NASCAR: Han skulle egentlig ikke vært med etter sluttspill-løpet på Charlotte-banen. En neglebitende poengkamp ble avgjort med den sure siste plassen i 16-delsfinalen. Men en diskvalifisering for Alex Bowman ga Joey Logano den siste plassen i åttendedelsfinalen.
Etter skremmeskuddet på Charlotte - har Logano gjort alt riktig. Han kvalifiserte seg til finalen ved å vinne første løpet i åttendedelsfinalen. Deretter møtte han sterkt opp på Phoenix denne helgen. Og tross stor motstand fra hans lagkamerat og regjerende mester, Ryan Blaney, var det nettopp Logano som kom seirende ut som løpsvinner og årets mester med 33-hundredels margin.
— Jeg har det beste laget. Jeg vet ikke om jeg er den beste føreren, men jeg vet at jeg har det beste laget. Vi er et mentalt sterkt lag, og vi er der når det trengs, sa Joey Logano til NBC etter løpet.
LES OGSÅ: Nå går romanseryktene mellom Franco Colapinto og Ingrid Alexandra
William Byron som har hatt én av sine beste sesonger så langt i karrieren kunne ta til takke med en tredjeplass i løpet og i mesterskapet. Tyler Reddick som var den siste av mesterskapskandidatene endte på en sjetteplass bak Kyle Larson på fjerde-, og Christopher Bell på en tredjeplass.
Løpet gikk udramatisk for seg med bare et par mursammenstøt for førere utenfor mesterskapsrekkevidde. Men ett rødflagg ble det. Dette fordi sikkerhetsbilen svingte for sent og for brått inn i depotet. Det resulterte i at føreren av sikkerhetsbilen mistet kontroll over kjøretøyet og knuste sandtønnene som skal beskytte støt med betongbarrieren. Skadene på baneanlegget ble altså så omfattende at løpsledelsen måtte rødflagge løpet.
1) Joey Logano, Penske, 312 runder
2) Ryan Blaney, Penske, +0.33
3) William Byron, Hendricks, +5.119
4) Kyle Larson, Hendricks, +7.169
5) Christopher Bell, Joe Gibbs Racing, +9.752
6) Tyler Reddick, 23IX, +11.068
7) Bubba Wallace, 23IX, +11.372
8) Chase Elliott, Hendricks, +11.824
9) Chris Buescher, RFK Racing, +15.567
10) Daniel Suarez, Trackhouse Racing, +21.531
FORMEL 1: Onsdag ble det avholdt et møte i Formel 1-kommisjonen, og det ble en rekke endringer innført. Blant annet skal et kjølesystem gjøres tilgjengelig for førerne fra og med neste sesong.
Dette systemet kan brukes i tilfeller med ekstrem varme. I fjor slet eksempelvis flere førere underveis i løpshelgen i Qatar, og dette skal etter planen gjøre det mer forsvarlig å kjøre løp under slike forhold.
LES OGSÅ: Tusenvis av fans ønsker å fjerne Formel 1-eksperten etter Trump-støtte
LES OGSÅ: Nå går romanseryktene mellom Franco Colapinto og Ingrid Alexandra
Reglene for å sette griden har også blitt endret. Fra neste sesong skal gapet som oppstår når en bil ikke kommer til start tettes. Dette ble sist en diskusjon under løpet i Brasil. Det er også innført et kjønnsnøytralt språk i hele regelverket.
Etter å ha prøvd å arrangere et rookie-løp på tampen av årets sesong ble det hele utsatt, og nå er det klart at et slikt løp tidligst vil bli arrangert i 2026.
FORMEL 1: Neste sesong kommer en rekke nye førere inn på Formel 1-griden, i tillegg til at flere førere bytter team. Mange av de skal i aksjon for sitt nye team like etter sesongens siste løp i Abu Dhabi under en post-season test.
