Simracing-fører Ole Steinbråten er en del av Max Verstappens Team Redline, og denne helgen var nordmannen en del av førertrioen som sikret seieren i det virtuelle 24-timersløpet på Daytona. Løpet ble arrangert på den velkjente plattformen iRacing.
Steinbråten sikret seieren sammen med Verstappen selv og Gianni Vecchio. Virkelighetens 24-timersløp på Daytona kjøres for øvrig kommende helg med Dennis Olsen som Norges representant.
Steinbråten og Verstappen er også i aksjon i «real racers never quit» som arrangeres i disse dager. Der deltar også Dennis Hauger og Emil Heyerdahl blant en rekke velkjente navn. Av seks gjenstår det fortsatt fem løp i det mesterskapet:
23. januar 18:00: Runde 2 – F3, Silverstone. Runde 3 – F4, Mugello.
30. januar 18:00: Runde 4 – F3, Virginia International Raceway. Runde 5 – F4, Motorland Aragon.
9. februar 20:00: Runde 6 – GT3, Fuji.
RALLY: Før løpets aller siste etappe, som også hadde Power Stage-status med tilhørende ekstra poeng, skilte det kun 22 sekunder fra ledende Ogier ned til Hyundai-debutant Adrien Fourmaux på tredjeplass. Ogiers teamkamerat i Toyota Elfyn Evans var nummer to, 18 sekunder bak Ogier.
Fourmaux, som har hatt en strålende debut for Hyundai, slo Rovanperäs tid og kjørte inn til ledelse. Dog holdt det ikke til mer enn en tredjeplass, for det var Ogier som holdt unna foran teamkamerat Evans.Ogier tok med det sin tiende seier i Monte-Carlo.
Med årets poengsystem deles alle poengene ut etter søndagens kjøring. Mesteparten baseres på totalresultatet, i tillegg til at det er fra 5 til 1 ekstra poeng for søndagens resultat, og fra 5 til 1 ekstra poeng for power stage. Ogier ender med 33 poeng, Evans med 26 og Fourmaux med 20. Rovanperä ender til slutt med 18 poeng tross et utfordrende rally før siste dag.
I WRC 2 var Oliver Solberg aldri med i seierskampen etter et stort tidstap på torsdag, og han endte til slutt som nummer seks fire minutter bak. Dog spiller det ikke all verdens rolle ettersom han ikke plukket poeng i mesterskapet i dette løpet.
Rally Monte-Carlo:
1) Sebastien Ogier, Toyota
2) Elfyn Evans, Toyota, +18,4
3) Adrien Fourmaux, Hyundai, +25,9
4) Kalle Rovanperä, Toyota, +54,3
5) Ott Tänak, Hyundai, +58,9
RACING: Over halvkjørt av løpet har blitt tilbakelagt og flere biler har meldt brutt etter de første 13 timene. Mest nylig var Charlie Eastwood som måtte parkere bilen etter at en brann brøt ut i hans Chevrolet Corvette. Han deltok i løpet med DXDT-teamet som også huset flere ganger sammenlagtvinner Pipo Derani.
Ser man på det andre amerikanske bilmerket i GT-klassen, spesifikt den med fabrikkstøtte og med norske Dennis Olsen i stallen, ligger ting fortsatt meget godt an. Etter at Olsen nylig ble ferdig med sitt andre stint, er bil 65 den som ligger best an av Fordene og har flere ganger ledet klassen gjennom den norske natten (klokken er så vidt rukket å bli 03:00 i Florida, journ. anm.).
Selv om det er Fords bil nummer 65 som har lagt oftest innenfor topp fem lurker det en oransje Porsche, og en T-rex i kampen om førsteplassen. Mer spesifikt AO Racings maskot, «Rexy».
I skrivende stund er det Thomas Preining som nå leder GTD Pro-klassen for Proton-teamet med Alessio Picariello på andreplass i «Rexy». Begge Pratt Miller-Corvettene har også klart å karre seg innenfor topp fem og ligger på tredje- og fjerdeplassen. Fords bil nummer 65 med Olsen i stallen er på en foreløpig femteplass.
Colin Braun har beholdt ledelsen i GTP for Meyer Shank Racing en stund nå, men jages tett av Nick Tandy i Porsches bil nummer syv.
Parc Fermé har tidligere uttalt at vi skal følge løpet med falkeblikk, men må nå innrømme at det er verken mye falk eller blikk å skryte på seg. Vi velger derfor å bremse oppdateringene litt og kommer tilbake med hyppigere oppdateringer etter en liten blund.
RACING: Etter en intens kamp om ledelsen mellom Action Express og Porsches bil nummer syv, der Jack Aitken og Nick Tandy var sentrale figurer, endte den knalltøffe kampen med sammenstøt i veggen for Action Express-teamet.
Fredrik Vesti hadde tatt over for Aitken og ledet løpet da forrige omstart fikk grønnflagget. Utenom en noe uvanlig omstart og noen plasser tapt, virket det ikke som om det var den store dramatikken knyttet til Vestis kjøretid. Med drøyt 13 timer og 40 minutter igjen på klokken viste plutselig TV-bildene en nærmest totalvraket Cadillac med startnummer 31.
