ANNONSE
ANNONSE
Verschoor disket - Dennis Hauger vinner
Foto: Dutch Photo Agency
Formel 2, Saudi-Arabia - sprintløp:

Verschoor disket - Dennis Hauger vinner

Publisert: 8. mars, 20:41

FORMEL 2: Det ble en dramatisk kveld for Trident-teamet i Jeddah i etterkant av sprintløpet i den andre løpshelgen i Formel 2. Den kjøres i Jeddah i Saudi-Arabia, med sprintløp fredag og hovedløp lørdag.

I fredagens sprint var det nederlandske Richard Verschoor i Trident som passerte målstreken først med Dennis Hauger hakk i hel, der nordmannen sikret årets første pallplass etter en ellers middelmåddig sesongstart i Bahrain.

Men Trident-teamet har brutt det tekniske regelverket på bilene, kommer det fram etter undersøkelser etterløpet. Innstillingene på gasspedalen, såkalt «throttle map» var ikke i henhold til reglementet, hvilket betyr at både Verschoor og teamkamerat Roman Stanek blir diskvalifisert.

LES OGSÅ: Dennis avslører girkassetrøbbel i sprintløpet

Det betyr at Dennis Hauger rykker opp og med det får seieren i sprintløpet. Det er hans femte Formel 2-seier i karrieren, og hans fjerde i sprintformat-sammenheng. Sesongdebutant Paul Aron tar andreplassen, mens Enzo Fittipaldi blir nummer tre. 

 

Dennis Olsen kjører ikke DTM
Foto: Proton Competition
Publisert: 31. mars, 17:07

RACING: I år utvider Ford sitt eget GT3-program, og ruller blant annet inn på Nürburgring og i DTM. Den norske Ford-føreren Dennis Olsen kjører i år full sesong i Langdistanse-VM inkludert 24-timersløpet på Le Mans, noen utvalgte løp i IMSA og NLS-løp på Nürburgring opp mot det velkjente 24-timersløpet på banen. 

Det har også vært spekulert i at Olsen vil få en retur til DTM-sirkuset. Olsen står med en løpsseier i mesterskapet fra før, men det er nå klart at han ikke vil få muligheten til å jakte flere av de i 2025.

Ford stiller heller med Arjun Maini og Fabio Scherer i DTM. Maini har kjørt det de fem siste sesongene og kan skilte med tre pallplasser fra 2024-sesongen, mens Scherer er tilbake i mesterskapet etter en fem års pause. Ford kjørte sist i DTM i 1989.

PS: Likevel vil det være en nordmann i aksjon i DTM-sirkuset. Emil Heyerdahl skal nemlig kjøre tysk GT4, som er en supportklasse under DTM. 

LES OGSÅ: Startet året i statene – nå vender Dennis snuta mot Europa igjen

Disse kjører VM-runden på «Granca»
Foto: Red Bull Content Pool
Publisert: 31. mars, 16:14

RALLY: Tre runder er unnagjort i årets Rally-VM, og det er nå en liten pause før sesongen ruller videre i slutten av april. Fra 24. til 27. april kjøres Rally Kanariøyene for første gang som en VM-runde. 

Startlisten er nå offentliggjort, og der kan vi se at superveteran Sebastien Ogier returnerer for Toyota. Franskmannen kjører et deltidsprogram for teamet, og vant åpningsløpet i Monte-Carlo, som også er det eneste løpet han har kjørt i år. 

Det betyr samtidig at Takamoto Katsuta skal ta poeng for Toyotas andrelag sammen med Sami Pajari, da det er Ogier som prioriteres som poengplukker for hovedtemaet sammen med VM-leder Elfyn Evans og dobbel verdensmester Kalle Rovanperä. I Hyundai stiller den vante trioen Neuville, Tänak og Fourmaux, mens det er Munster og McErlean kjører for M-Sport. 

I WRC 2 kjører Oliver Solberg, slik han skal gjøre hele sesongen, men han har ikke nominert dette løpet som et av de syv hvor han plukker poeng i mesterskapet. Der er det først og fremst brødrene Yohan og Leo Rossel som må levere, ettersom de plukker poeng. 

Se hele listen her!

Blir Williams-junior - får Formel 1-test
Foto: Williams
Publisert: 31. mars, 14:33

FORMEL 2: Victor Martins kjører i år sin tredje Formel 2-sesong, men etter svake resultater i fjor stertet årets sesong uten Alpine-støtten han hadde hatt i flere år. Nå er det klart at han likevel støttes av et Formel 1-akademi. Williams kommer nemlig inn for å støtte franskmannen, som i 2022 vant Formel 3. 

I Formel 2 kjører han i ART-teamet sammen med Luke Browning, som også er Williams-junior. Denne uken skal begge to i aksjon med Williams sin 2023-bil i programmet som tillatter testing av eldre Formel 1-biler. 

