FORMEL 1: Torsdag kom den offisielle bekreftelsen. Liam Lawson vrakes fra Red Bull etter kun to løp av årets sesong, og erstattes av sin tidligere teamkamerat i Racing Bulls Yuki Tsunoda. Lawson går på sin side tilbake til nettopp Racing Bulls.
– Det har vært vanskelig å se Liam slite med RB21 i de to første løpene, og som et resultat har vi kollektivt tatt beslutningen om å gjøre et tidlig bytte, sa teamsjef Christian Horner.
Lawson kom inn som Daniel Ricciardos erstatter i Racing Bulls for andre gang på et drøyt år i fjor høst. Prestasjonene der kombinert med positive tendenser på testing gjorde at han ble valgt som Sergio Perez erstatter i Red Bull fremfor Yuki Tsunoda. Nå har Red Bull gjort om på det valget etter at Lawson fikk en svært tøff start på sesongen. 0 poeng har det blitt på to løp, mens teamkamerat Max Verstappen er nummer to i førermesterskapet.
Tsunoda får med det sin etterlengtende Red Bull-debut på hjemmebane i Japan om en drøy ukes tid. Det rapporteres at Honda spilte en sentral rolle i å få Tsunoda inn i Red Bull, og at de betaler en betydelig del av regningen for at det hele skulle gå i orden.
LES OGSÅ: Så brutalt er Red Bulls førerbytte
RACING: I år utvider Ford sitt eget GT3-program, og ruller blant annet inn på Nürburgring og i DTM. Den norske Ford-føreren Dennis Olsen kjører i år full sesong i Langdistanse-VM inkludert 24-timersløpet på Le Mans, noen utvalgte løp i IMSA og NLS-løp på Nürburgring opp mot det velkjente 24-timersløpet på banen.
Det har også vært spekulert i at Olsen vil få en retur til DTM-sirkuset. Olsen står med en løpsseier i mesterskapet fra før, men det er nå klart at han ikke vil få muligheten til å jakte flere av de i 2025.
Ford stiller heller med Arjun Maini og Fabio Scherer i DTM. Maini har kjørt det de fem siste sesongene og kan skilte med tre pallplasser fra 2024-sesongen, mens Scherer er tilbake i mesterskapet etter en fem års pause. Ford kjørte sist i DTM i 1989.
PS: Likevel vil det være en nordmann i aksjon i DTM-sirkuset. Emil Heyerdahl skal nemlig kjøre tysk GT4, som er en supportklasse under DTM.
LES OGSÅ: Startet året i statene – nå vender Dennis snuta mot Europa igjen
RALLY: Tre runder er unnagjort i årets Rally-VM, og det er nå en liten pause før sesongen ruller videre i slutten av april. Fra 24. til 27. april kjøres Rally Kanariøyene for første gang som en VM-runde.
Startlisten er nå offentliggjort, og der kan vi se at superveteran Sebastien Ogier returnerer for Toyota. Franskmannen kjører et deltidsprogram for teamet, og vant åpningsløpet i Monte-Carlo, som også er det eneste løpet han har kjørt i år.
Det betyr samtidig at Takamoto Katsuta skal ta poeng for Toyotas andrelag sammen med Sami Pajari, da det er Ogier som prioriteres som poengplukker for hovedtemaet sammen med VM-leder Elfyn Evans og dobbel verdensmester Kalle Rovanperä. I Hyundai stiller den vante trioen Neuville, Tänak og Fourmaux, mens det er Munster og McErlean kjører for M-Sport.
I WRC 2 kjører Oliver Solberg, slik han skal gjøre hele sesongen, men han har ikke nominert dette løpet som et av de syv hvor han plukker poeng i mesterskapet. Der er det først og fremst brødrene Yohan og Leo Rossel som må levere, ettersom de plukker poeng.
FORMEL 2: Victor Martins kjører i år sin tredje Formel 2-sesong, men etter svake resultater i fjor stertet årets sesong uten Alpine-støtten han hadde hatt i flere år. Nå er det klart at han likevel støttes av et Formel 1-akademi. Williams kommer nemlig inn for å støtte franskmannen, som i 2022 vant Formel 3.
I Formel 2 kjører han i ART-teamet sammen med Luke Browning, som også er Williams-junior. Denne uken skal begge to i aksjon med Williams sin 2023-bil i programmet som tillatter testing av eldre Formel 1-biler.
