FORMEL 1: Onsdag ble det avholdt et møte i Formel 1-kommisjonen, og det ble en rekke endringer innført. Blant annet skal et kjølesystem gjøres tilgjengelig for førerne fra og med neste sesong.
Dette systemet kan brukes i tilfeller med ekstrem varme. I fjor slet eksempelvis flere førere underveis i løpshelgen i Qatar, og dette skal etter planen gjøre det mer forsvarlig å kjøre løp under slike forhold.
LES OGSÅ: Tusenvis av fans ønsker å fjerne Formel 1-eksperten etter Trump-støtte
LES OGSÅ: Nå går romanseryktene mellom Franco Colapinto og Ingrid Alexandra
Reglene for å sette griden har også blitt endret. Fra neste sesong skal gapet som oppstår når en bil ikke kommer til start tettes. Dette ble sist en diskusjon under løpet i Brasil. Det er også innført et kjønnsnøytralt språk i hele regelverket.
Etter å ha prøvd å arrangere et rookie-løp på tampen av årets sesong ble det hele utsatt, og nå er det klart at et slikt løp tidligst vil bli arrangert i 2026.
RACING: Det har vært stille fra Mads Siljehaug de siste to sesongene etter at han kjørte utvalgte løp på Nürburgring og ikke minst deltok i LMP3-klassen i Michelin Le Mans Cup. Lillehammer-gutten har vært en relativt anonym norsk bilsportprofil sammenliknet med hans posisjon som racerfører i utlandet, men rett før nyttår kom det hyggelige nyheter fra Bilsporttalentet-vinneren fra 2016.
Siljehaug er nemlig klar for den amerikanske GT4-serien sammen med Marco Polo Motorsports, der han skal dele en Toyota Supra GT4 sammen med Nicolai Elghanayan. Serien er tilsvarende den europeiske serien, som promoteres av SRO, og er fast supportklasse til GT World Challenge USA.
Under hver løpshelg kjøres det to løp á én time hver, akkurat som i Europa, der man deler bilen over da rundt en halvtime hver. Sesongstarten skjer på Sonoma utenfor San Francisco i slutten av mars.
LES OGSÅ: Siljehaug er bare en av to nordmenn som har racing som fulltidsjobb — nå har han forlenget kontrakten
LES OGSÅ: Nytt mesterskap betyr full støtte og satsing mot Le Mans-drømmen for Mads
LES OGSÅ: Norske Mads skulle bare hjelpe en kunde - nå får han sin livs opplevelse foran 80.000 tilskuere i USA
PS! Benytt deg av vårt nyttårstilbud dersom du ikke er abonnenet fra før. Spar hele 50 prosent på PF Gold her! PF Gold gir deg full tilgang til all vår journalistikk i tillegg til våre unike ekstratjenester Bilsportbiblioteket og Rallybasen.
RALLY: Det ble en oppskriftsmessig totalseier for Frank Tore Larsen under Lygnasætersprinten på Hadeland fjerde juledag. Gjennom Helgedalens fire etapper, to i hver retning, var det ingen som var i nærheten av fjorårets sølvvinner i toppklassen.
Dog var det verdt å sperre øynene opp for Fredrik Magnussen, som kjørte inn til en knallsterk andreplass totalt. Hønefoss-gutten, som i mange år markerte seg i rallycross, endte 1:18,2 sekunder bak i sin BMW M3 i nasjonal klasse. Det tilsvarer 2,84 sekunder på kilometeren bak R5-bilen til Larsen, som definitivt er å regne som et topptempo i klassen dersom han fortsetter i samme tempo utover i sesongen.
LES OGSÅ: Fredriks første rallyseier: – Må lære meg å høre på han ved siden av
LES OGSÅ: Nytt poengsystem i Rally-NM – og ny struktur i nasjonal klasse
Roger Rustand i sin Skoda Fabia Rally2 tok tredjeplassen totalt, snaue åtte sekunder bak Magnussen. Marius Solberg Hansen har gullambisjoner denne sesongen og åpnet med klasseseier blant de nyere tohjulsdrevne bilene i sin Peugeot 208 R2, 1:32,7, også det i et et tempo som statistisk vil henge høyt i klassen denne sesongen. Trond Lyseng ble beste fører i historisk klasse, og nummer seks totalt.
Morten Karlsen-Haugen ble nummer 12 totalt og beste av de eldre firehjulsdrevne bilene. Markus Vestli tok hjem klasseseieren i Volvo Original.
RALLY: Lørdag 28. desember skal NMK Hadeland år, som i fjor, avslutte 2024 samtidig som man innleder 2025 med fire turer gjennom deres klassike Helgedalen-etappe. En tradisjonsrik fartsetappe i norsk rallysammenheng, som også i dag er en flittig treningsvei på Lygna utenfor Gran på Hadeland.
Arrangøren hadde på forhånd satt en deltakerbegrensning på maks 60 deltakere, og denne kvota er fylt til randen. Med andre ord fulltallig startfelt og mange som åpenbart ønsker å komme igang med den kommende vintersesongen i rally.
LES OGSÅ: Nå får Petter endelig oppfylt guttedrømmen
LES OGSÅ: Klar for toppklassen etter 27 år i Volvo
I internasjonale klasser er det tre R5-biler og tre R2-biler påmeldt, mens det er åtte påmeldte i historisk klasse. Nasjonal tohjulstrekk utgjør som alltid en stor andel av startlistene, og totalt 21 biler, tilhører denne klassen. Ytterligere åtte er påmeldt i klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler.
