RALLYCROSS: Årets VM-sesong ble avsluttet sist helg, og det er kun et par måneder til 2025-sesongen etter planen skal rulle i gang. Det kan skje med en ny promotør i mesterskapet.
Siden 2021 er det «Rallycross Promoter» som har holdt i trådene. Det selskapet er en del av WRC-promotøren, og mesterskapet har blitt vist på tjenesten Rally.TV hvor man også kan følge Rally-VM og EM. Før dette var det IMG som hadde de kommersielle rettighetene for Rallycross-EM og etterhvert VM fra 2013 til og med 2020.
– Vi søker nå en promotør med sterk lidenskap og drivkraft for å skape et utrolig rallycross-skue, tiltrekke fabrikkanter til å konkurrere og sikre den fortsatte utviklingen av mesterskapet, forteller FIA-president Mohammed Ben Sulayem.
LES OGSÅ: – Det er veldig mye syting og klaging
RACING: Mercedes returnerer til Le Mans 26 år etter det famøse løpet med CLR-bilen som ble kastet rundt i luften. Denne gangen er det dog ikke toppklassen som gjelder.
Mercedes ruller inn i LMGT3-klassen i Langdistanse-VM i samarbeid med Iron Lynx, som på sin side skifter beite etter å ha samarbeider med Mercedes.
Den tyske fabrikanten kan fra før skilte med suksess i 24-timersløpet på Spa og Nürburgring med sin GT3-bil, og nå er det altså Langdistanse-VM og Le Mans som står for tur.
FORMEL 1: Etter en svært imponerende seier i Brasil ligger alt til rette for at Max Verstappen kan sikre sin fjerde VM-tittel på rad i Las Vegas. Klarer han det blir han den femte føreren som tar fire VM-titler på rad etter Fangio, Schumacher, Vettel og Hamilton.
Blant de mange scenarioene som kan utspille seg leder mange av de mot at Verstappen blir verdensmester.
Max Verstappen sikrer VM-tittelen ved alle disse tilfellene:
Norris er med andre ord avhengig av å enten vinne løpet eller å slå Verstappen med god margin om tittelkampen ikke skal være avgjort når Formel 1-sirkuset ruller videre til Qatar.
Levert i samarbeid med Formel-1.no
FORMELBIL: Årets utgave av F1 Academy er fortsatt ikke unnagjort, men allerede før sesongens to siste løpshelger har blitt kjørt kan mesterskapet annonsere neste sesongs kalender.
Som i år skal det kjøres syv løpshelger i mesterskapet med to løp per helg. Det hele ruller i gang i Kina i mars, og utover året skal de innom Jeddah, Miami, Montreal, Zandvoort, Singapore og Las Vegas.
Ved siden av løpshelgene er det planlagt 15 testdager.
F1 Academy 2025:
R1: Shanghai 21. - 23. mars
R2: Jeddah 18. - 20. april
R3: Miami 2. - 4. mai
R4: Montreal 13. - 15. mai
R5: Zandvoort 29. - 31. august
R6: Singapore 3. - 5. oktober
R7: Las Vegas 20. - 22. november
FORMELBIL: Denne helgen har årets Macao Grand Prix gått av stabelen i en rekke ulike grener, og det hele ble avsluttet med Formula Regional som i år erstattet Formel 3-bilene. Ingen nordmenn var å finne på startstreken i år, men det var en rekke andre profilerte førere.
Etter en kvalifisering med en hel haug rødflagg og avbrytelser ble selve løpet preget av flere omstartr etter perioder bak sikkerhetsbil. McLaren-junior Ugo Ugochukwu ledet løpet fra start til mål, og holdt unna for konkurrentene hver gang. Unggutten som neste sesong skal kjøre Formel 3 vant foran Oliver Goethe og Noel Leon.
RACING: Lørdag ble sesongens siste løp kjørt i Nürburgring Langstrecken Series. En rekke nordmenn pleier å kjøre i mesterskapet, og også i sesongavslutningen var en nordmann på plass i det som var et fire timer langt løp.
Ikke overraskende var det Oskar Sandberg. Han var som vanlig på plass i Aston Martins GT4-bil for Dörr Motorsport sammen med Aaron Wenisch og Nick Wüstenhagen. De tre ble nummer 13 totalt, og vant med det klassen SP10.
Totalseieren gikk til Lucas Auer og Mikael Grenier i Mercedes GT3.
Fra neste sesong slipper ungdommen til i bilcrossen, både i trening og løp.
Omkampen mellom Henning Solberg og Frank Tore Larsen blir ikke det eneste spenningsmomentet i Rally-NMs toppklasse i 2025. Nå strømmer nemlig flere konkurrenter til med spennende planer.
Den norske bilsportlegenden ladet opp til Bilsportgallaen med bilkjøring litt utenom det vanlige.
Det var på alle måter Isabell Rustads dag under årets bilsportgalla.
Ny klasse skal gjøre det enklere å kjøre rally uten å bruke alt for mye penger. Det skjer med god hjelp fra det svenske forbundet.