RALLY: Petter Solberg var denne helgen igjen i aksjon etter at han gjorde comeback under den svenske EM-runden tidligere i år. Denne gangen var det dog langt tyngre biler som gjaldt.
Solberg kjørte sammen med kartleser John Tomley en Land Rover Defender i det irske løpet Clare Forstery Rally. Der ble der seier med over et minutts margin til tross for punktering på den første etappen.
Han avslører samtidig at det frister med mer kjøring i tiden fremover, men det viktigste er fortsatt å følge opp sin sønn Oliver i VM-sirkuset.
– Jeg har veldig lyst, men det viktigste er Oliver og hans fremtid som rallyfører, sa Solberg til VG.
FORMEL 1: Tirsdag ble det klart at franskmannen Victor Martins får sin første Formel 1-trening. Det skjer for Williams kommende helg i Barcelona. Martins har lenge vært en Alpine-junior, men skiftet før årets sesong beite til Williams.
Formel 1-teamene må i år slippe til en rookie-fører i fire treninger. Fra før har Luke Browning gjort unna en trening for teamet i Bahrain.
Rookie-treninger Team Bil Fører Løp Mercedes #12 Andrea Kimi Antonelli Australia / Kina Mercedes #63 Frederik Vesti Bahrain McLaren Pato O'Ward Mexico Red Bull #1 Ayumu Iwasa Bahrain Ferrari #16 Dino Beganovic Bahrain Williams #55 Luke Browning Bahrain Williams #23 Victor Martins Barcelona Haas #87 Oliver Bearman Bahrain / Mexico Haas #31 Esteban Ocon Barcelona / Abu Dhabi Aston Martin #14 Felipe Drugovich Bahrain Racing Bulls #6 Isack Hadjar Australia / Kina Sauber #5 Gabriel Bortoleto Australia / Kina Alpine #10 Jack Doohan Australia / Kina Alpine #10 Ryo Hirakawa Japan
INDYCAR: Mandagen etter årets Indy 500 annonserer IndyCar at flere førere har blitt diskvalifisert fra løpet. De tre bilene det gjelder er Andrettis nummer 27 og 28, og Premas bil nummer 90. Førerne det gjelder er Marcus Ericsson, Kyle Kirkwood og Callum Ilott.
Konsekvensen er størst for svenske Marcus Ericsson, som var nære på å vinne Indy 500 for andre gang. Han fullførte løpet som nummer to bak Alex Palou. De to siste pallplassene tildeles nå David Malukas og Pato O'Ward.
Samtlige biler ble diskvalifsert grunnet modifikasjoner på bilene utover det som er tillatt. Andretti-bilene hadde endret på deler de ikke hadde lov til å gjøre noe med, og dette kunne medføre en aerodynamisk fordel. Nærmere bestemt dreier det seg blant annet om deksler på det Dallara-leverte energisystemet, som man altså ikke har lov til å endre på. Prema-bilens frontvinge hadde endeplater som ikke var høye nok. Samtlige har fått en bot på 100.000 dollar.
I forkant av Indy 500 ble Penske-førerne Josef Newgarden og Will Power flyttet bakerst på griden grunnet ulovlig modifisering av bilens bakre kollisjonsdemper. Det endte med at samtlige løpsstrateger ble sendt på dør av teamet, samt tilsvarende straffer på 100.000 dollar.
RACING: Om en snau måned skal det prestisjefylte 24-timersløpet på Nürburgring kjøres, men denne helgen gikk de såkalte kvalifiseringsløpene hvor det kjøres to kortere løp på samme banekonfigurasjon som en slags oppvarming til Tysklands største enkeltløp over en sesong. Løpet har ingen kvalifiseringsfunksjon til 24-timeren riktig nok, men er mer et oppvarmingsløp å regne.
Flere norske førere var som seg hør på bør på plass. I toppklassen denne gangen uteble Dennis Olsen og hans Ford-kompani denne gangen da teamet var DTM-opptatt, mens Aston Martin-fører Christian Krognes (bildet) og hans Walkenhorst-bil brukte løpet som test og valgte selv å bryte begge løpene før målflagget. Anders Buchardt deler også team med Krognes, og deltok i deres Pro-Am-bil. For ham ble det også brutt løp lørdag, mens han fullførte til en 11. plass søndag.