Ellers er det en god andel utøvere i «billigklassene» denne gangen. Øystein Hansen er førstemann til å utforske den nye Gruppe F-klassen (klasse 16), mens 11 biler i Volvo Original-klassen er på plass. Også tre B Zero-biler er klare for Lygnasætersprinten, med tre debutanter som avslutter startfeltet.
Som i fjor kjøres etappen to ganger i hver retning. Første etappe, i sydgående retning, starter 11:37, mens den fjerde og siste etappen som kjøres nord starter 16:29. Løpets start og mål skjer ved skisenteret på Lygna.
LES OGSÅ: Nytt poengsystem i Rally-NM – og ny struktur i nasjonal klasse
LES OGSÅ: Tilbake til pappas røtter – Oliver skifter beite med støtte fra norsk importør
BILSPORT: En av mange tradisjoner på selveste julaften er VGs offentliggjøring av deres Topp 100-liste over norske idrettsutøvere det siste året. Og med bilsportøyne er det også like stor spenning på hvor mange nordmenn som er med, og ikke minst hvor de er rangert.
2024 var kanskje ikke sesongen med de største og mest markante internasjonale bilsportprestasjonene. Dennis Olsens pallplass i GT3-klassen under 24-timersløpet på Le Mans skiller seg kanskje ut som den største enkeltprestasjonen av en norsk utøver, noe han blant annet sørget for at han ble kåret til «Årets bilsportutøver» for 2024. Olsen ble forøvrig far for første gang da lille Ellie kom til verden for en snau uke siden. Ellers er også Ole Christian Veibys enkeltseier i årets neste siste VM-runde i rallycross, som også til slutt endte med VM-bronse, en av de gjevere oppnåelsene på den internasjonale scene i år.
LES OGSÅ: Fire bilsportutøvere inne på VGs Topp 100-liste over idrettsutøvere
LES OGSÅ: Kåringenes kåring – fra sterk troverdighet til rangeringer totalt blottet for rot i virkeligheten
VG har i år tatt ut tre utøvere fra bilsporten på listen, ved med Geir Juva, Ole Kristian Strøm, Ida Høidalen, Leif Welhaven og Frode Buanes i juryen. Ikke unaturlig toppes listen av den store fotballstjernen Erling Braut Haaland. Og bilsportutøverne ligger ganske så tett, men godt ned på lista.
På en 52. plass er Dennis Hauger rangert som den beste bilsportutøveren i VGs øyne. Det ble ingen stor suksess i Formel 2 i år, med fem pallplasser og kun én enkeltseier som kom i sprintløpet i Jeddah. Fem plasser lenger bak, på 57. plass, finner vi Dennis Olsen, hvor det er Le Mans-resultatet som trekkes fram. På en 60. plass plasseres Martinius Stenshorne for sin innsats i debutsesongen i Formel 3, hvor sprintseieren i Australia og femteplassen på Monza er kanskje de to største enkeltprestasjonene han gjorde i år.
Veibys innsats i Rallycross-VM ble veid og funnet for lett til å bli med på VGs Topp 100-kåring. Det samme gjelder Fredric Aasbøs bronsemedalje i Formula Drift av andre markante internasjonale resultater fra norske bilsportutøvere.
RALLY: Norsk-svenske Isak Reiersen skal i 2025 satse for fullt på det svenske mesterskapet, og målet er å overgå bronsen fra i år. Der møter han forøvrig norsk motstand ved Sunniva Rudi, som er kartleser for svenske Dennis Rädström i toppklassen.
Men Reiersen skal også prøve seg på den internasjonale scenen, slik han har gjort ved ulike anledninger tidligere. I 2025 skal han igjen kjøre en Skoda Fabia RS Rally2-bil drevet av JC Raceteknik, og igjen stiller han til start i WRC 2 under Rally Sweden.
Men før han skal bryne seg mot kompisen Oliver Solberg og de andre i WRC 2 skal Reiersen lade opp i Norge. Unggutten skal kjøre de to første NM-rundene Sigdalsrally og Rally Finnskog 11. og 25. januar. Reiersen har tidligere imponert i sine innhopp i NM, men dette blir første gang i toppklassen.
LES OGSÅ: Helsvart helg for de helnorske – EM-drømmen på «hjemmebane» ble i stedet et mareritt
2024 ble et bra år i Formel 1, og mye tyder på at 2025 kan bli enda bedre. Her er noe av det du kan se frem til i det en ny sesong nærmer seg.
Midt i julestria har rallycrossføreren fra Hallingdal valgt å rette fokuset over på veldedigheten som selvspilte en svært viktig rolle for hans egen sykdomshistorie.
R5-bilen er ferdig foliert. Ikke mange dagene etter julaften skal Petter Sæves Waskaas realisere ett av hans aller største mål i bilsportkarrieren.
Med et helt nybygd fartsvidunder skal Norges største rallycrossprofil sette sitt preg på kanskje den tøffeste bilsportklassen i NM.
Siden debuten i 1997 har Mats Peder Hvambsahl kjørt Volvo. I 2025 blir det noe helt nytt når 51-åringen tar steget opp i toppklassen i norsk rally.