LES OGSÅ: Ford-masjon i fjerde time
De første bildene av smellen ga et uklart bilde av hva som faktisk hadde skjedd, men med nøyere gjennomgang kunne det se ut som en punktering eller kollaps av hjulopphenget på bakstillingen førte til at dansken mistet all kontroll over bilen. Vesti forsøkte å ro bilen inn til depotet, ettersom inngangen kun var noen hundre meter unna. Skadene var dog for store til at dansken klarte å kjøre bilen inn for egen maskin.
I GTP-ledelse er det nå Wayne Taylor som har tatt over førsteplassen igjen med startnummer 10, etterfulgt av Porsches bil nummer seks, og JDC Miller Porsches bil nummer 85.
I GTD Pro er det Paul Miller-bil nummer en som leder klassen med Madison Snow foran Fords bil nummer 65 med Dennis Olsen og GetSpeed-Mercedsen til Luca Stolz.
Parc Fermé forsøker å følge Rolex 24 med falkeblikk, men må innrømme det begynner å bli litt tungt etter snart 12 timer. Med kaffen på kok skal vi enda forsøke å henge med noen timer til.
RACING: De første åtte timene av IMSA-åpningen har gått mer eller mindre smertefritt med unntak av småting som motorhavarier og singelavkjøringer.
Derimot ble det høydramatikk da Wayne Taylor-Cadillac nummer 40 kjørte av på kalde dekk under en omstart, og spratt tilbake igjen i banen. Det var Louise Deletraz som kjørte da hendelsen oppstod, og han ble truffet av flere biler i LMP2-klassen. Videre endte lederen i GTD Pro, bil 48 ført av Max Hesse, opp med å bli påkjørt av andreplassen i klasse, bil nummer ni ført av Jordan Pepper.
Det har gått tilsynelatende bra med alle involverte og det meldes ikke om personskade.
Det ble store skader på alle bilene direkte involvert i smellen. Paul Miller BMWen, Pfaff Motorsport Lamborghinien og de to LMP2-bilene fra United Autosports og Pratt Miller Motorsports måtte berges av banefunksjonærene.
Paul Miller BMWen kjempet mot Fords bil nummer 65 for noen timer siden og tok over ledelsen. Wayne Taylor's bil 40 tok ledelsen i GTP tidligere med Kamui Kobayashi bak rattet.
Med drøye 16 timer og fire minutter igjen på klokken er løpet omstartet igjen.
RACING: I likhet med klokkemerket løpet blir representert av, går Dennis Olsen sin bil også som et urverk. Etter at mørket har lagt seg over Daytona har Ford tilbakelagt de siste to timene i ledelse av GTD Pro-klassen, med Olsen selv i førersetet.
Et felles tema inn mot nattstintet var hvor kaldt Florida har vært den siste uken. Og det har blitt spekulert i om at den kalde Daytona-natten vil bli en utfordring for bil og fører.
— Det er ikke noe problem så fort man har temperatur i dekkene, konkluderer dog Olsen fort med til Parc Fermé.
— Kun de første rundene på kalde dekk er utfordrende, men det er ikke noe nytt når man har kjørt på Daytona, fortsetter han med glimt i øye.
Stintet startet med antydning til dramatikk da Olsen kjørte på rødt lys i utgangen av depotet. Dog kan det se ut som at Fords bil nummer 65 unngikk straff fra dommerne og kunne kjøre inn i skumringen i Ford-masjon med søsterbilen. Og årsaken til hva som skjedde er kanskje ikke helt ukjent for dem som har kjørt ved solnedgang tidligere.
— Jeg hadde solen i øynene og så ikke rødt lys på pit exit. Men stoppet, så vi fikk ikke straff, innrømmer han.
LES OGSÅ: Dennis Olsen og Ford kjemper i toppen
Verre ble det for en av de tetteste konkurrentene, AO Racing. Like etter omstarten fikk de straff for å ikke fulgt riktig prosedyre for nødstopp.
Etter siste gulflagg der Alex Palou fikk stopp byttet Olsen bil med Christopher Mies. Austin Cindric tok over søsterbilen fra Sebastian Priaulx.
I toppklassen byttes det stadig på om førsteplassen. Porsches Laurens Vanthoor ledet omstarten, men ble hardt presset av Felipe Drugovich som klarte å ta ledelsen. Ikke lenge etter var det en annen Cadillac som overtok førsteplassen med en Kamui Kobayashi med dårlig tid. Cirka 20 minutter etter at Kobayashi tok ledelsen, gikk Wayne Taylor-teamet inn i depotet og overga ledelsen til Scott Dixon i Meyer Shank Racing.
Det er hele 4,5 måned til neste NM-runde, og denne tiden skal fylles med noe. Anders Kjær utelukker ikke muligheten til å delta i den populære svenske EM-runden Royal Rally of Scandinavia.
Eyvind Brynildsen slo til med seier i Rally Finnskog, men han har en uvanlig utfordring med bilen. Kall det gjerne et luksusproblem.
Mesterskapet fortsetter å vokse, fabrikk-team er motivert til å gi flatt jern, men viktigst av alt er IMSA fortsatt den gode amerikanske bilsportfesten den alltid har vært.
Drømmen om sitt eget bilbygg skulle realiseres før fjorårets sesong. Det har kostet både tid, penger og tålmodighet. Men nå har nasjonalklassen i norsk rally fått et lenge etterlengtet tilskudd.
En ny sesong er i gang for Oliver Solberg. I ny bil har norsk-svensken en tøff oppgave foran seg.