Oskar Sandberg er en av Norges mest erfarne Nürburgring-førere og stilte i den beintøffe Cup 3-klassen som er for Porsche Cayman GT4-biler, der han kjører for Adrenalin Motorsport. Det ble to andreplasser for Sandberg og hans teamkamerat Nico Silva fra USA, begge ganger slott av Team Sorg Rennsport.
LES OGSÅ: Nå skal to norske unggutter kaste seg inn i sirkuset på Nürburgring Nordschleife
Ellers omtalte vi før helgen om den norske duoen Eirik Wenaas-Schei og Peder Saltvedt, som gjorde sin debut på Nürburgring Nordschleife, og det ble mildt sagt en ilddåp når været var klassisk Nürburgring-ufyselig i perioder.
Hovedmålet var å fullføre begge løp slik at de får en fullverdig permanent Nürburgring-lisens, der de med hjelp fra Oskar Sandberg fikk kjøre Adrenalin Motorsports BMW M240i i cupklassen som debilene går i. Og testen bestod de med glans med en bunnsolid tredjeplass av ni biler i deres første løp på søndag, etterfulgt av en fin-fin fjerdeplass søndag.
INDYCAR: Søndag kveld gikk et av verdens desidert største løp av stabelen på svært dramatisk vis. Indy 500 er løpet alle vil vinne, og denne gangen var det Alex Palou som klarte den bragden. Og det var svært etterlengtet.
Spanjolen har vunnet IndyCar tre ganger og leder suverent også denne sesongen, men han hadde aldri før vunnet et løp på en ovalbane. Hans første seier kom i legendariske Indy 500.
– For et fantastisk løp av hele teamet. Jeg kan ikke tro det. Det er fantstisk å være her, det er fantastisk å vinne. Det var noen øyeblikk i løpet hvor jeg følte meg veldig bra, men på slutten visste jeg ikke om jeg skulle klare å passere Marcus eller ikke. Jeg dikk det gjort. Første ovalseier, og for et sted å gjøre det på, sa Palou til Fox etter seieren.
200 runder medførte nok av dramatikk. Slik foregikk årets Indy 500.
Indy 500 ble dramatiske allerede før start da Penske-fører Scott McLaughlin krasjet under oppvarmingsrundene på en litt fuktig bane. Dermed var det over for McLaughlin som egentlig skulle starte fra tiende startspor, og maretittuken fortsatte for Penske-teamet etter skandalen med modifisere deler, som sendte Will Power og fjorårsvinner Josef Newgarden helt bakerst på griden.
I løpstarten var det pole-sitter Robert Shwartzman som tok ledelsen foran McLarens Pato O’Ward. Like etterpå smalt Marco Andretti i veggen etter et sammenstøt med Jack Harvey. Det medførte løpets første «caution», som varte frem til runde 10 av 200.
I omstarten var det Pato O’Ward som tok over ledelsen, før 48 år gamle Takuma Sato passerte han like etterpå. Samtidig avanserte svenske Felix Rosenqvist til tredjeplass, og slik forble styrkeforholdet i toppen frem til det ble aktivert en ny «caution» på runde 19 grunnet regnvær.
LES OGSÅ: Skandale før Indy 500: Dette har det mektige Penske-teamet gjort galt
Under «caution» gikk toppførerne inn i pit for første gang. Der ble det hektisk for flere, mens Andretti utførte 2022-vinner Marcus Ericssons stopp så raskt at han kom ut foran O’Ward og Rosenqvist, mens Shwartzman raste nedover og ut av pallkampen.
I teten var det Rossi som ledet feltet ut igjen etter caution på runde 31 foran teamkamerat Christian Rasmussen og teameier Ed Carpenter, som forøvrig har norske Ayla Ågren som spotter. Da alle førerne hadde gått inn til sine første stopp var det veteranen Jack Harvey som ledet foran Takuma Sato og Rinus Veekay, men Harvey hadde vært inne til sitt første stopp tidligere enn de andre og forsvant ut igjen av toppkampen i det han gikk tilbake i pit.