– Dette er et nytt kapittel for meg, men målet mitt forblir det samme – å presse meg selv til det ytterste, både som person og som racerfører, og å komme til Formel 1. Williams er et ikonisk lag med en utrolig historie, og jeg er sikker på at dette er det beste stedet å være for å hjelpe meg å nå mine mål, sier Martins.
RACING: Mads Siljehaug var tilbake i manesjen igjen denne helgen med sesongstarten i GT4 America, og det startet enormt lovende med intet mindre enn pole position i første løp lørdag på Sonoma Raceway nord for San Francisco.
Og det så lovende ut i starten av løpet, der han holdt posisjonen i sin Toyota Supra GT4 mens løpet ble avbrutt med flere kjøringer. Men i en av restartene ble SIljehaug krasjet ut av kanadieren Alex Ellis, og med det var første løp ødelagt. Smellen kan du forøvrig se i videospilleren øverst i saken.
LES OGSÅ: Tilbake etter ufrivillig pause: – Vært klar siden jeg kjørte siste runde for to år siden
Løp to søndag kveld ble startet av teamkamerat Nicolai Elghanayan i Marco Polo Motorsports, der han ikke kvalifiserte like godt. Fra 19. posisjon tok han imidlertid bilen opp til 14. plass, før han så falt ned til 19. plass under pitstoppet hvor Siljehaug tok over.
Med sikkerhetsbil i pitstoppet fikk nordmannen bare 20 minutter igjen av løpet med grønnflagg - men han gjorde helt enorme opphentinger på kort tid. Etter bare fire runder var han helt oppe på en åttendeplass, og var i praksis på en syvendeplass før han utenfor bildet ble rammet av flere tidstap - hvor sistnevnte var en åpenbar smell da TV-bildene etterpå viste markante saker på Siljehaugs bil.
Dermed endte løp to nede på en 19. plass igjen etter at han viste et imponerende topptempo i store deler av sitt stint.
CROSSKART: Portugal og Montalegre var vertskap for årets første rallycrossløp i europeisk målestokk med den nye RallyX-serien som nå har ekspandert utover de nordligste nasjonene i Europa. Blant norske førere fant vi to deltakere, begge klassen CrossCar - som er hovedklassen for crosskarter.
Der ble det en solid sesongstart for Thomas Eek Murstad, den regjerende norgesmesteren i toppklassen Extreme. Murstad kvalifiserte til åttendeplass i første runde som ble kjørt lørdag, vant semifinalen sin og endte på en sterk andreplass i finalen, bak svenske Alex Lindeqvist.
LES OGSÅ: Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross
LES OGSÅ: Høydramatisk avslutning på crosskartsesongen
Søndag var det duket for andre runde, og attpå til på 22-årsdagen til Murstad. Men det ble dessverre ingen bursdag å feire like godt som lørdagens kjøring. Han kvalifiserte bedre denne dagen, med en andretid i første omgang og femteplass etter omgangene. Men det ble bare med en tredjeplass i semifinalen, som ikke ga avansement til finalen.
Klassens andre norske deltaker, Vetle Try, lykkes heller ikke å nå finale - verken lørdag eller søndag. Lørdag endte det med tredjeplass i sin semifinale, og med det ingen videre finale. Søndag åpnet han kruttsterkt med en fjerdetid og en tredjetid, før det ble bruttløp i andre omgang. Han fikk dog en semifianlesjanse, men der ble det med fjerdeplassen.
LES OGSÅ: Crosskart-talentet Theo (14) rakk såvidt å konfirmere seg mellom omgangene
Gullgrossisten Simen Engsvik stiller med ny bil og turbomotor, men han håper ikke på at det vil gi en betydelig fordel.
Primært er crosskart et springbrett mot rally og rallycross. Men flere av Norges beste crosskartførere ser ingen grunn til å haste videre.
Dennis Hauger overraskes over Liam Lawsons Red Bull-exit, og støtter samtidig Isack Hadjars etter Marko-kritikk
Liam Lawsons kortvarige Red Bull-opphold skiller seg ut i et team som er kjent for å nettopp vrake førere etter kort tid.
Det ene utelukker ikke det andre. Torstein Eriksen har en interessant kabal for 2025 som muliggjør kartlesing for både Mads Østberg og Andreas Mikkelsen.