– Dette er et nytt kapittel for meg, men målet mitt forblir det samme – å presse meg selv til det ytterste, både som person og som racerfører, og å komme til Formel 1. Williams er et ikonisk lag med en utrolig historie, og jeg er sikker på at dette er det beste stedet å være for å hjelpe meg å nå mine mål, sier Martins.

Foto: Fred Hardy / SRO
GT4 America, Sonoma:
Publisert: 30. mars, 21:30

RACING: Mads Siljehaug var tilbake i manesjen igjen denne helgen med sesongstarten i GT4 America, og det startet enormt lovende med intet mindre enn pole position i første løp lørdag på Sonoma Raceway nord for San Francisco.

Og det så lovende ut i starten av løpet, der han holdt posisjonen i sin Toyota Supra GT4 mens løpet ble avbrutt med flere kjøringer. Men i en av restartene ble SIljehaug krasjet ut av kanadieren Alex Ellis, og med det var første løp ødelagt. Smellen kan du forøvrig se i videospilleren øverst i saken.

LES OGSÅ: Tilbake etter ufrivillig pause: – Vært klar siden jeg kjørte siste runde for to år siden

Løp to søndag kveld ble startet av teamkamerat Nicolai Elghanayan i Marco Polo Motorsports, der han ikke kvalifiserte like godt. Fra 19. posisjon tok han imidlertid bilen opp til 14. plass, før han så falt ned til 19. plass under pitstoppet hvor Siljehaug tok over.

Med sikkerhetsbil i pitstoppet fikk nordmannen bare 20 minutter igjen av løpet med grønnflagg - men han gjorde helt enorme opphentinger på kort tid. Etter bare fire runder var han helt oppe på en åttendeplass, og var i praksis på en syvendeplass før han utenfor bildet ble rammet av flere tidstap - hvor sistnevnte var en åpenbar smell da TV-bildene etterpå viste markante saker på Siljehaugs bil.

Dermed endte løp to nede på en 19. plass igjen etter at han viste et imponerende topptempo i store deler av sitt stint.

LES OGSÅ: Norske Mads skulle bare hjelpe en kunde - nå får han sin livs opplevelse foran 80.000 tilskuere i USA

Pallplass og bursdag i sesongstarten
Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
RallyX, Montalegre:
Publisert: 30. mars, 21:27

CROSSKART: Portugal og Montalegre var vertskap for årets første rallycrossløp i europeisk målestokk med den nye RallyX-serien som nå har ekspandert utover de nordligste nasjonene i Europa. Blant norske førere fant vi to deltakere, begge klassen CrossCar - som er hovedklassen for crosskarter.

Der ble det en solid sesongstart for Thomas Eek Murstad, den regjerende norgesmesteren i toppklassen Extreme. Murstad kvalifiserte til åttendeplass i første runde som ble kjørt lørdag, vant semifinalen sin og endte på en sterk andreplass i finalen, bak svenske Alex Lindeqvist.

LES OGSÅ: Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross
LES OGSÅ: Høydramatisk avslutning på crosskartsesongen

Søndag var det duket for andre runde, og attpå til på 22-årsdagen til Murstad. Men det ble dessverre ingen bursdag å feire like godt som lørdagens kjøring. Han kvalifiserte bedre denne dagen, med en andretid i første omgang og femteplass etter omgangene. Men det ble bare med en tredjeplass i semifinalen, som ikke ga avansement til finalen.

Klassens andre norske deltaker, Vetle Try, lykkes heller ikke å nå finale - verken lørdag eller søndag. Lørdag endte det med tredjeplass i sin semifinale, og med det ingen videre finale. Søndag åpnet han kruttsterkt med en fjerdetid og en tredjetid, før det ble bruttløp i andre omgang. Han fikk dog en semifianlesjanse, men der ble det med fjerdeplassen.

LES OGSÅ: Crosskart-talentet Theo (14) rakk såvidt å konfirmere seg mellom omgangene

Flere saker fra Parc Fermé
Nyhetsfeed
Artikkelbilde

Derfor er crosskart mer attraktivt enn rally og rallycross

Primært er crosskart et springbrett mot rally og rallycross. Men flere av Norges beste crosskartførere ser ingen grunn til å haste videre.


Artikkelbilde

Dette tenker Dennis om Red Bull-bonanzaen

Dennis Hauger overraskes over Liam Lawsons Red Bull-exit, og støtter samtidig Isack Hadjars etter Marko-kritikk


Artikkelbilde

Så brutalt er Red Bulls førerbytte

Liam Lawsons kortvarige Red Bull-opphold skiller seg ut i et team som er kjent for å nettopp vrake førere etter kort tid.


Artikkelbilde

Slik kan Torstein sjonglere mellom Norges to fremste rallyførere

Det ene utelukker ikke det andre. Torstein Eriksen har en interessant kabal for 2025 som muliggjør kartlesing for både Mads Østberg og Andreas Mikkelsen.


Artikkelbilde

Derfor bytter han klasse før storinnrykket

Når en hel haug med profiler rykker inn i klasse 4 tar Ole Henry Steinsholt turen ned til klasse 2.