under topp 12, Will Power og Josef Newgarden fikk på sin side trøbbel på teknisk kontroll, og fikk heller ikke kjørt.
Dermed sto det mellom 9 førere å komme seg videre til topp 6, som kan sammenlignes med Q3 i Formel 1 der de beste førerne kjemper om de fremste plasseringene på griden. I topp 12 hadde hver enkelt fører et forsøk hver, og det var til slutt Felix Rosenqvist, Pato O’Ward, Robert Shwartzman, Scott Dixon, Alex Palou og Takuma Sato som gikk videre til topp 6.
Da alt skulle avgjøres i kampen om pole position hadde de seks førerne et forsøk hver. Rookie-fører Robert Shwartzman hadde aldri før kjørt på en ovalbane, men han leverte likevel et svært imponerende tempo på Indianapolis Motor Speedway. Prema-føreren slo til med den høyeste snittfarten som fjerdemann ut, og det holdt også til å slå både O’Ward og Rosenqvist.
Shwartzman er den første rookie-føreren som starter fra pole position på 42 år. Det skjer i et team som også er helt nye til IndyCar. Shwartzman starter på første rad ved siden av Takuma Sato og Pato O’Ward. På andre rad stiller Scott Dixon, Felix Rosenqvist og Alex Palou side om side.
Mens noen kjempet om å starte så langt fremme som mulig kjempet andre om å få lov til å kjøre det legendariske løpet. 34 førere prøvde å kvalifisere seg, men det er bare plass til 33. Marcus Armstrong, Rinus Veekay, Jacob Abel og Marco Andretti kjempet om de tre siste plassene.
Jacob Abel lå nederst helt mot slutten. Da valgte Veekay å ofre sin bestetid for å gjøre et nytt forsøk. Det endte med at han ikke klarte å forbedre sin egen tid, men da det var Jacob Abels tur helt til slutt klarte han ikke å forbedre seg nok. Dermed er det Abel som må se årets Indy 500 fra sidelinjen.
GOKART: Mens 17. mai-feiring sto i fokus for mange her hjemme valgte flere gokart-førere å ta turen over grensen for å delta i årets andre runde i SKCC. Slik gikk det med de norske som nådde finale.
I OK junior havnet Noah Antonsen like bak pallen på 4. plass. Ellers ble Kristian-Aleksander Røst nummer 8, Sebastian Grøndal-Eeles nummer 17, Alexander Rogstad nummer 24 og Adrian Gjerde nummer 27. Patrick Kristiansen endte med brutt løp i finalen.
I junior 125 ble det en solid andreplass til Tio Svensen, mens Linnea Jensen ble nummer syv. Siste finalist Philip Slatlem ble nummer elleve, mens det ikke ble målgang for Emil Bråten og Alexander Rogstad.
Blant førerne i junior 60 ble det en norsk 10. plass til Philip Bakkegaard og en 18. plass til Shelley Sande. Ole Alexander Sørlie Smistad måtte bryte løpet. Dagen før gikk det bedre for Smistad, som ble nummer 20 i mini-klassen. Philip Bakkegaard ble nummer 24 i samme klasse.
I klassen senior 125 sikret Casper Henriksen nok en norsk pallplass som nummer to. Ellers ble Philip Svendsen nummer 5, Dennis Bjerke nummer 10, Elina Lie Rolfsen nummer 15, Harald Mathisen nummer 20, Cornelia Hjelkrem nummer 22, Nicklas Dotsetsveen nummer 24, Joachim Mathisen nummer 25, Oliver Rognmo-Hodge nummer 30, Ulrik Undseth-Andersen nummer 31 og Emil Bråten nummer 33. Ina Rostad måtte bryte finalen.
Flere av de samme førerne kjørte i OK-klassen, hvor Elina Lie Rolfsen ble nummer to foran Cornelia Hjelkrem. Casper Henriksen måtte bryte finalen. I OK-N ble Audun Larsen og Andrine Slatlem nummer en og to som de eneste i klassen.
I KZ2 ble Ove Vassbø nummer åtte, mens Cyrus Aannestad Gargari ikke kom til mål finalen. I Micro ble Iver Engelstad nummer 12.
Indianapolis 500 er kjent for å være et av de største høydepunktene i både bilsport og generelt blant internasjonale idrettarrngement. På listen over tidligere vinnere troner navnene Andretti, Fittipaldi, Hill og Clark – sammen med et norsk etternavn, fra Sunndal i Møre og Romsdal. Og han har vi tatt en prat med.
Før årets definitivt største løp i IndyCar er det alt annet enn det sportslige som preger overskriftene. IndyCars mektigste team, som også eier selve mesterskapet og banen de skal kjøre på, er tatt i juks.
Emil Gjerdrum håper å følge i teameierens fotspor til en tilværelse i DTM.
Onkel Henning skal prøve seg, og det samme skal resten av norgeseliten. Pluss ytterligere to unggutter.
Etter nedturen i Italia ser Martinius Stenshorne fremover mot nye sjanser i Monaco. Unggutten kan dra nytte av «treningsrundene» han fikk i fjorårets løp.