LES OGSÅ: – Du må hele tiden være tre trekk foran de andre
I det løpet nærmet seg halvkjørt ble det dramatisk i pitlane. Først oppsto det brann hos Alexander Rossi, så krasjet Rinus Veekay før det hele ble avsluttet med at polesitter Robert Shwartzman kjørte på egne teammedlemmer i pit og ødela bilen i prosessen.
Da det ble grønt flagg igjen ute på banen gikk det galt for Kyle Larson. Han feiler dermed på å fullføre dobbelen med Indy 500 og NASCAR-løpet Coca Cola 600 for andre år på rad. Larson dro med seg Kyffin Simpson, og samtidig forsvant Sting Ray Robb ut av løpet.
På neste omstart ble det med en gang «caution» igjen etter en spektakulær nesten-snurring fra Christian Rasmussen.
I neste omstart var det Devlin DeFransesco som ledet, mend et var i praksis førerne bak som nå markerte seg i seierskampen. Conor Daly ledet der an foran David Malukas og Alex Palou.
Daly fikk trøbbel med dekkene med 35 runder igjen å kjøre, og måtte gå inn tidligere enn det som var ideelt for egen strategi. Malukas ledet nå i praksis løpet foran Palou, ikke minst da ledende Hunter-Reay støtte så på trøbbel i pit og dermed var ute av seierskampen, før Malukas og Palou gikk inn til sine siste stopp med 30 runder igjen av løpet.
Marcus Ericsson tok på dette tidspunktet over ledelsen på en annen strategi, men var likevel i den reelle seierskampen nok en gang. Med 14 runder igjen kastet Alex Palou seg forbi Ericsson, og tok over ledelsen i løpet.
På siste runde var det Alex Palou som ledet an foran Ericsson, og rett før sutt ble det en siste «caution». Dermed gikk seieren til Alex Palou. Marcus Ericsson og Davis Malukas tok de to siste pallplassene, mens det var Pato O’Ward og Felix Rosenqvist som fylte opp topp fem.
IndyCar-sesongen ruller videre allerede kommende helg i Detroit. Da er også Dennis Hauger på plass i Indy NXT.
LES OGSÅ: Ekslklusivt Kenny Bräck-intervju
LES OGSÅ: Tom Snevas norske bakgrunn
LES OGSÅ: Ayla Ågren er spotter i årets Indy 500: – Du må hele tiden være tre trekk foran de andre
LES OGSÅ: Skandale før Indy 500: Dette har det mektige Penske-teamet gjort galt
LES OGSÅ: Kenny Bräck: – Jeg er jo nesten nordmann, kan du si!
Robert Shwartzman joins @JamieLittleTV to discuss what happened when he hit the wall on his pit stop. pic.twitter.com/LTvZeiosJS
KYLE LARSON LOSES CONTROL ?
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 25, 2025
The No. 17 @ArrowMcLaren is OUT of the #Indy500. pic.twitter.com/shImdxZPqb
VEEKAY SPINS ON PIT LANE ?
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 25, 2025
The #Indy500 is currently under caution on Lap 87. pic.twitter.com/5vDzhFPfyJ
Robert Shwartzman joins @JamieLittleTV to discuss what happened when he hit the wall on his pit stop. pic.twitter.com/LTvZeiosJS
— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) May 25, 2025
Here's an on-board look at what happened during Scott McLaughlin's crash during the pace laps of the #Indy500 pic.twitter.com/EvSpnIgGBB
— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) May 25, 2025
Ufyselige forhold, lite sikt, magnetiske vanndammer og flere solide seire og pallplasser etter opprykk fra C- og B-finale var det som preget årets andre NM-runde i crosskart.
At Tælasprinten endte i brutt løp betydde ingenting for Steve Røkland da han fikk en tragiske beskjeden fra Storbritannia.
Amnesty Norge reagerer etter Nicolai Tangens intervju med Formel 1-sjef Stefano Domenicali.
Ayla Ågren er spotter under Indy 500. Hun sammenlikner det med sjakk, hvor brikkene hennes er biler som kjører i 370 kilometer i timen.
Kenny Bräck er mannen som har vunnet Indianapolis 500, blitt tilbudt kontrakter i Formel 1, og overlevd en av tidenes største ulykker i moderne racing. Selv er han svensk, født og oppvokst et steinkast unna grensen til Norge, men omtaler seg selv likevel som «nesten norsk».