Overgangen det er knyttet størst spenning til er Lewis Hamiltons steg fra Mercedes til Ferrari. Han vil dog ikke bli å se i denne testen. Å få kjøre for sitt nye team i denne testen ville vært avhengig av å bli frigitt fra Mercedes-kontrakten tidlig, og i følge Motorsport.com kommer ikke det til å skje.
Det handler blant annet om at Hamilton skal reide rundt på en slags avskjedsturné og blant annet har oppdrag for teamets sponsor Petronas.
Hans første stanse til å kjøre Ferraris 2025-bil vil bli under en filmdag, før alle kan se han i aksjon under pre-season testingen i Bahrain. Men før den tid ønsker Ferrari å slippe til Hamilton i 2022-bilen. Teamet har to såkalte «testing previous cars» dager de kan bruke på denne typen formål.
– Han er erfaren nok til å være rask den første dagen, eller i det minste veldig snart. Vi har en eller to TPC-dager, pluss testen i Bahrain, og det vil være nok, sa Ferrari-sjef Fred Vasseur til Motorsport.com.
LES OGSÅ: Formel 1-førerne med sterk kritikk av FIA-presidenten
RALLYCROSS: Årets VM-sesong ble avsluttet sist helg, og det er kun et par måneder til 2025-sesongen etter planen skal rulle i gang. Det kan skje med en ny promotør i mesterskapet.
Siden 2021 er det «Rallycross Promoter» som har holdt i trådene. Det selskapet er en del av WRC-promotøren, og mesterskapet har blitt vist på tjenesten Rally.TV hvor man også kan følge Rally-VM og EM. Før dette var det IMG som hadde de kommersielle rettighetene for Rallycross-EM og etterhvert VM fra 2013 til og med 2020.
– Vi søker nå en promotør med sterk lidenskap og drivkraft for å skape et utrolig rallycross-skue, tiltrekke fabrikkanter til å konkurrere og sikre den fortsatte utviklingen av mesterskapet, forteller FIA-president Mohammed Ben Sulayem.
LES OGSÅ: – Det er veldig mye syting og klaging
FORMEL 1: Neste sesong skal alle teamene vise frem sine biler samtidig. Normalt har hvert enkelt team en egen lansering for å fremme seg selv, sitt team og ikke minst sine sponsorer, men i 2025 skal alle teamene gjøre det samtidig. Det skjer i O2 arena i London 18. februar.
På plass skal alle førere og teamsjefer være. Dette vil eksempelvis være en tidlig anledning for å se Lewis Hamilton i Ferrari eller Carlos Sainz i Williams. Det hele skjer i forbindelse med at 2025-seosngen markerer Formel 1s 75 års jubileum.
2025-sesongen ruller i gang fra 14. til 16. mars.
FORMEL 1: Etter at Michael Masi forsvant ut av jobben som løpsdirektør etter 2021-sesongen var det Niels Wittich og Eduardo Freitas som delte på oppgaven.
Tirsdag annonserte FIA at også Wittich gir seg. Det gjør han med umiddelbar virkning, selv om det kun er tre løp igjen av årets sesong. Inn for han kommer portugisiske Rui Marques. Han er normalt løpsdirektør i Formel 2 og 3.
LES OGSÅ: Nå skal Formel 1-løp roteres - disse banene står i fare
Historisk klasse i rally blir etter alle solemerker norgesmesterskap neste år. Parc Fermé har samtidig kartlagt et helt unikt statistikkbilde som viser deltakelsen blant både løp, utøvere og biler som er benyttet i historisk klasse.
En rekke endringer ble innført før sesongen, og de verdsettes ikke like høyt av alle.
Etter tre år, 78 løp og en rekke opp- og nedturer er Dennis Haugers Formel 2-karriere over.
Rallycross-VMs første sesong med elbiler mot bensinbiler er over, og Ole Christian Veiby avsluttet med å ta sin første seier. Det var etterlengtet.
Etter å ha støttet Donald Trump i valgkampen høster Danica Patrick sterk kritikk.